EA julkaisi DRM-purkajan omiin peleihinsä
Electronic Arts on heiluttamassa hyvästejä DRM-kopiosuojaukselle, ilmenee Slashdotin uutisesta, jossa kerrotaan pelijulkaisijan jakelevan nyt DRM-purkajaa omiin peleihinsä. Aiemmin EA ilmoitti myös, ettei verkkoaktivointia vaativaa DRM-suojausta tulla näkemään kesällä julkaistavassa The Sims 3:ssa.
EA:n sivuilta ladattavissa oleva apuohjelma etsii käyttäjän kiintolevyiltä yhtiön pelejä ja poistaa näistä SecuROM-lukituksen. Kyseistä suojausta käyttävä peli piti aktivoida tietylle tietokoneelle ja aktivointien määrä oli rajattu viiteen, ilman aktivoinnin peruutusmahdollisuutta. Nyt käyttäjä voi purkaa koneelle tehdyn peliaktivoinnin ja siirtää pelin vapaasti toiselle tietokoneelle.
Teoriassa aktivointirajoitukset voivat yhä tulla vastaan esimerkiksi laitteistovian iskiessä, jolloin aktivoinnin purkua ei voida enää suorittaa ohjelmallisesti.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 08.08.2007
02.04.2009 klo 13.20
Rekisteröitynyt 03.09.2007
02.04.2009 klo 14.50
Sinänsä harmi, sillä nyt koneen päivityksen yhteydessä Crysis Wars on alkanut kiinnostaa. DRM ja nettiaktivoinnit vain ovat aika tehokas tapa pitää minut kaukana pelistä.
Rekisteröitynyt 11.08.2007
02.04.2009 klo 15.03
02.04.2009 klo 15.50
Sinänsä harmi, sillä nyt koneen päivityksen yhteydessä Crysis Wars on alkanut kiinnostaa. DRM ja nettiaktivoinnit vain ovat aika tehokas tapa pitää minut kaukana pelistä.
Mitä pahaa on pelin nettiaktivoinnissa? Aika moni muukin asia netissä vaatiin varmistuksen esim. sähköpostikuittauksella, ovatko myös ne kaikki muut palvelut boikotissa?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.04.2009 klo 16.26
Eli EA on vihdoin päässyt sille tasolle, joka olisi pitänyt olla jo alusta asti?
Niin no EA on julkaissut pelejä vuodesta 1983 asti, eikä silloin tunnettu vielä DRM:ää, eikä nettiaktivointeja kyllä. Voidaankin sanoa, että EA on palannut parin vuoden takaisiin kopiosuojauksiinsa.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
02.04.2009 klo 17.14
Rekisteröitynyt 03.09.2007
02.04.2009 klo 18.26
Sinänsä harmi, sillä nyt koneen päivityksen yhteydessä Crysis Wars on alkanut kiinnostaa. DRM ja nettiaktivoinnit vain ovat aika tehokas tapa pitää minut kaukana pelistä.
Mitä pahaa on pelin nettiaktivoinnissa? Aika moni muukin asia netissä vaatiin varmistuksen esim. sähköpostikuittauksella, ovatko myös ne kaikki muut palvelut boikotissa?
Mitä pahaa? Aika paljonkin. Se rajoittaa käyttöoikeuksiani, se on enemmän tai vähemmän epävakaa (ilmeisesti useimmiten vähemmän, mutta joskus myö enemmän), se on turha vaiva (warettaja pääsee kuitenkin helpommalla, jos kyse ei ole moninpelistä). Varmasti löytyisi lisääkin, jos vain jaksaisi etsiä. Sitten tulee mieleen vielä se, että on aivan naurettavaa vaatia yksinpeleissä nettiaktivointia, jos nettiä ei kerran muuhun tarvitsisi. Ja ei, en boikotoi esim. sähköpostivahvistusta vaativia palveluita, sillä usein niiden käyttäminen vaatii nettiä joka tapauksessa (esim. foorumeille rekisteröitymien, ohjelman lataaminen netistä). Sitä paitsi on eri asia vahvistaa se, että ilmoitettu sähköpostiosoite todellakin on hallussani kuin vaatia jokseenkin tarpeetonta nettiaktivointia.
Todettakoon nyt vielä, että yksinpeleissä DRM on täysin hyödytön (se voidaan kiertää) ja moninpeleissä riittäisi hyvin pitkälti pelkkä ennenkin käytössä ollut CD-avain.
Eli EA on vihdoin päässyt sille tasolle, joka olisi pitänyt olla jo alusta asti?
Niin no EA on julkaissut pelejä vuodesta 1983 asti, eikä silloin tunnettu vielä DRM:ää, eikä nettiaktivointeja kyllä. Voidaankin sanoa, että EA on palannut parin vuoden takaisiin kopiosuojauksiinsa.
...En ihan tuota tarkoittanut. Sitä tarkoitin, että EA on nyt sillä tasolla, joka DRM-suojausten käyttämisessä olisi alun perinkin pitänyt olla (siis korkeintaan).
Rekisteröitynyt 24.07.2008
02.04.2009 klo 19.42
Se rajoittaa käyttöoikeuksiani
Pöh, hyvinhän Steam ainakin muistaa että minulla on oikeus peleihin, joista ei ole ollut levyjäkään tallessa sitten vuoden 2004, ja antaa lisäksi ladata ne aina kun tarvitsee.
02.04.2009 klo 23.43
Voisivat pitää suojauksensa niin pitkään, kun niitä ei ole murrettu. Kun suojaus murretaan, peli on menetetty ja voisivat edes tarjota suojauksen poistotyökalua, ettei rehellinen kuluttaja kärsisi enempää kuin warettaja.
03.04.2009 klo 07.53