Tuorein sisältö

Carmack on ratkaissut Ragen konsoliongelmat

25.02.2009 klo 14.01 | Luettu: 13214 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Räiskintäpeleistään tunnetun id Softwaren pääohjelmoija John Carmack kertoo ratkaisseensa useat tulevan Rage-räiskintäpelin konsolialustoilla kohtaamat ongelmat. Peliä on optimoitu molemmille tehokonsoleille erikseen, Xbox 360:llä peli tulee kahdella levyllä varta vasten laitteelle kehitetyllä järjestelmällä pakattuna ja PS3:lla on ratkaistu vähäisestä muistista johtuneet hidastelut tukeutumalla enemmän Cellin numeronmurskauskykyyn.

Carmack on myös kehittämässä pelejä Applen iPhonelle ja iPod Touchille. Näistä ensimmäisenä julkaistaan kännykkäpelinäkin nähty Wolfenstein RPG, johon on lisätty 3D-grafiikkaa, tarkempi resoluutio ja paremmat äänet. Studiolla työstetään myös toista iLaite-peliä, jonka tuomien teknisten haasteiden parissa Carmack on MTV Multiplayerin haastattelun perusteella parhaassa elementissään. Kyseinen pelikonsepti saattaa ohjelmoijagurun mukaan siirtyä muodossa tai toisessa myöhemmin myös Nintendon Wii-konsolille.

V2.fi | Matti Lintula
< Mecha-räimettä ja Qu... Rose McGowan mukaan ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

fangirl

25.02.2009 klo 15.13

ps3 vähäinen muisti?
PlayStation 3: 256XDR + 256 GDDR3
Xbox 360: 512 GDDR3

Varmaan poliittinen vastaus ettei fanipojat raivostuisi.....
lainaa
Massimies

25.02.2009 klo 15.30

fangirl kirjoitti:
ps3 vähäinen muisti?
PlayStation 3: 256XDR + 256 GDDR3
Xbox 360: 512 GDDR3

Varmaan poliittinen vastaus ettei fanipojat raivostuisi.....


Vastasitkin itse omaan kysymykseesi. Ps3:n 256:een rajoitettu vram aiheuttaa päänvaivaa kokeneemmallekkin koodarille.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

25.02.2009 klo 15.36

XO:hon verrattuna PS3:n muisti ei ole vähäinen, vaan rajoitettu.
lainaa
EnTiedäNolompaa

25.02.2009 klo 15.48

tagman kirjoitti:
XO:hon verrattuna PS3:n muisti ei ole vähäinen, vaan rajoitettu.


Minä en ole sokea, en vain näe mitään..
Tuntuu että PS3-väen on todella vaikea myöntää että heidän laitteessa olisi mitään "vikaa" tms. Uskovaisia sanon mä!
lainaa
Nemoir

Rekisteröitynyt 10.08.2007

25.02.2009 klo 16.37

Ihan mielenkiintoista, miten Carmack on nostettu koodarijumalan asemaan. Aina kun id Softwaren pelimoottoriratkaisusta puhutaan, niin uutisoinnilla annetaan ymmärtää, että sen teki Carmack. Mutta oletettavasti id Software itsekin on tähän juuri pyrkinyt.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.02.2009 klo 16.46

Nemoir kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista, miten Carmack on nostettu koodarijumalan asemaan.


Miestä, joka on käytännössä yksin ohjelmoinut koko FPS-genren määritelleet Wolfenstein 3D:n, Doomin ja Quaken on helppo kutsua koodarijumalaksi.
lainaa
Nemoir

Rekisteröitynyt 10.08.2007

25.02.2009 klo 16.57

zeroic kirjoitti:
Nemoir kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista, miten Carmack on nostettu koodarijumalan asemaan.


Miestä, joka on käytännössä yksin ohjelmoinut koko FPS-genren määritelleet Wolfenstein 3D:n, Doomin ja Quaken on helppo kutsua koodarijumalaksi.


Heh, jooh, jos sitä noin ajattelee. Itse tykkään katsella ihan nykypäivän näkökulmasta, missä yksi koodari ei ole ylitse muiden ;)
lainaa
Hehe

25.02.2009 klo 17.14

tagman kirjoitti:
XO:hon verrattuna PS3:n muisti ei ole vähäinen, vaan rajoitettu.
PANIIKKI :D
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

25.02.2009 klo 17.45

Nemoir kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista, miten Carmack on nostettu koodarijumalan asemaan. Aina kun id Softwaren pelimoottoriratkaisusta puhutaan, niin uutisoinnilla annetaan ymmärtää, että sen teki Carmack. Mutta oletettavasti id Software itsekin on tähän juuri pyrkinyt.


Kannattaa lukea "Masters of Doom" niin saa käsityksen, miksi. John Carmack on juurikin viimeinen suuri koodarijumala, niin hyvässä kuin pahassa. Kaikki engine-koodi mitä id:ltä tulee, on ukon käsistä peräisin. Jos joku jotain muuta koodaa, niin skriptausta sun muuta.
lainaa
CarmackOnJeesus

25.02.2009 klo 18.15

Carmack on oikeasti semmoinen Jumala maan päällä ettei kannata lähteä väittelemään. Mies on ansainnut joka ikisen kehun eikä suotta. Jos hän jotain sanoo, kannattaa se uskoa hyvällä mielellä.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

25.02.2009 klo 18.25

Heh. Kommentit taas parasta viihdettä, vaikka sinänsä mielenkiinnolla odottelen mitä saavat aikaiseksi...
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

25.02.2009 klo 19.53

PS3:lla muistin jakamisongelmat on siis pakottanu käyttämään PS3 laskutehoa johonkin parempaan tekstuuripakkauksen tai jonkin muun siistin kikkailun kanssa. Jaa.. tuohan kuulostaa ihan normaalilta kun tehdään peliä monelle alustalle.
lainaa
a_Sniper

Rekisteröitynyt 20.01.2008

25.02.2009 klo 21.37

Kova äijä on joo, potkinu pellolle kaikki muut paitti ittensä muutamaan kertaan jos ei oo miellyttänyt yhteistyö :D Kyllä eniten arvostan fps-genrestä juuri kyseistä miestä :)
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

26.02.2009 klo 02.08

EnTiedäNolompaa kirjoitti:
tagman kirjoitti:
XO:hon verrattuna PS3:n muisti ei ole vähäinen, vaan rajoitettu.

Minä en ole sokea, en vain näe mitään..
Tuntuu että PS3-väen on todella vaikea myöntää että heidän laitteessa olisi mitään "vikaa" tms. Uskovaisia sanon mä!

tagmanin selitys on itse asiassa varsin tarkka, sillä molemmissa laitteissa on tasan yhtä paljon muista. Kyse onkin siitä, että XO:lla se on vapaasti jaettavissa, kun taas PS3:lla jako on suoritettu jo etukäteen, jolloin muista ei voida käyttää yhtä joustavasti.

Nemoir kirjoitti:
zeroic kirjoitti:
Nemoir kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista, miten Carmack on nostettu koodarijumalan asemaan.

Miestä, joka on käytännössä yksin ohjelmoinut koko FPS-genren määritelleet Wolfenstein 3D:n, Doomin ja Quaken on helppo kutsua koodarijumalaksi.

Heh, jooh, jos sitä noin ajattelee. Itse tykkään katsella ihan nykypäivän näkökulmasta, missä yksi koodari ei ole ylitse muiden ;)

Minä taas tykkään katsella siitä näkökulmasta, josta näkee totuuden. Totuutta voi tosin joskus olla vähän vaikea tunnistaa, mutta kannattaa kuitenkin yrittää. Nykypäivä ei saa olla mikään itseisarvo, ja samaa voi sanoa menneisyydestäkin.
lainaa
hajotkaa

26.02.2009 klo 10.22

Itseasiassa asia on niin että PlayStation 3 on 256XDR rammia ja sama määrä GDDR3.
Juju on siinä että XDR ram joka on pääosin tarkoitettu CPUlle voidaan myös jakaa nvidian Turbo Cache tyylisellä menetelmällä GPUn kanssa.
Ei ole yhtä nopea tapa kuin Xboxin yhtenäinen GDDR3 mutta XDR on paljon nopeampaa kuin GDDR3.
Päinvastoin Cell pystyy myös nauttimaan RSXn rammista.

Harmi pilata fanipoikien märkä uni.

Se että miksi multiplattareissa saattaa olla eroja tai ongelmia johtuu taas puhtaasti siitä että kilpailevien konsoleiden prosessorien arkkitehtuuri ovat niin erillaisia että on vaikeea optimoida pelejä molemmille tai toiselle.
lainaa
ics

26.02.2009 klo 10.26

Carmackilla on meriittiä kyllä menneisyydessä mutta lähinnä viimeiset tuotokset (Doom3) oli pelkkää varjopelleilyä. Suuret resoluutiotekstuurit eivät asiaa parantaneet ja nettipeli neljällä pelaajalla oli lähinnä vitsi. Kai siinä joku visio takana oli mutta ei lunastanut odotuksia.

Mielenkiinnolla odotan kuinka Carmack osaa optimoida pelinsä Wii:lle jossa on rauta pahana rajoitteena. Muutenkin konsoleissa on lähinnä kyse siitä "kuinka hyvin peli pyörii" kun PC:llä kyse on siitä kuinka paljon silmäkarkkia voidaan änkeä sekaan.
lainaa
poisontruck

Rekisteröitynyt 17.02.2008

26.02.2009 klo 11.52

Doom RPG kännyköille oli jo aikamoista kuraa, pelkäsinkin jo, että tulee joku wolfenstein rpg:kin.
lainaa
heebo

27.02.2009 klo 11.04

hei kaikki hyvät tyypit. jos mitenkään kerkeette tai muutenvaan jaksatte nii voitteko laitta googlee radosims, mennä sinne, ottaa kansikuvakilpailu ja äänestää numeroa 10? kiitos syvästi kaikille jotka äänestävät! ;)
lainaa
Kimitri

Rekisteröitynyt 22.04.2007

03.03.2009 klo 14.05

hajotkaa kirjoitti:
Itseasiassa asia on niin että PlayStation 3 on 256XDR rammia ja sama määrä GDDR3.
Juju on siinä että XDR ram joka on pääosin tarkoitettu CPUlle voidaan myös jakaa nvidian Turbo Cache tyylisellä menetelmällä GPUn kanssa.
Ei ole yhtä nopea tapa kuin Xboxin yhtenäinen GDDR3 mutta XDR on paljon nopeampaa kuin GDDR3.
Päinvastoin Cell pystyy myös nauttimaan RSXn rammista.

Harmi pilata fanipoikien märkä uni.

Se että miksi multiplattareissa saattaa olla eroja tai ongelmia johtuu taas puhtaasti siitä että kilpailevien konsoleiden prosessorien arkkitehtuuri ovat niin erillaisia että on vaikeea optimoida pelejä molemmille tai toiselle.


Whaaat?
lainaa

V2.fi Tiktok
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova