Tuorein sisältö

Noudatetaanko sotapeleissä kansainvälisiä sopimuksia?

24.02.2009 klo 20.01 | Luettu: 19804 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Boing Boing herättää ajatuksia sotapelien etiikasta kertomalla tarinan 13-vuotiaasta Evan Spenceristä, joka sai isänsä Hughin ostamaan tälle Call of Duty: World at War -sotapelin, vaikka tämä on alaikäisiltä kielletty. Isä lateli Evanille kuitenkin tiukat ehdot; peliä saa pelata ainoastaan, mikäli Evan noudattaa pelissä kansainvälisiä Geneven sopimuksia sotavankien ja siviiliväestön kohtelussa.

Tietenkään Hugh Spencerin hyvä tarkoitus ei oikeasti toimi pelissä, jossa siviiliväestöä ei taistelukentällä nähdä tai sotavankeja voida ottaa. Tämä herättääkin helposti kysymyksen, miksi näin? Tiettävästi pelimarkkinoilla ei ole tällä hetkellä ainoatakaan sotapeliä, jossa pelaaja joutuisi todella pohtimaan vankien, siviilien tai antautuvien vihollisten hallintaa. Näin kun sodasta on riisuttu sen eettisesti arveluttavat piirteet pois, voidaan kauppojen hyllyt syytää täyteen nuortakin pelaajaväestöä viehättäviä mukahistoriallisia räiskintöjä.

Mitä mieltä V2.fi:n lukijat ovat sotapelien etiikasta ja olisiko todella aika kehittää myös moraalikysymyksiltään realistisia sotapelejä teknisen realismin ohella?

V2.fi | Matti Lintula
< Alan Wake todistaa X... World of Warcraftin ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

OottaaEdelleen

24.02.2009 klo 20.08

Tuliski kunnon sota/poliisi/vankilasimulaattoreita...
Ehän sitä ookkaan ootettu ku koko olemassaoloni ajan.
lainaa
Irichanu

Rekisteröitynyt 11.04.2007

24.02.2009 klo 20.09

Project Realityssä(Battlefield 2 modi) on siviilejäkin Insurgency pelimuodossa :>
lainaa
Rautamaha

Rekisteröitynyt 20.12.2008

24.02.2009 klo 20.14

SWAT 4 tulee mieleen. Vaikka nyt ei sotapeli olekaan, siinä piti vähän katsoa että mitä räiskii.
lainaa
pekhe

24.02.2009 klo 20.15

armed assaultin campaignit lähimpänä totuutta, siis verrattuna muihin peleihin.
lainaa
rojectpeality

24.02.2009 klo 20.22

Jep, Project Reality tulee pakostakin mieleen. PR:n nykyisen Mumble -kehitysprojektin myötä tulevaisuudessa on myös odotettavissa pudotettujen lentäjien 'vangitseminen', koska heiltä poistettiin nykyisessä versiossa aseistus. Esimerkkejä taistelukentältä löytyy jo, lähinnä tosin molemminpuolista nauramista että kuinkas tässä nyt näin kävi. 'Sotarikoksesta' seuraa tietenkin pelirangaistus...
lainaa
Echou

Rekisteröitynyt 02.11.2008

24.02.2009 klo 20.25

Sotapolliisi tullee ja ottaa Evanilta pelin >:)
lainaa
LoneGoat

Rekisteröitynyt 07.08.2007

24.02.2009 klo 20.26

Nihilismin lapset eivät tarvitse moraalia.
lainaa
reality

24.02.2009 klo 20.27

Hämärtyykö tässä nyt todellisuus ja pelien maailma? Pelit ovat pelejä, vaikka simulaattori genre pyrkiikin mallintamaan todellisuutta mahdollisimman tarkasti, FSP pelit eivät koskaan ole siihen pyrkineet. Kukaan ei oikeasti ryntäile kuin päätön kana pitkin taistelukenttää loikkien kuin sähköjänis. Ei ainakaan kauaa.
Pelien tarkoitus on tällä hetkellä olla viihdyttäviä, nopeita omaksua, tusinakamaa. Jos haluaa leikkiä realismilla, voi ryhtyä harrastamaan vaikka Paintballia, siinä on enempi realismia kun oikeasti hikihatussa rynnii katajanmarjojen seassa.
lainaa
realismi

24.02.2009 klo 20.34

Lisäyksenä vielä että pitäisikö FPS peleihin myös lisätä pakolliset lepotauot? Sori nyt et voi pelata ennen kuin hahmosi on istunut perse kentässä puoli tuntia? Sori et voi kantaa kuin 1kg kamaa kun hahmosi ei muistanut syödä ja on siksi vähän heikko olo?
Sori, nyt ruutu on pimeänä seuraavat 6 tuntia kun pelihahmosi vetää sikeitä kun on vähän väsynyt?
Sori, tähtys ei oikein osu kohdalleen ennenkuin olet pitänyt kusitauon. Sori, pelihahmosi kuolla kuuhakti kun olit kusella.
lainaa
Ruuttu

24.02.2009 klo 20.40

Kuvitteleppas pientä nappulaa koneen ääreen naputtamaan sotapeliä. Hän selostaa pelin säännöt kaverilleen:
"Täs pitää ampuu kaikki pahikset ja mennä tonne tsekpointtii mahollisimman nopeesti. Sit näist lisämissioneist saa lisäpisteit"

Mietippä jos hän sanoisikin: "Täs pitää ampuu kaikki vihamieliset tyypit ja suojella siviilejä. Jokaisesta pelastetusta siviilistä saa lisäpisteit, eli ei kantsi ampuu niitä"

Jaa'a, voihan sitä sanoa ettei lasten kasvatus ole pelintekijöiden tehtävä, mutta kyllä se minusta silti voisi vähentää lasten päänsekaisinmenoprosenttia.
lainaa
kuvitellaan

24.02.2009 klo 20.43

MIKSI ihmeessä pieni nappula naputtais sotapeliä? Kasvatus ON vanhempien tehtävä, EI pelintekijöiden missio.
lainaa
vidiootti

24.02.2009 klo 21.01

kuka idiootti antaa 13v pennun pelata aikuisten pelejä?
lainaa
SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

24.02.2009 klo 21.02

Ei tollasta peliä vois pelata, joutuisin heti/kokoajan vamkilaan :D
lainaa
Grunnan

24.02.2009 klo 21.03

Itse asiassa kasvatus on kyllä meidän kaikkien tehtävä. Se on jotain jonka me teemme toisillemme ja toistemme kanssa jakaessamme elämistä ja näin tehdessämme haastaen itsemme ja toisemme iloitsemaan maailmasta samalla ymmärryksessä kasvaen ;)

Ja ihan siltä varalta ettei vielä mennyt perille: kaikki mitä teet muuntaa aivojasi fysiologisesti.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

24.02.2009 klo 21.43

Ruuttu kirjoitti:
Kuvitteleppas pientä nappulaa koneen ääreen naputtamaan sotapeliä. Hän selostaa pelin säännöt kaverilleen:
"Täs pitää ampuu kaikki pahikset ja mennä tonne tsekpointtii mahollisimman nopeesti. Sit näist lisämissioneist saa lisäpisteit"

Mietippä jos hän sanoisikin: "Täs pitää ampuu kaikki vihamieliset tyypit ja suojella siviilejä. Jokaisesta pelastetusta siviilistä saa lisäpisteit, eli ei kantsi ampuu niitä"

Jaa'a, voihan sitä sanoa ettei lasten kasvatus ole pelintekijöiden tehtävä, mutta kyllä se minusta silti voisi vähentää lasten päänsekaisinmenoprosenttia.


America's Armyssahan itse asiassa oli vähän tuon suuntaista yritystä, vaikka se olikin kavalaa imperialistipropagandaa. Yleensä ottaen peleissä ei käytetä sen enempää moraalista kuin muunkaan lajin älyä, mutta toisaalta ne pelit, jotka eivät vetoa vain alhaisimpiin vaistoihin, voivat olla sitäkin vaikuttavampia.
lainaa
uhhuh

24.02.2009 klo 23.56

olen AINA tahtonut pelata peliä jossa viedään panttivankeja paikasta toiseen. Siis ajellaan vaan.
Otetaan kyytiin valmiiks siepattuja panttivankeja ja niitä heitellään vankileirille. Sitte ajetaan takasin vankien luo ja takasin.

Nuissa nykyajan peleissa on kuitenkin aivan liikaa väkivaltaa. Kyllähän minä tällästä peliä PALJON mielummin pelaisin kuin mitään Call of Dutyä!
lainaa
ius_in_bello

25.02.2009 klo 00.03

Linkin peliarvostelun takaa ja väliotsikon Grand Warcrime Auto 5: Berlin's Downfall alta löytyy pieni tekstinpätkä liittyen tähän peliin ja sotavankien kohteluun..

http://www.livegamers.info/games/reviews.php?show=316
lainaa
VigorMortis

Rekisteröitynyt 18.06.2007

25.02.2009 klo 01.39

Päällimmäisenä tulee mieleen Amigalle aikoinaan julkaistu peli, Lost Patrol, missä piti yrittää päästä joukkueen kanssa helikopterin hätälaskupaikalta pelastuspaikalle. Siviilien kanssa pystyi juttelemaan joko sivistyneesti, tai niitä pystyi hakkaamaan lisäinformaation toivossa. Kaikki mitä teit, vaikutti sitten joukkueen moraaliin ja peli loppui yleensä siihen, että mies toisensa perään räjäytti itsensä. (Joko peli oli sikavaikea tai en oikein osannut.)

Uskon, että moraaliset kysymykset FPS-pelissä voisivat olla ihan hyvä lisä jos se tehtäisiin kunnolla. Itse asiassa ihan mikä tahansa uudistus FPS-peleissä on tervetullutta. :)
lainaa
Anesthesia

Rekisteröitynyt 10.04.2007

25.02.2009 klo 05.09

Jossain muodossa tuota tavataan jo pelaajien kesken. Esim. Battlefield 2:ssa on aika paljon asioita mitä "saa" ja "voi" tehdä ilman että suurin osa pelaajista tykkää kyttyrää.
Sitten on niitä jotka ei välitä sen suurempia
(halvatun Lutkat...ei minkäänlaista etiikkaa :D)
lainaa
-A-

25.02.2009 klo 09.21

vidiootti kirjoitti:
kuka idiootti antaa 13v pennun pelata aikuisten pelejä?
Aika moni... Ton ikäset pelaa jo aika aktiivisesti gta:ta, cs:ää jne
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

25.02.2009 klo 10.15

Jenkeissä ei vaan tajuta, että pelit on pelejä (ja tosielämä on kovaa peliä).
lainaa
Weteraani

25.02.2009 klo 14.39

vidiootti kirjoitti:
kuka idiootti antaa 13v pennun pelata aikuisten pelejä?

No ainakin ne jotka itse 13v katsoivat videolta Teksasin moottorisahamurhaajia ja muita klassisia kauhupätkiä?

Itse aiheeseen: idea hieno, itse pitäisin mutta epäilenpä että on aika paljon niitä, jotka tilaisuuden tullen tappavat kaikki siviilit ihan siitä riemusta että niin voi tehdä - tai sitten jos se ei olisi mahdollista vaan esimerkiksi tehtävät tämän takia epäonnistuisivat, ei peli kelpaisi läheskään yhtä monelle.
lainaa
heebo

27.02.2009 klo 11.11

hei kaikki hyvät tyypit. jos mitenkään kerkeette tai muutenvaan jaksatte nii voitteko laitta googlee radosims, mennä sinne, ottaa kansikuvakilpailu ja äänestää numeroa 10? kiitos syvästi kaikille jotka äänestävät! ;)
lainaa
Imperialist

21.03.2009 klo 11.17

Ei hyvä idea, koska tykkään ampua siviilejä peleissä. Kai tekin Gta:ssa huvikseen ajatte ihmisten päältä, ei se silti tarkoitatte että oikeassa elämässä toteuttaisitte itseänne?

Peleissä on juuri se, että voit olla sitä mitä et voi normaalissa elämässä olla. Vaikka murhaaja tai psykopaatti, ja perus jannu oikeassa elämässä.
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

07.05.2009 klo 16.26

heebo kirjoitti:
hei kaikki hyvät tyypit. jos mitenkään kerkeette tai muutenvaan jaksatte nii voitteko laitta googlee radosims, mennä sinne, ottaa kansikuvakilpailu ja äänestää numeroa 10? kiitos syvästi kaikille jotka äänestävät! ;)


Miten kauan sie tätä jaksat? Säälittävää :D
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova