Tuorein sisältö

Syynissä pelien pahimmat mittasuhdevirheet

16.02.2009 klo 22.01 | Luettu: 10687 kertaa | Teksti: Matti Lintula


GamesRadar on koostanut mielenkiintoisen pikkuartikkelin peleissä esiintyvistä mittasuhdevirheistä. Lyhyestä ja lähinnä lyhyenä johdantona toimivasta listasta löytyy muutama helppo ivan kohde vanhasta Outrunista Road Rashiin ja Super Marion jättimäisiin sieniin, mutta pahempina ongelmat esiintyvät moderneissa realismiin pyrkivissä peleissä kuten Killzone 2:ssa ja Motorstorm: Pacific Riftissä.

Artikkelissa esitellään esimerkkikuvin miten Killzone 2:n päähenkilö on oudosti taistelutovereitaan lyhyempi. Sama ilmiö esiintyy Far Cry 2:ssa, jossa päähenkilö on lähinnä lapsen korkuinen.






V2.fi | Matti Lintula
< Konseptitaidetta toi... Uusia kuvia Star War... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (11 viestiä)

Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

16.02.2009 klo 23.42

Mitä, virhe Killzone 2:ssa!? Hiivatin xb0tit ottakaa ne silmälasit käteen ja menkää ulos, ihmisiä on erilaisia. Ei kaikki oo yhtä pitkiä!1

toi on vaan realismin takia, mutta sori ettehän te hal0n spartiaatit ihmisen anatomiaa tunne
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

17.02.2009 klo 00.33

Miksiköhän ei otettu mukaan Halo CE:n loppupaon kunnon mittasuhde kusemista.
http://images4.wikia.nocookie.net/halo/images/b/b9/POA-Fu

Kaikki tuon ois pitänyt olla risteilijän sisällä, mutta todellisuudessa se olisi jo mennyt yli, kuten tuossa näkyy.

lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

17.02.2009 klo 00.46

Aika vähän oli panostettu artikkeliin. Sadoista peleistä löytyy erilaisia mittasuhde-eroja. Lähes mikä tahansa GBA (rooli)peli on mittasuhteiltaan hassu, ja mikä tahansa 3D-räiskintäpeli kuvattu ruohonjuuritasolta. Liian korkealla hahmolla pelatessa tulee paha olo :D
lainaa
Drillzone

17.02.2009 klo 02.36

Ihmiset ottaa itteensä jos ps3:n pelissä on virhe? :D Sairasta.
lainaa
prisoner

17.02.2009 klo 08.36

seki kirjoitti:
Miksiköhän ei otettu mukaan Halo CE:n loppupaon kunnon mittasuhde kusemista.
http://images4.wikia.nocookie.net/halo/images/b/b9/POA-Fu

Kaikki tuon ois pitänyt olla risteilijän sisällä, mutta todellisuudessa se olisi jo mennyt yli, kuten tuossa näkyy.

niimpä sitä on tässä ihmetelty jo 8 vuotta. mut nää pelit ei oo kuitenkaan 8 vuotta vanhoja
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.02.2009 klo 09.53

Repesin tolle Far Cry 2:lle ja Killzone 2:lle. ;D Joo, Far Cry 2:ssa on tullut todistettua tuota lyhyyttä, mutta Killzone 2:n demossa en kyllä huomannut mitään virheellistä.
lainaa
jumpspumps

17.02.2009 klo 10.29

Coledash kirjoitti:
Mitä, virhe Killzone 2:ssa!? Hiivatin xb0tit ottakaa ne silmälasit käteen ja menkää ulos, ihmisiä on erilaisia. Ei kaikki oo yhtä pitkiä!1

toi on vaan realismin takia, mutta sori ettehän te hal0n spartiaatit ihmisen anatomiaa tunne


Hengitä välillä. Kävisit sinäkin välillä ottamassa vähän raitista ilmaa, niin ei mene ne virtuaaliherneet niin helposti sinne nokkaan. :D
lainaa
Xirre

17.02.2009 klo 12.49

Eikö aika suuri osa noista mittasuhdevirheistä johdu nimenomaan teknisistä rajoituksista, kuten kameran liikkeestä ja sellaisesta? Esim Max Paynen kentät on muistaakseen 1,5 kertaa normaalia korkeammat, ettei Maxin takana oleva kamera kolisisi oven karmeihin.

Jotkut noista "mokista" oli kyllä varsin hämmentäviä, mutta väitän että kyseessä on ennemmin kompromissi pelattavuuden takia kuin varsinainen erhe. Vrt Super Mario ja pikselin kokoinen sieni...
lainaa
nimetön

17.02.2009 klo 14.30

Kuten Xirre sanoi, Max Payne on yksi näistä peleistä jossa juurikin mittasuhteita joudutaan suurentamaan että kameralla olisi tilaa liikkua.
lainaa
UnReal

Rekisteröitynyt 11.04.2007

17.02.2009 klo 18.10

Stalker: Clear Skyssa oleviin romuttuneisiin traktoreihin mahtuisi korkeintaan 7v pikkuskidi ja silti tekisi tiukkaa.
lainaa
pööpöileväapina

19.02.2009 klo 02.14

Eikös tuollainen nyt ole melkeen joka peleissä? Ehkä se kamera on ennemminkin rinnuksissa kuin silmissä.. Jos kamera olisi silmistä kuvattuna, niin tuskin aseesta näkyisi kuin piipun kärki. Mitä järkeä siinä olisi?
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova