26.01.2009 klo 17.00 | Luettu: 15906 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen
Niinkuin Major Nelsonkin muistuttelee, Resident Evil 5:n demo on nyt ladattavissa Xbox Live Marketplacelta (paitsi Saksassa). Mukana on myös co-op -peli, sekä Liven kautta että jaetulla ruudulla.
Veri vihreäksi, jotta saksalaisetkin pääsevät pelaamaan! Tai vaikka kukkia, kuten Serious Samissa oli mahdollisuus.
Sanctury
26.01.2009 klo 17.38
Demoahan ei pääse pelaamaan kuin vain Gold-tilin omaavat X360:n omistajat. Me köyhät Silver-tilin omistajat joudumme odottamaan demoa ensi viikkoon. En kyllä ymmärrä tätä systeemiä. Eikö sitä voisi tosiaankaan julkaista kaikille yhtäaikaa? :(
i30
26.01.2009 klo 17.43
Demoon petyin, mutta toivon todella, että virheet ovat korjattuja koko versiossa, koska odotan tältä peliltä paljon ja olen vannoutunut ResidentEvilFanBoy!
1. Co-Op jaetulla ruudulla = Ruudut pienennetään 2 pieneksi neliöiksi ja sivuille jätetään helvetisti mustaa tyhjää tilaa, aivan käsittämätöntä kuraa?! Mutta ruudunpäivitys ongelmat katoavat tässä kohtaa.
2. Jatkuvat ja häiritsevät ruudunpäivitys ongelmat (Single/ Live). Välivideoissa ja kesken kaunista möttöä ruudulla vilisee viivoja kuin Mass Effectissä konsanaan, EI NÄIN!
Jos konsoli versioissa on todella noin pahat ruudunpäivitys onglemat, toivon tämän tulevan myös PC:lle.
Resident Evil 1, 2, 3 ja 4 ovat olleet melkeinpä virheettömiä teoksia konsoleilla, 5 osa ei todellakaan saa munata tätä!
Devil May Cry 4 oli toteutettu loistavasti, miksi RE5 pitää kusta näin? :(
Itse koin myös pienoisen pettymyksen. Kontrollit ovat vieläkin kankeat (esim. ei voi juosta takaperin tai ampua liikkeestä.), HUD on iso ja ruma eikä siinä ole fade-ominaisuutta , aseet kuulostivat lähinnä nallipyssyiltä eikä niiden lasertähtäimiä erottanut maastosta ja ainakin demon perusteella kentät on yhtä putkijuoksua.
Demo oli sellaista no jaa -meininkiä. Eniten minua pänni sietämättömän saamaton ohjaus. Jo RE4:sta koitellessani se aiheutti päänsärkyä, eikä tässäkään osassa ole ohjausta muutettu liiemmin mihinkään suuntaan. Krisu kääntyilee vasemman tatin avustuksella minne sattuu, ja ampuminen/veitsellä huitominen on tarpeettoman vaivalloista. Eikä tässä asiassa auta se että päähemmo jää paikalleen aina pyssykällä tähdätessä, jolloin on alttiina turhille kuolemille supervihollisten iskuista.
Sidekick oli ainakin bottina uskomattoman tyhmä, ryntäilee aina tulilinjalle ja keskelle oviaukkoa kun siitä itsekin pitäisi läpi mennä. Graafisesti demo oli tietenkin leuat loksauttava, mutta nuo jo mainitut viivat välivideoissa olivat melkoisia silmäänpuukottajia yleisen visuaalisen tykityksen keskellä. Viholliset eivät edes käytä räsynukkefysiikoita, mikä on auttamattoman vanhentunutta vuonna 2009. Se kun pisti pännimään jo lähes viisi vuotta sitten. Putkijuoksu ei sekään auta lässähtänyttä fiilistä.
En kutsu itseäni varsinaiseksi RE-faniksi, kun kokemusta sarjasta on ehkä noin 2-3 pelin verran. Ehkä tämän ansiosta sain vitososasta demon perusteella sen vaikutelman, että RE4:ää on vain koristeltu ja lätkäisty uuden jatko-osan leima päälle. Joillekin se riittää, muttei minulle. Graafisia resursseja olisi voitu siirtää vaikka ohjauksen rutkaan modernisoimiseen, sääli sinänsä. Onneksi on olemassa demoja, niissä jyvät todellakin erottuvat akanoista.
PoRe5N
26.01.2009 klo 18.28
i30: "Häiritsevät ruudunpäivitysonglelmat.."
Tätä en kyllä ymmärrä. Itselläni pyöri niin jouhevasti, kuin vain mahdollista. Pientä tearingia oli kyllä välivideoissa, mutta framedroppeja ei ollut lainkaan. Ja ei kannata tulla sanomaan, ettenkö niitä huomaisi, jos sellaisia olisi. Mass Effect oli framedroppiensa vuoksi pelikelvoton, ja muutenkin havaitsen muutamankin framen dropin helposti. Re5:ssä ei yksinkertaisesti ollut framerate ongelmia. Pelasin demon myös moneen kertaan lävitse, joten olisin kyllä törmännyt ongelmiin, jos niitä olisi.
PoRe5N
26.01.2009 klo 18.31
i30 ja Xolair: "Viivat..."
Tätäkään en käsitä. Mitä tarkoitatte viivoilla? Motion bluria? Minusta välivideot oli tyylikkäästi toteutettu, eikä niissä ollut mitään teknisiä vikoja.
Näin, residentitkin pilattiin koska te tyhmät ostelette miljoonia kappaleita kaikkia muitakin päättömiä putkijuoksuräiskintöjä, miksi sitten muuta enää tehdäkään. :(
Onneksi konsolit on nykyään pääkehitysalusta, vithu.
Ehhhehehehhh
26.01.2009 klo 20.14
xbotithaisee kirjoitti: Näin, residentitkin pilattiin koska te tyhmät ostelette miljoonia kappaleita kaikkia muitakin päättömiä putkijuoksuräiskintöjä, miksi sitten muuta enää tehdäkään. :(
Onneksi konsolit on nykyään pääkehitysalusta, vithu.
Onneksi kaikki PC:n Top 10-pelit on muuta kuin putkijuoksua! Eiku.. Ja kun te PC-elitistit valitatte, niin muistaakseni Fallout 3 ja Far Cry 2 ovat viime vuoden konsoleiden myydyimpien pelien joukossa! Samaa ei voi sanoa PC:stä. Ja muistaaksen PC:n ylistetyimmät pelit kautta aikojen on juuri näitä putkiräiskintöjä. No mahtuuhan sinne pari naksua sekä runkkaan ja hakkaan peliä. Oli ne ekat Respatkin melkein putkijuoksua tai siis oltiin isossa kartanossa/asemalla mutta liikkumisen esti lukitut ovat, joten yleensä oli vain yksi reitti minkä valita. Silloin kun aloitin pelaamisen niin ainoa mahdollisuus pelata oli konsoli nimeltä Atari. Niin että voitte laskeutua sieltä PC-taivaasta ja kiittä konsoleita siitä että teillä edes on mitään pelattavaa.
Vaihtakaa matematiikan tilalle konsoli ja fysiikan tilalle PC: http://imgs.xkcd.com/comics/purity.png
Ehhhehehehhh kirjoitti: Onneksi kaikki PC:n Top 10-pelit on muuta kuin putkijuoksua! Eiku.. Ja kun te PC-elitistit valitatte, niin muistaakseni Fallout 3 ja Far Cry 2 ovat viime vuoden konsoleiden myydyimpien pelien joukossa!
Mitä sä siinä itket, far cry 2 on niin surkea että voi elämä. Ostin tyhmyyksissä itsekin. Ihan kuin olis pelien kehityksessä jääty junnaamaan -90 luvulle kaikessa muussa, paitsi grafiikassa.
Fallout 3 taas oli pc:llä niin buginen, että turhaan siitä innoisaan meuhkaat. Konsoliversioiden bugeista en tiedä.
No, pelinä se olisi ollut kuitenkin keskivertoa parempi, jos en olisi Oblivionia aikaisemmin pelannut.
Ja nuo on sitten niitä myydyimpiä ja sen pitäisi olla hieno asia?
yleistäjä
26.01.2009 klo 20.30
eihän pc:lle ole muita pelejä kuin pasianssi. mahtaa olla tosi tylsää pelata pasianssia ja päivitellä konetta kaiket päivät...
Tätä en kyllä ymmärrä. Itselläni pyöri niin jouhevasti, kuin vain mahdollista. Pientä tearingia oli kyllä välivideoissa, mutta framedroppeja ei ollut lainkaan. Ja ei kannata tulla sanomaan, ettenkö niitä huomaisi, jos sellaisia olisi. Mass Effect oli framedroppiensa vuoksi pelikelvoton, ja muutenkin havaitsen muutamankin framen dropin helposti. Re5:ssä ei yksinkertaisesti ollut framerate ongelmia. Pelasin demon myös moneen kertaan lävitse, joten olisin kyllä törmännyt ongelmiin, jos niitä olisi.
On sulla päässä vikaa jos Mass Effect oli mainitun syyn takia pelikelvoton.
Pelithuononee
26.01.2009 klo 22.14
Ei tuo enää ole RE5, typeriä anime jätti kirveitä, sitte jotai pirun avaruusolioita/ mutanttihirmuja, Missä ne ZOMBIT on!!!?? -.- Sitte se äijä näyttää porno täheltä :D VITSI koko re5 peli!
2. Jatkuvat ja häiritsevät ruudunpäivitys ongelmat (Single/ Live). Välivideoissa ja kesken kaunista möttöä ruudulla vilisee viivoja kuin Mass Effectissä konsanaan, EI NÄIN!
Ai en ollutkaan ainoa, jota häiritsi heti suorastaan kamala horisontiaalinen synkkaus. Luulin jo, että kuvaruutuni on pelaamiseen jotenkin surkea.
Ruudunpäivitysongelmia en sen sijaan huomannut, vaikka yleensä olen noiden kanssa todella nirso (esim. GTA4 = kauhea), tosin testaukseni kesti vain muutamia minuutteja.
Minua häiritsi ehkä eniten se, että perässä pyörii akka, joka kuluttaa heti kaikki ammuksensa, jonka jälkeen turhamaisesti pyörii perässä ja todennäköisesti jäi vaan kirveen alle, kuten jäikin. Co-oppina peli varmasti toimii, mutta hei, mitä jos yksinpelaajat eivät haluaisi joka sekunti vaivata päätään tekoälyn ammuspulalla (varsinkin kun non-pausettavien inventaarioiden takia minulla ei ainakaan ollut aikaa tutkia, miten se toimii) tai katsomaan tekoälyn perään, ettei se kuole? Ei minua ainakaan kiinnosta.
Katsoo miten käy sitten lopullisen pelin kanssa, mutta demosta jäi hieman huono maku suuhun. Nelonen oli runsaasti parempi ja Ashleyn sai sentään lähes aina roskiksiin piiloon.
Tätäkään en käsitä. Mitä tarkoitatte viivoilla? Motion bluria? Minusta välivideot oli tyylikkäästi toteutettu, eikä niissä ollut mitään teknisiä vikoja.
Tuolla siis tarkoitan pääasiassa sinisen värisiä ja ohuita viivoja, jotka aina välillä hyppivät ruudun ylälaidassa ja kattavat koko ruudun leveyden esim. välianimaatioissa ja välillä itse pelissä. Sellaisia jänniä artifakteja, joita voisi luulla vaikkapa RRoD:n ennusmerkeiksi, veikkaan noiden viivojen kuitenkin johtuvan pelkästään RE5:n demosta. Kun niitä ei missään muussa pelissä näy.
Taidan vielä koitella demoa kuupissa, jos mahdollista, nähdäkseni että parantuuko meininki yhtään ja löytyisikö tuosta uusia koukkuja. Meininki saattaa parantua, mutta siihen iloon taas varmasti vaikuttaa nuo pienet jaetut ruudut kummallekin pelaajalle, ja ennen kaikkea jo mainittu kamala ohjaus.
P.S. Se on kyllä totta, että vanhanajan zombeja tekisi taas mieli nähdä peleissä, ainakin RE-sarjassa. Ei näitä ''mutaation muokkaamia'', normaalin 90-vuotiaan vanhuksen näköisiä vihollisia (punaisilla silmillä varustettuna) oikein jaksa katsella. Oi missä olette, mätänevät zombiet?
Aika kylmää kyytiä saanut tuo RE5 mitä kommentteihin tulee. Typerää kyllä jos peli on pilattu tyhmällä tekoälyhahmolla, jonka lapsenvahtina pitää koko ajan olla. Olen sitä mieltä, että jos näitä sidekickkejä pitää tämän tyylisiin peleihin tunkea, niin niiden tarttisi olla kuolemattomia.
hulwol86
Rekisteröitynyt
04.01.2008
27.01.2009 klo 16.07
Kyllä jätti demo hieman kaksijakoiset tunnelmat. Äänimaailma ja grafiikka olivat enemmän kuin kohdallaan, mutta kontrollit sen sijaan eivät. Lisäksi tuo monien mainitsema raidallisuus välivideossa häiritsi todella pahasti. Viime aikaisten demojen perusteella taitaa ostoon mennä kaikin puolin sujuva Fear 2, joka lisäksi sentään tuntuu pelottavalta, toisin kuin tämä.
Snowie
27.01.2009 klo 16.53
Jep, kyllä on melko palikka tuo sidekick, silmä kun vähän välttää niin johan se puree moottorisahaa. Siinähän sitä sitten lähdet pelastamaan kymmenen meuhkaavan afrikan miehen keskeltä. Aseetkin tuntui melkoisen laimeilta.
Itselläni ei kyllä noita "viivoja" noissa välivideoissa esiintynyt.
Keskustelut (22 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
26.01.2009 klo 17.06
26.01.2009 klo 17.38
26.01.2009 klo 17.43
1. Co-Op jaetulla ruudulla = Ruudut pienennetään 2 pieneksi neliöiksi ja sivuille jätetään helvetisti mustaa tyhjää tilaa, aivan käsittämätöntä kuraa?! Mutta ruudunpäivitys ongelmat katoavat tässä kohtaa.
2. Jatkuvat ja häiritsevät ruudunpäivitys ongelmat (Single/ Live). Välivideoissa ja kesken kaunista möttöä ruudulla vilisee viivoja kuin Mass Effectissä konsanaan, EI NÄIN!
Jos konsoli versioissa on todella noin pahat ruudunpäivitys onglemat, toivon tämän tulevan myös PC:lle.
Resident Evil 1, 2, 3 ja 4 ovat olleet melkeinpä virheettömiä teoksia konsoleilla, 5 osa ei todellakaan saa munata tätä!
Devil May Cry 4 oli toteutettu loistavasti, miksi RE5 pitää kusta näin? :(
Rekisteröitynyt 03.08.2008
26.01.2009 klo 18.20
Rekisteröitynyt 23.06.2008
26.01.2009 klo 18.25
Sidekick oli ainakin bottina uskomattoman tyhmä, ryntäilee aina tulilinjalle ja keskelle oviaukkoa kun siitä itsekin pitäisi läpi mennä. Graafisesti demo oli tietenkin leuat loksauttava, mutta nuo jo mainitut viivat välivideoissa olivat melkoisia silmäänpuukottajia yleisen visuaalisen tykityksen keskellä. Viholliset eivät edes käytä räsynukkefysiikoita, mikä on auttamattoman vanhentunutta vuonna 2009. Se kun pisti pännimään jo lähes viisi vuotta sitten. Putkijuoksu ei sekään auta lässähtänyttä fiilistä.
En kutsu itseäni varsinaiseksi RE-faniksi, kun kokemusta sarjasta on ehkä noin 2-3 pelin verran. Ehkä tämän ansiosta sain vitososasta demon perusteella sen vaikutelman, että RE4:ää on vain koristeltu ja lätkäisty uuden jatko-osan leima päälle. Joillekin se riittää, muttei minulle. Graafisia resursseja olisi voitu siirtää vaikka ohjauksen rutkaan modernisoimiseen, sääli sinänsä. Onneksi on olemassa demoja, niissä jyvät todellakin erottuvat akanoista.
26.01.2009 klo 18.28
Tätä en kyllä ymmärrä. Itselläni pyöri niin jouhevasti, kuin vain mahdollista. Pientä tearingia oli kyllä välivideoissa, mutta framedroppeja ei ollut lainkaan. Ja ei kannata tulla sanomaan, ettenkö niitä huomaisi, jos sellaisia olisi. Mass Effect oli framedroppiensa vuoksi pelikelvoton, ja muutenkin havaitsen muutamankin framen dropin helposti. Re5:ssä ei yksinkertaisesti ollut framerate ongelmia. Pelasin demon myös moneen kertaan lävitse, joten olisin kyllä törmännyt ongelmiin, jos niitä olisi.
26.01.2009 klo 18.31
Tätäkään en käsitä. Mitä tarkoitatte viivoilla? Motion bluria? Minusta välivideot oli tyylikkäästi toteutettu, eikä niissä ollut mitään teknisiä vikoja.
26.01.2009 klo 18.39
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.01.2009 klo 18.53
Onneksi konsolit on nykyään pääkehitysalusta, vithu.
26.01.2009 klo 20.14
Näin, residentitkin pilattiin koska te tyhmät ostelette miljoonia kappaleita kaikkia muitakin päättömiä putkijuoksuräiskintöjä, miksi sitten muuta enää tehdäkään. :(
Onneksi konsolit on nykyään pääkehitysalusta, vithu.
Onneksi kaikki PC:n Top 10-pelit on muuta kuin putkijuoksua! Eiku.. Ja kun te PC-elitistit valitatte, niin muistaakseni Fallout 3 ja Far Cry 2 ovat viime vuoden konsoleiden myydyimpien pelien joukossa! Samaa ei voi sanoa PC:stä. Ja muistaaksen PC:n ylistetyimmät pelit kautta aikojen on juuri näitä putkiräiskintöjä. No mahtuuhan sinne pari naksua sekä runkkaan ja hakkaan peliä. Oli ne ekat Respatkin melkein putkijuoksua tai siis oltiin isossa kartanossa/asemalla mutta liikkumisen esti lukitut ovat, joten yleensä oli vain yksi reitti minkä valita. Silloin kun aloitin pelaamisen niin ainoa mahdollisuus pelata oli konsoli nimeltä Atari. Niin että voitte laskeutua sieltä PC-taivaasta ja kiittä konsoleita siitä että teillä edes on mitään pelattavaa.
Vaihtakaa matematiikan tilalle konsoli ja fysiikan tilalle PC:
http://imgs.xkcd.com/comics/purity.png
Rekisteröitynyt 24.07.2008
26.01.2009 klo 20.30
Onneksi kaikki PC:n Top 10-pelit on muuta kuin putkijuoksua! Eiku.. Ja kun te PC-elitistit valitatte, niin muistaakseni Fallout 3 ja Far Cry 2 ovat viime vuoden konsoleiden myydyimpien pelien joukossa!
Mitä sä siinä itket, far cry 2 on niin surkea että voi elämä. Ostin tyhmyyksissä itsekin. Ihan kuin olis pelien kehityksessä jääty junnaamaan -90 luvulle kaikessa muussa, paitsi grafiikassa.
Fallout 3 taas oli pc:llä niin buginen, että turhaan siitä innoisaan meuhkaat. Konsoliversioiden bugeista en tiedä.
No, pelinä se olisi ollut kuitenkin keskivertoa parempi, jos en olisi Oblivionia aikaisemmin pelannut.
Ja nuo on sitten niitä myydyimpiä ja sen pitäisi olla hieno asia?
26.01.2009 klo 20.30
26.01.2009 klo 20.33
26.01.2009 klo 20.44
i30: "Häiritsevät ruudunpäivitysonglelmat.."
Tätä en kyllä ymmärrä. Itselläni pyöri niin jouhevasti, kuin vain mahdollista. Pientä tearingia oli kyllä välivideoissa, mutta framedroppeja ei ollut lainkaan. Ja ei kannata tulla sanomaan, ettenkö niitä huomaisi, jos sellaisia olisi. Mass Effect oli framedroppiensa vuoksi pelikelvoton, ja muutenkin havaitsen muutamankin framen dropin helposti. Re5:ssä ei yksinkertaisesti ollut framerate ongelmia. Pelasin demon myös moneen kertaan lävitse, joten olisin kyllä törmännyt ongelmiin, jos niitä olisi.
On sulla päässä vikaa jos Mass Effect oli mainitun syyn takia pelikelvoton.
26.01.2009 klo 22.14
27.01.2009 klo 01.42
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.01.2009 klo 08.46
2. Jatkuvat ja häiritsevät ruudunpäivitys ongelmat (Single/ Live). Välivideoissa ja kesken kaunista möttöä ruudulla vilisee viivoja kuin Mass Effectissä konsanaan, EI NÄIN!
Ai en ollutkaan ainoa, jota häiritsi heti suorastaan kamala horisontiaalinen synkkaus. Luulin jo, että kuvaruutuni on pelaamiseen jotenkin surkea.
Ruudunpäivitysongelmia en sen sijaan huomannut, vaikka yleensä olen noiden kanssa todella nirso (esim. GTA4 = kauhea), tosin testaukseni kesti vain muutamia minuutteja.
Minua häiritsi ehkä eniten se, että perässä pyörii akka, joka kuluttaa heti kaikki ammuksensa, jonka jälkeen turhamaisesti pyörii perässä ja todennäköisesti jäi vaan kirveen alle, kuten jäikin. Co-oppina peli varmasti toimii, mutta hei, mitä jos yksinpelaajat eivät haluaisi joka sekunti vaivata päätään tekoälyn ammuspulalla (varsinkin kun non-pausettavien inventaarioiden takia minulla ei ainakaan ollut aikaa tutkia, miten se toimii) tai katsomaan tekoälyn perään, ettei se kuole? Ei minua ainakaan kiinnosta.
Katsoo miten käy sitten lopullisen pelin kanssa, mutta demosta jäi hieman huono maku suuhun. Nelonen oli runsaasti parempi ja Ashleyn sai sentään lähes aina roskiksiin piiloon.
Rekisteröitynyt 23.06.2008
27.01.2009 klo 11.03
i30 ja Xolair: "Viivat..."
Tätäkään en käsitä. Mitä tarkoitatte viivoilla? Motion bluria? Minusta välivideot oli tyylikkäästi toteutettu, eikä niissä ollut mitään teknisiä vikoja.
Tuolla siis tarkoitan pääasiassa sinisen värisiä ja ohuita viivoja, jotka aina välillä hyppivät ruudun ylälaidassa ja kattavat koko ruudun leveyden esim. välianimaatioissa ja välillä itse pelissä. Sellaisia jänniä artifakteja, joita voisi luulla vaikkapa RRoD:n ennusmerkeiksi, veikkaan noiden viivojen kuitenkin johtuvan pelkästään RE5:n demosta. Kun niitä ei missään muussa pelissä näy.
Taidan vielä koitella demoa kuupissa, jos mahdollista, nähdäkseni että parantuuko meininki yhtään ja löytyisikö tuosta uusia koukkuja. Meininki saattaa parantua, mutta siihen iloon taas varmasti vaikuttaa nuo pienet jaetut ruudut kummallekin pelaajalle, ja ennen kaikkea jo mainittu kamala ohjaus.
P.S. Se on kyllä totta, että vanhanajan zombeja tekisi taas mieli nähdä peleissä, ainakin RE-sarjassa. Ei näitä ''mutaation muokkaamia'', normaalin 90-vuotiaan vanhuksen näköisiä vihollisia (punaisilla silmillä varustettuna) oikein jaksa katsella. Oi missä olette, mätänevät zombiet?
Rekisteröitynyt 04.11.2007
27.01.2009 klo 14.57
Rekisteröitynyt 04.01.2008
27.01.2009 klo 16.07
27.01.2009 klo 16.53
Itselläni ei kyllä noita "viivoja" noissa välivideoissa esiintynyt.
Rekisteröitynyt 07.06.2008
27.01.2009 klo 17.58