Kuuluisa brittikirjailija työstää Doom 4:n tarinaa
Spekulatiiviseen fiktioon erikoistunut iso-britannialainen Graham Joyce on palkattu tarinankirjoittajaksi Id Softwaren tulevaan räiskintäpeliin, joka kantaa pelihistoriallisesti tärkeää nimeä Doom 4. Joyce ei Team Xboxin mukaan ole voinut vielä paljastaa tulevan juonen suuntaa, mutta mies on henkilökohtaisesti kuitenkin vahvistanut kiinnityksensä modernien FPS-pelien äidin lapsenlapsenlapseen.
Vuonna 1954 syntyneen Joycen kynästä on lähtenyt maailmalle jo neljätoista romaania ja kasa novelleja. Mies on voittanut brittiläisen fantasiakirjallisuuspalkinnon neljästi ja viimeisimpänä menestysportaana Joycella on hallussaan vuoden 2003 World Fantasy Award -palkinto.
Pelisarjan edellisen osan, Doom 3:n, tarinasta vastasi yhdysvaltalainen kirjailija Matthew J. Costello.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 24.07.2008
16.01.2009 klo 11.33
Rekisteröitynyt 13.08.2007
16.01.2009 klo 12.12
HAHAHAHAH!
Rekisteröitynyt 13.04.2007
16.01.2009 klo 12.29
Doomissa.... Tarina???
HAHAHAHAH!
Sama asia kun Half Lifessä. Juoni on mutta sitä ei vaan pelaamisen aikana näy.
16.01.2009 klo 13.20
Eihän se juoni kauheasti tule esille jos ei ole mitään välivideoita tai juoneen liitettyjä scriptattuja tapahtumia.
Metal geareissa juoni näkyy näiden ansiosta,
HL:ssä taas vain parissa kohtaa hahmottaa että mitä juonessa on sillä hetkellä tapahtumassa.
Rekisteröitynyt 12.07.2007
16.01.2009 klo 13.27
Koitappa saada nykyaikana lapsi leikkimään käpylehmille.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.01.2009 klo 14.01
Rekisteröitynyt 15.09.2008
16.01.2009 klo 14.23
b) toki metal geareissa saattaa tulla välivideoilla juoni selväks mut nelosesta ne unohti sitte sen pelin.
c) doomissakin on tarina, se ei vaan yleisesti oo ollu se pääosa siinä. kyllä ite odotan mielenkiinnolla mitä ne saa aikaseks, varsinkin kun yksinään idTech5 vaikuttaa jo mielenkiintoselta (samaten Rage).
Rekisteröitynyt 09.06.2008
16.01.2009 klo 19.47
2) Doom 1-tarina lyhyesti:
-Olet sotilas, sota operaatiossa, viidakossa ja komentajasi mokan takia paljon siviilejä kuolee. Palaat ainoana henkiin jääneenä ja lyöt komentajaasi. Hän lähettää sinut sota oikeuteen joka tuomitsee sinut pakko komennukselle yksityisen suurkorporaation turvajoukkoihin Mars-planeetalle. (Doomin tulevaisuudessa ei ole valtioita enään, vain isot yritykset hallitsevat kaikkea ja kaikkia.)
-Elelet kaikessa rauhassa siellä joitakin kuukausia ja toimit turvamiehenä, pelatessasi korttia kolmen muun kaverin kanssa. Samaan aikaan komentokeskus vastaanottaa hätä viesti UACn tutkiojoilta Marssin Daemos kuulta ja kuu mystisesti katoaa taivaalta kokonaan valoefektin saattelemana. Hetkeä myöhemmin avun huuto tulee myös Phobos kuusta jossa pyydetään nopeasti lähettämään joukkoja hyökkäjiä vastaan.
-Phobosiin lähetetään Alpha ja Beta joukkueet, mutta yhteys heihin meneteään. Vapaaehtoisia pyydetään muodostamaan Gamma ja Delta joukkueet. Tyttöystäväsi työskenteli tapahtuma hetkellä Phobosilla ja ilmoittaudut mukaan. Uudet joukkueet lopulta muodostetaan pääasiassa rangaistusta tai pakollista palvelusta suorittavista sotilaista.
-Matka Phobosiin on lyhyt mutta pelon täytteinen, sinua pidetään petturina joka tappoi omia sotilaita. Perillä sinut määrätään vartioimaan laskeutumis aluksia. Tiimi kaverisi vievät kaikki aseet ja ammukset ja jättävät sinulle pistoolin ja lippaallisen ammuksia. He eivät halua sinua mukaansa.
-Gamma ja Delta joukkueet tunkeuvat kompleksiin... menee jonkin aikaa, mutta radiosta alkaa kulumaan eläimellistä ääntelyä tuskan huutoja, murinaa ja karjuntaa. Pyydät tilanne selvitystä, mutta lähetys katkeaa.
-Samalla kuuluu rähjähdys ja päätät lähteä tutkimaan mitä tovereillesi on käynyt. Avaat turvalukot ja astut laitoksen vastaanottoaulaan...
UACn Phoboksen tutkimuskaupungin vastaanotto keskuksessa on toisen laskeutumisalustan kohdalla tuhoutuneet Alpha ja Beta joukkueiden alukset. (Se vihreä lammikko). Huoltotallissa on toinen alus räjähtänyt ja aiheuttanut kemikaali vuodon. Huolto ovet on teljetty ja entisten toveriesi epäkuolleet ruumiit hajavat henkeäsi. Se on taistele tai jää loukkuun ja kuole. nje.
Ensimmäinen episoidi (kuolleena polviin-asti) todella typistetysti:
Matkaat läpi tutkimuskaupungin, saat tietoa teleporteista ja teleportaatio tutkimuksesta, voitat teleportin tulopäässä h3lvetin portin vartijat, hyppäät teleporttiin ja löydät toisesta päästä Daemos kuun tutkimuskeskukset.
Toinen episodi (H3lvetin rannoilla): Saat lisää tietoa teleportaatio kokeiluista, vaikeuksista ylläpitää riittäviä energia tasoja ja sen sortin tavaraa, mutta se ei sinua kiinnosta. Sen lisäksi saat tietää ulottuvuudesta nimeltä h3lvetti ja taivas. Käytät Daemosilta löytynyttä laskeutumis alusta lentämään alas planeetalta h3lvetin kamaralle.
Episoidi kolme (Inferno [h3lvetti]): Tässä episoidissa saat tietää pääpahiksen nimen, stanan poikien pikku suunnitelman houkutella ahneet ja korruptoituneet ihmiset osaksi uutta maailmanjärjestystä. He olivat yrittäneet sitä aikaisemminkin, mutta epäonnistuneet. Syytä siihen ei annettu miksi, mutta Doom 2 täydentää tätä kertomalla sen tapahtuneen 3000-4000 vuotta ennen nyky hetkeä. Tällä kertaa he ovat kuitenkin melkein jo onnistuneet, mutta puhdassieluisena ja siunauksen saaneena katolisena et anna tämän toteutua ja painut pistämään Spider Mastermindille köniin. Vedät pahiksia pataan ja hyppäät teleporttiin jonka toivot vievän kotiin. Maapallolle päästyäsi huomaat, että asiat eivät olekkaan aivan järjestyksessä.
Episoidi neljä (He, lihan/himojen syömät/nielemät):
Maapallolla sijaitsevan teleportaatio tutkimuskeskus on liekeissä, ympäristöstä kuuluu eläimellistä karjuntaa ja huomaat olevasi erittäin huolissasi lemmikkipupustasi ja lähdet etsimään mahdollisia muita eloonjääneitä.
The End.
Doom 2:
Eripäähenkilö kuin Doom1. Maapallolla on iso ongelma, ihmisten vastarinta zombeja ja h3lvetin armejaa vastaan on hävitty ja siellä täällä pienet vastarinta liikkeet pitävät kontaktia. Yhteistyöllä he päättävä alkaa operaation h3lvetin sotilaiden tuhoamiseksi. Entisen UACn labran tiloihin, vedenpuhdistuslaitoksen, viemäreiden, varaston ja katujen kautta kulkeva reitin selvitettyäsi päädyt UACn teleportin kautta h3lvetin porteille, joissa aloitat oman rellestämisesi, lopuksi tuhoat babhomethin (pirun) jonka ruumiin kaatuminen maahan aiheuttaa maanjäristyksen joka nielee kaikki demonit ja maailma on vapaa pahan ikeestä, ainakin hetkeksi. Teleportaation läpi käy pelaajamme tie ja määrän päänä maapallo. Matkanvarrella mietit mihin kaikki pahikset nyt menevät kun h3lvetti on tuhottu ja poltettu maantasalle.
Doomin lisäosien, TNTn ja Evilutionin, juonet ovat ristiriidoissa keskenään ja eivät muutenkaan ole kanonisia koska eivät ole Idn kehittämiä en käy niitä tässä läpi.
Doom3n juoni on kertaus Doom1n juonesta, mutta typistetysti ja enemmän peliin sopivammaksi tuotettuna. Lisäksi hommaa yksinkertaistetiin tiputtamalla Phobos ja Daemos pois. Alunperin vain muutamia viittauksia taivaasen sisältänyt doom sai kolmososassa tarinaansa "taivaan" ja "jumalan aseen" vanha sivilisaatio ja heidän torjuntataistelunsa. Doom3 ei ole kanoisesti täysin yhtenäinen alkuperäisen doomin juonen kanssa.
Doom elokuva noudatti Doom kirjojen juonta joka ei kyllä mielestäni liity mitenkään Doomiin, kirjoissa selitetään kuinka alienit ja nanorobotit saivat miehet muuttumaan zombeiksi... ei ole kanonista materiaalia.
Ne jotka eivät usko tätä juoni kuvausta saavat luettavakseen Doomin manuaalin, Doom2n manuaalin, Doomin readme tiedostot ja episoidien välissä olevat kuvaukset juonen etenemisestä, sekä tietenkin id softwaren oman julkaiseman doom bible kirjan joka sisältää pelin teon aikaiset suunnitelmat ja muistiin panot ja vst. materiaalia. Joiden pohjalta doom kasattiin, juonesta kerrotaan esim juuri tuo korttien peluu homma ja vst. pelissä on kaksi naista ja kolme miestä. Mutta ne eivät esiinny mitenkään erityisessä asemassa. Enemmän viittauksia olisi heihin doomin protyyppeissä kiinnostuneita varten.
ja kyllä olen Doom fanipoika ja ylpeä siitä. :P
3) E1M1n musiikki "at the doom's gate" on muuten Slayerin Behind the Crooked Crossin säkeistö, ei Metallican biisi niin kuin yleisesti uskotaan ja siis väitetään. Tämän voin todistaa nuottien ja melodian perusteella. Jos joku Metallica fani käy siitä väittelemään vastaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
16.01.2009 klo 22.20
En tosin usko, että Idilläkään on ollut noin pitkät selitykset ensimmäisen Doomin juonesta pelin julkaisun aikoihin. Doomin lorehan tuntuu kasvaneen eksponentiaalisesti pelien julkaisun jälkeen lähinnä fanfictionina. Tosin oli Doomissa enemmän yritystä juonen rakentamiseen kuin Quakessa :)
Sinun kannattaa ehdottomasti AnXa poimia mukaasi myös David Kushnerin Masters of Doom -kirja, mikäli sinulla ei sitä vielä ole. Itse olen juuri teoksen loppumetreillä ja täytyy sanoa, että melkoisen värikästä on tuo Idin toiminta ollut Wolfenstein 3D:n, Doomin ja Quaken teon aikoihin.
Rekisteröitynyt 09.06.2008
17.01.2009 klo 14.25
Tosin oli Doomissa enemmän yritystä juonen rakentamiseen kuin Quakessa :)
Sinun kannattaa ehdottomasti AnXa poimia mukaasi myös David Kushnerin Masters of Doom -kirja,
Quakessa on juoni ja voin senkin lyhyesti kerrata joka on niin ikään toisinto Doomista. Maapallolta löydetään kaivausten yhteydessä muinainen teleportti, teleporttikokeilujen aikana miehiä alkaa kadota, yhtäkkiä jostain toiseen ulottuvuuteen yhteydessä olleesta teleportista alkaa tunkemaa noita subniggurathin sotilaita. Operaatio vastaisku muodostetaan puskemaan koodinimeltä Quake kulkevat viholliset takaisin sinne minne ne kuuluvat. Pelaaja on erikoiskommando joka jumittuu ikuisiksi ajoiksi kulkemaan teleporttien välillä, sinä aikana aika, ja samalla tulevaisuus vääristyy maapallon ulottuvuudessa ja aiheuttaa rinnakkaisulottuvuudessa quake2n, quake warssin ja quake 4n tapahtumat, subniggurath kuitenkin voitetaan magian avulla, mutta ranger joka on jumittunut ikuisesti ulottuvuuksien väliin ei voi tehdä enään mitään muuta kuin yrittää pysytellä hengissä. quake 3ssa subniggurathin läheisin kersantti yrittää vielä kostaa rangerille kokoamalla kaikki ulottuvuuksien parhaat taistelijat yhteen ja laittaa rangerin pahaan pinteeseen.
Quake2n loppuvastus on toisen ulottuvuuden variaatio subniggurathista ja niin ikään arenamasterista.
Quaken juonen saa helposti selville samalla tavalla kuin Doomissakin, readme filut, manuaali ja episoidien väliset tapahtumat kertovat tekstit ja mitä teet eri episoidien aikana. lisäksi koska quaken eri maailmat yhdistetään teleportaation ja ulottuvuuksien välillä se on täydellinen seka sotku, mutta hyvin toimiva sellainen. :P Quake2n ja Quake1n tarinan ensimmäisen yhteyden saa helposti katsomalla stroggien logoa joka on sama kuin subniggurathin joukkojen logo, samoin paikoin ja aika ajoin löytyy muitakin vastaavia vihjeitä ja vinkkejä. Quake1n lisäosat tiivistävät ja yhdentävät Quaken tarinat yhdeksi nipuksi. :)
Kyseinen kirja on muuten ollut hyllyssä jo muuten monta vuotta. ;)