Tuorein sisältö

CES: Esillä kolmiulotteiset Gran Turismo ja Motorstorm

10.01.2009 klo 21.00 | Luettu: 10711 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


GameSpot kertoo, että CES-tapahtumassa oli esillä myös RealD 3D-tekniikkaan perustuvat versiot Gran Turismo 5 ja Motorstorm -peleistä. 3D-lasit pelaamiseen vaativat pelit eivät Sonynn edustajan mukaan olleet oikeita pelejä, vaan pelkkiä tekniikkademoja. Syvyysvaikutelma oli GameSpotin mukaan kuitenkin vakuuttava.

Videoita kyseisistä peliversioista löytyy GameSpotin sivulta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Kaksi uutta videopät... Guitar Hero III on t... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (11 viestiä)

Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.01.2009 klo 22.45

Hmm, kyseisessä tekniikassa kuva pitää renderoida kahdesti kahdesta eri kulmasta eri värisävyillä. Eli siis grafiikan taso laskee aika runsaasti kun ja jos tuota käytetään. :)

Btw, tekisivät tuon GT5:n loppuun eivätkä leikkisi sillä vai eivätkö ne tosiaankaan halua pukata sitä ulos? :)
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.01.2009 klo 23.22

HUS.
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.01.2009 klo 23.23

Uutisesta: "...pelit eivät Sonynn edustajan mukaan..." - TYPO!!!

Neoncat kirjoitti:
...Btw, tekisivät tuon GT5:n loppuun eivätkä leikkisi sillä vai eivätkö ne tosiaankaan halua pukata sitä ulos? :)


Näinpä...

Ihan kiinnostavalta idealta tää 3D-pelaaminen vaikuttaa, mutta enpä tiedä...
lainaa
Grrgah

10.01.2009 klo 23.59

Ei renderoida kahdesti, vaan framesta toiseen liikutetaan kameraa silmävälin verran ja näytetään kuva vuorotellen eri silmille. Helppo pikkukikka joka on ollut jo vuosia käytössä suljinlasien kanssa... Hävisi vain putkinäyttöjen myötä, se kun tarvitsee käytännössä näyttölaitteelta 120hz virkistystaajuuden, että sitä pystyy katsomaan.

Jännä nähdä saadaanko tämä tällä kierroksella myytyä kuluttajille, viimeksi juuri kukaan ei kiinnostunut.
lainaa
voivoi

11.01.2009 klo 01.25

Jaaha... Sony näköjään on laskenut taas rimaa, kun 4D-grafiikoiden sijaan tyytyvätkin nyt vain tavalliseen 3D:hen...

lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.01.2009 klo 09.10

Pfft, jotain 3D:tä. Johan PS2 oli konsoli, jolla on tunteet :)
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

11.01.2009 klo 10.33

Grrgah kirjoitti:
Ei renderoida kahdesti, vaan framesta toiseen liikutetaan kameraa silmävälin verran ja näytetään kuva vuorotellen eri silmille.

Eihän tuo tee läheskään toivottua tulosta? Etäällä olevat esineethän liikkuvat tuossa yhtä paljon(kuvallisesti) kuin lähellä olevat ja eihän se mene silloin oikein. Tai no tietysti tuon voi tehdä esineille, johon pelaajan on määrä kiinnittää huomio, kuten tuossa ensimmäisessä videossa on tehty. Tai sitten tietysti jokaiselle esineelle erikseen, mutta tuolloinkaan se ei tuota kunnollista tulosta. :)
lainaa
Hesse

12.01.2009 klo 01.01

voivoi kirjoitti:
Jaaha... Sony näköjään on laskenut taas rimaa, kun 4D-grafiikoiden sijaan tyytyvätkin nyt vain tavalliseen 3D:hen...


4D = aika. Jotkut pelit jo hyödyntävätkin.
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.01.2009 klo 00.34

Neoncat kirjoitti:
Grrgah kirjoitti:
Ei renderoida kahdesti, vaan framesta toiseen liikutetaan kameraa silmävälin verran ja näytetään kuva vuorotellen eri silmille.

Eihän tuo tee läheskään toivottua tulosta? Etäällä olevat esineethän liikkuvat tuossa yhtä paljon(kuvallisesti) kuin lähellä olevat ja eihän se mene silloin oikein. Tai no tietysti tuon voi tehdä esineille, johon pelaajan on määrä kiinnittää huomio, kuten tuossa ensimmäisessä videossa on tehty. Tai sitten tietysti jokaiselle esineelle erikseen, mutta tuolloinkaan se ei tuota kunnollista tulosta. :)

En oikein ymmärrä mitä yrität selittää. Ei sillä ole juuri minkäänlaista väliä miten eri etäisyyksillä olevat esineet liikkuvat. Kameralla muodostetaan se kuva, mikä kulloisenkin silmän pitäisi nähdä. Aivot kyllä huolehtivat, miten kuvat yhdistetään. Ei niiden tarvitse edes olla kohdistetuina mitenkään tarkasti oikeaan paikkaan.

Tietysti erittäin lähellä, lähes silmässä kiinni olevat kohteet näkyvät väärin. Mutta eihän tuo liity mitenkään siihen, piirretäänkö silmien näkemiä frameja vuorotellen. Asian korjaamiseksi pitäisi tekniikasta riippumatta tietää mihin pisteeseen katse on kulloinkin kohdistettu.
lainaa
Salu-Pertti

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.01.2009 klo 00.38

-
lainaa
Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

13.01.2009 klo 09.23

Salu-Pertti kirjoitti:

En oikein ymmärrä mitä yrität selittää. Ei sillä ole juuri minkäänlaista väliä miten eri etäisyyksillä olevat esineet liikkuvat. Kameralla muodostetaan se kuva, mikä kulloisenkin silmän pitäisi nähdä. Aivot kyllä huolehtivat, miten kuvat yhdistetään. Ei niiden tarvitse edes olla kohdistetuina mitenkään tarkasti oikeaan paikkaan.

Tietysti erittäin lähellä, lähes silmässä kiinni olevat kohteet näkyvät väärin. Mutta eihän tuo liity mitenkään siihen, piirretäänkö silmien näkemiä frameja vuorotellen. Asian korjaamiseksi pitäisi tekniikasta riippumatta tietää mihin pisteeseen katse on kulloinkin kohdistettu.

Lähempänä olevia esineitä pitää 'liikuttaa' enemmän, siitä eteenpäin mentäessä aina vain vähemmän ja vähemmän(ainakin tiettyyn pisteeseen asti) ja sitten on myös kierto, jota varmaankin tarkoitat tuolla alemmalla. Jos noita ei oteta huomioon niin se vain näyttää '2D-levyltä', joka on 3D.

Esim.
http://tinypic.com/40mtqhg.jpg
Etualalla olevassa aseessa kolmiuloitteisuuden tekevät 'varjot' ovat paljon etäämmällä toisistaan kuin kauempana esim. tuossa rakennuksessa olevat 'varjot'.

Se miten kaukana 'varjot' ovat toisistaan määrittelee sen missä kohti 3D-avaruutta kyseinen esine on. Tosin tuohan ei myöskään ole täydellinen vaan tekee eri tasoja, jotka ovat 2D ja jotka näyttävät olevan 3D-maailmassa. Parhaimman tuloksen saa pikseli pikseliltä, jossa jokaiseen pikseen on määrätty se miten etäällä se on ja se on sitten otettu huomioon noissa 'varjoissa'.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova