CES: Esillä kolmiulotteiset Gran Turismo ja Motorstorm
GameSpot kertoo, että CES-tapahtumassa oli esillä myös RealD 3D-tekniikkaan perustuvat versiot Gran Turismo 5 ja Motorstorm -peleistä. 3D-lasit pelaamiseen vaativat pelit eivät Sonynn edustajan mukaan olleet oikeita pelejä, vaan pelkkiä tekniikkademoja. Syvyysvaikutelma oli GameSpotin mukaan kuitenkin vakuuttava.
Videoita kyseisistä peliversioista löytyy GameSpotin sivulta.
Keskustelut (11 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.01.2009 klo 22.45
Btw, tekisivät tuon GT5:n loppuun eivätkä leikkisi sillä vai eivätkö ne tosiaankaan halua pukata sitä ulos? :)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.01.2009 klo 23.22
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.01.2009 klo 23.23
...Btw, tekisivät tuon GT5:n loppuun eivätkä leikkisi sillä vai eivätkö ne tosiaankaan halua pukata sitä ulos? :)
Näinpä...
Ihan kiinnostavalta idealta tää 3D-pelaaminen vaikuttaa, mutta enpä tiedä...
10.01.2009 klo 23.59
Jännä nähdä saadaanko tämä tällä kierroksella myytyä kuluttajille, viimeksi juuri kukaan ei kiinnostunut.
11.01.2009 klo 01.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
11.01.2009 klo 09.10
Rekisteröitynyt 10.04.2007
11.01.2009 klo 10.33
Ei renderoida kahdesti, vaan framesta toiseen liikutetaan kameraa silmävälin verran ja näytetään kuva vuorotellen eri silmille.
Eihän tuo tee läheskään toivottua tulosta? Etäällä olevat esineethän liikkuvat tuossa yhtä paljon(kuvallisesti) kuin lähellä olevat ja eihän se mene silloin oikein. Tai no tietysti tuon voi tehdä esineille, johon pelaajan on määrä kiinnittää huomio, kuten tuossa ensimmäisessä videossa on tehty. Tai sitten tietysti jokaiselle esineelle erikseen, mutta tuolloinkaan se ei tuota kunnollista tulosta. :)
12.01.2009 klo 01.01
Jaaha... Sony näköjään on laskenut taas rimaa, kun 4D-grafiikoiden sijaan tyytyvätkin nyt vain tavalliseen 3D:hen...
4D = aika. Jotkut pelit jo hyödyntävätkin.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
13.01.2009 klo 00.34
Ei renderoida kahdesti, vaan framesta toiseen liikutetaan kameraa silmävälin verran ja näytetään kuva vuorotellen eri silmille.
Eihän tuo tee läheskään toivottua tulosta? Etäällä olevat esineethän liikkuvat tuossa yhtä paljon(kuvallisesti) kuin lähellä olevat ja eihän se mene silloin oikein. Tai no tietysti tuon voi tehdä esineille, johon pelaajan on määrä kiinnittää huomio, kuten tuossa ensimmäisessä videossa on tehty. Tai sitten tietysti jokaiselle esineelle erikseen, mutta tuolloinkaan se ei tuota kunnollista tulosta. :)
En oikein ymmärrä mitä yrität selittää. Ei sillä ole juuri minkäänlaista väliä miten eri etäisyyksillä olevat esineet liikkuvat. Kameralla muodostetaan se kuva, mikä kulloisenkin silmän pitäisi nähdä. Aivot kyllä huolehtivat, miten kuvat yhdistetään. Ei niiden tarvitse edes olla kohdistetuina mitenkään tarkasti oikeaan paikkaan.
Tietysti erittäin lähellä, lähes silmässä kiinni olevat kohteet näkyvät väärin. Mutta eihän tuo liity mitenkään siihen, piirretäänkö silmien näkemiä frameja vuorotellen. Asian korjaamiseksi pitäisi tekniikasta riippumatta tietää mihin pisteeseen katse on kulloinkin kohdistettu.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
13.01.2009 klo 00.38
Rekisteröitynyt 10.04.2007
13.01.2009 klo 09.23
En oikein ymmärrä mitä yrität selittää. Ei sillä ole juuri minkäänlaista väliä miten eri etäisyyksillä olevat esineet liikkuvat. Kameralla muodostetaan se kuva, mikä kulloisenkin silmän pitäisi nähdä. Aivot kyllä huolehtivat, miten kuvat yhdistetään. Ei niiden tarvitse edes olla kohdistetuina mitenkään tarkasti oikeaan paikkaan.
Tietysti erittäin lähellä, lähes silmässä kiinni olevat kohteet näkyvät väärin. Mutta eihän tuo liity mitenkään siihen, piirretäänkö silmien näkemiä frameja vuorotellen. Asian korjaamiseksi pitäisi tekniikasta riippumatta tietää mihin pisteeseen katse on kulloinkin kohdistettu.
Lähempänä olevia esineitä pitää 'liikuttaa' enemmän, siitä eteenpäin mentäessä aina vain vähemmän ja vähemmän(ainakin tiettyyn pisteeseen asti) ja sitten on myös kierto, jota varmaankin tarkoitat tuolla alemmalla. Jos noita ei oteta huomioon niin se vain näyttää '2D-levyltä', joka on 3D.
Esim.
http://tinypic.com/40mtqhg.jpg
Etualalla olevassa aseessa kolmiuloitteisuuden tekevät 'varjot' ovat paljon etäämmällä toisistaan kuin kauempana esim. tuossa rakennuksessa olevat 'varjot'.
Se miten kaukana 'varjot' ovat toisistaan määrittelee sen missä kohti 3D-avaruutta kyseinen esine on. Tosin tuohan ei myöskään ole täydellinen vaan tekee eri tasoja, jotka ovat 2D ja jotka näyttävät olevan 3D-maailmassa. Parhaimman tuloksen saa pikseli pikseliltä, jossa jokaiseen pikseen on määrätty se miten etäällä se on ja se on sitten otettu huomioon noissa 'varjoissa'.
Kirjoita kommentti