Tuorein sisältö

Passagen tekijä uskoo pelien taiteellisuuteen

08.12.2008 klo 22.00 | Luettu: 6772 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Passage-elämäsimulaattorin ohjelmoinut Jason Rohrer uskoo pelien tarjoavan yhtälaisen alustan taiteelle ja tunteelle kuin elokuvien, taulujen ja kirjojenkin. Pelialan amatööri Rohrer suomii suuria pelistudioita liiallisesta keskittymisestä grafiikkaan ja realismiin kun painopisteen olisi pitänyt olla sisällössä. The Esquiren haastattelema Rohrer toivookin pelistudioiden jatkossa tekevän peleistään henkisesti sykähdyttävämpiä nykyisen verimässäilyn sijaan.

Esquiren artikkelin kirjoittaja odottaa pelimaailman omaa Citizen Kanea, joka määrittelisi pelikulttuurin uudestaan, tarjoten samalla kertaa pelaajalle syvällisen emotionaalisen kokemuksen ja julkaisijalle kannattavan kassamagneetin.

Roehrerin oma peli, Passage, kuljettaa pelaajan läpi ihmiselämän muutamassa minuutissa. Visuaalisesti homma hoituu 12 pikselin korkuisessa maailmassa, jossa pelaaja seikkailee aarteita etsien. Myös jokaisesta askeleesta saa pisteitä. Matkan varrelta pelaaja saattaa löytää elämänkumppanin, jonka mukaan ottamien tuplaa askelista kertyvät pisteet, mutta vähentää löytyvien aarteiden määrää. Matka jatkuu halki keski-iän vanhuuteen asti. Sitten elämänkumppani muuttuu varoittamatta hautakiveksi. Tästä alkaa viimeisten sekuntien kamppailu eteenpäin, yksin ja kumarassa, kunnes kuolo korjaa pienen kulkijan. Mitään kohtaa ei hehkuteta, pelin loppumista ei suurennella. Elämä alkaa ja jatkuu vain loppuakseen.

Roehrerin teos onkin pienuudessaan sisällöllisesti vaikuttava verrattuna suuren budjetin peleihin, joissa ei kaikesta yrityksestä huolimatta saavuteta vastaavaa vertauskuvallisuutta, sanoman selkeyttä ja hetkeä, joka herättää pelaajan ajattelemaan sitä mitä ruudulla todella tapahtuu.

Passage on ladattavissa Mac OSX:lle, Windowsille ja Linuxille pelin kotisivulta.

V2.fi | Matti Lintula
< Legendaarinen Rogue ... PlayStation Home auk... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (8 viestiä)

korkor

08.12.2008 klo 22.29

Passage onkin ainut peli jonka uskallan laskea taiteeksi.
lainaa
vieras

08.12.2008 klo 22.36

Kohtuullisen hippi tyyppi kyllä tuo.
lainaa
gdfgfd

09.12.2008 klo 01.26

nojoo, olihan tuo tollaseksi parin tunnin tekeleeksi ihan kiva pikkupeli
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

09.12.2008 klo 07.32

Samaa toivon itsekin. Pelit alkavat olla jo siinä iässä, että "Citizen Kane" on mahdollinen. Kaupallinen tilanne on kuitenkin aika vaikea.
lainaa
vieras

09.12.2008 klo 16.03

Todella ahdistava peli. Hyvin kyllä onnistunut kun noin minimalistisella toteutuksella se herättää ainakin minussa enemmän tunteita kuin suurin osa kaupallisista ison rahan peleistä.
lainaa
vieraampi

09.12.2008 klo 18.36

Aika hauska kuulla, että noinkin pieni peli kuin Passage on saanut herätettyä isompienkin kihojen huomion. Ehkä tässä olisi jokin rako suomalaisillekin independent-pelintekijöille iskeä kultasuoneen, tekemällä kerrankin jotain tavallisesta poikkeavaa...
lainaa
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

09.12.2008 klo 19.08

vieraampi kirjoitti:
Ehkä tässä olisi jokin rako suomalaisillekin independent-pelintekijöille iskeä kultasuoneen, tekemällä kerrankin jotain tavallisesta poikkeavaa...

Juuri sitä tavallisesta poikkeavaa tavaraa tarvitaan, mutta sitä tulee aina niin perhanan vähän markkinavoimien takia. Psychonautsin menestys on valitettava esimerkki siitä, miten loistaville vähän oudommille peleille on tapana käydä.
lainaa
Bigtoop

Rekisteröitynyt 04.01.2008

09.12.2008 klo 22.55

Eipä voi sanoa etteikö leffateollisuudessakin oltaisi sorruttu tähän verellä mässäilyyn. Ei nyt ihan yhtä pahasti suhteessa kaipa.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova