Microsoftin Mattrick uskoo edelleen keksineensä avatarit vuonna 1991
Microsoftilla nykyään työskentelevä Don Mattrick pysyy kannassaan siitä, etteivät avatar-hahmot ole suinkaan Nintendon, vaan hänen keksintönsä. Mattrick on toistanut vanhan kantansa nyt Official Xbox Magazinen haastattelussa, jossa tämä väittää keksineensä maailman ensimmäiset kolmiulotteiset avatarit vuonna 1991 julkaistun 4D Sports Boxingin myötä. Mattrick kertoo keksinnöstään kuitenkin enemmän huumorilla kuin vakavissaan ja tarinan opetuksena Kotakun mukaan onkin se, ettei avatar-hahmojen kaltaiselle idealle ole mahdollista nimetä yhtä ihmistä tai edes yritystä keksijäksi.
17 vuotta on pitkä aika 3D-pelien historiassa. Vaikka Distinctive Softwaren vanhassa pelissä olisivatkin maailman ensimmäiset avatarit, voitaneen olla yksimielisiä siitä, että Microsoftin pian Xbox 360:lle esittelemät avatarit ovat ainakin enemmän ihmisen näköisiä, jos nyt vaikka mielikuvituksettomampia kuin nyrkkeilypelissä nähtävät kolmiopäiset esi-isänsä.
Keskustelut (22 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.11.2008 klo 22.36
Rekisteröitynyt 30.07.2007
09.11.2008 klo 22.42
Monikohan hyppää suoraan otsikosta kommentoimaan.
n+1
Mattrick on muuten hauska nimi. Vähän kuin kotimaiset Veli-Pekat ja Ville-Matit, mutta vain ilman väliviivaa ja käytetään sukunimenä.
09.11.2008 klo 22.43
Olipas vajaa lause. Tottakai uudemman teknologian mukana tulee parempi grafiikka ja tätä kautta varmaankin x360:n avatarit muistuttavat enemmän ihmisiä kuin 4D Sports Boxingissan jolloin 3d-grafiikkakin oli ihan alkutekijöissään.
09.11.2008 klo 22.52
Monikohan hyppää suoraan otsikosta kommentoimaan.
Samaa mietin itsekin, mutta tulin siihen tulokseen, että trollit ovat tähän aikaan jo nukkumassa.
09.11.2008 klo 22.54
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.11.2008 klo 23.15
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.11.2008 klo 23.20
Rekisteröitynyt 11.10.2008
09.11.2008 klo 23.27
Rekisteröitynyt 26.09.2007
09.11.2008 klo 23.33
09.11.2008 klo 23.36
Ei ihan pelattava, vaan täydellisesti pelattava. :) Paras nyrkkeilypeli edelleen, jotain käsittämättömän koukuttavaa siinä on.
10.11.2008 klo 00.20
Rekisteröitynyt 23.10.2008
10.11.2008 klo 00.56
Rekisteröitynyt 23.01.2008
10.11.2008 klo 06.59
10.11.2008 klo 08.58
10.11.2008 klo 09.26
10.11.2008 klo 11.25
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon Mii -hahmoja MS:n uudet avatarit muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon SecondLife-hahmoja Sonyn uudet Homehahmot muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.11.2008 klo 11.50
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon Mii -hahmoja MS:n uudet avatarit muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon SecondLife-hahmoja Sonyn uudet Homehahmot muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Rekisteröitynyt 04.11.2007
10.11.2008 klo 12.04
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon Mii -hahmoja MS:n uudet avatarit muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon SecondLife-hahmoja Sonyn uudet Homehahmot muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Realistinen tyyli on ihan eri kuin esim. Mii hahmoissa käytetty omaperäisempi karikatyyrinen tyyli.
10.11.2008 klo 12.22
Rekisteröitynyt 24.07.2008
10.11.2008 klo 13.36
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon Mii -hahmoja MS:n uudet avatarit muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
Kyse onkin ollut siitä, että miten paljon SecondLife-hahmoja Sonyn uudet Homehahmot muistuttaa, eikä siitä kuka ne ekaksi keksi.
:D
11.11.2008 klo 00.39
http://i58.photobucket.com/albums/g272/skidoo_01/homeb9-1
Rekisteröitynyt 30.07.2007
11.11.2008 klo 04.54
4D Sports Boxing on muuten yksiensimmäisiä 3d tappelupelejä ellei se ensimmäinen. Tuli tässä eräänä päivänä vastaan peeloplaneetalla hemmo joka väitti kiven kovaa ensimmäiseksi 3d tappelupeliksi virtua fighteria jolle tietenkin kaikki amigaistit nauroivat räkäisesti.
En kyllä itse vertaisi 4DSB:ia International Karate/Street Fighter 2 -tyylisiin kahden hengen taistelupeleihin/beat'em-uppeihin. Sehän on lähempänä Punch Outia, mitä nyt polygonigrafiikalla ja kamerakulmien vaihteluilla.
"Tappelupeli" on kyllä sen verran laaja termi, että ilmeisesti jyvät ja akanat ovat menneet sekaisin. Taistellaanhan noissa em. nyrkkeilypeleissäkin, vaikkei pointti olekaan kaveria vastaan kilpailussa "competitive gaming" -hengessä.
Kuitenkin, mitenkään vähättelemättä 4D Sports Boxingin pelihistoriallista arvoa ensimmäisenä 3D-mättönä, edustaa se silti (ainakin minun silmissä) eri genreä kuin Virtua Fighter.
(Joo, joskus tulee heitettyä puritaani-vaihde päälle pelien lajityypeistä puhuttaessa. Ei muuta tällä kertaa.)