Tuorein sisältö

Far Cry 2:n tuliekspertillä pyromaanin mieli

06.11.2008 klo 20.01 | Luettu: 17751 kertaa | Teksti: Matti Lintula


GameSetWatchin haastattelema Jean-Francois Levesque vastaa Far Cry 2:n ennennäkemättömän realistisesta tuliefektistä. Räiskintäpelissä tuli leviää Afrikan maastossa varsin aidon oloisesti. Levesque kertookin olleensa pakkomielteinen tulenteon suhteen. Mies luki paitsi tieteellisiä tekstejä tulen käyttäytymisestä, tutustui kaikkiin mahdollisiin tulta käsitteleviin peleihin ja käytti aikaa tulivideoiden tuijottamiseen. Mies ei lopulta tahtonut saada yöllä unta pohtiessaan tulialgoritmien muodostumista.

Levesquen mukaan pelissä tulen käytökseen vaikuttaa kosteus, tuuli ja palokaasujen liikehdintä. Näin ollen tuli kiipeää nopeammin ylä- kuin alamäkeen, eikä tahdo syttyä juuri sateen kastelemassa maastossa tai viidakossa niin hyvin kuin kuivalla savannilla. Myös jokeen heitetyt palavat esineet sammuvat vain siltä osin kun ne osuvat veteen.

Tuliekspertillä on myös hieman pyromaanin ajatusmaailmaa muistuttavia mietteitä tulen viihdyttävyydestä Far Cry 2:n maailmassa. "Rakastan tulen aiheuttamia ketjureaktioita. Kehitysvaiheessa huomasin usein nauravani ääneen kun sytyttämäni pieni palo muuttui täydeksi, taloja ja autoja räjäyttäväksi ja puita tuleen sytyttäväksi kaaokseksi", Levesque tilittää.

Mies on erityisen ylpeä siitä, ettei tulen käytöstä ole käsikirjoitettu. Levesque loi tulen käytökselle säännöt, joihin muu pelimaailma reagoi.

V2.fi | Matti Lintula
< Banjo ei rakasta kuv... Playboyn kybertyttö ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

cs_bot

Rekisteröitynyt 29.05.2007

06.11.2008 klo 20.12

Hyvin miekkonen onnistui kyllä tekemään liekit. Ei ole valittamista ei. :)
lainaa
hohhoijaa

06.11.2008 klo 20.14

Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

06.11.2008 klo 20.15

Juu, olen kyllä itsekin naureskellut tuossa pelissä kun soppelin tulipalon saanut aikaiseksi :) Hyvin on onnistunut, eipä ole tainnut missään pelissä parempaakaan liekitystä ollut.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

06.11.2008 klo 20.47

hohhoijaa kirjoitti:
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.
lainaa
MoZo_101

06.11.2008 klo 20.52

Juu aivan helposti parhaat on liekki efektit tässä pelissä.
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

06.11.2008 klo 20.57

Rams kirjoitti:
hohhoijaa kirjoitti:
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

06.11.2008 klo 21.23

Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

06.11.2008 klo 21.38

MJR2312 kirjoitti:
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.


Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.
lainaa
Goldi

06.11.2008 klo 22.20

Oli se pirun upeaa, kun ensimmäistä kertaa viskasi molotovin johonkin kuivaan kasvistoon. Hienous tosin loppui nopeasti ja tuli oli ainoastaan levinnyt muutaman metrin. Myöhemmin se ei yhtään innosta, kun laajoja alueita ei millään löydä.

Ja keskinkertainen peli kyseessä. Vienyt hype monia arvostelijoita mukanaan.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

06.11.2008 klo 22.55

mdtrx kirjoitti:
Rams kirjoitti:
hohhoijaa kirjoitti:
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Loppujen lopuksi peli ei edes ole kovin vapaa kun ei sankari osaa kavuta juuri minnekään. Melkoinen pettymys.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

06.11.2008 klo 23.01

Appe kirjoitti:
MJR2312 kirjoitti:
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.


Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.

Tekniset rajoitukset? Tuli on minun nähdäkseni ainakin PC-versiossa ollut melko kevyt ominaisuus. En sitten tiedä konsoliversioista. Joka tapauksessa en itse kyllä uskoisi, että teknisestä rajoituksesta on kyse - varsinkin, kun aiemmin on puhuttu, että rajoitukset ovat siksi, ettei kaikkea poltettaisi. Saisi kyllä vähintäänkin asetus olla tulen leviämisen säätämiseen.
lainaa
Juhza

Rekisteröitynyt 02.12.2007

06.11.2008 klo 23.22

Protec kirjoitti:
mdtrx kirjoitti:
Rams kirjoitti:
hohhoijaa kirjoitti:
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.


Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Loppujen lopuksi peli ei edes ole kovin vapaa kun ei sankari osaa kavuta juuri minnekään. Melkoinen pettymys.


COMBOBREAKER!

Täytyy teidän harmiksenne valitettavasti sanoa että loistopeli kyseessä :). Juuri sopiva tasapaino fiilistelyn ja toiminnan välillä. Guardpostien raidaus ei ole itselle muodostunut ongelmaksi, eikä myöskään tehtävien "yksipuolisuus". Kuitenkin FPS-peli kyseessä. Itse odotin viihdyttävää RÄISKINTÄÄ ja sain sitä. En odottanut mitään monimutkaisia ja monitasoisisa tehtäviä tyyliin GTA SA tai jotkut ropet. Hieno peli, julkasusta lähtien lähes joka päivä tullut hakattua.

Ok, moninpeli on huonohko, mutta ei se mitään.
lainaa
Lafi

07.11.2008 klo 01.03

"Mies on erityisen ylpeä siitä, ettei tulen käytöstä ole käsikirjoitettu. Levesque loi tulen käytökselle säännöt, joihin muu pelimaailma reagoi."
Ai niinku npc hahmot reagoi siihen kävelemällä seisomaan keskelle? Tai sit ei vaan varo ollenkaan. Ja ilmeisesti tyyppi ei ole kuullut että molotovin coctailissa on muutakin kuin palava rätti, miksi ei tule bensaliekkejä molotovin osuessa johonkin ei-palavaan?
lainaa
KuroShiro

Rekisteröitynyt 26.09.2008

07.11.2008 klo 15.29

Pisteet hepulle asiaan kunnolla paneutumisesta :) lisää vastaavanlaisia huipputyyppejä vasemmalla kädellä huitovien "hällä väliä"-asenteella pelejä suunnittelevien toheloiden sijaan.
lainaa
Drzn

Rekisteröitynyt 21.04.2007

07.11.2008 klo 16.05

Lafi kirjoitti:
...miksi ei tule bensaliekkejä molotovin osuessa johonkin ei-palavaan?

Huoh, meeppä ihan huvikses viskaamaan FC:ssä Molotovi vaikka keskelle tietä. Mitä näet? Liekkejä.

Peli on teknisesti hyvä/melko hyvä. Tulen kanssa leikkiminen on helvetin kivaa (tynnyri räjähtää joka sytyttää nurmikon palamaan joka räjäyttää toisen tynnyrin joka hajottaa kaasuputken josta suihkuava palava kaasusuihku sytyttää puisen katon palamaan jne.). Tehtävät toistavat itseään ihan liikaa, mutta olen kuitenkin tykännyt pelistä. Kaikkine puutteineenkin peliä on hauska pelata. Peli olisi tosin paljon parempi, jos outpostien porukka spawnaisi paljon hitaammin ja autokuskit eivät menisi täysin järjiltään nähdessään pelaajan.
lainaa
Appe

Rekisteröitynyt 15.09.2008

09.11.2008 klo 19.12

MJR2312 kirjoitti:
Appe kirjoitti:
MJR2312 kirjoitti:
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.


Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.

Tekniset rajoitukset? Tuli on minun nähdäkseni ainakin PC-versiossa ollut melko kevyt ominaisuus. En sitten tiedä konsoliversioista. Joka tapauksessa en itse kyllä uskoisi, että teknisestä rajoituksesta on kyse - varsinkin, kun aiemmin on puhuttu, että rajoitukset ovat siksi, ettei kaikkea poltettaisi. Saisi kyllä vähintäänkin asetus olla tulen leviämisen säätämiseen.


Vaikka olisivatkin kevyet, niin yli viisi metriä korkeat liekit 50x50 alueella ei oo enää kevyt.
lainaa
kynä

23.12.2008 klo 00.46

tuntuu kuin että' olisin ainut joka todella pitää kyseisestä pelistä
lainaa
baablo

26.01.2009 klo 19.28

loistava peli grafiikat mahtavia pelattavuus hyvä lukuunottamatta ajoneuvoja. No hyväpeli ei lisättävää.
lainaa
Jonke

09.02.2009 klo 01.33

GTA4:n läpi pelattua kokeilin tätä muutaman kerran ja mietin, et mikä tässä on SE juttu. Sitä ei löydy. Ei vaan yksinkertaisesti toimi. Graffa on hienoa, mut ei niin realistista, sulavaa, näyttävää kuin GTA:ssa. Kaikki vilkkuvat objektit lisää ärsyttävän "konsolipelin" tunnelmaa ja kohdetta ampuessa ei välttämättä usein näe edes mitä tapahtuu. Vaikee tietty sanoo oikeesta elämästä vaan näin inttipohjalta. Huomasin tuon autolla vastaantulevien vihollisten sekoamisen heti: mitä ideaa, että kuski jää surraamaan meikäläisen autoa tai puuta vasten.... eäh... unohdetaan tää..
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova