Far Cry 2:n tuliekspertillä pyromaanin mieli
GameSetWatchin haastattelema Jean-Francois Levesque vastaa Far Cry 2:n ennennäkemättömän realistisesta tuliefektistä. Räiskintäpelissä tuli leviää Afrikan maastossa varsin aidon oloisesti. Levesque kertookin olleensa pakkomielteinen tulenteon suhteen. Mies luki paitsi tieteellisiä tekstejä tulen käyttäytymisestä, tutustui kaikkiin mahdollisiin tulta käsitteleviin peleihin ja käytti aikaa tulivideoiden tuijottamiseen. Mies ei lopulta tahtonut saada yöllä unta pohtiessaan tulialgoritmien muodostumista.
Levesquen mukaan pelissä tulen käytökseen vaikuttaa kosteus, tuuli ja palokaasujen liikehdintä. Näin ollen tuli kiipeää nopeammin ylä- kuin alamäkeen, eikä tahdo syttyä juuri sateen kastelemassa maastossa tai viidakossa niin hyvin kuin kuivalla savannilla. Myös jokeen heitetyt palavat esineet sammuvat vain siltä osin kun ne osuvat veteen.
Tuliekspertillä on myös hieman pyromaanin ajatusmaailmaa muistuttavia mietteitä tulen viihdyttävyydestä Far Cry 2:n maailmassa. "Rakastan tulen aiheuttamia ketjureaktioita. Kehitysvaiheessa huomasin usein nauravani ääneen kun sytyttämäni pieni palo muuttui täydeksi, taloja ja autoja räjäyttäväksi ja puita tuleen sytyttäväksi kaaokseksi", Levesque tilittää.
Mies on erityisen ylpeä siitä, ettei tulen käytöstä ole käsikirjoitettu. Levesque loi tulen käytökselle säännöt, joihin muu pelimaailma reagoi.
Keskustelut (19 viestiä)
Rekisteröitynyt 29.05.2007
06.11.2008 klo 20.12
06.11.2008 klo 20.14
Rekisteröitynyt 11.10.2007
06.11.2008 klo 20.15
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
06.11.2008 klo 20.47
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.
06.11.2008 klo 20.52
Rekisteröitynyt 10.04.2007
06.11.2008 klo 20.57
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
06.11.2008 klo 21.23
Rekisteröitynyt 15.09.2008
06.11.2008 klo 21.38
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.
Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.
06.11.2008 klo 22.20
Ja keskinkertainen peli kyseessä. Vienyt hype monia arvostelijoita mukanaan.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
06.11.2008 klo 22.55
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Loppujen lopuksi peli ei edes ole kovin vapaa kun ei sankari osaa kavuta juuri minnekään. Melkoinen pettymys.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
06.11.2008 klo 23.01
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.
Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.
Tekniset rajoitukset? Tuli on minun nähdäkseni ainakin PC-versiossa ollut melko kevyt ominaisuus. En sitten tiedä konsoliversioista. Joka tapauksessa en itse kyllä uskoisi, että teknisestä rajoituksesta on kyse - varsinkin, kun aiemmin on puhuttu, että rajoitukset ovat siksi, ettei kaikkea poltettaisi. Saisi kyllä vähintäänkin asetus olla tulen leviämisen säätämiseen.
Rekisteröitynyt 02.12.2007
06.11.2008 klo 23.22
Olisipa itse pelin tekemiseen käytetty samalla tavalla vaivaa niin ehkä se olisi jotain muuta kuin tylsä, itseääntoistava ja keskinkertainen räiskintäpeli.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Vaikka kuinka yritin, en päässyt tilaan jossa pelistä olisin nauttinut, syinä lähinnä todella ärsyttävät respawnaavat guard postit, täysin geneerinen toiminta ja vaikkakin avoin, niin tylsä maailma.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Jokainen ja Kaikki mahdollinen on ilmeisesti tehty yhdestä mallista. Tehtävät mukaanlukien. Ihan oikeasti.
Täytyy valitettavasti allekirjoittaa. Loppujen lopuksi peli ei edes ole kovin vapaa kun ei sankari osaa kavuta juuri minnekään. Melkoinen pettymys.
COMBOBREAKER!
Täytyy teidän harmiksenne valitettavasti sanoa että loistopeli kyseessä :). Juuri sopiva tasapaino fiilistelyn ja toiminnan välillä. Guardpostien raidaus ei ole itselle muodostunut ongelmaksi, eikä myöskään tehtävien "yksipuolisuus". Kuitenkin FPS-peli kyseessä. Itse odotin viihdyttävää RÄISKINTÄÄ ja sain sitä. En odottanut mitään monimutkaisia ja monitasoisisa tehtäviä tyyliin GTA SA tai jotkut ropet. Hieno peli, julkasusta lähtien lähes joka päivä tullut hakattua.
Ok, moninpeli on huonohko, mutta ei se mitään.
07.11.2008 klo 01.03
Ai niinku npc hahmot reagoi siihen kävelemällä seisomaan keskelle? Tai sit ei vaan varo ollenkaan. Ja ilmeisesti tyyppi ei ole kuullut että molotovin coctailissa on muutakin kuin palava rätti, miksi ei tule bensaliekkejä molotovin osuessa johonkin ei-palavaan?
Rekisteröitynyt 26.09.2008
07.11.2008 klo 15.29
Rekisteröitynyt 21.04.2007
07.11.2008 klo 16.05
...miksi ei tule bensaliekkejä molotovin osuessa johonkin ei-palavaan?
Huoh, meeppä ihan huvikses viskaamaan FC:ssä Molotovi vaikka keskelle tietä. Mitä näet? Liekkejä.
Peli on teknisesti hyvä/melko hyvä. Tulen kanssa leikkiminen on helvetin kivaa (tynnyri räjähtää joka sytyttää nurmikon palamaan joka räjäyttää toisen tynnyrin joka hajottaa kaasuputken josta suihkuava palava kaasusuihku sytyttää puisen katon palamaan jne.). Tehtävät toistavat itseään ihan liikaa, mutta olen kuitenkin tykännyt pelistä. Kaikkine puutteineenkin peliä on hauska pelata. Peli olisi tosin paljon parempi, jos outpostien porukka spawnaisi paljon hitaammin ja autokuskit eivät menisi täysin järjiltään nähdessään pelaajan.
Rekisteröitynyt 15.09.2008
09.11.2008 klo 19.12
Tuli on muuten melko hyvää, mutta se sammuu aivan liian nopeasti ja lisäksi liekit ovat isoimmissakin tulipaloissa oudon matalia.
Pitää kuitenkin muistaa että vastaan tulee siinä myös tekniset rajoitukset.
Tekniset rajoitukset? Tuli on minun nähdäkseni ainakin PC-versiossa ollut melko kevyt ominaisuus. En sitten tiedä konsoliversioista. Joka tapauksessa en itse kyllä uskoisi, että teknisestä rajoituksesta on kyse - varsinkin, kun aiemmin on puhuttu, että rajoitukset ovat siksi, ettei kaikkea poltettaisi. Saisi kyllä vähintäänkin asetus olla tulen leviämisen säätämiseen.
Vaikka olisivatkin kevyet, niin yli viisi metriä korkeat liekit 50x50 alueella ei oo enää kevyt.
23.12.2008 klo 00.46
26.01.2009 klo 19.28
09.02.2009 klo 01.33
Kirjoita kommentti