David Braben: 'Pelien pitäisi maksaa 125 euroa'
Frontier Developmentsin keulamies, universumin aikoinaan 880 kilotavuun mahduttanut David Braben ei pidä GameStopin kaltaisten pelikauppojen toiminnasta, kertoo Gaming Podcast. Tarkemmin ottaen Braben ei pidä käytettyjen pelien jälleenmyynnistä, joka miehen mukaan on huijausta koko teollisuutta kohtaan. Kehittäjäparat kun eivät saa sentin senttiä käytettynä jälleenmyydystä pelistä. Brabenin mukaan yksinpelin nopeasti läpäisseet pelaajat vievät pelinsä aina nopeasti lähimpään käytettyjä pelejä ostavaan liikkeeseen.
Brabenin mielestä käytettyjen pelien kauppa tuleekin tappamaan yksinpelikampanjat täysin. Osa kehittäjistä pyrkii estämään läpipelattujen pelien jälleenmyyntiä tarjoamalla tasaisin väliajoin verkosta ladattavaa lisäsisältöä, osan panostaessa moninpelitiloihin. Brabenin mielestä peleistä voitaisiin myydä kaupoissa kahta versiota, joista toinen maksaisi noin 125 euroa ja olisi vapaasti eteenpäin myytävissä. Halvempi versio olisi sidottu vain yhteen käyttäjään ja maksaisi 40 euroa.
Braben on nyt saattanut unohtaa käyttäjien ja tavallisen pelaajan näkökulman pelibisnekseen. Jokaisella ei ole varaa kerätä huippukalliita uutuuspelejä kasoittain hyllyilleen ja käytetyt pelit tarjoavatkin mahdollisuuden tutustua hieman vanhempiin menestyspeleihin sopuhintaan. Käytettyjen pelien myynnin rajoittaminen tuskin kasvattaisi uusien pelien myyntiä edes Brabenin hahmottelemalla 40 euron hintatasolla.
Keskustelut (30 viestiä)
Rekisteröitynyt 09.06.2008
02.11.2008 klo 14.10
02.11.2008 klo 14.10
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.11.2008 klo 14.20
02.11.2008 klo 14.21
DVDn painaminen ei maksa paljoa eli pelejä vois myydä vaikka 4€/kpl vielä voitollisina tai jopa 1€ kpl. Silläkin hinnalla pystyy myymään voitolla jos logistiikka on kunnossa.
Sama koskee musiikkia, jos musiikkia myytäisiin järjellisillä hinnoilla piratismikaan ei olisi ongelma koska olisi halvempaa ostaa kaupasta kuin kopioida netistä. cdn pystyy painamaan alle 10 centtiä kpl.
elikkä hinta vois olla 1€ per cd ja silti sen vois tehdä voitollisesti jos volyymit olis tarpeeksi suuret.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.11.2008 klo 14.24
Järkevämpää olisi laskea pelien hintaa. Julkaistessa vähän kalliimpia ja sitten hintoja laskemalla pelin julkaisija voi helposti taata sen että uusi peli on houkutteleva vaihtoehto käytetylle.
DVDn painaminen ei maksa paljoa eli pelejä vois myydä vaikka 4€/kpl vielä voitollisina tai jopa 1€ kpl. Silläkin hinnalla pystyy myymään voitolla jos logistiikka on kunnossa.
Sama koskee musiikkia, jos musiikkia myytäisiin järjellisillä hinnoilla piratismikaan ei olisi ongelma koska olisi halvempaa ostaa kaupasta kuin kopioida netistä. cdn pystyy painamaan alle 10 centtiä kpl.
elikkä hinta vois olla 1€ per cd ja silti sen vois tehdä voitollisesti jos volyymit olis tarpeeksi suuret.
Jätät täysin huomiotta pelien tuotantokustannukset, jotka ovat miljoonaluokkaa. Lisäksi konsolivalmistajat haluavat oman siivunsa lisenssimaksujen muodossa. Neljällä eurolla kappale uusia pelejä pitäisi myydä aivan tajuttomat määrät. Ajatuksesi ovat järjettömiä, olet aika outo.
02.11.2008 klo 14.37
02.11.2008 klo 14.49
Pelibisneksessä ei ole tarkoitus tehdä miljoonavoittoja (saatika miljardi-) hinnalla millä hyvänsä. Ihmisiä ei voi pakottaa ostamaan pelejä, ja vähiä ostajia vieraannutetaan entisestään lisäämällä tietokoneen cripplaavaa DRMää ja pakkaamalla "myyntilaatikkoon" (joka nykyisin on pelkkä DVD boksi) mainoslappunen ja pelilevy.
Toista se oli ennen, pelien mukana tuli ihan oikea printattu manuaali (joskus jopa ihan sidotun kirjan muodossa), T-paita, juliste, ja esim. Falcon 4.0:n mukana lentokoneen käyttöohjeet ja taistelualueen kartta A1:lle painettuna. Paljon sellaista kivaa tavaraa, jotka toivat lisäarvoa pelille ja olivat joskus itsessään jo pelin hinnan oikeuttavia.
Pelien hinnan nostaminen lisäarvon kadottua sukupuuttoon ihan vaan ilmapallona paisuvien tuotantokustannusten syrjäyttämiseksi (tai koko kehitystiimin heroiiniaddiktion kustantamiseksi) ei ole hyväksyttävää. Tehkää pelinne halvemmalla, perkeleet, tai opetelkaa elämään investointiriskin kanssa.
Teen itse pelejä, jaan niitä ilmaiseksi ja elän lahjoituksilla. Pelin onnistuminen ei aina välttämättä ole megabudjetista kiinni.
Ja juu, olen anonyymi kaverin koneelta postaaja ihan syystä..
02.11.2008 klo 15.08
Ymmärrän miehen näkökulman, mutta pitää kyllä sanoa, että ei enää kyllä ihan tätä päivää ole. Tosin eikö tässä nyt artikkelin kirjoittaja unohtanut palvelut kuten esim. Steam jossa pelien eteenpäin jakaminen ei onnistu sen jälkeen kun sen on ostanut.
No jaa, itsehän olen myynnyt yhden kokonaisen steam tilin, että se siitä.. :D
02.11.2008 klo 15.13
02.11.2008 klo 15.16
Jos ei olla rasisteja, ei jotain Amerikkalaista tai Eurooppalaista kallista ihmistä kannata elättää, Kiinassa koulutetaan valtava määrä ohjelmoijia vuodessa. +Intia. Yhteensä 2miljardia ihmistä, kyllä sieltä koodareita löytyy halvalla ja pornoja naisia kanssa.
02.11.2008 klo 15.58
Mitähän tapahtuisi jos vaikka VW:n pääjohtaja alkaisi ehdottelemaan että heidän autojaan ei enää saa myydä käytettynä? No voin kertoa, sitä pidettäisiin hulluna ja erotettaisiin. En ymmärrä miten tämä peliala kuvittelee olevansa täysin eri asemassa kuin kaikki muut.
02.11.2008 klo 16.02
Rekisteröitynyt 15.09.2008
02.11.2008 klo 16.08
02.11.2008 klo 16.59
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
02.11.2008 klo 17.04
Mitähän tapahtuisi jos vaikka VW:n pääjohtaja alkaisi ehdottelemaan että heidän autojaan ei enää saa myydä käytettynä? No voin kertoa, sitä pidettäisiin hulluna ja erotettaisiin.
Autoissahan tämä on nykyään hoidettu niin, etteivät ne kestä kuin korkeintaan yhden tai pari jälleenmyyntikierrosta :) Ehkä pelilevytkin voitaisiin tehdä riisikakun tapaan, jolloin ne murenisivat käytössä pikkuhiljaa palasiksi :)
02.11.2008 klo 17.08
02.11.2008 klo 17.21
02.11.2008 klo 17.21
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
02.11.2008 klo 17.39
Rekisteröitynyt 12.06.2007
02.11.2008 klo 18.16
Vaikka Brabenin suuntaan on pakko kumartaakin vektorigrafiikkapelien ym. uranuurtajana, niin nyt on äijä kyllä hakoteillä. Kuka piru maksaisi pelistä 125 eukkia?
Sehän se tuo Brabenin pointti onkin, että kukaan ei noin paljon siitä maksa ja päätyy ostamaan tuo halvemman version. Tuntuu ihan kuin osa kommentoijista on lukenut vaan uutisen otsikon ja kommentoineet jotain kiukkuisina. -_-
Rekisteröitynyt 11.04.2007
02.11.2008 klo 18.59
02.11.2008 klo 19.36
Rekisteröitynyt 03.09.2007
02.11.2008 klo 19.39
Käytettyjen tuotteiden kauppa ei ole muillakaan aloilla niin vaarallista, joten miksipä se olisi pelialallakaan? Jos kehityskustannuksiin vedotaan, niin kannattaisi kokeilla panostaa muuhunkin kuin teknologiaan.
Rekisteröitynyt 09.01.2008
02.11.2008 klo 22.10
Rekisteröitynyt 15.06.2008
02.11.2008 klo 23.10
myymisen.
Kun talossa on asunut ja autolla ajellut tarpeeksi voi
ne tuhota pillun päreiksi.
EDIT: Tuli mieleen yksi kerta Gamestopissa, kun kävin
viemässä 2-4 vuotta vanhoja pelejä myyntiin. Myyjä olisi
maksanut 1 euron per pelistä.
Pelikaupan kukkaroon ne käytettyjen pelien rahat menevät, ei tavallisille kuluttajille.
03.11.2008 klo 01.01
03.11.2008 klo 13.38
Rekisteröitynyt 11.10.2007
03.11.2008 klo 13.48
Kun käytetty peli myydään yksityistenkesken eli esim. Minä myisin ostamani pelin kaverilleni kaikki olisi normaalilla tavalla.
Kun esim Minä myisin pelini gamestoppiin joka sitten myy pelin eteenpäin maksaa gamestop pelistä pienen 2-5 prosentin lisenssimaksun pelintekijöille.
Näin pelintekijätkin saisivat jotain korvausta. Toki systeemin voisi muuttaa vieläpä niin että sittenkun peli on 20 vuotta vanha ei siitä enää tarvitsisi kauppiaankaan maksaa enää mitään.
Minä en henkilökohtaisesti näe mitään järkeä siinä että uudesta pelistä pitää maksaa 50-75 euroa. Kyllä se pelin sitten voi ostaa kun hinta on lähellä 30 euroa.
Myöskin suosittelen pelintekijöille että tehkää ne pelit ensin valmiiksi ja hiokaa kontrollit kunnollisiksi sekä bugit peleistä pois. Lisäsisältöä kannattaa myös tuoda peleihin :)
Kuka haluaa ostaa keskeneräisiä ja huonosti tehtyjä pelejä?
03.11.2008 klo 15.00
04.11.2008 klo 18.22