Tuorein sisältö

Microsoftiltakin tee-oma-peli -peli

02.11.2008 klo 15.01 | Luettu: 24105 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


LittleBigPlanetin jättimäinen suosio on herättänyt henkiin vuosi sitten hissukseen esitellyn projektin nimeltä Boku. Sitä kuvaillaan "visuaaliseksi ohjelmointikieleksi lapsille" ja tietenkin 'ohjelmointi' keskittyy peleihin. Microsoftin kehittäjäkonferenssissa sitä esiteltiin nyt uudestaan ja kerrottiin, että Bokua voidaan odottaa jo ensi vuoden alkupuolella.

Bokulla voi tasoloikkien lisäksi suunnitella mm. sokkeloita ja kilpa-ajoja, mitä alla oleva video esittelee. Graafinen tyyli ei ehkä hurmaa LBP:n lailla, mutta mitä mieltä ovat V2.fi:n lukijat?



Bokun projektisivu Microsoftin tutkimussivustolla.


V2.fi | Manu Pärssinen
< Tältä näyttää Left4D... Miyamotolla ongelmia... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (19 viestiä)

Pekka

02.11.2008 klo 15.15

En tykkää.. Ei oikee vakuuttanu
lainaa
Turpe

02.11.2008 klo 15.26 1 tykkää tästä

"En tykkää.. Ei oikee vakuuttanu"

Etpä tietenkään, kun sitä ei Ps3:lle saa.

Aika mielenkiintoiselta vaikuttaa, ainoa huolenaihe on että kuinka rajoittunut tuo on.
lainaa
tss

02.11.2008 klo 15.29

Epäilen että ketään ei kiinnosta "ohjelmoida" pelejä, koska niistä ei ikinä saa oikeesti hyviä tämmöisillä click & play tyylisillä jutuilla.
lainaa
Robocop

Rekisteröitynyt 27.06.2008

02.11.2008 klo 15.30

Tuskinpa tämäkään kiinostaa kun ei LittleBigPlanetkaan kiinnostanu.
lainaa
Gamehero

Rekisteröitynyt 29.05.2008

02.11.2008 klo 15.40

tss kirjoitti:
Epäilen että ketään ei kiinnosta "ohjelmoida" pelejä, koska niistä ei ikinä saa oikeesti hyviä tämmöisillä click & play tyylisillä jutuilla.

Olen samaa mieltä... Onhan se varmaan aluksi kivaa, mutta kun huomaa kuinka rajoittunu se peli sitten kuitenkin on niin kyllästyy.
lainaa
Tuna

Rekisteröitynyt 25.10.2008

02.11.2008 klo 15.53

Itse teen pelejä Click&Play-ohjelman isoveljen isoveljellä, Multimedia Fusionilla. Kyllä sillä ihan hienoja pelejä saa aikaan, mutta siihen tarvitaan jo oikeasti taitoa. Rajoittunut tuo MMF:kin on, ja kyllä se aika paljon vie intoa pois.
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

02.11.2008 klo 16.15

Turpe kirjoitti:

Etpä tietenkään, kun sitä ei Ps3:lle saa.

Failure.
Eniveis, pidin graafisesta tyylistä. Mutta siihen se jääkin, muuten ei kiinnosta.
lainaa
epäepä

02.11.2008 klo 16.25

Eipä tuolla minusta ole LBP:n kanssa oikein mitään yhteistä. Molemmat kuitenkin kuuluvat siihen samaan ryhmään: EVVK.
lainaa
Enf

02.11.2008 klo 17.08

Jos LBP ja tästä pitäis valita niin ohtaisin kyllä LBP ehdottomasti.

Ps. Omistan boxin ikävä kyllä en ps3:sta
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

02.11.2008 klo 17.26

Huvittavinta tässä oli stickboyksi ristitty eräs hahmo:D

Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.
lainaa
ErrorPs3Botpiippiip

02.11.2008 klo 18.00

tagman kirjoitti:
Huvittavinta tässä oli stickboyksi ristitty eräs hahmo:D

Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.


3D on tylsää, mutta ns. 2D taas ei? 3D:ssä meno suunta ei ole rajoitettu kun taas LBP:ssa ei niitä vaihtoehtoja kauheasti ole..
Editori jossa voi tehdä autoradasta "Doomiin" ruutuja ei voi olla rajoitettu!
Stickboyta en löytänyt, mutta eikö luulisi että hahmot saa nimetä vaikka Sonyfaniksi, joka sitten ajaa autolla Säkkipojan yli..
Et ole tainnut leikkiä Far Cry2:en editorilla? Ei ehkä ole yhtä monipuolinen kuin tämä tai LBP mutta se 3D on jo itsessään yksi osa jolla leikkiä, mutta tappo tylsää se ei ole.
Enkä voi olla nauramatta kun kehut 2D mutta sanot 3D tappotylsäksi..
lainaa
Execta

Rekisteröitynyt 10.04.2007

02.11.2008 klo 19.17

Tämä on nimenomaan lapsille suunnattu. LBP on hauska ja sopii myös lapsille, muttei ole tarkoitettu varsinaisesti heille. LBP näyttää ja on varmasti paljon tasokkaampi. Onneton kopio tämä. Tuo Stickboy pisti naurattamaan.
lainaa
Mi5

02.11.2008 klo 19.31

Näiden konsoleiden "pelityökalut" häviävät yleensä sen takia, ettei asioita oikein saa yksilöllisen näköiseksi. Kaikki pelit siis ovat jotain linna- tai avaruus-teemaisia minipelejä.
LPB:tä en ole päässyt kokeilemaan, mutta vapaamman kuvan tuosta mikrosoftin tuotoksesta saa kuin LPB:stä.
Jos peli tukee tekstinsyöttöä, ja tuo "koodikieli" yltää edes murto-osaan flashin actionscriptistä, niin sillähän voi saada aikaan jo mitä.
Kuhan vaan projektit pysyvät järkevän kokoisina, damn that company jos aikovat käyttää tätä pakotteena 120 gbn kovalevyn ostoon. (ittellä jää ainakin peli hyllyyn siinä vaiheessa, ei tämä PC:n työkaluihin edes pysty katsomaan.)
lainaa
Jumpu

02.11.2008 klo 19.45

"Onneton kopio tämä."

Tämä projektihan on aloitettu jo vuosia sitten, joten tuskin kopiosta on kyse. Mitä yhteistä sitäpaitsi näet tämän ja LPB:n välillä? Aivan, ei mitään.

Taitaa vain Sonypoikia pelottaa, että tästä tuleekin jotakin.
lainaa
Ana

02.11.2008 klo 20.42

Näytti mun silmään legolandian virtualisoitumiselta, ei mua tää peli saa ainakaa yhtä iloselle tuulelle ku LPB.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

02.11.2008 klo 22.01

ErrorPs3Botpiippiip kirjoitti:
tagman kirjoitti:
Huvittavinta tässä oli stickboyksi ristitty eräs hahmo:D

Pirteltä tuo näytti, mutta luulen sitä vaivaavan sama ongelma kuin yleensä tämän tyylisissä 3D editorihiekkalaatikoita. Kenttien kasaaminen on voi olla hauskaa, mutta itse pelaaminen taas on tappotylsää. LBP:ssä sivustakuvattu kamerakulma saattoi olla se, joka teki pelistä niin hyvän. Kun editori perustuu täysin 3D:hen on yleensä editori suhteellisen rajoitettu, jotta se pysyy helposti sisäistettävänä ja sitä on helppo käyttää. Tämä näkyy taas lopputuloksessa.


3D on tylsää, mutta ns. 2D taas ei? 3D:ssä meno suunta ei ole rajoitettu kun taas LBP:ssa ei niitä vaihtoehtoja kauheasti ole..
Editori jossa voi tehdä autoradasta "Doomiin" ruutuja ei voi olla rajoitettu!
Stickboyta en löytänyt, mutta eikö luulisi että hahmot saa nimetä vaikka Sonyfaniksi, joka sitten ajaa autolla Säkkipojan yli..
Et ole tainnut leikkiä Far Cry2:en editorilla? Ei ehkä ole yhtä monipuolinen kuin tämä tai LBP mutta se 3D on jo itsessään yksi osa jolla leikkiä, mutta tappo tylsää se ei ole.
Enkä voi olla nauramatta kun kehut 2D mutta sanot 3D tappotylsäksi..

Et nyt tajunnut jutun pointtia. En ole tavannut yhtään 3D editorihiekkalaatikkoa, jolla pystyisi luomaan mielenkiintoisia kenttiä. Syynä tähän on juuri se, että on hankalaa tehdä 3D ympäristössä toimivaa editoria, jolla saisi luotua monipuolista jälkeä ilman, että editorin käyttö ei muuttuisi liian hankalaksi. Jos on käyttänyt kunnon pelien kenttäeditoreja, niin tietää ettei ne todellakaan ole mitään helppoja ja tämäkin peli on luultavasti suunnattu casualeille ulkoasusta päätellen. 2D ympäristössä on enemmän rajoituksia, jonka mahdollistaa helpomman ja monipuolisemman editorin.
lainaa
Muntu

Rekisteröitynyt 08.12.2007

03.11.2008 klo 01.26

Mi5 kirjoitti:
Näiden konsoleiden "pelityökalut" häviävät yleensä sen takia, ettei asioita oikein saa yksilöllisen näköiseksi. Kaikki pelit siis ovat jotain linna- tai avaruus-teemaisia minipelejä.
LPB:tä en ole päässyt kokeilemaan, mutta vapaamman kuvan tuosta mikrosoftin tuotoksesta saa kuin LPB:stä.
Jos peli tukee tekstinsyöttöä, ja tuo "koodikieli" yltää edes murto-osaan flashin actionscriptistä, niin sillähän voi saada aikaan jo mitä.

Kyllähän sitä periaatteessa minkä tahansa teeman puitteihin voi kenttiä LBP:ssä tehdä.
Ja mistä vetoa ettei tule minkään sortin koodikieliä mukaan, jos oikeasti tulisi niin en todellakaan laskisi tätä "pelieditoriksi _lapsille_"...
lainaa
OldHorny

Moderaattori

Rekisteröitynyt 11.10.2007

03.11.2008 klo 01.37

Eipä vaikuttanut itseeni mitenkään erikoisesti tuo. Omistan boxin ja olen tyytyväinen boxin pelitarjontaan mutta ei nyt väkisin tarttisi luoda "LBP:n kopiota" joka selvästi tulee epäonnistumaan. LBP:n takia itse on se PS3 hankinnassa.
lainaa
miksu

Rekisteröitynyt 15.06.2008

03.11.2008 klo 09.30

Itse asiassa näyttää melko hyvältä jos vertaa
muihin samankailtaisiin pelin(teko) sovelluksiin.

Varmasti jollekin pienelle tuottaa suurta iloa :)
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova