Tuorein sisältö

Deus Ex 3:n kehittäjä pitää ensimmäistä osaa hitaana

23.10.2008 klo 12.01 | Luettu: 8904 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Deus Ex 3:n pääsuunnittelija Jean-Francois Dugas kokee sarjan ensimmäisen osan olleen melkoisen hidas. Dugas kuitenkin viitannee pelin rytmiin, eikä varsinaiseen pelattavuuteen. Kotakun mukaan mies selventääkin sanomisiaan ilmoittamalla, ettei edes pelin mahdollinen konsoleille siirtäminen tarkoita sen tyhmentämistä tai yksinkertaistamista. "Jos teemme konsoliversion, pidämme monimutkaisuuden elossa", Dugas vakuuttaa.

V2.fi | Matti Lintula
< Fallout 3:n grafiika... Lips-laulupelin julk... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

Neoncat

Rekisteröitynyt 10.04.2007

23.10.2008 klo 12.21

Eli luvassa putki FPS:ää Deus Exin maailmassa.
lainaa
Jeurumabi

23.10.2008 klo 12.30

noh, saahan ainakin enemmän rahaa kun massat ostavat.
lainaa
SPR000X

23.10.2008 klo 12.54

Neoncat:
Pelistä tulossa 3rd person shootteri josta otettu vaikutteita gears of warista.
Näin sanottiin yhdessä haastattelussa.
Varjoissa ei piileskellä enään ollenkaan.
Pojat selvästi tähtää casuaali markkinoille.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

23.10.2008 klo 12.59

En usko, että tekevät sen lineaarisempaa kolmososaa, mutta markkinoiden paineessa morbus consolitis on aina uhka.

Vaikka kompleksisten pelien kehittäjät päivät pääksytysten toistelevat, ettei virtaviivaistaminen ole tyhmistämistä, lähes aina lopputulos kertoo muuta. Kun käyttöliittymät suunnitellaan yksinkertaisen skeeman ympärille, lähes aina menetetään kerrannaisvaikutuksena koko joukko kiinnostavia ominaisuuksia ja detaljeja, jotka taas vaikuttavat immersioon tai sen puutteeseen.

Pelinkehityksen kaksoisajatteluun kuuluu myös idiomi, jonka mukaan konsoli- ja pc-pelaamisella ei ole suuria eroja - pelaajat ovat samanlaisia välineestä riippumatta. Kenelle tahansa selväjärkiselle (todennäköisesti myös devaajille) on kuitenkin selvää, että konsolipelien suunnittelufilosofia ja oletukset keskivertopelaajasta poikkeavat radikaalisti pc-puolesta. Kumartamalla toiseen suuntaan pyllistää toiseen.

Koska konsolien markkinaosuus on suuri, pelien kehitys tapahtuu enenevässä määrin niiden ehdoilla. Kun sitten pc-pelaajien lempilapset raiskataan, syntyy laskevien myyntilukujen kierre. Peesee ei myy tarpeeksi, joten tehdään konsolin ehdoilla, ja kun se ei kelpaa, tehdään vielä enemmän konsolin ehdoilla.
lainaa
Machina

23.10.2008 klo 13.41

Deus Ex ykkösen tahti oli silkkaa parhautta. Ei prkl näitä nyky konsoli-kasuaali-kaikkihetinyt-ihmisiä joille pelit nykyään suunnataan. Kyllä pitää tulla aika ihme jos DX1-herkkua vielä joskus pääsee nauttimaan, edes sitten toisella nimellä.
lainaa
ctrl-k

Moderaattori

Rekisteröitynyt 03.04.2007

23.10.2008 klo 13.51

Machina kirjoitti:
Deus Ex ykkösen tahti oli silkkaa parhautta. Ei prkl näitä nyky konsoli-kasuaali-kaikkihetinyt-ihmisiä joille pelit nykyään suunnataan. Kyllä pitää tulla aika ihme jos DX1-herkkua vielä joskus pääsee nauttimaan, edes sitten toisella nimellä.


Olisi kyllä aika surullista, jos DX3:n tempo kiristetään nykymallin mukaiseksi. En henkilökohtaisesti ampua jotain geneeristä vihollista 15 sekunnin välein enkä välttämättä edes 15 minuutin. Parasta olisi, jos ei olisi _pakko_ tappaa ketään.

Osa Deus Exin suuruutta oli juuri siinä, kuinka se sai miettimään väkivallan oikeutusta ja kuinka toisaalta inhimillisyys karisi yhä jumalallisempien kykyjen myötä. En ole nähnyt tehokkaampaa opetusta siitä, miten valta korruptoi.
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

23.10.2008 klo 14.29

Konsolithan ne pelien kehityksen tappaa, tiedossahan tuo on ollut jo vuosia.
lainaa
Kungfutse

Moderaattori

Rekisteröitynyt 04.04.2007

23.10.2008 klo 16.24

Ei ne konsolit pelikehitystä tapa, mutta tietyntyyppiset peligenret kyllä tulevat kuolemaan, elleivät ole jo kuolleet. Muutamat pienet putiikit vääntävät jotain niche-genrejen pelejä PC:lle, mutta yleensä budjetin//käytetyn miestyövoiman ja joissain tapauksissa ihan osaamisenkin niukkuus sitten näkyy lopputuloksessa.

Freespace3:sta odotellassa... ei varmaaan kannata henkeään pidetälle, saattaa happi loppua...
lainaa
Raat0

Rekisteröitynyt 11.04.2007

23.10.2008 klo 17.28

ctrl-k kirjoitti:
Olisi kyllä aika surullista, jos DX3:n tempo kiristetään nykymallin mukaiseksi. En henkilökohtaisesti ampua jotain geneeristä vihollista 15 sekunnin välein enkä välttämättä edes 15 minuutin. Parasta olisi, jos ei olisi _pakko_ tappaa ketään.

Osa Deus Exin suuruutta oli juuri siinä, kuinka se sai miettimään väkivallan oikeutusta ja kuinka toisaalta inhimillisyys karisi yhä jumalallisempien kykyjen myötä.

Tätä jää kaipaamaan monia uudempia pelejä pelattaessa. Deus Exissä juuri (nykymittapuulla) hidas rytmi mahdollisti pohdinnan ja eri vaihtoehtojen kunnollisen punnitsemisen ennen varsinaista toimintaa. Samalla ympäristön tarkempi tutkiskeleminen syvensi itse pelimaailmaa huomattavasti. Nopeampi rytmi veisi varmasti osan tästä pois. Länkkäritermein ilmaistuna näkisin pelin mieluusti enemmän dollaritrilogia-henkisenä kuin hollywoodräiskintätoimintaräjähdysydintuholänkkäri-tyylisenä.

Kungfutse kirjoitti:
Ei ne konsolit pelikehitystä tapa

Eivät niin, mutta hidastavat oikeanlaista, toivottavaa kehitystä ja jouduttavat epätoivottua kehitystä.
lainaa
Rasmith

23.10.2008 klo 20.21

Olin aika optimistinen tämän suhteen, mutta jos tämä lausahdus kuvaa koko pelin kehityksen suuntaa, niin voi perse.
Noh... aina voi pelata Deus exin läpi uudemman kerran, kuudennen sellaisen.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova