Deus Ex 3:n kehittäjä pitää ensimmäistä osaa hitaana
Deus Ex 3:n pääsuunnittelija Jean-Francois Dugas kokee sarjan ensimmäisen osan olleen melkoisen hidas. Dugas kuitenkin viitannee pelin rytmiin, eikä varsinaiseen pelattavuuteen. Kotakun mukaan mies selventääkin sanomisiaan ilmoittamalla, ettei edes pelin mahdollinen konsoleille siirtäminen tarkoita sen tyhmentämistä tai yksinkertaistamista. "Jos teemme konsoliversion, pidämme monimutkaisuuden elossa", Dugas vakuuttaa.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
23.10.2008 klo 12.21
23.10.2008 klo 12.30
23.10.2008 klo 12.54
Pelistä tulossa 3rd person shootteri josta otettu vaikutteita gears of warista.
Näin sanottiin yhdessä haastattelussa.
Varjoissa ei piileskellä enään ollenkaan.
Pojat selvästi tähtää casuaali markkinoille.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
23.10.2008 klo 12.59
Vaikka kompleksisten pelien kehittäjät päivät pääksytysten toistelevat, ettei virtaviivaistaminen ole tyhmistämistä, lähes aina lopputulos kertoo muuta. Kun käyttöliittymät suunnitellaan yksinkertaisen skeeman ympärille, lähes aina menetetään kerrannaisvaikutuksena koko joukko kiinnostavia ominaisuuksia ja detaljeja, jotka taas vaikuttavat immersioon tai sen puutteeseen.
Pelinkehityksen kaksoisajatteluun kuuluu myös idiomi, jonka mukaan konsoli- ja pc-pelaamisella ei ole suuria eroja - pelaajat ovat samanlaisia välineestä riippumatta. Kenelle tahansa selväjärkiselle (todennäköisesti myös devaajille) on kuitenkin selvää, että konsolipelien suunnittelufilosofia ja oletukset keskivertopelaajasta poikkeavat radikaalisti pc-puolesta. Kumartamalla toiseen suuntaan pyllistää toiseen.
Koska konsolien markkinaosuus on suuri, pelien kehitys tapahtuu enenevässä määrin niiden ehdoilla. Kun sitten pc-pelaajien lempilapset raiskataan, syntyy laskevien myyntilukujen kierre. Peesee ei myy tarpeeksi, joten tehdään konsolin ehdoilla, ja kun se ei kelpaa, tehdään vielä enemmän konsolin ehdoilla.
23.10.2008 klo 13.41
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
23.10.2008 klo 13.51
Deus Ex ykkösen tahti oli silkkaa parhautta. Ei prkl näitä nyky konsoli-kasuaali-kaikkihetinyt-ihmisiä joille pelit nykyään suunnataan. Kyllä pitää tulla aika ihme jos DX1-herkkua vielä joskus pääsee nauttimaan, edes sitten toisella nimellä.
Olisi kyllä aika surullista, jos DX3:n tempo kiristetään nykymallin mukaiseksi. En henkilökohtaisesti ampua jotain geneeristä vihollista 15 sekunnin välein enkä välttämättä edes 15 minuutin. Parasta olisi, jos ei olisi _pakko_ tappaa ketään.
Osa Deus Exin suuruutta oli juuri siinä, kuinka se sai miettimään väkivallan oikeutusta ja kuinka toisaalta inhimillisyys karisi yhä jumalallisempien kykyjen myötä. En ole nähnyt tehokkaampaa opetusta siitä, miten valta korruptoi.
Rekisteröitynyt 24.07.2008
23.10.2008 klo 14.29
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.04.2007
23.10.2008 klo 16.24
Freespace3:sta odotellassa... ei varmaaan kannata henkeään pidetälle, saattaa happi loppua...
Rekisteröitynyt 11.04.2007
23.10.2008 klo 17.28
Olisi kyllä aika surullista, jos DX3:n tempo kiristetään nykymallin mukaiseksi. En henkilökohtaisesti ampua jotain geneeristä vihollista 15 sekunnin välein enkä välttämättä edes 15 minuutin. Parasta olisi, jos ei olisi _pakko_ tappaa ketään.
Osa Deus Exin suuruutta oli juuri siinä, kuinka se sai miettimään väkivallan oikeutusta ja kuinka toisaalta inhimillisyys karisi yhä jumalallisempien kykyjen myötä.
Tätä jää kaipaamaan monia uudempia pelejä pelattaessa. Deus Exissä juuri (nykymittapuulla) hidas rytmi mahdollisti pohdinnan ja eri vaihtoehtojen kunnollisen punnitsemisen ennen varsinaista toimintaa. Samalla ympäristön tarkempi tutkiskeleminen syvensi itse pelimaailmaa huomattavasti. Nopeampi rytmi veisi varmasti osan tästä pois. Länkkäritermein ilmaistuna näkisin pelin mieluusti enemmän dollaritrilogia-henkisenä kuin hollywoodräiskintätoimintaräjähdysydintuholänkkäri-tyylisenä.
Ei ne konsolit pelikehitystä tapa
Eivät niin, mutta hidastavat oikeanlaista, toivottavaa kehitystä ja jouduttavat epätoivottua kehitystä.
23.10.2008 klo 20.21
Noh... aina voi pelata Deus exin läpi uudemman kerran, kuudennen sellaisen.
Kirjoita kommentti