Massiivimoninpelit täyttivät 30 vuotta
Massiivimoninpelit täyttivät maanantaina pyöreitä vuosia kun Roy Trubshawn kehittämä monen pelaajan seikkailupeli MUD ehti 30 vuoden ikään. Suurimmalle osalle nykyisistä massiivimoninpelien pelaajista virtuaalimaailmojen historia saattaa ulottua vain World of Warcraftin julkaisuun asti, mutta todellisuudessa MMO-pelejä on pelattu jo vuodesta 1978 lähtien. Ensimmäiset pelit olivat tekstipohjaisia, kuten aikansa muutkin seikkailu- ja roolipelit.
Myöhemmin siirryttiin graafisiin massiivimoninpeleihin, joita edustivat mm. Meridian 59 ja The Realm. Modernin aikakauden aloittajana voidaan pitää Ultima Onlineä, joka näki päivänvalon vuonna 1997. Oletettavaa on, että toistaiseksi kehitetyt pelit ovat vain esimakua tulevasta, sillä mahdollisuudet erilaisten maailmojen ja pelien tekemiseen ovat valtavat. WoW:n voittokulun vanaveteen on jo syntynyt Warhammerin ja Age of Conanin -kaltaisia kilpailijoita.
Verkossa menneitä muistelemassa on myös MUD2:n kehittänyt Richard Bartle, joka pohtii syntymäpäivän merkityksellisyyttä.
Lähde: Massively
Keskustelut (6 viestiä)
Rekisteröitynyt 27.05.2007
22.10.2008 klo 20.19
Rekisteröitynyt 03.01.2008
22.10.2008 klo 21.05
ja yhtään laadukasta ei ole vieläkään tullut vastaan
Warhammer Age of Reconing on mielestäni hyvä kilpailija, mutta kieltämättä WoW on niin hiottu ja vimpan päälle viilattu kokonaisuus, että vaikea sitä on kenenkään kaataa.
WoW kun ei rajoitu pelkkään peliin vaan kaikki se uskomaton scene mitä WoW:n ympärille on rakentunut vain vahvistaa itse pelin pysyvyyttä. Melko mahdoton tehtävä on tuota kenenkään yrittää kaataa. Osaltaan WoW:n uskomatonta menestystä varmaan siivittää se, että se oli ensimmäinen MMO joka teki lähes kaiken oikein, vaikka lainasikin paljon elementtejä vanhoista MMO peleistä, ja sai mukaan paljon sellaisia pelaajia jotka eivät koskaan olleet MMO pelejä pelanneet.
Vaikea on uskoa että koskaan tulee toista vastaavaa ilmiötä kuin WoW, ainakaan ihan vähään aikaan.
22.10.2008 klo 22.39
22.10.2008 klo 23.56
22.10.2008 klo 23.59
Sitten lopputulos on se, että jollei koe WoWia mielekkääksi, niin koko MMO tarjonta on äärimmäisen yksitoikkoista ja tympäisevää. Ainoastaan EVE Online eroaa joukosta olemallla erilainen.
Mahdollisuuden ovat jokseenkin rajattomat, ja siksi onkin todella ällistyttävää kuinka vähän niistä on käytetty, tai kuinka vähän MMO pelisuunnittelijoita kiinnostavat mitkään mahdollisuudet. Toistaiseksi perinteisissä yksinpeleissä on huomattavasti enemmän pelillistä sisältöä kuin MMO peleissä. EVEä tietysti lukuunottamatta.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
23.10.2008 klo 15.34
wowil olis 40 miljoonaa enemmä ostajii ja pelaajii jos siin ei olis sitä vitun kk maksua.
Ja 90% enemmän ns. "runenaskeja". Tuskin jatkuvia kuluja korvataan pelkällä peruspelin hinnalla. Yrittäkäähän nyt jo ymmärtää -_-'