Tuorein sisältö

Autopeli Fuel täyttäisi neljä Blu-ray-levyä

26.09.2008 klo 15.01 | Luettu: 8981 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Asobon työstämä Fuel-autopeli on pelin tuottajan David Brickelyn mukaan valtava. Pelissä on ajettavaa maastoa huikean 13000 neliökilometrin verran ja perinteisin menetelmin rakennettuna tämä tietomäärä täyttäisi neljä kokonaista Blu-ray-levyä.

Fuelin maasto perustuu kuitenkin satelliittikuviin ja proseduraalisesti luotuihin pintoihin, joiden ansiosta peli saadaan mahdutettua yhdelle DVD-levylle. Burnoutin Paradise City -kaupungin koetaan yleisesti ottaen olevan valtavan kokoinen pelialue autopelien mittakaavassa. Burnoutin maailma on Brickleyn mukaan kuitenkin kuin postimerkki kirjekuoren kulmassa verrattuna Fuelin maisemiin.

V2.fi | Matti Lintula
< Jack Thompson: 'Oike... Fantasia ja todellis... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (10 viestiä)

d-hunter

Rekisteröitynyt 15.04.2007

26.09.2008 klo 15.20

Jopas on pelissä lääniä :P
lainaa
Erkki

26.09.2008 klo 15.22

Burnout Paradise valtava? Anteeksi mitäh!? :D
lainaa
Pyyhekumi

Moderaattori

Rekisteröitynyt 02.04.2007

26.09.2008 klo 15.24

Eikös ID Softwaren RAGE pelikin tule käyttämään juuri tuollaista isoa tekstuuria pelaajan kohdalla olevien karttapintojen tekemiseen ihan vain sen pelikoon pienenä pitämiseksi.
lainaa
morkomorko

26.09.2008 klo 15.29

Joop.. Kaipa Jari Sillanpään levyki vie 4 blu-ray-levyä jos niite ei lainkaan suunnitella/pakata kunnolla. Tarkottaakohan tuo, että se veisi 4 kerrosta blu-ray:sta? Eikös nuo melkeen aina jo 2 kerroksisia ole? Sitten vaan tekemään ps3 versioon pakkaamattomana 4 kerroksisiin blu-ray:lle se peli.
lainaa
seki

Rekisteröitynyt 04.07.2007

26.09.2008 klo 16.37

Kumma, kun pelien koot hyppääkin kymmenestä gigasta sinne satoihin noin vaan. Jepjuu. En siis meinaa nytten "kyllä DVD:lle mahtuisi", vaan yksi Blu-ray levy olisi uskottavampi kuin noin vaan yhtäkkiä neljä.
lainaa
Hifisti

Rekisteröitynyt 26.03.2008

26.09.2008 klo 19.20

Perjantai illan saunakaljasta puolet lensi juuri näppikselle ja tämän jälkeen nauroin hulluna. Siis jotain rajaa. Oikeasti! :D
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

26.09.2008 klo 19.49

Pyyhekumi kirjoitti:
Eikös ID Softwaren RAGE pelikin tule käyttämään juuri tuollaista isoa tekstuuria pelaajan kohdalla olevien karttapintojen tekemiseen ihan vain sen pelikoon pienenä pitämiseksi.

Se iso tekstuuri kyllä vie hyvin paljon tilaa... Koska se on iso. Lisäksi tekstuureita on eri alueiden välillä vaikeampi kierrättää (ainakin vähän vähemmän asiasta ymmärtävän näkökannasta katsottuna), joten niitä tarvitaan ehkä vähän enemmänkin. Etuna onkin se, ettei toistuvia tekstuureja esiinny. Ainakin Oblivionia pelanneet tietävät, miten suuri etu siitä voi olla.

Proseduraalinen sisällöntuotto taas tarkoittaa sitä, että asioita ei ole välttämättä valmiiksi tallennettu, vaan ne luodaan pelin aikana. Etuna onkin se, että tilaa tarvitaan huomattavasti vähemmän. Tässä tapauksessa en ihmettelisi ainakaan sitä, jos tekstuurit luotaisiin edes jossain määrin proseduraalisesti. Maaston satunnaisgenerointi sen sijaan on ainakin näkemäni perusteella usein huono idea, joten sitä en usko käytettävän.

Neoncat (tai mitä nimeä hän täällä nyt käyttääkään) voinee valaista tarkemmin tai korjata, jos tuli virheitä.
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.09.2008 klo 00.01

Eipä tossa summittaisen maaston mappaamisessa jollan random algoritmilla ole mitään järkeä. Sitten voi sanoa isoksi kun on metri metriltä rakennettu 500x500km alue käsin.
lainaa
Jarkko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

27.09.2008 klo 09.08

mdtrx kirjoitti:
Eipä tossa summittaisen maaston mappaamisessa jollan random algoritmilla ole mitään järkeä. Sitten voi sanoa isoksi kun on metri metriltä rakennettu 500x500km alue käsin.


Siinäkö sitä järkeä sitten olisi? Jep jep.
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

27.09.2008 klo 16.57

Järkeä siinä mielessä että voisi sanoa yhtään mitään pelin/alueen koosta.
Voisin tehdä vaikka huomenna maapallon kokoisen alueen ja se veisi tilaa ainaki 500 blurayta.

Tämä on vähän kuin sanoisi mp3-soittimeen mahtuvan 20000 biisiä, vaikka todellisuudessa siihen mahtuisi vain muutama hassu cd-levy (vain losslessina).
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova