Autopeli Fuel täyttäisi neljä Blu-ray-levyä
Asobon työstämä Fuel-autopeli on pelin tuottajan David Brickelyn mukaan valtava. Pelissä on ajettavaa maastoa huikean 13000 neliökilometrin verran ja perinteisin menetelmin rakennettuna tämä tietomäärä täyttäisi neljä kokonaista Blu-ray-levyä.
Fuelin maasto perustuu kuitenkin satelliittikuviin ja proseduraalisesti luotuihin pintoihin, joiden ansiosta peli saadaan mahdutettua yhdelle DVD-levylle. Burnoutin Paradise City -kaupungin koetaan yleisesti ottaen olevan valtavan kokoinen pelialue autopelien mittakaavassa. Burnoutin maailma on Brickleyn mukaan kuitenkin kuin postimerkki kirjekuoren kulmassa verrattuna Fuelin maisemiin.
Keskustelut (10 viestiä)
Rekisteröitynyt 15.04.2007
26.09.2008 klo 15.20
26.09.2008 klo 15.22
Moderaattori
Rekisteröitynyt 02.04.2007
26.09.2008 klo 15.24
26.09.2008 klo 15.29
Rekisteröitynyt 04.07.2007
26.09.2008 klo 16.37
Rekisteröitynyt 26.03.2008
26.09.2008 klo 19.20
Rekisteröitynyt 03.09.2007
26.09.2008 klo 19.49
Eikös ID Softwaren RAGE pelikin tule käyttämään juuri tuollaista isoa tekstuuria pelaajan kohdalla olevien karttapintojen tekemiseen ihan vain sen pelikoon pienenä pitämiseksi.
Se iso tekstuuri kyllä vie hyvin paljon tilaa... Koska se on iso. Lisäksi tekstuureita on eri alueiden välillä vaikeampi kierrättää (ainakin vähän vähemmän asiasta ymmärtävän näkökannasta katsottuna), joten niitä tarvitaan ehkä vähän enemmänkin. Etuna onkin se, ettei toistuvia tekstuureja esiinny. Ainakin Oblivionia pelanneet tietävät, miten suuri etu siitä voi olla.
Proseduraalinen sisällöntuotto taas tarkoittaa sitä, että asioita ei ole välttämättä valmiiksi tallennettu, vaan ne luodaan pelin aikana. Etuna onkin se, että tilaa tarvitaan huomattavasti vähemmän. Tässä tapauksessa en ihmettelisi ainakaan sitä, jos tekstuurit luotaisiin edes jossain määrin proseduraalisesti. Maaston satunnaisgenerointi sen sijaan on ainakin näkemäni perusteella usein huono idea, joten sitä en usko käytettävän.
Neoncat (tai mitä nimeä hän täällä nyt käyttääkään) voinee valaista tarkemmin tai korjata, jos tuli virheitä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.09.2008 klo 00.01
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
27.09.2008 klo 09.08
Eipä tossa summittaisen maaston mappaamisessa jollan random algoritmilla ole mitään järkeä. Sitten voi sanoa isoksi kun on metri metriltä rakennettu 500x500km alue käsin.
Siinäkö sitä järkeä sitten olisi? Jep jep.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
27.09.2008 klo 16.57
Voisin tehdä vaikka huomenna maapallon kokoisen alueen ja se veisi tilaa ainaki 500 blurayta.
Tämä on vähän kuin sanoisi mp3-soittimeen mahtuvan 20000 biisiä, vaikka todellisuudessa siihen mahtuisi vain muutama hassu cd-levy (vain losslessina).
Kirjoita kommentti