Ultraväkivaltaisen sotapelin veriroiskeita puolustellaan realismilla
Brothers in Arms: Hell's Highway on Gearbox Softwaren uusin, vielä julkaisematon, toiseen maailmansotaan sijoittuva räiskintäpeli. Peli on erittäin raaka ja ammutut hahmot repeävät luotisateessa kappaleiksi huikealla visuaalisella tarkkuudella. Turhalta tuntuvalle verellä mässäilylle löytyy kuitenkin vahvat perusteet, kertoo MTV Multiplayerin haastattelema pelin ohjaaja, Jeramy Cooke.
Veren vähentäminen olisi Cooken mukaan ollut tapahtumien sievistelyä. Nyt pelaaja joutuu todella pohtimaan sodan välittömiä, kauhistuttavia seurauksia. Cooken mukaan pelin kehityksessä mukana olleilla sotaveteraaneilla on veriroiskeisiin useita lähestymistapoja. Osa koki ensi kertaa tällaista nähdessään kauhua, toiset ottivat tilanteen jopa huumorilla. Ihmisen psykologiset puolustusmekanismit tilanteessa vaihtelevat laidasta laitaan. Nyt pelaajan tahdotaan kokevan samaa ja peilaavan omaa suhdettaan väkivaltaan.
Cooke syyttää julkaisija Ubisoftin markkinointiosastoa ylilyönnistä taannoin julkaistun "Brutality of War" -videon osalta. Videolla esitellään verenlennätystä kontekstista irrotettuna, jolloin pelin varsinainen luonne ei välity katsojalle. Cooke uskoo peligrafiikan kehityksen johtavan pelaajien syvällisempään itsetutkiskeluun, mutta onko V2.fi:n lukijoiden mielestä veri peleissä ainoastaan veren vuoksi vai herättääkö realistinen väkivalta virtuaalisotilaan sisäisen moralistin?
Keskustelut (30 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.08.2007
25.09.2008 klo 22.13
25.09.2008 klo 22.23
Rekisteröitynyt 11.04.2007
25.09.2008 klo 22.24
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
25.09.2008 klo 22.27
Rekisteröitynyt 24.11.2007
25.09.2008 klo 22.27
ja offina fielä, liero ja veret täysille = d
25.09.2008 klo 22.29
On vahingollista, ja moraalitonta, olla näyttämättä asiat niin kuin ovat. Ihmisten tappaminen on ihmisten tappamista, riippumatta näytetäänkö verta. Eikö se ole hyvä asia, että tappaminen järkyttää?
Rekisteröitynyt 24.07.2008
25.09.2008 klo 22.29
25.09.2008 klo 22.30
Tämä ihan aitoudenkin vuoksi, kyllähän 18v ikärajan ylittäneet, joihin kai tämäkin peli rajaltaan kuuluu, ymmärtää luodin ja lihan kohtaamisen aiheuttaman vamman vakavuuden...eli ehkäpä se kuuluu asiaan=)
Sillä ei ainakakaan minun kohdallani mistään nautiskelusta ole kyse, vaan tosiaan uskottavuudesta...kunhan homma pysyy tietenkin järkevyyden puitteissa, eikä esim. SOF1-2 tyylisissä raajat ja kroppa-palasiksi-orgioissa. Tosin nuo pelit muuten oli ihan viihdyttäviä fps-hippoja...
25.09.2008 klo 23.22
Rekisteröitynyt 28.12.2007
25.09.2008 klo 23.40
Esimerkiksi Red Orchestrassa näki usein paljon realistisempia vahinkoja kuin vaikkapa uudemmassa ja monilta osin muuten paljon kehittyneemmässä Day of Defeat: Sourcessa. Sama juttu monissa yksinpeleissäkin.
Rekisteröitynyt 02.06.2007
26.09.2008 klo 03.15
Rekisteröitynyt 29.07.2008
26.09.2008 klo 06.03
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
26.09.2008 klo 07.40
26.09.2008 klo 09.35
Vegasit ja Medali pesee mennen tullen tämän räpellyksen.
26.09.2008 klo 10.27
No, on kumminkin väkivaltaa ja kiroilua, enää ei puutu kuin porno ja politiikka.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
26.09.2008 klo 10.32
Heh, realismia. Matriisimainen hidastuspannaus, kun kaverin jalka tippuu. Eiköhän tässä nyt ole kysymys nuorison splatter-nälän tyydyttämisestä eikä mistään historiallisesta pieteetistä.
Heh, samaa mieltä. Gore on uusimmassa BiA:ssa vedetty jonnekkin Fallout 3 ja Gears of War:n tasolle. Itsekin pidän realistisen oloisesta goresta, mutta liika on aina liikaa. Kun katsoo BiA:n traileriakin niin näyttää siltä, että porukalta irtoaa raajat jo, kun edes vähän osoitat aseella sinnepäin. Saati, että päät halkeavat keskeltä kahtia ja lentävät useita metrejä pelkästä snipukiväärin kudista, on jo melkoisen liioiteltua.
Samaa mieltä sinänsä, Jeremy Cooken kanssa, että pitää olla aidon oloinen gore. Kun ammut luodin jotakuta kohti ja se osuu niin siitä pitäisi olla aidonoloiset seurakset, mutta uusimmassa BiA:ssa gore on vedetty jonnekkin splattereiden tasolle, joten sen puoleen melkoisen naurettava kommentti Jereltä nyt päässyt. Ensimmäisessä BiA:ssa gore oli juuri sopivalla tasolla.
26.09.2008 klo 10.52
Gore sille tasolle että kun olentoa ammut niin tuo veren pölähdys käy näkösillä ja lähellä olevat staattiset kohteet ottaa hieman väriä pintaan. Mutta tärkeimpänä, jos ammut otsaan niin silloin otsaan ilmestyy se punainen läiskä, josta punainen pikselimössö lähtee valloittamaan polygoneja.
Niin ja tietysti takaraivoonki vastaava, mut hieman isompi reikävärkki samoilla toiminnoilla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 04.04.2007
26.09.2008 klo 11.23
26.09.2008 klo 11.38
Rekisteröitynyt 27.08.2008
26.09.2008 klo 14.08
Realismi kunniaan. Jos ei sotapelissä veri ja raajat lennä niin on parempi jättää koko peli tekemättä. Mutta pelirealismi on paljon muutakin kuin pelkkää verenlentoa.
Juuri näin ;)
26.09.2008 klo 14.11
26.09.2008 klo 15.34
Nehän on vaan pikseleitä, miksi niitä pitäisi kauhistella. Eihän tämä ole mitään todellista. Mutta hmm, jos ne ovat vain pikseleitä, niin miksi niistä sitten kiihottuu?
26.09.2008 klo 15.35
26.09.2008 klo 15.58
Miksiköhän sitten sainkaan ostettua tämän pelin Prismasta?
Joo, eihän peli ole mitään verellä mässäilyä, mutta kun väkivaltaan päästään, se on brutaalista. Ja tämä ei ole yhtään huono asia. Kertoo erinomaisesti, että sota on raakaa.
26.09.2008 klo 17.10
Rekisteröitynyt 30.07.2007
26.09.2008 klo 20.06
ja
"...nyt pelaajan tahdotaan kokevan samaa ja peilaavan omaa suhdettaan väkivaltaan."
Viihteeksi tarkoitetun pelin kauttako? Uskoo ken tahtoo...
Ei peliväkivaltaan voi mitenkään suhtautua samalla tavalla kuin oikeisiin sotakokemuksiin. Vaikka aiheena olisikin näennäisesti realistinen ja aitoihin historiallisiin tapahtumiin pohjautuva sodankäynti, on se pelinä silti viihdettä, jota kulutetaan, koska halutaan vähän "äksöniä ja jännitystä" elämään ilman, että kuitenkaan oikeasti jouduttaisiin tekemään julmia ja epämiellyttäviä asioita.
Ihan sama juttu toiminta-, kauhu- ja splatter-leffojenkin kanssa. Ja kirjojen, sarjakuvien, jne.
Oikea sota todellakin on raakaa ja julmaa, mutta pelin virtuaaliväkivallan ja veriefektien tarkoitus ei kyllä tasan ole "osoittaa sodan raakuutta", vaan olla puhtaasti tunnelmaa ja jännitystä (ja sitä kautta viihdearvoa) luovia elementtejä. Oli se sitten kuinka gorea splatter-touhua tahansa. Kaikki muut argumentit ovat käytännössä pelkkiä "poliittisesti korrekteja" tekosyitä gore-efekteille.
Tuskin Peter Jacksonkaan mietti, että "tästä tulee hieno, opettavainen tarina väkivallan kauhistuttavuudesta", ohjatessaan Braindeadia.
Jos puistattaa, niin sitten kannattaa vaihtaa peliä (tai odottaa, että ikää tulee pelin ikärajan verran). Eivät zombie-, kauhu- sun muut elokuvatkaan kaikille sovi, vaikka jotkut tykkäävätkin paljon.
27.09.2008 klo 23.38
Rekisteröitynyt 07.06.2008
28.09.2008 klo 10.17
Kyllä sen veren täytyy lentää, eihän mikään räiskintäpeli ole hyvä ilman verta. Ei välttämättä hienoissa kaarissa, mutta kyllähän sitä nyt jos kiväärillä päähän napsauttaa niin eiköhän siitä jonkin sortin mössöä tule. :)
Samaa mieltä. Kyllä verta täytyy olla, mutta kuitenkin niin ettei mee ihan yli. Esim. ettei verta tule viisi minuuttia sen jälkeen kun ollaan ammuttu. Joku kiva roiske on kuitenkin aina poikaa :D
Rekisteröitynyt 27.08.2007
08.10.2008 klo 18.26
05.02.2009 klo 21.38