Walmart sen keksi - peleihin pitää saada tallennusmahdollisuus!
Yhdysvaltalainen tavarataloketju Walmart on näennäisen huolissaan kerran niin vehreän planeettamme tulevaisuudesta. Ekokatastrofin estämiseksi yhtiö järjesti vihreää videopelaamista käsittelevän tapahtuman, jossa pelien ekologisuutta pohtivat Microsoftin, Sonyn, Nintendon, Electronic Artsin ja Activisionin edustajat. Walmart kannusti yhtiöitä pohtimaan pelijakelun ekologista puolta ja väläytti mahdollisuutta, jossa muovipakkaukset korvattaisiin pahvilla. Viime vuonna maailmassa myytiin 101 miljoonaa muovipakattua peliä ja tästä syntyvät kasvihuonepäästöt vastaavat noin 9000 auton keskimääräisiä vuosipäästöjä. Tilanteeseen on siis puututtava välittömästi.
Walmartin ekologiaideoiden mukana esiin tupsahti myös kenties universumin loistavin energiansäästöidea pelinkehittäjille. Mitä jos - tämä on siis täysin teoreettista - mitä jos peleihin rakennettaisiin tallennustoiminto? Pelaaja voisi vaikka syömään lähtiessään tallentaa pelitilanteen, antaa pelikoneen vaipua virransäästötilaan ja palata myöhemmin jatkamaan peliä tallennetusta pisteestä menettämättä tuntien peliurakan tuloksia taivaan tuuliin. Kuulostaako tutulta?
Ehkä Walmartilla ei olla aivan tietoisia siihen mihin moderni, 80-luvulla ja sen jälkeen luotu tekniikka jo pystyy. Pelitallennukset kun ovat olleet arkipäivää vuosien ajan. Sattumalta myös uudet konsolit osaavat säästää virtaa mm. sammuttamalla peliohjaimen ja himmentämällä televisioruutua mikäli nämä jäävät käyttämättöminä päälle joksikin aikaa.
Walmartin vihreän pelaamisen kokous ei kuitenkaan ole kokonaan huonoa huumoria, vaan pahvipakatut pelit ja entistä paremmat virransäästöominaisuudet konsoleissa ovat pieni, mutta tärkeä askel yhteisissä ympäristötalkoissa. Sen sijaan täydellinen aiheen tuntemattomuus pelitallennusideoita heitellen antaa kuvan yhtiöstä, joka varmaankin neuvoo seuraavaksi auotehtaita lisäämään autoihinsa ratit kääntämisen helpottamiseksi, rakennusmestareita tekemään seinien lisäksi taloihin kattoja ja veneenveistäjiä nikkaroimaan soutupaatteihinsa myös airot.
Peliteollisuuden ja planeetan puolesta: Kiitos Walmart.
Keskustelut (27 viestiä)
29.08.2008 klo 23.12
Rekisteröitynyt 11.04.2007
29.08.2008 klo 23.16
Rekisteröitynyt 06.06.2008
29.08.2008 klo 23.39
29.08.2008 klo 23.46
Kauankohan normipelaajilta aikoinaan kesti esimerkiksi Super Mario 3:n tai Megamanien kaltaisten pelien läpipeluu? En nyt tarkoita mitään speedruneja. Enkä ne sitten vain tuntuvat melko laajoilta ja vaikeilta, oikea peliaika lienee tunnin luokkaa?
Rekisteröitynyt 19.04.2007
30.08.2008 klo 00.00
Rekisteröitynyt 04.04.2008
30.08.2008 klo 00.06
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.08.2008 klo 00.13
Kauankohan normipelaajilta aikoinaan kesti esimerkiksi Super Mario 3:n tai Megamanien kaltaisten pelien läpipeluu? En nyt tarkoita mitään speedruneja. Enkä ne sitten vain tuntuvat melko laajoilta ja vaikeilta, oikea peliaika lienee tunnin luokkaa?
Super Mario 3 meni mulla jossain tunnissa. :) Tosin käytin huiluja. :P
Rekisteröitynyt 06.08.2007
30.08.2008 klo 00.30
Kauankohan normipelaajilta aikoinaan kesti esimerkiksi Super Mario 3:n tai Megamanien kaltaisten pelien läpipeluu? En nyt tarkoita mitään speedruneja. Enkä ne sitten vain tuntuvat melko laajoilta ja vaikeilta, oikea peliaika lienee tunnin luokkaa?
5 vuotiaana, kun sitä pelattiin niin kesti ainakin se 3-4h tai enemmän päästä koko peli läpi ja NES piti jättää päälle koko päiväks ettei meenyt tallennukset jos ei jaksanut pelata putkeen.
Rekisteröitynyt 09.05.2007
30.08.2008 klo 00.55
Vai pystyykö PS3/XO/Wii tähän, itse kun en ko. laitteita (vielä) omista?
Rekisteröitynyt 17.08.2008
30.08.2008 klo 01.01
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.08.2008 klo 01.27
Rekisteröitynyt 25.07.2007
30.08.2008 klo 02.19
Jos koko peliteollisuuden pakkaukset tuottavat vain Hangon kokoisen kaupungin autokannan verran päästöjä, niin se ei vielä erityisen paljolta kuulosta. Itse teen kuitenkin ympäristöteon ja lataan ohjelmani ja pelini pääosin netistä suoraan bittimuodossa ilman muovipaketteja.
hangon väkiluku:9 714 siellä on sitten aika paljon täysiikäisiä auton omistavia
lapset, spurgut ym. autottomat 714 henkeä
30.08.2008 klo 03.33
30.08.2008 klo 07.09
Rekisteröitynyt 07.06.2008
30.08.2008 klo 10.47
Vai tarkoitettiinko tuossa, että pelin voisi "tallentaa" milloin vain, eli laittaa Sleep-modeen, kuten PSP:llä tai DS:llä ja jatkaa myöhemmin juuri samasta kohdasta varsinaisesti tallentamatta itse peliä.
Vai pystyykö PS3/XO/Wii tähän, itse kun en ko. laitteita (vielä) omista?
Tätä minäkin epäilin. Mutta ei ainakaan X0 ja PS3 pysty tuollaiseen.. Wiistä en tiedä kun en omista. Mutta itsekkin luulen että tässä tarkoitettiin juuri samaa mitä itse sanoit..
Rekisteröitynyt 09.01.2008
30.08.2008 klo 11.31
Rekisteröitynyt 11.10.2007
30.08.2008 klo 12.30
GBA pelit tais tulla aikoinaan aina pahvilootassa, tiedä miten nykyään nintendon DS:n kanssa. Joskus C64 ja Amiga aikaan tietokonepeleistäkin tuli suurin osa pahvilootassa kans. Eli eipä tuossa mitään uutta olisi, taitaa vaan olla helpompaa ja nopeampaa käsitellä tuollaisia näppäriä muovilaatikoita. Eikä tarvi kaataa miljoonaa puuta niitä laatikoita tehdessä ;)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.08.2008 klo 14.14
Kauankohan normipelaajilta aikoinaan kesti esimerkiksi Super Mario 3:n tai Megamanien kaltaisten pelien läpipeluu? En nyt tarkoita mitään speedruneja. Enkä ne sitten vain tuntuvat melko laajoilta ja vaikeilta, oikea peliaika lienee tunnin luokkaa?
5 vuotiaana, kun sitä pelattiin niin kesti ainakin se 3-4h tai enemmän päästä koko peli läpi ja NES piti jättää päälle koko päiväks ettei meenyt tallennukset jos ei jaksanut pelata putkeen.
Pidin aikanaan varmaan viikon putkeen NESsiä päällä koska kone oli kiinni perheen yhteisessä telkkarissa ja en aina ehtinyt pelaamaan enkä halunnut aloittaa vaikeaa peliä uudestaan.
30.08.2008 klo 15.52
Ratkaisu: Waretus kunniaan P:
Rekisteröitynyt 09.01.2008
30.08.2008 klo 18.21
"Viime vuonna maailmassa myytiin 101 miljoonaa muovipakattua peliä ja tästä syntyvät kasvihuonepäästöt vastaavat noin 9000 auton keskimääräisiä vuosipäästöjä. Tilanteeseen on siis puututtava välittömästi."
Ratkaisu: Waretus kunniaan P:
Joo, pelejä ei tehdä = päästöt romahtavat myös tietokoneissa
Rekisteröitynyt 27.05.2007
30.08.2008 klo 18.33
Joo, pelejä ei tehdä = päästöt romahtavat myös tietokoneissa
ylimääräiset uutiset: konsolipelejä voi myös warettaa!
30.08.2008 klo 21.43
Vai tarkoitettiinko tuossa, että pelin voisi "tallentaa" milloin vain, eli laittaa Sleep-modeen, kuten PSP:llä tai DS:llä ja jatkaa myöhemmin juuri samasta kohdasta varsinaisesti tallentamatta itse peliä.
Vai pystyykö PS3/XO/Wii tähän, itse kun en ko. laitteita (vielä) omista?
Tätä minäkin epäilin. Mutta ei ainakaan X0 ja PS3 pysty tuollaiseen.. Wiistä en tiedä kun en omista. Mutta itsekkin luulen että tässä tarkoitettiin juuri samaa mitä itse sanoit..
Luulen myös että juuri tuota tarkoitettiin että voit jättää pelin kesken koska tahansa ja jatkaa sitten siitä. Välillä kyllä on turhauttavaa kun esim. jossain pelissä voi olla seuraava tallennuspiste vaikka tunnin pelaamisen päässä ja tekisi mieli lopettaa. Joten kyllä Walmart on oikeilla jäljillää. PSP ja DS tuohon jo pystyvät, olisi kiva myös jos ps3:lla tai 360:llä voisi noin tehdä koska aina ei ehdi/tee mieli pelata kauhean pitkiä pätkiä. Ja mitä noihin pelipakkauksiin tulee niin olen samaa mieltä. En nyt välttämättä pahviin pakattuja pelejä tarkoita, mutta ohuempia kuoria kenties tai jotain muuta.
30.08.2008 klo 22.00
Ja kyllä tuo Wallikin myy varmasti tätä muovia vuodessa sen verran, että 1 hiukkanen tuhoutuu :'O
Rekisteröitynyt 25.03.2008
31.08.2008 klo 19.15
01.09.2008 klo 16.58
01.09.2008 klo 17.49
Jos pelitalot jättäisivät nurkkapatriotismin sikseen ja keräisivät pelinsä yhden nettijakelujärjestelmän alle, siis sellaisen jossa pelien toimivuus ei riipu nettiyhteydestä tai ylipäätään palvelun jatkuvasta olemassaolosta, löytyisi varmasti asiakkaitakin eikä tarvitsisi huolehtia pakkausten aiheuttamista pulmista. Walmartia se silti tuskin miellyttäisi.
01.09.2008 klo 21.16
Olen puhunut wallemartin henkilöstön kanssa tästä ja olemme kaikki hyvin huolissamme sen kaiken vapauden, nopeuden ja kätevyyden aiheuttamista vakavista ongelmista.
Apua, auttakaa! Katkokaa piuhanne! Tai tukekaa edes netin sensurointia ja yksityistämistä!