Näin paljon paloi rahaa Crysikseen
EDGEnull kertoo Crytekin paljastaneen, kuinka paljon grafiikkaräiskintä Crysiksen tekeminen oikein maksoi. Kyseinen PC-raudan kyykyttäjä saatiin aikaiseksi 15 miljoonalla eurolla.
Firman johtaja kertoi, että voiton polella onneksi ollaan. Viime helmikuussa pelin myyntilukemat näyttivät pyöreää miljoonaa ja huhtikuussa Crytec julisti sen eniten laittomasti kopioiduksi projektikseen - tästä syystä PC-yksinoikeudet kyseiseltä firmalta saakin jatkossa (Crysis Warheadin jälkeen) unohtaa.
Keskustelut (28 viestiä)
20.08.2008 klo 15.47
20.08.2008 klo 15.55
Paskojen pelien takia ne PC-versiot loppuu, ei waretuksen.
Ja konsoleille tehdään ilmeisesti vain hyviä pelejä, kun myyvät niin hyvin eikä loppua konsolipelien tekemiselle ei näy? Ne, jotka sanovat Crysista huonoksi pelaavat ja warettavat sen kuitenkin. Valion maito ja Fazerin leipä ovat pahaa, siksi ne täytyisi saada ilmaiseksi kaupasta...
Rekisteröitynyt 20.02.2008
20.08.2008 klo 15.58
20.08.2008 klo 16.23
Kyllä se on piratismi kun pc-pelaamista nakertaa. Paskatkin pelit myy konsoleilla kun niitä on vaikea netistä ilmaiseksi warettaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
20.08.2008 klo 16.26
Paskojen pelien takia ne PC-versiot loppuu, ei waretuksen.
Vaikka pelifirmat eivät usein epäröi käyttää waretusta jonkinlaisena tekosyynä sille, että huono peli ei myy, ei tälläinen logiikka vain toimi. Jos peli on huono, miksi se sitten pitää kuitenkin saada pelattavaksi ilmaiseksi? Kuten ylläkin eri sanoin kyseltiin, jos en pidä jostain tuotteesta, onko se sitten ok pölliä se?
Millä hetkellä tahansa voi mennä julkisille waretrackereille ja katsella kun tuhannet, tai kymmenet tuhannet ihmiset warettelevat uusimpia pelejä. Väite siitä, että suurin osa, tai edes suuri osa näistä jättää maksamatta koska "peli ei ole tarpeeksi hyvä", on ihan absurdi.
En ole mikään tekijänoikeuksien puolestapuhuja. Pelin kopioiminen on aika helvetin kaukana materiaalista tehdyn tavaran varastamisesta ja henkilökohtaisesti joissakin tilanteissa pidän waretusta jopa hyväksyttävänä. Tästä huolimatta väitökset siitä, että PC-pelaaminen on kaupallisessa mielessä kitumassa ei johtuisi warettamisesta hyvin suurilta osin ovat aivan kauheaa tuubaa - Tämä on kuin käytännössä väittäisi, ettei tilaisuus tee ikinä kenestäkään varasta. Maailma on täynnä ihmisiä jotka tekevän paljon paljon pahempaakin kuin kopioivat pelejä rutiininomaisesti, keskimääräiselle viikkorahojen varoissa elävälle nuorelle se ilmainen Crysis on todella usein aivan liian suuri houkutus, eikä "Download Complete" ilmoitus ruudun alalaidassa kovin monia yöunia vie kun kaikki kaverit tekevät kuitenkin samaa.
Rekisteröitynyt 27.05.2007
20.08.2008 klo 16.38
20.08.2008 klo 16.44
oma arvio: kaikki warettivat crysiksen, koska eivät tienneet sen toimivuudesta omalla koneellaan
Ja kuinkas moni sen sitten osti kun totesi että kone sitä pyörittää?
Johan tuon pystyi demollakin kokeilemaan.
Rekisteröitynyt 27.05.2007
20.08.2008 klo 16.55
Ja kuinkas moni sen sitten osti kun totesi että kone sitä pyörittää?
no mitäs sitä enää ostamaan kun on jo latailtu
Moderaattori
Rekisteröitynyt 13.04.2007
20.08.2008 klo 16.56
20.08.2008 klo 17.07
Palakaa helvetin tulessa te rumat lapset vailla omatuntoa :P
Rekisteröitynyt 22.04.2007
20.08.2008 klo 17.37
20.08.2008 klo 17.47
oma arvio: kaikki warettivat crysiksen, koska eivät tienneet sen toimivuudesta omalla koneellaan
Ja kuinkas moni sen sitten osti kun totesi että kone sitä pyörittää?
Johan tuon pystyi demollakin kokeilemaan.
Eiks tuosta demosta puuttunu moniydin-tuki? Ja Crytek sanoi siihen et kokoversioon tulee...
Rekisteröitynyt 24.07.2008
20.08.2008 klo 17.53
Mutta ei se myyntiä lisää sekään, että tehdään näitä tusinaräiskintäpelejä joissa on karamelliä vain ulkokuori, ne on konsoliheeboille sellaiset.
Pc puolella osataan vaatia jo melko kovasti, ennen kuin pelistä tulee ostamisen arvoinen, varsinkin(!) kun se on mahdollista imaista ilmaiseksi.
Ei taida kovin montaa kaveria olla, joilla ei xbox tai ps2 pyörittäs waretettuja pelejä, eli mikäli uudet konsolit olis yhtä helppoja modailla, niin paljonkohan piratismi veis nyt konsolipelien myyntiä? Varsinkin nykyisillä pelien hinnoilla.
Oma arvio olisi, että enemmän kuin pc puolella.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
20.08.2008 klo 18.06
Kyllähän se piratismi syö aivan perkeleesti myyntiä pc puolella, onhan se selvä asia.
Mutta ei se myyntiä lisää sekään, että tehdään näitä tusinaräiskintäpelejä joissa on karamelliä vain ulkokuori, ne on konsoliheeboille sellaiset.
Pc puolella osataan vaatia jo melko kovasti, ennen kuin pelistä tulee ostamisen arvoinen, varsinkin(!) kun se on mahdollista imaista ilmaiseksi.
En tiedä kuinka paljon waretus oikeasti syö myyntiä, mutta tekijät ja julkaisijat ainakin vetävät siitä suoria johtopäätöksiä vaikka ongelmat olisivatkin muualla ja päättelevät etteivät PC pelaajat halua meidän tekemiä pelejä enää pelata koska eivät niitä osta.
Itsekin olen kanssasi samalla linjoilla siitä, että osasyy heikkoon menekkiin voi olla myös se, että PC pelaajat saattavat vaatia peleiltä enemmän kuin ennen, eikä samaa tuubaa jaksa katsella enää. Toisaalta miksi pelejä sitten waretetaan niin paljon? Itse en jaksa paskaa peliä pelata vaikka saisinkin sen ilmaiseksi.
Yhdeksi syyksi voisi kuvitella myös sen, että PC:llä haluavat pelata erilaisia pelejä kuin mitä konsoleilla pelataan. Tästä syystä multiplattarit eivät välttämättä myykään juurikaan PC puolella. Online pelit ovat ainakin kovassa huudossa, eikä tällähetkellä niitä konsoleille käytännössä ole tarjolla lainkaan.
Viittasit ilmeisesti Crysistä tuolla kommentillasi "tusinaräiskintä jossa kuori vain karkkia". Crysis on itseasiassa parhaimpia FPS pelejä PC:lle vähään aikaan. Peli on itseasiassa hyvin hiottu kokonaisuus jota pelaa useammin mielellään. Uskallan jopa väittää, että pelissä olisi ollut aineksia uudeksi Haloksi jos tarinaan olisi tehty muutoksia hahmot ja tarina kirjoitettu paremmin. Itsekin luulin Crysiksen olevan melko skeidaa kunnes yksi kerta (noin kuukausi sitten) päätin sen ostaa (olin juuri päivittänyt PC:n niin pyöri pelikin siedettävän hyvin). Olin todella yllättynyt miten hyvä peli oikeastaan onkaan.
Itselleni sopisi oikein hyvin Online aktiviointi vain kaikkiin PC peleihin. Se olisi melko tehokas keino pysäyttää piratismia. Ärsyttävää kuluttajan kannalta mutta kyllä siihen nopeasti totuttaisiin eikä se kuitenkaan asentelisi koneelle mitään rasittavia kopiosuojausajureita (aka. Starforce).
Rekisteröitynyt 24.07.2008
20.08.2008 klo 18.24
Crysis on itseasiassa parhaimpia FPS pelejä PC:lle vähään aikaan.
Itse en crysiksestä pitänyt, siinä on iso alue, mutta miksi sitä ei käytetty, mentiin vain kuin putkessa. Veikkasin itse aikanaan, että se on jätetty ikään kuin "takaportiksi" sille, että peli käännetään konsoleille.
Itselleni sopisi oikein hyvin Online aktiviointi vain kaikkiin PC peleihin.
Sama täällä, ihmetyttää kun käyttis pitää kuitenkin aktivoida netin kautta, niin miksi ei sitten pelit? Turhaa huuhaata kaikki kopiosuojaukset pc-puolella, aktivointi vaan onlinen kautta niin rauhottus se piratismi.
20.08.2008 klo 18.42
Mutta ei se myyntiä lisää sekään, että tehdään näitä tusinaräiskintäpelejä joissa on karamelliä vain ulkokuori, ne on konsoliheeboille sellaiset.
Pc puolella osataan vaatia jo melko kovasti, ennen kuin pelistä tulee ostamisen arvoinen, varsinkin(!) kun se on mahdollista imaista ilmaiseksi.
Tällaiset kommentit ihmetyttää aina. Itse olen pelannut hyvinkin monella koneella pennusta asti, ja viimeiset 4 vuotta konsoleilla (xbox, ps2 ja xbox360), satunnaisesti PC:llä. Ja voin sanoa että edelleen olen yhtä "hc pelaaja" aktiivisempana pc aikana. Tarkistan pelin laadun hyvinkin tarkkaan ennenkuin sen ostan. Yhteensä konsoleille hankittuna noin 50-60 peliä ja ei niin hyviä hankintoja ~7kpl. Varmasti konsoli puolella on niitäkin joille kokonaisvaltainen laatu ei ole niin tärkeä mutta ei kannata yleistää, tässäkään. Muistakaapa tämä.
Rekisteröitynyt 17.03.2008
20.08.2008 klo 19.30
20.08.2008 klo 20.58
Puhtaasti yksinpelit tuntuvat kuolevan hitaasti PC:llä, koska niiden waretus on yksinkertaisesti niin helppoa. Moninpelit taas pärjäävät kohtuu hyvin, koska vaikka niitäkin ware-versioilla voi aina esimerkiksi hamachin tms. kautta pelata, haluaa moni päästä pelaamaan suurempien massojen kanssa nettiin, oikeille servereille.
Väitän että tämä on syy esimerkiksi WOWin menestykseen, koska siitäkin löytyy jonkin verran käyttäjien omia, laittomia servereitä. (Tosin wowin tapauksessa myös se vaikuttaa, ettei kunnollista serveriä ihan kotikoneella ja yhteydellä pyöritetä)
Rekisteröitynyt 24.07.2008
20.08.2008 klo 21.14
Eipä tuo online-aktivointi piratismia pysäyttäisi. Vaikka jokin yksinpeli vaatisi tälläisen aktivoinnin, se saataisiin kierrettyä kohtuu lyhyessä ajassa.
Onko joku puhnut pysäyttämisestä? Hillitsemisestä tässä ollaan paasattu :)
20.08.2008 klo 22.03
Ei taida kovin montaa kaveria olla, joilla ei xbox tai ps2 pyörittäs waretettuja pelejä, eli mikäli uudet konsolit olis yhtä helppoja modailla, niin paljonkohan piratismi veis nyt konsolipelien myyntiä? Varsinkin nykyisillä pelien hinnoilla.
Oma arvio olisi, että enemmän kuin pc puolella.
Taas meidän EliteMaster puhuu puppua. Xbox360 on erittäin helppo modata, jos vain haluaa. Sille löytyy jopa For Dummies-opas eli uusavutonkin sen pystyy tekemään. PS3 puolella piratismin on pysäyttänyt BluRay ja sen harvinaisuus, polttolaitteiden kalleus + levyjen hinta. Piratismia usein selitellään sillä että halusi kokeilla että tomiiko, niin on kyllä huono selitys kun demojakin on saatavilla. Nykyisin jopa konsoleiden kauppapaikoilta löytää demot napin painalluksella. No taitaa crakit olla suosittuja PC:llä vaikka on ostettu versio, koska ne laittaa pelin toimimaan ongelmitta.
20.08.2008 klo 22.04
20.08.2008 klo 22.31
20.08.2008 klo 22.49
(olin juuri päivittänyt PC:n niin pyöri pelikin siedettävän hyvin)
Veikkaisin, että tuossa on yks syy miksi moni Crysis on jäänyt myymättä. Ainoa mitä Crysiksen hypestä on jäänyt mieleen on se, että siinä on paras grafiikka tähän mennessä ja sitä myöten tarvii hemmetin uuden ja hyvän koneen. (Lisäksi seikkaillaan jollain viidakkosaarella mikä ei pahemmin houkuta.) Itse en ole edes demoa kokeillut omalla koneella, kun ei taida pyöriä riittävän hyvin. Kaverin luona demo näytti aika tylsältä ja kaverinkin kone pyöritti sitä juuri ja juuri.
Lisäksi kiinostaisi tietää mistä nuo saavat muka tietää paljonko sitä on waretettu. Ja pc- ja konsoli-pelaajien määrätkin (aktiiviset sellaiset) olisi kiva tietää, kun aletaan vertailla pc-pelin ja konsolipelin myyntiä.
Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että pelien piratismia pitäisi saada hillittyä, mutta nuo kuulemani Crytekin kommentit ovat kuulostaneet vain tekosyyltä sille miksi Crysis myi niin "huonosti".
Rekisteröitynyt 24.11.2007
21.08.2008 klo 00.46
Sama täällä, ihmetyttää kun käyttis pitää kuitenkin aktivoida netin kautta, niin miksi ei sitten pelit? Turhaa huuhaata kaikki kopiosuojaukset pc-puolella, aktivointi vaan onlinen kautta niin rauhottus se piratismi.
mitäs sitte ko peli on niin vanha että aktivointiservuja ei enää löydy. yhtiöt menee alas ja servut mukana.
21.08.2008 klo 02.31
21.08.2008 klo 09.00
Rekisteröitynyt 03.01.2008
21.08.2008 klo 18.48
Eipä tuo online-aktivointi piratismia pysäyttäisi. Vaikka jokin yksinpeli vaatisi tälläisen aktivoinnin, se saataisiin kierrettyä kohtuu lyhyessä ajassa.
30.09.2008 klo 22.01
Half-life2 on yksinpeli eikä sitä voi pelata ilman nettiä, steam tarkistaa joka kerta ku alat pelata sitä että sun acco on aktivoitu ja kunnossa.
tuo nyt oli aivan täyttä bullshittiä. Koko orange box on saatavana netistä ja TÄYSIN toimivana. Äkkiähän nuo isommat hakkerigruupit kiertää sen checkin, ei tarvii olla ees steam asennettuna.