Tuorein sisältö

Carmack: PC-pelimarkkinat hiipuneet

11.08.2008 klo 20.48 | Luettu: 10928 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen


id Softwaren koodiguru John Carmack on avannut jälleen sanaista arkkuaan PC:n ja konsolien eroista pelimarkkinoilla.

"Sanotaanpa syyksi sitten piratismi, käyttäjien siirtyminen muualle tai muu, tosiasia on, että PC-pelimarkkinat eivät ole enää sitä mitä ne olivat ennen, eikä niitä voi verrata konsoleihin. Vaikka PC on edelleen mielestämme tukemisen arvoinen alusta, emme voi yrityksenä tehdä strategisia päätöksiä sen ympärille."

Tästä huolimatta Carmack lupaa, että uutuuspeli Rage sekä todennäköisesti myös seuraava Doom tullaan näkemään PC:lläkin. Doom 4:stä hän toteaa erikseen, että haluaa tehdä sen myös PC:lle, vaikka siinä ei olisi liiketaloudellista järkeä - "koska olisi väärin olla tekemättä niin".

Lähde: Shacknews

V2.fi | Mikko Heinonen
< Tältä näyttää Xbox 3... Uusi autotaistelupel... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (12 viestiä)

Asiantuntija

11.08.2008 klo 21.38

Doom 3 oli yksinkertaisesti huono peli ilman mitään uutta ideaa tai edes juonta. ID saisi herätä ja ymmärtää että pelkkä grafiikkapäivitys ei uudessa pelissä riitä. Valve ja Blizzard voisi olla hieman eri mieltä tästä asiasta.
lainaa
Rams

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.08.2008 klo 21.52

Miten tämä Carmackin lausunto liittyy mitenkään heidän peliensä laatuun? Doom 3 sitä paitsi myi ihan hyvin. Mies vain toteaa, että suhteessa menneisiin aikoihin pelien tekeminen pelkästään PC:lle ei yksinkertaisesti ole enää niin (suhteessa pelialan kasvuun) kannattavaa kuin oli. Tämän voi kuka tahansa todeta lukemalla ja seuraamalla ihan faktapohjaisia, julkisia myyntilukuja.

PC pelit eivät myy kuten ne myivät ennen, ja tämän vuoksi pelejä ei kannata suunnitella vain ja ainoastaan PC:lle. Tämän voi todeta olevan jo totta sillä perustein että nykyään tulee murto-osa niistä PC-yksinoikeuksista mitä ennen tuli. Ei se välttämättä tarkoita, että PC pelaaminen on kuolemassa, ja koko lausunto henkii sitä, että Carmack itse toivoo, että PC pelaaminen on elossa vielä Doom 4:sen jälkeenkin.
lainaa
Protec

Rekisteröitynyt 26.09.2007

11.08.2008 klo 23.25

Itse uskon että pelit myyvät jopa enemmän kappalemäärinä kuin mitä ennen, mutta koska tuotantokustannukset ovat nousseet, pitäisi pelien myydä vieläkin enemmän jotta pelien tekeminen pc:lle kannattaisi. Pc ei ole sitä mitä ennen ei. Enää ei riitä 10 hengen tiimi, nyt tarvitaan 100. Joten se siitä mysteeristä. Ennen riitti 100 000 pelin myynti. Nyt tarvitaan vähintään miljoona. Tai jotain. Että näin.
lainaa
saddening

11.08.2008 klo 23.42

Piratismi ja koko ajan kasvavat kehityskulut = tappava yhdistelmä pelien kehittäjille

Alla olevan kaltaisia artikkeleitahan putkahtelee jatkuvasti ilmoille:

Crytek: Crysis Was Most Pirated Project
http://www.edge-online.com/news/crytek-crysis-was-most-pi

Devil May Cry 4 'Getting Pirated To Hell And Back'
http://www.kotaku.com.au/games/2008/08/devil_may_cry_4_ge
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

12.08.2008 klo 00.16

Rams kirjoitti:
Miten tämä Carmackin lausunto liittyy mitenkään heidän peliensä laatuun? Doom 3 sitä paitsi myi ihan hyvin. Mies vain toteaa, että suhteessa menneisiin aikoihin pelien tekeminen pelkästään PC:lle ei yksinkertaisesti ole enää niin (suhteessa pelialan kasvuun) kannattavaa kuin oli. Tämän voi kuka tahansa todeta lukemalla ja seuraamalla ihan faktapohjaisia, julkisia myyntilukuja.

Kyllä, jos faktoja joku julkistaisi. PC pelien myynti on ilmeisesti pelikaupoissa vähentynyt (ainakin sitä toitotetaan joka paikasta, mikä ei tietenkään automaagisesti ole kiveen kirjoitettua) ja tuntuu, että tämä on se ongelman ydin. Ei oteta huomioon nykyaikaisempia jakelukanavia jossa PC pelejä myydään (Steam, Direct2Drive etc.), vaan jumitetaan väkisin menneessä, niin kuin musa-alan levy-yhtiöt, eikä edes yritetä tarjota uusia jakelukanavia ja jopa tahallaan hankaloitetaan niiden syntyä. Suorastaan pakotetaan ihmiset hankkimaan se levy fyysisenä kopiona vaikka olisi paljon kätevämpiäkin tapoja materiaalin jakeluun (tämä ei toki tarkoita etteivätkö peli ja musakaupat voi jatkaa normaalin tapaan, mutta tokihan se tarkoittaa pienentynyttä myyntiä). Ja koska kauppa ei käy entiseen tapaan kaupoissa on se sillon selkeä merkki siitä ettei PC pelit myy, eikö? Ja tästä taas voidaan syyttää pelkästään piratismia. Sitähän ei koskaan ennen ole harrastettu, eihän? Tokihan piratismi oli harvemman harrastus silloin joskus, mutta pientä oli pelin myyntikin verrattuna nykyaikaan. En usko piratismin suhteessa kasvaneen juurikaan menneiltä ajoilta, se vain saa enemmän mediahuomiota kuin koskaan ennen.

Ei pelipiratismi siltikään hyväksyttävää toimintaa ole ja omaa kuoppaansa jokainen piraatti vain kaivaa. Se kun viestittää pelinkehittäjille selvästi ettei PC pelaajat halua kyseisiä pelejä ostaa niin miksi niitä sitten tehdä PC:lle enää lainkaan, siitä huolimatta vaikka waretuksen totaalinen loppuminen ei suoraan vaikuttaisikaan positiivisesti pelien myyntiin.

Pointti siis se, että tuskin tähän PC peli asiaan on vain yhtä syyllistä jota voidaan sormella osoittaa. Eiköhän se ole monen asian summa. Itselleni on silti aivan sama jos nuo "isot suuret" haluavat hylätä PC:n pelialustana kokonaan. Aina löytyy uutta yrittäjää jotka vääntää peliä PC:lle. Tämä myös avaisi markkinoita uusille tulokkaille.

EDIT: Sen verran pitää vielä lisätä, että on myös typerä olettaa, että PC pelaajat haluavat automaattisesti pelata niitä samoja konsolipelejä mitä konsoleilla pelataan. Ei se tarkoita sitä, että jos joku multiplattari peli menestyy loistavasti konsoleilla, että se menestyy myös loistavasti PC:llä.

Mitä vähemmän kehittäjät keskittyvät PC pelien tekemiseen ja tekevät vain konsolilähtöisiä PC käännöksiä, sitä vähemmän ne PC pelaajia kiinnostaa. Heti kun konsolijuuret näkyvät PC pelissä se on huono asia PC pelaajan kannalta. Miksi PC pelaajat haluaisivat tälläisiä pelejä pelata?
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

12.08.2008 klo 03.09

Duster kirjoitti:
Mitä vähemmän kehittäjät keskittyvät PC pelien tekemiseen ja tekevät vain konsolilähtöisiä PC käännöksiä, sitä vähemmän ne PC pelaajia kiinnostaa. Heti kun konsolijuuret näkyvät PC pelissä se on huono asia PC pelaajan kannalta. Miksi PC pelaajat haluaisivat tälläisiä pelejä pelata?


Veit jalat suustani, olet idolini!!!
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

12.08.2008 klo 08.47

xbotithaisee kirjoitti:
Duster kirjoitti:
Mitä vähemmän kehittäjät keskittyvät PC pelien tekemiseen ja tekevät vain konsolilähtöisiä PC käännöksiä, sitä vähemmän ne PC pelaajia kiinnostaa. Heti kun konsolijuuret näkyvät PC pelissä se on huono asia PC pelaajan kannalta. Miksi PC pelaajat haluaisivat tälläisiä pelejä pelata?

Veit jalat suustani, olet idolini!!!

Ihanaa, unelmistani tuli totta!

Ei se toki tarkoita, että käännös konsolipelistä PC peliksi olisi automaattisesti huono (esim. Mass Effec PC:lle oli melko onnistunut käännös), mutta ei se silti mieltä lämmitä jos PC pelaajia ei ole otettu lainkaan huomioon (esim. TES4: Oblivion) ja tungetaan vain se sama peli pädin ehdoilla PC:lle (esim. Assassin's Creed).
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

12.08.2008 klo 12.25

Duster kirjoitti:

Mitä vähemmän kehittäjät keskittyvät PC pelien tekemiseen ja tekevät vain konsolilähtöisiä PC käännöksiä, sitä vähemmän ne PC pelaajia kiinnostaa. Heti kun konsolijuuret näkyvät PC pelissä se on huono asia PC pelaajan kannalta. Miksi PC pelaajat haluaisivat tälläisiä pelejä pelata?


Yhdyn jokaiseen tavuun ja kirjaimeen

Enpä usko että PC-pelaaminen mihinkään on katoamassa, ainakaan piratismin takia. Jokainen uusi konsolisukupolvi tuo konsoleita lähemmäs tietokonetta ja tokkopa seuraavia, tai sitä seuraavia konsoleita edes erottaa pahemmin tietokoneista.

Voi vaan ihmetellä että jos PC on niin susi pelikoneena, niin miksi konsolit niin paljon diggailee tietokoneiden ominaisuuksista. Tsik tsik
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

12.08.2008 klo 13.10

Mass Effect oli todellakin loistava käännös pc:lle, mutta loppupeleissä en siitä löytänyt mitään mullistavaa. Lennettiin muka paikasta a paikkaan b, ja koluttiin putkikenttiä eteenpäin ja taaksepäin. Juoni oli kyllä hyvä, toteutus välissä jopa loistava, ja hyvinhän sen jaksoi läpi mennä, mutta loppujen lopuksi, sitä samaa. Konsolien rajallinen kapasiteetti ei vain riitä mihinkään mullistavaan. GTAIV oli melkein sellainen, mutta siinäpä pissi sitten grafiikat. FC2:sta ja ARMA2:sta onneksi tehdään pc:lle oma verzionsa, konsoleille sitten riisuttu malli. Näin se pitäisi mennä joka pelin kohdalla, jos tahdotaan pc:n menestyvän pelialustana.
Ja näille jotka väittävät konsolien tehojen riittävän sellaiseen peliin, johon pystyy tavallinen hiukankaan tehokkaampi nyky-pc, ihmetelkää itseksenne, miksi kaupoissa ei sitten myydä 300€:n teho-pc:itä.
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

12.08.2008 klo 19.27

PC ei ole susipelikoneena. Windows on susi pelialustana.
Nytkin sai asentaa VirtualPC ohjelmiston johon piti asentaa XP, jotta yksinkertainen 2D tappelupeli toimisi kun Vista ei sitä suostunut pyörittämään. :D

mm.
C=64 on PC
Amiga on PC
Macintosh on PC
GNU/Linux on PC käyttöjärjestelmä
Windows on PC käyttöjärjestelmä
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

12.08.2008 klo 20.28

AnXa kirjoitti:

mm.
C=64 on PC
Amiga on PC
Macintosh on PC
GNU/Linux on PC käyttöjärjestelmä
Windows on PC käyttöjärjestelmä


En ymmärtänyt mitä yritit viestillä kertoa, mutta tietääkseni hyvin yleisesti PC:eistä ja Macintosheista puhutaan ihan erinä asioina
lainaa
saddening

13.08.2008 klo 18.27

Duster kirjoitti:

EDIT: Sen verran pitää vielä lisätä, että on myös typerä olettaa, että PC pelaajat haluavat automaattisesti pelata niitä samoja konsolipelejä mitä konsoleilla pelataan. Ei se tarkoita sitä, että jos joku multiplattari peli menestyy loistavasti konsoleilla, että se menestyy myös loistavasti PC:llä.

Typerää on olettaa suuntaan tai toiseen asioita ilman taustatietoa. Joka tapauksessa voit tarkistaa esim. mininovasta kuinka kiinnostuneita PC-pelaajatkin ovat multiplattareista kuten Devil May Cry. Jos pelkästään yhdeltä torrent-sivustolta löytyy pelistä useita eri versioita joita ladataan kymmeniätuhansia kertoja, niin tuo luku on moninkertainen kun otetaan laskuun mukaan kaikki muut sivustot / trackkerit, puhumattakaan muista p2p-protokollista.

Ja kyllä noille kovanimisille multiplatform julkaisuille löytyy varmasti lataajia oli ne sitten mielestäsi kiinnostavia tai ei. Se ettei sinua kiinnosta jokin peli tai jos minua vastaavasti kiinnostaa ei kerro miljoonien muiden kiinnostuksesta yhtikäs mitään. Loppuvuodestakin on tulossa sellaisia multiplatform julkaisuja kuten Fallout 3, Far Cry 2, Dead Space, Mercenaries 2: World in Flames ja konsoleilta myöhemmin saapuva Grand Theft Auto IV. Nuo pelit tulevat olemaan satavarmasti kovassa huudossa torrent-sivustoilla PC-pelaajien toimesta, siitä huolimatta että osalla on juuret konsoleilla.

Digitaalisesti kaupattavat pelit voivat olla yksi ratkaisu piratismin vähentämiseen, mutta kyllä nekin aina joku levittää keinolla jos toisella. Ja vielä tällä hetkellä digitaalinen jakelu on aina pientä verrattuna fyysisten kopioiden myyntilukuihin. Omasta mielestäni ratkaisuksi vaadittaisiin jokin rautatason viritelmä, joka estäisi kopioiden käyttämisen tarkistamalla pelin aitouden. Eri asia miten tuollainenkin sitten toteutettaisiin.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova