Tuorein sisältö

Braidin tekijä taipui Microsoftin hinnoitteluun

07.08.2008 klo 16.01 | Luettu: 6211 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Huimaa arvostelumenestystä niittänyt Xbox Live Arcadeen keskiviikkona lisätty Braid ihastuttaa nerokkailla aivopähkinöillään, mutta samalla kauhistuttaa korkealla 1200 MS-pisteen hinnallaan. Pelin tehnyt Jonathan Blow kertoo avoimesti blogissaan, ettei ajatus korkeasta hinnasta ollut hänen, vaan Microsoftin. Blow tahtoi saattaa pelinsä markkinoille 800 MS-pisteen hintaan, mutta Microsoft sai miehen suostuteltua muuttamaan mielensä.

Blow sanoo kuitenkin, ettei osaa vielä sanoa, oliko hänen vai Microsoftin ratkaisu parempi. Pelintekijä kuitenkin ilmoittaa, ettei hän halua joutua samaan tilanteeseen kuin 400 MS-pisteen hintaisen Space Giraffen luonut Jeff Minter. Minter vaati pelilleen halpaa hintaa, jotta mahdollisimman moni pääsisi sitä pelaamaan. Lopulta peli myi vaivaiset 19 000 kappaletta, eikä Blow usko Minterin saaneen voittoa edes kehitysajan asumiskulujen peittämiseksi.

Braidin tekijä ei tahdo suinkaan rikastua pelillään, vaan saada sen verran korvausta työlleen, että voi jatkossakin keskittyä pelien kehittämiseen. Braidin mies toivoo ennen kaikkea jäävän historiaan hyvänä pelinä, jota lämmöllä muistellaan vielä viiden tai kymmenenkin vuoden kuluttua.

Lähde: Joystiq

V2.fi | Matti Lintula
< James Bond juuttui l... Strong Bad -pelin en... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (7 viestiä)

Nahkis

07.08.2008 klo 16.22

Melkoinen vetovoima tuntuu Braidilla olevan, Petri Purhokin osti sen takia Xbox 360:n...itse taidan kuitenkin odotella PC-versiota :)

http://www.kloonigames.com/blog/general/number_of_xboxes_
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

07.08.2008 klo 16.51

Itselläni peli jää Marketplacen hyllylle, sillä vaikka peli olisi(=on) kuinka hyvä, uniikki ja lähes taidetta, niin 1200 pisteen hintalappua ei voida mitenkään perustella.

Peli on lyhyt (ilmeisesti siinä on jopa achi yhden tunnin läpäisylle?). Sillä ei ole uudelleenpeluuarvoa. Et voi myydä sitä eteenpäin.

Microsoft ampui tosiaan itseään, kuluttajiaan ja varsinkin pelin kehittäjää jalkaan (jälkimmäistä ehkä päähän) asettamalla hinnan aivan liian korkealle. Toivotaan, että jätti kuitenkin taipuu lilliputtien paineen alla ja hinta alenee.
lainaa
Frand

07.08.2008 klo 18.05

Microsoft itse asiassa ampui downloadattavien pelien bisnestä jalkaan hinnoittelemalla XBLA-pelit alunperin liian halvoiksi. 5-10 dollaria pelistä oli lyhytnäköistä levikin kasvattamisen motivoimaa hintojen polkemista, johon käyttäjät kernaasti tottuivat.

PC-shareware pelit ovat lähes kaikki hinnaltaan lähtökohtaisesti 20 dollaria ja tästä ei kukaan ole vuosiin valittanut.

XBLA:n halvat hinnat olivat konsolin elinkaaren alkuvaiheessa kehittäjille hyvä bisnes kun pelejä ei ollut koko laitteelle juuri lainkaan. Näin esim. Geometry Wars sai suuren suosionsa.

Nykyään hintojen nosto on lähes välttämätöntä XBLA-pelien kehittämiskustannusten ja kovan kilpailun (eli pelien suuren lukumäärän) johdosta jotta kehittäjillä olisi realistinen mahdollisuus päästä projektinsa kanssa voitolle.

XNA Community Games -tuotokset tulevat todennäköisesti olemaan hinnoiltaan edullisempia, mikä näkynee esim. siinä että niissä ei ole achievementeja tai mahdollisesti muutakaan Live-integraatiota. Niiden tekijät tuskin myöskään yrittävät saada toimeentuloaan peleistään.

Jos vilkaisee XBLA-pelien myyntilukuja, voi huomata että puolet halvempi hinta ei juurikaan korreloi myynnin kappalemäärien kanssa. Se olisi julkaisijalle vain oman tulonsa puolittamista.

Itselleni 20 dollarin suuruisen summan maksaminen esim. Portalista, Super Stardust HD:sta, Geometry Wars 2:sta ja nyt Braidista olisi helposti henkilökohtaisesti perusteltua. Mieluiten toki siten että leijonanosa summasta menisi pelin kehittäjälle eikä välikäsille.


lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

07.08.2008 klo 18.20

Ymmärtäsin hyvin jos pelinkehittäjä sais tuon summan miltei kokonaan, mutta kun hän saa vain rippeet ja mikrosoft loput.
Ahneudella on paskainen loppu, sanokaa mun sanoneen.
lainaa
PelannutEliteä

07.08.2008 klo 19.25

xbotithaisee kirjoitti:
Ymmärtäsin hyvin jos pelinkehittäjä sais tuon summan miltei kokonaan, mutta kun hän saa vain rippeet ja mikrosoft loput.
Ahneudella on paskainen loppu, sanokaa mun sanoneen.


Mene sinä vaan pelaamaan sitä Elitä vuonna putkiradio! Kehittäjät saavat ihan hyvin näistä peleistä rahaa vai miksi BloW olisi alunperin suostunut 800 MS-pisteeseen... Enkä ole kuullut kauheasti valituksia MS:n riistosta.
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

07.08.2008 klo 20.57

Frand kirjoitti:

Itselleni 20 dollarin suuruisen summan maksaminen esim. Portalista, Super Stardust HD:sta, Geometry Wars 2:sta ja nyt Braidista olisi helposti henkilökohtaisesti perusteltua. Mieluiten toki siten että leijonanosa summasta menisi pelin kehittäjälle eikä välikäsille.


Super Stardust HD:stä en kyllä ikinä maksaisi 20€, enkä myös Geometry Warsista. Portaliin ja Braidiin en ota kantaa, kun en tiedä miten paljon ne tarjoavat sisältöä.

PelannutEliteä kirjoitti:
Enkä ole kuullut kauheasti valituksia MS:n riistosta.

Itseasiassa joku devaaja taannoin valitti MS:n perivän liian suuren palan kakusta XBLA julkaisuista.
lainaa
xbotithaisee

Rekisteröitynyt 24.07.2008

07.08.2008 klo 23.05

PelannutEliteä kirjoitti:
Mene sinä vaan pelaamaan sitä Elitä vuonna putkiradio!


Mene sinä kouluun, niin opit kirjottaan. Ja otappa asioista selvää ennen kuin aukaset sen sipsien kärventämän suus.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova