Tuorein sisältö

Seiniä päin kävelylle tulossa loppu

28.07.2008 klo 17.05 | Luettu: 4581 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Seiniä päin kävelevät, nurkkiin takertuvat ja muutenkin sekopäisesti pelimaailmassa toikkaroivat tekoälyhahmot ovat valitettavan tuttu näky kaikille videopelien ystäville. Kehitys kuitenkin kehittyy ja vanhoista liikkumispisteisiin perustuvista järjestelmistä ollaan siirtymässä liikkumisalueisiin pohjautuviin suunnitelmiin. Liikkumispisteitä hyödyntävässä pelissä, hahmolla on yksi selkeä viiva, jota pitkin tämä kulkee pisteestä toiseen. Lopputulos voi olla rasittavuudessaankin huvittava.



Liikkumisalueet taas antavat huomattavasti enemmän vapautta tekoälyhahmojen liikkumiselle. Esteiden kiertäminen helpottuu ja eri kokoiset ja eri muotoiset hahmot voivat liikkua nurkkiin takertumatta kun tilaa annetaan reilusti. Samalla hahmojen turha ristiin rastiin kävely vähenee kun isolla aukealla alueella pääsee laidasta toiseen suoraan ilman välissä olevien liikkumapisteiden kautta kiertämistä.

Asiasta kiinnostuneille löytyy lisää tietoa Game/AI-blogista, jossa käsitellään pelien tekoälyratkaisuja selkeiden piirrosten avulla.

Lähde: Kotaku

V2.fi | Matti Lintula
< Tämä Dead Space -tra... PlayStation 3 ei pää... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (2 viestiä)

-Lazzi-

28.07.2008 klo 22.02

heh, tulipa hyvät naurut vähään aikaan, lisätkääs sama video hauskoihin :P
lainaa
Flagg

29.07.2008 klo 21.48

Wowissa on kyllä hermot mennyt jo monestikkin tekoälyn sössimisten takia.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova