Seiniä päin kävelylle tulossa loppu
Seiniä päin kävelevät, nurkkiin takertuvat ja muutenkin sekopäisesti pelimaailmassa toikkaroivat tekoälyhahmot ovat valitettavan tuttu näky kaikille videopelien ystäville. Kehitys kuitenkin kehittyy ja vanhoista liikkumispisteisiin perustuvista järjestelmistä ollaan siirtymässä liikkumisalueisiin pohjautuviin suunnitelmiin. Liikkumispisteitä hyödyntävässä pelissä, hahmolla on yksi selkeä viiva, jota pitkin tämä kulkee pisteestä toiseen. Lopputulos voi olla rasittavuudessaankin huvittava.
Liikkumisalueet taas antavat huomattavasti enemmän vapautta tekoälyhahmojen liikkumiselle. Esteiden kiertäminen helpottuu ja eri kokoiset ja eri muotoiset hahmot voivat liikkua nurkkiin takertumatta kun tilaa annetaan reilusti. Samalla hahmojen turha ristiin rastiin kävely vähenee kun isolla aukealla alueella pääsee laidasta toiseen suoraan ilman välissä olevien liikkumapisteiden kautta kiertämistä.
Asiasta kiinnostuneille löytyy lisää tietoa Game/AI-blogista, jossa käsitellään pelien tekoälyratkaisuja selkeiden piirrosten avulla.
Lähde: Kotaku
Keskustelut (2 viestiä)
28.07.2008 klo 22.02
29.07.2008 klo 21.48
Kirjoita kommentti