Tuorein sisältö

Haastattelussa EVE Onlinen suunnittelijat

28.07.2008 klo 13.00 | Luettu: 2758 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Tampereella viikonloppuna järjestetyssä Finncon-tapahtumassa oli tänä vuonna harvinaista herkkua tarjolla kun Islannista saapui kaksi CCP Gamesin pelisuunnittelijaa kertomaan näkemyksiään EVE Online -massiivimoninpelin tulevaisuudesta. V2.fi oli kärppänä paikalla ottamassa selvää mitä Chantal Zuurmondilla ja Gretar Hannessonilla oli sanottavanaan jo viisi vuotta pyörineestä avaruuseepoksesta.



Molemmat suunnitelijat olivat varsin luottavaisia EVE Onlinen tulevaisuuden suhteen. Puolivuosittain laajennuksia saavaan peliin onkin uutta sisältöä tiedossa vähintään seuraavan viiden vuoden ajaksi. Peliin on suunniteltu paitsi oikean sisäisen pörssin perustamista, myös mobiililaajennusta, jonka avulla käyttäjät voisivat seurata pelin tapahtumia matkapuhelimistaan. Mobiililaajennusta on tutkittu pitkään, mutta tällä hetkellä kehitystyö on jäädytetty matkapuhelinten riittämättömien ominaisuuksien vuoksi.

Kysyttäessä mahdollisista konsoliversioista, Hannesson ilmoittaa kaiken olevan mahdollista, joskaan juuri tällä hetkellä kevyempää EVE Onlinea ei ole virallisesti suunnitelmissa. Huumorimielellä tekijät kuitenkin innoistuivat pohtimaan millainen olisi EVE Onlinen Wii-versio puhuvine avaruusaluksineen ja pallopäisine Mii-hahmoineen.

CCP Gamesilla ollaan tiukasti PC:llä pelaavan hardcore-yleisön takana, eikä konsolimarkkinoita koeta edes uhkaksi pelin menestykselle. Pahimmat kilpailijat ovat huomattavasti yksinkertaisempia kuin EVE, joka monimutkaisuudestaan huolimatta on onnistunut saamaan 250 000 aktiivista pelaajaa käyttäjälistoilleen. Molemmat suunnittelijoista ovat kuitenkin innokkaita ottamaan haasteen vastaan ja toivoivat saavansa piristävää kilpailua markkinoille.

Hannesson ja Zuurmond ovat yhtä mieltä myös siitä, ettei EVE Online tule koskaan muuttumaan kuukausimaksullisesta ilmaiseksi ja mikrotransaktioista rahansa nyhtäväksi. Suunnittelijoille tärkeää on, että kaikki pelaajat ovat jatkuvasti samalla viivalla pelissä ja pelin halutuimmat alukset sekä tarvikkeet ovat ansaittavissa vain kovalla työllä, ei rahalla. Hannesson toteaa muutoksen olevan paitsi henkisesti, myös teknisesti vaikea pelin ollessa alunperin suunniteltu kuukausimaksulliseksi.

Tiedusteltaessa pelin riippakivistä ja alkuperäisistä suunnitteluvirheistä, ei kumpikaan vasta alkuperäisen julkaisun jälkeen CCP:n leipiin tulleista suunnittelijoista suostu nimeämään mitään tiettyä kriittistä vikaa. Hannesson kertoo kuitenkin laajennusten ja eksponentiaalisen kasvun johtaneen siihen, että alkuperäinen lähdekoodi, jonka ympärillä peli pyörii, on osittain erittäin monimutkaista sillisalaattia, jonka muokkaaminen vaatii todella paljon työtä ja osaamista.

Alkujaan reilut 5000 aurinkokuntaa sisältänyt EVE onkin viidessä vuodessa laajentunut yli 50 000 järjestelmän universumiksi. Työryhmä ei kuitenkaan pode uupumusta tai kyllästymistä. Vastahakoisesti suunnittelijat kuitenkin myöntävät, että CCP Gamesilla on työn alla myös uusia projekteja EVE:n rinnalla. Näistä uusista tekeleistä kuitenkn oltiin varsin hiljaa, mutta selvää on, että jotakin uutta on odotettavissa.

Uusien projektien synnystä kertonee myös se, että CCP Games on laajentunut viimeisen kahden vuoden aikana 40 hengen pikkuyrityksestä pitkälti yli 300 ihmistä työllistäväksi studioksi. Osittain tämä selittyy kuitenkin White Wolfin ja CCP Gamesin yritysfuusiolla sekä aiemmin ulkopuolisten urakoitsijoiden talon sisälle palkkaamisella.



Haastattelun loppuun sijoitettiin vielä avaruuspelien ystäviä jo vuosia kaihertanut tärkeä kysymys, johon oikean vastauksen voisi olettaa saavan markkinoita johtavan avaruuspelin kehittäjiltä. Pettymys oli valtaisa kun Hannesson ja Zuurmondkaan eivät uskaltaneet kertoa kumpi heidän mielestään on se kovempi Eliten luojista, Ian Bell vai David Braben.

V2.fi | Matti Lintula
< Jokeri ja kolme muut... Monkey Islandien aik... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

28.07.2008 klo 13.30

Pew! Pew!

Harmi kun ensimmäiseltä esiintyjältä loppui aika pahasti kesken. Hyvää juttua olis tuntunut tulevan vaikka kuinka. Hieno tapahtuma kuitenkin. Kiitoksia vain järjestäjille ja muille.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova