Haastattelussa EVE Onlinen suunnittelijat
Tampereella viikonloppuna järjestetyssä Finncon-tapahtumassa oli tänä vuonna harvinaista herkkua tarjolla kun Islannista saapui kaksi CCP Gamesin pelisuunnittelijaa kertomaan näkemyksiään EVE Online -massiivimoninpelin tulevaisuudesta. V2.fi oli kärppänä paikalla ottamassa selvää mitä Chantal Zuurmondilla ja Gretar Hannessonilla oli sanottavanaan jo viisi vuotta pyörineestä avaruuseepoksesta.
Molemmat suunnitelijat olivat varsin luottavaisia EVE Onlinen tulevaisuuden suhteen. Puolivuosittain laajennuksia saavaan peliin onkin uutta sisältöä tiedossa vähintään seuraavan viiden vuoden ajaksi. Peliin on suunniteltu paitsi oikean sisäisen pörssin perustamista, myös mobiililaajennusta, jonka avulla käyttäjät voisivat seurata pelin tapahtumia matkapuhelimistaan. Mobiililaajennusta on tutkittu pitkään, mutta tällä hetkellä kehitystyö on jäädytetty matkapuhelinten riittämättömien ominaisuuksien vuoksi.
Kysyttäessä mahdollisista konsoliversioista, Hannesson ilmoittaa kaiken olevan mahdollista, joskaan juuri tällä hetkellä kevyempää EVE Onlinea ei ole virallisesti suunnitelmissa. Huumorimielellä tekijät kuitenkin innoistuivat pohtimaan millainen olisi EVE Onlinen Wii-versio puhuvine avaruusaluksineen ja pallopäisine Mii-hahmoineen.
Hannesson ja Zuurmond ovat yhtä mieltä myös siitä, ettei EVE Online tule koskaan muuttumaan kuukausimaksullisesta ilmaiseksi ja mikrotransaktioista rahansa nyhtäväksi. Suunnittelijoille tärkeää on, että kaikki pelaajat ovat jatkuvasti samalla viivalla pelissä ja pelin halutuimmat alukset sekä tarvikkeet ovat ansaittavissa vain kovalla työllä, ei rahalla. Hannesson toteaa muutoksen olevan paitsi henkisesti, myös teknisesti vaikea pelin ollessa alunperin suunniteltu kuukausimaksulliseksi.
Tiedusteltaessa pelin riippakivistä ja alkuperäisistä suunnitteluvirheistä, ei kumpikaan vasta alkuperäisen julkaisun jälkeen CCP:n leipiin tulleista suunnittelijoista suostu nimeämään mitään tiettyä kriittistä vikaa. Hannesson kertoo kuitenkin laajennusten ja eksponentiaalisen kasvun johtaneen siihen, että alkuperäinen lähdekoodi, jonka ympärillä peli pyörii, on osittain erittäin monimutkaista sillisalaattia, jonka muokkaaminen vaatii todella paljon työtä ja osaamista.
Uusien projektien synnystä kertonee myös se, että CCP Games on laajentunut viimeisen kahden vuoden aikana 40 hengen pikkuyrityksestä pitkälti yli 300 ihmistä työllistäväksi studioksi. Osittain tämä selittyy kuitenkin White Wolfin ja CCP Gamesin yritysfuusiolla sekä aiemmin ulkopuolisten urakoitsijoiden talon sisälle palkkaamisella.
Haastattelun loppuun sijoitettiin vielä avaruuspelien ystäviä jo vuosia kaihertanut tärkeä kysymys, johon oikean vastauksen voisi olettaa saavan markkinoita johtavan avaruuspelin kehittäjiltä. Pettymys oli valtaisa kun Hannesson ja Zuurmondkaan eivät uskaltaneet kertoa kumpi heidän mielestään on se kovempi Eliten luojista, Ian Bell vai David Braben.
Keskustelut (1 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.10.2007
28.07.2008 klo 13.30
Harmi kun ensimmäiseltä esiintyjältä loppui aika pahasti kesken. Hyvää juttua olis tuntunut tulevan vaikka kuinka. Hieno tapahtuma kuitenkin. Kiitoksia vain järjestäjille ja muille.