Tuorein sisältö

Microsoft: Emme todellakaan siirry Blu-Rayhin

17.07.2008 klo 12.00 | Luettu: 21854 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Shacknewsin mukaan Microsoft on (jälleen kerran) pistänyt viimeisen naulan arkkuun, jonka mukana haudataan X360/Blu-Ray -huhut.

Microsoftin Shane Kim (peliosaston varajohtaja) kertoi seuraavaa:

"Voin kautta linjan sanoa, että emme ole tekemässä Blu-Ray -soitinta Xbox 360:lle. Tietääkseni, meillä ei ole mitään aikomustakaan moisesta."

MS jatkaa digitaalisen jakelun linjalla, jota vahvistaa mm. E3-messuilla julkistettu yhteistyösopimus Netflix-palvelun kanssa.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Näin Sonyn E3-julkis... Paljon PS3-herkkuja ... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (32 viestiä)

Mazai-

Rekisteröitynyt 25.07.2007

17.07.2008 klo 12.03

Ei se 20GB-kiintolevykään riitä ikuisuuksiin, eikä kaikilla ole Eliteä. Tietenkin voi ostaa uuden kiintolevyn, mutta niilläkin on paljon hintaa...
lainaa
Make

17.07.2008 klo 12.06

Kohta MS siirtää kaikki pelit verkkojakeluun ja nyhtää silti samaa hintaa niistä. Tällä tavalla kun saa enemmän tuottoa peleistä, kun painokustannukset poistuvat. Varmaan mukava Pekka Perustaaperon imuroida se 8.5Gt:n GTA[Insert number here] verkosta 1Mbitin nettiyhteydellä, kun latausnopeus matelee julkaisupäivän imurointitungoksen takia.
lainaa
Darkkis

17.07.2008 klo 12.09

Make kirjoitti:
Kohta MS siirtää kaikki pelit verkkojakeluun ja nyhtää silti samaa hintaa niistä. Tällä tavalla kun saa enemmän tuottoa peleistä, kun painokustannukset poistuvat. Varmaan mukava Pekka Perustaaperon imuroida se 8.5Gt:n GTA[Insert number here] verkosta 1Mbitin nettiyhteydellä, kun latausnopeus matelee julkaisupäivän imurointitungoksen takia.

Sitten kun vielä pari kertaa korruptoituu tuo lataus siinä 90% korvilla niin... ;)
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.07.2008 klo 12.13

Darkkis kirjoitti:
Sitten kun vielä pari kertaa korruptoituu tuo lataus siinä 90% korvilla niin... ;)


Eipä tämä ole ollut millään konsolilla ongelma ainakaan itselläni tähän mennessä. Lataus menee poikki jos netti alkaa pätkiä ja jatkuu sitten siitä, mihin se on ehtinyt. Ainoastaan PS3:n kanssa on ollut netin tukkoisuusongelmia, Livestä pelit ja päivitykset ovat tulleet toistaiseksi erinomaista vauhtia.

Kyllä digitaalinen jakelu on tulevaisuutta, monestakin syystä, ja vähentäähän se myös ympäristökuormitusta. Gigatavujen pelit ja nykyiset nettiyhteydet ovat vielä ratkaisematon pulma, mutta aika hyvää vauhtia 1 Mbitin laajakaistat ovat jo katoamassa.
lainaa
duux

17.07.2008 klo 12.18

Make kirjoitti:
Kohta MS siirtää kaikki pelit verkkojakeluun ja nyhtää silti samaa hintaa niistä. Tällä tavalla kun saa enemmän tuottoa peleistä, kun painokustannukset poistuvat. Varmaan mukava Pekka Perustaaperon imuroida se 8.5Gt:n GTA[Insert number here] verkosta 1Mbitin nettiyhteydellä, kun latausnopeus matelee julkaisupäivän imurointitungoksen takia.

Steamissä tämä ongelma oli jo ratkaistu sillä että pelin sai ladata vaikka 1kk ennen julkaisua ja sitä pääsi suoraan pelaamaan aktivoinnin jälkeen julkaisu päivänä. Omasta mielestä erittäin hyvä ratkaisu. Vielä kun saadaa suomeen 24mb oikeasti sen verran antava laajakaista.
lainaa
kernel32

17.07.2008 klo 12.19

Itse ainakin haluan fyysisesti omistaa ostamani pelit. En ole ostanut pelejä enkä musiikkia verkosta enkä tule koskaan ostamaankaan. Minusta on todella väärin se, että peli/musiikkilevy maksaa saman verran omistit fyysisesti tai et. Nykyaikana peliä ostaessa hinnat hirvittää jo niin paljon, että on kyllä pakko saada rahoilleen jotain konkreettista vastinetta. Entätä tuo HD-tasoisten elokuvien laita, kun ne voivat viedä jopa sen 50Gt. Saa siinä hetkisen imuroida sillä 1-2Mbit nettiyhteydellä.
lainaa
Darkkis

17.07.2008 klo 12.23

"Livestä pelit ja päivitykset ovat tulleet toistaiseksi erinomaista vauhtia."

Ainakin Windows Updaten kautta päivityksiä imuroitaessa latausnopeus matelee todella hitaasti ruuhka-aikana vaikka löytyy 8Mbit verkkoyhteys.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.07.2008 klo 12.27

Darkkis kirjoitti:
Ainakin Windows Updaten kautta päivityksiä imuroitaessa latausnopeus matelee todella hitaasti ruuhka-aikana vaikka löytyy 8Mbit verkkoyhteys.


Microsoftin Games- ja Windows-osastot ovat aivan erilliset, ja kamat ovat ihan eri palvelimilla. Windowsejakin on asennettuna jonkin verran enemmän kuin Xboxeja ehkä koskaan tuleekaan, joten ei ole oikein mitenkään verrattavissa. Raportoin ihan siitä, mitä olen kokenut, ja toistaiseksi tilanne on tämä.

kernel32 kirjoitti:
Itse ainakin haluan fyysisesti omistaa ostamani pelit. En ole ostanut pelejä enkä musiikkia verkosta enkä tule koskaan ostamaankaan.


Never say never :) Näin minäkin ajattelin, ennen kuin kuitenkin siihen sorruin, enkä pidä asiaa lainkaan mahdottomana. Mutta samalla en ole valmis maksamaan 75+ euroa pelkästä latauksesta, vaan hinnan pitää huomioida se, etten voi esim. myydä lisenssiäni eteenpäin yhtä kätevästi.
lainaa
Ilomieli

Rekisteröitynyt 10.04.2007

17.07.2008 klo 12.31

Darkkis kirjoitti:
"Livestä pelit ja päivitykset ovat tulleet toistaiseksi erinomaista vauhtia."

Ainakin Windows Updaten kautta päivityksiä imuroitaessa latausnopeus matelee todella hitaasti ruuhka-aikana vaikka löytyy 8Mbit verkkoyhteys.
Sinulla on vielä yksi oljenkorsi käyttämättä.
lainaa
stank

17.07.2008 klo 12.47

Sony ei ole tehnyt juuri muuta kuin kämmäilyt tässä sukupolvessa, ei todellakaan kannata ottaa mallia jos haluaa pysyä kärjessä, tai edes siellä päin.
lainaa
Ergolius

17.07.2008 klo 12.49

Blu-ray ei ole vielä lyönyt itseänsä läpi. DVD levyihin verrattuna, Blu-ray levyjä myydään DVD:
+ Parempi kuva
+ Monikanava äänet
+ Kommenttiraidat (ja valinnaiset kielet)
+ Tekstitykset
+ Extrat
+ Kuvakulmat
+ ...

DVD -> Blu-Ray:
+ Parempi kuva
+ ...?!??

Jotta Blu-ray löisi itsensä läpi, se vaatisi että sillä olisi jotain muutakin uutta tarjottavana kuin tarkempi kuva, verrattuna DVD:hen. Ja toisena huonona puolena on hinta, Blu-Ray levyt maksavat melkein tuplan verratuna DVD-levyihin, toisin kuin VHS:stä siirryttäessä DVD:hen.
lainaa
Yoshi

17.07.2008 klo 12.50

stank kirjoitti:
Sony ei ole tehnyt juuri muuta kuin kämmäilyt tässä sukupolvessa, ei todellakaan kannata ottaa mallia jos haluaa pysyä kärjessä, tai edes siellä päin.

Ja mitäs M$ on tehnyt? X360 julistettiin viime vuonna vikaisimmaksi elektroniikkatuotteeksi koskaan.
lainaa
lettubatman

17.07.2008 klo 12.55

Ergolius kirjoitti:
Blu-ray ei ole vielä lyönyt itseänsä läpi. DVD levyihin verrattuna, Blu-ray levyjä myydään DVD:
+ Parempi kuva
+ Monikanava äänet
+ Kommenttiraidat (ja valinnaiset kielet)
+ Tekstitykset
+ Extrat
+ Kuvakulmat
+ ...

DVD -> Blu-Ray:
+ Parempi kuva
+ ...?!??

Jotta Blu-ray löisi itsensä läpi, se vaatisi että sillä olisi jotain muutakin uutta tarjottavana kuin tarkempi kuva, verrattuna DVD:hen. Ja toisena huonona puolena on hinta, Blu-Ray levyt maksavat melkein tuplan verratuna DVD-levyihin, toisin kuin VHS:stä siirryttäessä DVD:hen.


Lisäksi Blu-rayssä paremmat äänet, levyille mahtuu enemmän extraa niille joita se kiinnostaa.
Yleensä ne mielipiteet Blu-raysta muuttuu kun olet edes kerran päässyt sen kuvaa katsomaan isolta full-hd ruudulta.
Kunhan leffoja saadaan Blu-ray versiona myyntiin muuallekin kuin nettiin ja anttiloihin niin laitekantakin yleistyy.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

17.07.2008 klo 12.55

No onko se nyt niin älykästä hätäillä näin... Voin melkein luvata että Ms aikoo seuraavaan konsoliin pistää pelkästään ladattavia isoja ja pieniä pelejä... Niitä on sitten Ihkua latailla (varsinkin kuin seuraava sukupolvi on tietenkin sitten isompaa ladattavaa)..
lainaa
tagman

Rekisteröitynyt 04.11.2007

17.07.2008 klo 13.13

Odotellessa seuraavia "varmoja huhuja" -Blu-rayn tulemisesta XO:lle. En usko BD:n koskaan tulevan XO:lle, mutta varmasti huhut nousee vielä arkusta.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

17.07.2008 klo 13.15

tagman kirjoitti:
Odotellessa seuraavia "varmoja huhuja" -Blu-rayn tulemisesta XO:lle. En usko BD:n koskaan tulevan XO:lle, mutta varmasti huhut nousee vielä arkusta.


Tämä on kyllä sellainen klassikko ollut, että samaa vartoilen. Kohta taas jossain Aasiassa on tuotelinjat käynnissä jo :)
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

17.07.2008 klo 13.26

Mikko kirjoitti:
Kyllä digitaalinen jakelu on tulevaisuutta, monestakin syystä, ja vähentäähän se myös ympäristökuormitusta.

Samaa mieltä. En silti vielä ole ostanut verkkopalvelusta (Steamista) kuin yhden pelin, mutta kokemukset jo tämän perusteella ovat olleet erittäin positiiviset. Steamissa on nimeomaan se huonona puolena, että sinne ei tule läheskään kaikki PC pelit mitä on olemassa (tai edes suurinta osaa), mutta toisaalta monia vanhoja pelejä sieltä saa mitä on vaikeaa tai lähes mahdotonta saada mistään muualta ja yleensä mukavan halvalla.

Jos Steamiin (tai johonkin muuhun yhtä hyvin toimivaan verkkojakelupalveluun) tulisi kaikki PC:lle julkaistut pelit ostaisin todennäköisesti kaikki pelit digitaalisina verkosta (digitaalisina ne on toki levylläkin, mutta jokainen varmaan ymmärtää termin :)).

Ennen itsekin halusin kaiken fyysisenä kopiona, mutta nykyisin turhan romun kerääminen hyllyille ei oikein kiinnosta. Edelleen tulee pelit kuitenkin ostettua kaupasta, koska ei taida (ainakaan vielä) olla yhtä palvelua johon kaikki (tai lähes kaikki) PC pelit olisivat jaossa.
lainaa
exBox

17.07.2008 klo 13.36

Näyttää V2:sen fanipoikalinja jatkuvan. Jatkakaa.
lainaa
ippz

17.07.2008 klo 13.49

Ei muuta ku bittorrent tekniikka käyttöön niin saa jokainen ihan täyttä kaistaa... Otetaan huomioon, että parin vuoden päästä kotitalouksien keskiverto liittymä on vähintään 8megasen paikkeilla, eli tavaraa tulee sen minimi 800kiloo todellisuudessa hyvällä yhteydellä 1,1megaa sekunnissa koneelle päin. Silloin ei 20gigan imutuskaan liian kauaa kestä, vielä kun tuohon ottaa huomioon esim welhon tarjoaman 100megasen liittymän niin jos sen huipuista päästään edes puoleen keskiverto imutuksissa niin saa tiedostojen koko kasvaa runsaasti. Ongelmaksi ei todellakaan muodostu kovalevyt sillä nyt jo hintalaatusuhteeltaan paras ostos on 750giganen levy tietokoneeseen, hintaa 80-90e max... Toki parin vuoden päästä kapasiteetti on huimasti kasvanut ja jos mikkesofti päättää ottaa käyttöönsä verkkolevityksen lataavat he varmasti uuteen konsoliinsa ainakin pari kovalevypaikkaa, jotka sitten on mahdollista täyttää esim 2kpl 1,5teran levyjä... niille nyt sitten mahtuu jo mukavasti pelejä ja elokuvia.
lainaa
ippz2

17.07.2008 klo 13.51

Niin siis korjauksena edelliseen, että P2P teknologialla saadaan kotikäyttäjienkin kaista ulospäin käyttöön, näin ollen mikkesoftan omien servereiden ei tarvitse koko taakkaa kantaa..
lainaa
Jarkko

17.07.2008 klo 13.56

exBox kirjoitti:
Näyttää V2:sen fanipoikalinja jatkuvan. Jatkakaa.


Jep, mm. Dindendo-fanipoikuus on tunnetusti tallella, puhumattakaan kaikista muistakin vehkeistä! Ihkui vehkei.
lainaa
Dustin

17.07.2008 klo 14.33

duux kirjoitti:

Steamissä tämä ongelma oli jo ratkaistu sillä että pelin sai ladata vaikka 1kk ennen julkaisua ja sitä pääsi suoraan pelaamaan aktivoinnin jälkeen julkaisu päivänä. Omasta mielestä erittäin hyvä ratkaisu. Vielä kun saadaa suomeen 24mb oikeasti sen verran antava laajakaista.


Steam vaan on vähän vitsi noiden nopeuksien suhteen. Harvemmin sieltä tipahtaa yli 1MB/s vaikka kuinka olisi varaa. Ne nopeudet kun jäävät sinne 20-300KB/s välimaastoon ja yleensä alle 200KB/s. On siis kiva ladata esim Team Fortress 2 joka vie kaikkineen noin 4GB levytilaa. Päiviähän siinä menee kun homma voisi olla valmis noin tunnissa 24 megaisella yhteydellä jos vauhtia olisi esim se 1,3MB/s mitä parhaimmillaan joskus Steam on minun suuntaan puskenut.
lainaa
grottapotta

17.07.2008 klo 15.00

Jos MS laittaisi Blu-ray aseman olisi 360 melkein samalla tasolla PS3:sen kanssa, mutta jos ei halua niin mikäs siinä.
lainaa
Demonoid

Rekisteröitynyt 13.08.2007

17.07.2008 klo 15.44

Grottapotta.... Ei MS voi ruveta pistämään koko peli-levyformaattia uusiksi, kyse on lähinnä Bd-soittimesta, jolla ei tietenkään pelejä voi pyörittää.
lainaa
jarvis7

17.07.2008 klo 15.45

Niin, olen käsittäny ettei sillä PS3:n BD-soittimella juuri muutenkaan pelejä pyöritetä.
lainaa
tumpelo

17.07.2008 klo 16.09

jarvis7 kirjoitti:
Niin, olen käsittäny ettei sillä PS3:n BD-soittimella juuri muutenkaan pelejä pyöritetä.


Monihan sen asian näin käsittää
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

17.07.2008 klo 16.09

Steam:sta voisin ostella pelejä jos ne sinne päätyisi, ei minua haittais kuin vain tämä 1mb:n nopeus.... 40e/kk Täällä aika kallis tuommonenkin nuhanopeus.

Nyt tuntuu tämä boxin tilanne samalta (tämän "pienenlevytilan" -suhteen) kuin mitä oli Gamecube vs PS2, mutta tuli sinnekkin loistavia pelejä.
lainaa
Ewert

17.07.2008 klo 16.54

hotwheels kirjoitti:
ei minua haittais kuin vain tämä 1mb:n nopeus.... 40e/kk Täällä aika kallis tuommonenkin nuhanopeus.


Miksi ihmeessä maksat noin paljon? Tuolla hinnalla Elisa on tarjonnut monest 5-10mb:n nopeutta, vai oliko huimat 45€.
lainaa
Intrasigent

Rekisteröitynyt 15.07.2008

17.07.2008 klo 18.13

Eipä boxin kohdalla varmaan paljon hyötyäkään olisi ulkoisesta Blu-Ray asemasta. Pelit tulee kuitenkin DVD:lle, ja elokuvakäytössä PS3 on jo vakiinnuttanut asemansa Blu-Ray konsolia haluaville. Tietenkin joillekin nykyisille boxin omistajille toi voisi olla "ihan siisti" juttu.

Toi, mitä jotkut puhui, että "kohta MS siirtää kaikki pelit verkkojakeluun ", on nyt varmaan tässä sukupolvessa aika epätodennäköistä, kun joka konsolissa ei edes kiintolevyä ole. Muutenkin toi 20GB, mitä useimmissa konsoleissa on ei riitä moneen peliin, sama juttu PS3:n 40-80GB:n kiintolevyjen kanssa. Seuraavassa sukupolvessa toki olisi ympäristön kannalta hienoa nähdä kaikki pelit netistä ladattavina, mutta tuskin noi levyt vähään aikaan mihinkään katoaa.
lainaa
patoncki

Rekisteröitynyt 29.12.2007

17.07.2008 klo 18.14

Aivan sama mulle. Kuten olen jossakin jo maininnutkin, DVD:llä pärjää vielä monia vuosia.
lainaa
Sephiroth

17.07.2008 klo 20.20

Minun puolestani pelejä saa olla nettijakelussa esim. juuri steamin kaltaisissa palveluissa, kunhan myös on mahdollista ostaa konkreettinen pelilevy kaupasta. Sen verran materialisti olen, että vaikka tulevaisuudessa pelit saisikin esim. puoleen hintaan (siis n. 30 €) tai halvemmalla ja ladattua minuutissa, ostaisin silti mieluummin pelin levyineen ja koteloineen kaupasta 60 €:lla. Minipelit, joita sekä livestä, että PS storesta saa, lataan itsekin mielelläni netistä (tosin eihän niitä muualta saakaan). Leffavuokrauksiin tuo lataussysteemi on ihan hyvä, koska eihän vuokraleffoja kuitenkaan omisteta, vaan ne pitää palauttaa.
lainaa
Sephiroth

17.07.2008 klo 20.22

Niin ja tuohon Blu-ray vs. DVD: Kyllä omasta mielestäni Blu-rayn kuva jo pelkästään 720p:nä on selkeästi parempi kuin DVD:n. Itse ainakin ostan tästä lähin kaikki uudet leffat Blu-ray -formaatissa, vaikka hinnat ovatkin vielä aika suolaisia.
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova