Kolonisaation aikaan ei ollutkaan orjuutta ja alkuperäiskansojen riistoa
Sid Meier teki ensimmäisen Colonization-strategiapelinsä jo 90-luvun puolivälissä, jolloin Amerikan löytämisestä ja valloituksesta kertova peli keräsi arvostelijoilta kehua ja kunniaa. Lähes jokainen arvostelija kuitenkin huomautti, että pelissä ei ole mukana lainkaan orjuutta eikä alkuperäiskansojen riistoa siinä määrin, mitä todellinen historia antaa ymmärtää.
Nyt pelistä on tekeillä uusi versio Civilization IV:n pohjalle ja orjuus loistaa edelleen poissaolollaan. Varietyn reportteri Ben Fritz pitää moraalisesti arveluttavana siirtomaahallinnon julistamista pelissä. Vaikka Fritz kokee käsitellyn aiheen olevan osa huonointa historiaa, ei hän toivo pelille myyntikieltoa. Sen sijaan Fritz tahtoo ihmisten reagoivan pelin sanomaan edes jollakin tavalla.
Onko siirtomaaherruus hauskempaa pelattavaa siistinä viljely- ja rakennuspelinä vai historialle uskollisena, raadollisen rasistisena ja ihmisarvoa alentavana valloitusmarssina?
Lähde: Kotaku
Keskustelut (7 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 03.04.2007
27.06.2008 klo 19.36
Ajatellaan vaikka viholliskaupungin valtausta: Tyypillinen strategiapeli esittää pirteänväriset pikkumiehet pieksemässä toiset pikkumiehet, minkä jälkeen ruutuun helähtää fanfaarin saattelemana ilmoitus voitosta. Perinteinen historiankirjoitus esittää tapahtumat olennaisesti samoin. Paitsi, että historiankirjoituksen narratiivissa pienet miehet ovat suuria.
Jos pelissä haluttaisiin korostaa tapahtumien inhimillisiä seuraamuksia, kamera näyttäisi maan tasalta, kuinka omat joukot ryöstävät, raiskaavat ja murhaavat summittaisesti sodan jalkoihin jääneitä siviileitä. Tällainen esitys ei enää olisi viihteellinen vaan enemmänkin /katarttinen/, mikä ei väkivallan viihteellistämisestä elävälle peliteollisuudelle olisi sinänsä mitenkään huono asia.
En vain sitten tiedä, miten paljon se tietokonetuolilla istuva strategi nauttisi pelaamisesta sen jälkeen, kun todellisen maailman kauheudet saapuisivat todellisuuspakoiseen pelimaailmaan - ja pelaaja olisi vieläpä itse vastuussa niistä.
27.06.2008 klo 20.24
27.06.2008 klo 22.34
Rekisteröitynyt 30.07.2007
28.06.2008 klo 04.42
Kyllähän se peli-iloakin jonkin verran veisi, jos häviäjien leirin kohtalo näkyisi ruudulla yksityiskohtaisesti. Äksön ja väkivalta ei kuitenkaan ole sitä, mitä itse strategiapeleiltä haen, vaan ne puolet jättäisin mieluummin yhä varsinaisten toimintapelien harteille.
Rekisteröitynyt 04.10.2009
04.10.2009 klo 11.58
juuri Colonization on tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään. Aikaavievää, mutta palkitsevaa arkkitehtuurin
harrastamista teorian muodossa.
16.03.2011 klo 07.41
Todellakin, siitähän on jo peräti 15-vuotta, kun ensimmäisen kerran näin tämäntyylisen strategiapelin Amiga 500-koneen tietokonepelinä. Grafiikan tyylittelyt ja koneiden kovalevyjen tehokkuus ovat vuosikymmeneen todennäköisesti moninkertaistuneet, joten on hinta/laatusuhde kilpailukykyinen. Erilaisten aikakausien, kulttuuriyhteyksien eli maiden rakennustyylien ja historian huomioinen pelien eri versioissa ovat tehneet Civilization-peleistä ikivihreitä klassikoita. Lukuisat kokeilullisemmat variaatiopelit, kuten
juuri Colonization on tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään. Aikaavievää, mutta palkitsevaa arkkitehtuurin
harrastamista teorian muodossa.
20.02.2020 klo 08.56
Grafiikan tyylittelyt ja koneiden kovalevyjen tehokkuus ovat vuosikymmeneen todennäköisesti moninkertaistuneet.
Tervetullut ja sopii taidokkaasti samaan peliryhmään.