Tuorein sisältö

Pitkien pelien aika on ohi

18.06.2008 klo 21.00 | Luettu: 18181 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Viimeistään Deus Ex -pelin kehittäjänä maineeseen noussut Warren Spector uskoo pitkien pelien ajan olevan pian lopullisesti ohi.

"Peliprojektien kustannukset nousevat 26 miljoonasta eurosta aina 65 miljoonaan euroon ja odotukset ovat valtavat. Sinun täytyy erottua muista. Satatuntiset pelit ovat menossa pois muodista. Moniko teistä on läpäissyt Grand Theft Auton? Todennäköisesti kaksi prosenttia. Jos käytämme 65 miljoonaa peliin, tahdomme pelaajan näkevän myös viimeisen kentän!", Spector julistaa.

"Kuulen ihmisten sanovan satunnaispelien olevan oikea suunta omakustannekehittäjille, mutta sinun täytyy edelleen erottua muista koska kyseessä on todella täyteen tuupattu markkinarako", Spector pelottelee.

Pitkäkestoisen pelin valmistaminen vaatii suuren luokan budjetin, jollaisia isoimmillakin julkaisijoilla on varaa antaa ainoastaan aiemmin loistavasti menestyneitä pelejä tehtailleille studioille. Aloittelevalle pelintekijälle on entistä vaikeampaa saada tuotettaan yleisön tietoisuuteen.

"Jos et saa siitä etusivun juttua, et saa peliäsi näkyviin", summaa Spector pelimaailman nykytilannetta.

Lähde: Voodoo Extreme

V2.fi | Matti Lintula
< Video Metal Gear Sol... Uusi PS3-ohjain jo v... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (25 viestiä)

Tingle

Rekisteröitynyt 19.04.2007

18.06.2008 klo 21.04

Pelottavan todenmukaista ja epäkorrektia tekstiä peliteollisuuden kädestä leipänsä saavalta :o
lainaa
Alpine

Rekisteröitynyt 10.05.2008

18.06.2008 klo 21.21

You failz, minä ainakin halua niitä 100h pelejä väännettäväksi. Vaikka pelin tekoon menisi 5 vuotta, ei se haittaa jos peli on pitkä ja hyvä.
lainaa
Frozenball

18.06.2008 klo 21.24

Aivan totta. En minä pitkiä pelejä jaksa loppuun pelata.
lainaa
Dix-Tracys

Rekisteröitynyt 22.04.2007

18.06.2008 klo 21.44

Frozenball kirjoitti:
Aivan totta. En minä pitkiä pelejä jaksa loppuun pelata.

Yhdyn tähän. Osin.

Räiskintäpelit ja toimintapelit ovat parhaimmillaan 8-14 tunnin rykäisyinä, jolloin ei tyhmän tylsäksi peli ennätä menemään. Sitten jotkut Diablon ja Titan Questin kaltaiset pelit, jotka ovat n. 100-200 tuntisia, niin niihin kyllästyy usein jo 30 tunnin kohdalla. Esim. uusin superisopeli Oblivion kesti 14 h, kunnes kyllästyin.

Oikeasti mahtavat pelit, kuten Mass Effect ja KotORit loppuvat suorastaan kesken. Pelit ovat niin timmejä ja loisteliaita, ettei niiden parista tohdi poistua. Sen takia on huutava vääryys, että ne loppuvat jo 26-32 tunnin jälkeen, kun kaikki mahdollinen on nähty ja koettu. Jade Empiressä ja Mass Effectissä tämä oli niin harmillista, että oli tulla itku :(
lainaa
finland

18.06.2008 klo 21.45

Nimen omaan juuri pitkiä pelejä viitsii ostella ja pelata koska niissä saa rahalle vastinetta ja pelin läpäistyä tuntee tehneensä jotain merkittävää.
lainaa
Veikko

18.06.2008 klo 21.45

Suomennettuna: "Emme saa riittävästi voittoja peleistä - heitämme puolet väestä pihalle ja teemme pelkkiä demoja täysinä peleinä."

Seuraavaksi aletaan puhua "koko illan peleistä" samaan tapaan kuin ennen puhuttiin koko illan elokuvista kun niiden kesto ylitti 90 minuuttia. Hintalappu 50 euroa ja kauppias kiittää.

Tai miksi pitäisi edes kirjoittaa mitään peliä, kun suunnitellaan ne kaikki sellaiseksi että kone itse generoi muutaman kentän ja siihen jotain juustoa päälle että sitä voi pelata pari tuntia. Mainoksessa voi sitten sanoa että pelissä on täysin uniikki kokemus joka pelikerralla.
lainaa
Moukeroinen

18.06.2008 klo 21.58

"Moniko teistä on läpäissyt Grand Theft Auton? "


Puhuukohan se siitä ihan ensimmäisestä? Jos puhuu nii itte en ainakaan oo sitä läpäissy. Tosin ei se mikään mestariteos olekkaan. Aikoinaan toki mullistava, mutta...

Ja tosiaan esim. eeppisten Jrpg:den tulee olla pitkiä(eihän ne muuten eeppisiä olisi). Reilusti yli sadan tunnin saisi mennä sivutehtävineen kaikkineen. Sitten nämä räiskinnät voisivat toki olla lyhyempiä ellei sitten juoni ole sen verran eeppinen, että sitä himoitsee niin hurjasti, ettei kerkeä edes kyllästymään ainaiseen ampumiseen.

Toisaalta lyhyeen peliin on mukavempi sijoitella kaikenlaisia piilotavaroita ja bonuksia joita saa käyttöön läpäisemällä pelin eri tavoin jne. (kuten esim. MGS4)
lainaa
-A-

18.06.2008 klo 22.05

Uudelleenpelattavuus ainakin itselleni on tärkeä asia. Tällöin lyhytkin peli toimii, jos se on sen verran kiinnostava, että kestää useamman läpipeluukerran.
lainaa
shaminy

Rekisteröitynyt 23.01.2008

18.06.2008 klo 23.08

Itsellä ei enää riitä aika eikä kiinostus pelata pitkiä pelejä. Eli asiaahan tuo puhuu.
lainaa
H1PH0P-

Rekisteröitynyt 07.06.2008

18.06.2008 klo 23.37

-A- kirjoitti:
Uudelleenpelattavuus ainakin itselleni on tärkeä asia. Tällöin lyhytkin peli toimii, jos se on sen verran kiinnostava, että kestää useamman läpipeluukerran.


Totta,mutta jotkut pelin ova ns. ''kerta käyttö kamaa'' eli niitä jaksaa pelata vain kerran. Itsellä esim. Uncarthed oli semmoinen,samoin Kane & Lynch yms. Ja kyllä GTA IVn tyyppiset pelit ovat hyviä. Mitä järkeä olisi maksaa pelistä 60€ ja sen läpäisee 6h ?? Paljon hauskempaa ja järkevämpää on ostaa se 60€ peli ja pelata sitä vaikka 24h , ja sitten läpäisi sen..
lainaa
Waari

Rekisteröitynyt 12.04.2007

18.06.2008 klo 23.57

Dix-Tracys kirjoitti:


Räiskintäpelit ja toimintapelit ovat parhaimmillaan 8-14 tunnin rykäisyinä, jolloin ei tyhmän tylsäksi peli ennätä menemään. Sitten jotkut Diablon ja Titan Questin kaltaiset pelit, jotka ovat n. 100-200 tuntisia, niin niihin kyllästyy usein jo 30 tunnin kohdalla. Esim. uusin superisopeli Oblivion kesti 14 h, kunnes kyllästyin.


Diablo ei lopulta mikään kovin pitkä peli ole, ehkä jonkun vajaa 20 tuntia ja pari tuntia lisää lisärillä. Vähän samaa luokkaa oli tuo Titan Questikin. Kumpikaan ei ole todellakaan mikään superpitkä final fantasy eepos.
lainaa
A---

19.06.2008 klo 00.25

Waari kirjoitti:
Dix-Tracys kirjoitti:


Räiskintäpelit ja toimintapelit ovat parhaimmillaan 8-14 tunnin rykäisyinä, jolloin ei tyhmän tylsäksi peli ennätä menemään. Sitten jotkut Diablon ja Titan Questin kaltaiset pelit, jotka ovat n. 100-200 tuntisia, niin niihin kyllästyy usein jo 30 tunnin kohdalla. Esim. uusin superisopeli Oblivion kesti 14 h, kunnes kyllästyin.


Diablo ei lopulta mikään kovin pitkä peli ole, ehkä jonkun vajaa 20 tuntia ja pari tuntia lisää lisärillä. Vähän samaa luokkaa oli tuo Titan Questikin. Kumpikaan ei ole todellakaan mikään superpitkä final fantasy eepos.

Tuo taas on ihan pelityylistä kiinni. Miten jaksaa joka paikan tutkia jne. Mulla ainaki titaniin meni 50h ja rapiat.
Mutta onhan se surkeaa jos ostaa kalliin pelin kaheksi illaksi ja sitte hyllyyn pölyttymään.
Tosin eikös jostain saanu vuokrapelejä? sellanen vois toimia tollasten tilantees :)
lainaa
satunainen_pelaaja

19.06.2008 klo 00.39

Uusia ideoita on maailma pullollaan, lisää tarvittaisiin pienempiä pelitaloja, eikä sen pelin tarvi olla miljoonabudjeteissa. Yksinkertainen seikkailu- tai fantasiaroolipeli hyvällä toteutuksella, mielellään pitkä tarina, paljon enempää ei vaadita niin koukussa ollaan :)
lainaa
Onnimanni

Rekisteröitynyt 22.04.2007

19.06.2008 klo 00.48

Deus Exiä on tullut pelattua ainakin semmoiset 100000h.
lainaa
SnakeDrone

Rekisteröitynyt 07.10.2007

19.06.2008 klo 01.39

Nyt alko ihan oikeasti pelottamaan pelien tulevaisuus, koska se on varma, ettei pelien hinta tule ainakaan laskemaan :(
lainaa
killerv

19.06.2008 klo 03.01

---------------------------------------
PITKIÄ PELEJÄ VAAN EI HAITTAA JOS EI PÄÄSE LÄPI KUN SIIN ON KERRAN TEKEMISTA!!!

PS. kaikki GTA:t läpi.. kaikki..
---------------------------------------
lainaa
Darkkis

19.06.2008 klo 08.15

"Uncarthed oli semmoinen,samoin Kane & Lynch yms. Ja kyllä GTA IVn tyyppiset pelit ovat hyviä."

Hassu juttu, minulle GTA4 oli kertakäyttökamaa enkä jaksanut sitä edes ostaa itselle lyhyen kokeilun jälkeen. Uncharted sen sijaan on menossa läpi jo 3. kertaa.
lainaa
jarvis7

19.06.2008 klo 08.55

Pelien tulevaisuus ei huoleta, ne ovat yleisesti ottaen niin hyvissä käsissä kuin vain voi olla. Kommenttien valossa Blu-ray:n tulevaisuus huolettaa kyllä.
lainaa
Makk3

Rekisteröitynyt 06.08.2007

19.06.2008 klo 09.30

Olen läpäissyt GTA:t moniin kertoihin. Niissä menee alle 10h paitsi IV:ssä.
lainaa
Make--

19.06.2008 klo 09.31

Minua taas huolettaa DVD:n tulevaisuus. DVD on jo nyt auttamatta liian pieni pelimediaksi ja tulevaisuudessa pelien tilantarpeen kasvaessa on väistämätöntä siirtyä joko massiivisiin kiintolevyihin tai Blu-Ray:hin. Kuluttuajat tuskin haluavat nähdä pelejään esim. 5 DVD:llä (x360:sella levyjen vaihtaminen kesken pelin tai vaihtoehtoisesti todella kallis MS:n kiintolevy).
lainaa
jarvis7

19.06.2008 klo 10.30

"Minua taas huolettaa DVD:n tulevaisuus. DVD on jo nyt auttamatta liian pieni pelimediaksi ja tulevaisuudessa pelien tilantarpeen kasvaessa on väistämätöntä siirtyä joko massiivisiin kiintolevyihin tai Blu-Ray:hin."

Tämä ei tule tapahtumaan tämän konsoligeneraation aikana, vaikka Sony näin kuvitteli.
lainaa
Petri

19.06.2008 klo 11.14

"Tämä ei tule tapahtumaan tämän konsoligeneraation aikana, vaikka Sony näin kuvitteli."

Eikö? Jo nyt tuleva Forza 3 vie vähintään 2 DVD ja Blue Dragon 3 DVD. Pelintekijät valittavat valittavat ettei DVD:n tila riitä ja pelien pituutta joudutaan lyhentämään. Monissa x360-peleissä pyörii samat tekstuurit lähes koko pelin ajan vain tilanpuutteen vuoksi.
lainaa
DerSturmer

19.06.2008 klo 11.41

Dix-Tracys kirjoitti:
Frozenball kirjoitti:
Aivan totta. En minä pitkiä pelejä jaksa loppuun pelata.

Yhdyn tähän. Osin.

Räiskintäpelit ja toimintapelit ovat parhaimmillaan 8-14 tunnin rykäisyinä, jolloin ei tyhmän tylsäksi peli ennätä menemään. Sitten jotkut Diablon ja Titan Questin kaltaiset pelit, jotka ovat n. 100-200 tuntisia, niin niihin kyllästyy usein jo 30 tunnin kohdalla. Esim. uusin superisopeli Oblivion kesti 14 h, kunnes kyllästyin.

Oikeasti mahtavat pelit, kuten Mass Effect ja KotORit loppuvat suorastaan kesken. Pelit ovat niin timmejä ja loisteliaita, ettei niiden parista tohdi poistua. Sen takia on huutava vääryys, että ne loppuvat jo 26-32 tunnin jälkeen, kun kaikki mahdollinen on nähty ja koettu. Jade Empiressä ja Mass Effectissä tämä oli niin harmillista, että oli tulla itku :(


Mass Effect oli melko keskiverto tekele ja loppui todellakin liian
lyhyeen. Kyllä voin ainakin omalla kohdalla sanoa että pitkäkestoi-
sia pelejä jaksaa pelata. World of Warcraftia ja Oblivionia on mennyt varmaan helposti yli sen 200h eikä kyllästytä vieläkään.
Mass Effectissä oli loistava juoni joka korvasi pelin monet muut
puutteet sopivasti, mutta juonta oli hyödynnetty aivan liian vähän.
Peli tuntui loppuvan ennenkuin pääsi edes kunnolla vauhtiin.

Luulen että tämä keskustelu jakaa ihmiset aika pitkälti kahtia.
Jotkut tykkäävät pelata lyhyitä pelejä ja jotkut nauttivat pitkistä.
Itselle moni laajaksi luvattu peli kuten vaikkapa STALKER on ollut
lopulta pettymys lyhyen kestonsa vuoksi.

lainaa
gheeD

Rekisteröitynyt 03.01.2008

19.06.2008 klo 12.05

Omasta mielestä parempi vaan jos tulisi pitkiä pelejä, vastinetta enemmän rahalle. Mikä järki maksaa 70€ 10h tekeleestä, jossa ei ole yhtään innostusta pelata peliä uudestaan? Jos pelit lyhenevät, hintaluokka saa myös lyhentyä siihen 20-40€.

Nimim. Kaikki GTA:t omistava ja jokaisen läpi vetänyt.
lainaa
Flarefox

19.06.2008 klo 14.07

Quality over quantity.

Nykyinen peliteollisuus suosii lyhyitä ja ytimekkäitä pelikokemuksia. Grafiikkavaatimukset ovat nousseet HD:en myötä stratosfääreihin, joka tietysti vaatii aikansa pelin kokonaiskehityksestä. Fotorealismiin ja yleiseen tripleA-laatuun tarvitaan paljon aikaa ja rahaa, joka sotii loogisesti pituusfilosofiaa vastaan. Eikä näistä syistä hinta tule tippumaan, vaikka peliaika lyhenisi. Visuaaliset vaatimukset tulevat aina nousemaan, eikä se tule ainakaan pidentämään pelejä. Huonommat grafiikat jätän kaukosäätimiä heiluttaville satunnaispelaajille, ja he jos ketkään ovat lyhyempien pelien kannalla.

Jo CoD4:ssa nähtiin, että jos haluaa laatukampanjan, jossa tehtävissä on vaihtelua, niin sen on pakko olla lyhyt adrenaliinispurtti. GTA IV taas saa näennäispituutta vain sen tehtävärakenteista, jotka koostuvat suurilta osin ajelusta paikasta a paikkaan b. Ympäröivä kaupunki ei paljon muutu. Pakko sanoa, että Liberty City tuli aika tutuksi kun kaahasin samoja teitä uudestaan ja uudestaan. Saman ilmiön kohtasin Mass Effectin kanssa. Vaikka pääkampanja oli täyttä rautaa, niin sivutehtävät joissa ajeltiin pitkin kuolleita planeettoja keräillen harvinaisia mineraaleja ja hyökäten geneerisiin tukikohtiin, lisäsivät toki peliaikaa, mutta olivat suhteellisen kuraa.

Mitä yritän sanoa on, että mitä hienommilta pelit näyttävät, sitä tiiviimpiä niistä tulee. Oblivion oli laaja, mutta yksiulotteisten hahmojen kustannuksella. Ja Fallout 3:ssa nähdään mihin suuntaan genre on menossa yksinpelin saralla. Tiivis 20 tuntinen paketti, jossa moniin NPC hahmoihin yritetään vihdoin saada hieman syvyyttä. Ken haluaa epic roolipelejä, kääntykööt MMORG:n puoleen.

Esimerkiksi WOW:han perustuu kokonaan online seikkailuihin. Nykyään moninpelit ovat ainoa taloudellisesti järkevä tapa taata pelaajille pidempiä pelikokemuksia. Jokaisella FPS:lläkin on nykyisin moninpeli takataskussaan. Multiplayer - extending gaming time since the 90's.

Itse kannatan lyhyitä peliaikoja (n.20h), sillä se kannustaa laatuun ja monipuolisempiin miljöihin. Ei minua haittaa, että pelinkehittäjät laittavat 65 miljoonaa mielummin laatuun kuin pitkittävät pelejään heikoilla lisämissioilla. Toisaalta tulen edelleen kaipaamaan joitakin pidempiä pelikokemuksia, mutta nykyään aika on rajallisempaa ja nautin, kun saan kuluttaa sen BioShockin kaltaisiin vuoristoratoihin, jotka lyhyydestään huolimatta jäävät muistoihini pidemmäksi aikaa.

PS. Ja mitä hintaluokkaan tulee niin 11 euroa vuokratusta pelistä, jonka pelaa viikossa läpi, ei ole kovinkaan paha minun ohuelle lompakolleni. Vai emmekö me suomalaiset ole edelleenkään tottuneet pelien vuokraukseen? Civilizationit ostan sitten omaksi.
lainaa

V2.fi Instagramissa
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova