Tuorein sisältö

Crytek ryhtyy konsolikehittäjäksi

09.06.2008 klo 17.02 | Luettu: 13975 kertaa | Teksti: Matti Lintula


Crytekin liiketoiminnan johtaja Harald Seeley on vahvistanut, ettei yksikään yhtiön tulevista peleistä tule yksinoikeudella PC:lle. Tulevat projektit tulevat Seeleyn mukaan PC:n lisäksi myös konsoleille. Tulevat pelit tullaan hienosäätämään erikseen kullekin konsolille ja näiden yleisölle sopiviksi.

Crysis Warhead on kuitenkin ollut työn alla jo pidemmän aikaa, eikä uusi linjaus koske kyseistä peliä. Seeleyn mukaan Crytek päätti pitkän harkinnan jälkeen tukea PC:tä vielä yhdellä Crysis-maailmaan sijoittuvalla räiskinnällä.

Lähde: CVG

V2.fi | Matti Lintula
< Enemy Territory: Qua... Virginialainen pappi... >

Keskustelut (20 viestiä)

erkkikysymymerkki

09.06.2008 klo 17.17

Eikös tässä ole pientä ristiriitaisuutta? Ensin todetaan ettei yksikään yhtiön tulevista peleistä tule yksinoikeudella PC:lle. Eli Pc:n lisäksi myös konsoleille.
Kuitenkin lopussa sanotaan, et Crytek päätti pitkän harkinnan jälkeen tukea PC:tä vielä yhdellä Crysis-maailmaan sijoittuvalla räiskinnällä. Eli kuitenkin lopettavat PC:n tuen kokonaan?
lainaa
Veenus

Rekisteröitynyt 30.06.2007

09.06.2008 klo 17.20

erkkikysymymerkki kirjoitti:
Eikös tässä ole pientä ristiriitaisuutta? Ensin todetaan ettei yksikään yhtiön tulevista peleistä tule yksinoikeudella PC:lle. Eli Pc:n lisäksi myös konsoleille.
Kuitenkin lopussa sanotaan, et Crytek päätti pitkän harkinnan jälkeen tukea PC:tä vielä yhdellä Crysis-maailmaan sijoittuvalla räiskinnällä. Eli kuitenkin lopettavat PC:n tuen kokonaan?
"Crysis Warhead on kuitenkin ollut työn alla jo pidemmän aikaa, eikä uusi linjaus koske kyseistä peliä."
lainaa
pumm1

Rekisteröitynyt 22.01.2008

09.06.2008 klo 17.57

Saavat tehdä mille alustalle tahansa, kunhan PC:lle eivät tuo konsolimaisuutta ja eivät sutaise tuotoksiaan vain äkkiä.
lainaa
xoISDEAD

09.06.2008 klo 18.09

PC is dead.
lainaa
Laquendi

Rekisteröitynyt 17.10.2007

09.06.2008 klo 18.17

xoISDEAD kirjoitti:
PC is dead.


Valve for teh win. Niin kauan kun Valve on pystyssä ja tekee PClle pelejä niin kaikki on kunnossa :P. Muutenkin kaikki tbs ja suurin osa rts:sistä tulee PClle ja saadanhan me melkeen kaikki tärkeät konsolipelitkin sitten lopulta, vaikkakin usein todella raiskattuina versioina.

Niin ja maailman tappiin asti PC tulee olemaan the alusta hieman kokemattomammille porukoille eli sille tulee sellasta vähän omaperäsempää tavaraa. Onhan sitten vielä kaikki shareware/freeware pelit ja flashit pelastamassa vaikka kaikki muu olisi alta viety.

Niin ja sellaisista peleistä jota ollaan kehitetty käsi kädessä sekä konsoleille, että PClle se PC versio on aina paras kiitos modien ja muun user-made contentin.
lainaa
zeroic

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

09.06.2008 klo 18.20

Kyllähän Crysis varmaan vielä tulevat pelinsä PC:llekin julkaisee, mutta mitään yksinoikeuksia ei Warheadin jälkeen tulla näkemään, eli jokainen alusta on samalla viivalla.
lainaa
JesseJames

09.06.2008 klo 18.59

Tässä tulee se huono puoli, että tulevat pelit tehdään konsoleitten raudalle sopiviksi, joten PC grafiikan kehitys hidastuu taas kunnes markkinoille tulee PS4 ja Xbox 720 jolloin voidaan taas nostaa grafiikka tasoa : (
lainaa
ARR

09.06.2008 klo 19.25

Lukekaa ne uutiset kunnolla:
"Tulevat pelit tullaan hienosäätämään erikseen kullekin konsolille ja näiden yleisölle sopiviksi."

Eli voitte vieläkin pelata pc:llä nykivää Crysis 2:sta medium asetuksilla. Ja mitä on tämä PC-pelaajien valittama konsolimaisuus? Kaikki siitä puhuu mutta kukaan ei tiedä mitä se tarkoittaa. Vai menikö se niin kun Oblivionin tekijä oli uskaltanut tehdä valikosta erikoisemman(taiteilijan vapaus), niin kaikki itki PC-puolella kun sitä oli niin vaikea käyttää. HehHeheeee...
lainaa
Mocib

09.06.2008 klo 20.29

Minä taas olen tulkinnut Crytekin tähänastiset sanomiset asian tiimoilta niin että kaikki Crysis pelit tullaan julkaisemaan vain ja ainoastaan PC:llä ja muut, eli ei-Crysis pelit, taas tullaan tekemään alusta alkaen PC:lle ja konsoleille.
lainaa
Kummeli

09.06.2008 klo 20.45

Mocib kirjoitti:
Minä taas olen tulkinnut Crytekin tähänastiset sanomiset asian tiimoilta niin että kaikki Crysis pelit tullaan julkaisemaan vain ja ainoastaan PC:llä ja muut, eli ei-Crysis pelit, taas tullaan tekemään alusta alkaen PC:lle ja konsoleille.


Näin minäkin uskon sen menevän.
lainaa
Laquendi

Rekisteröitynyt 17.10.2007

09.06.2008 klo 20.45

ARR kirjoitti:
Ja mitä on tämä PC-pelaajien valittama konsolimaisuus? Kaikki siitä puhuu mutta kukaan ei tiedä mitä se tarkoittaa. Vai menikö se niin kun Oblivionin tekijä oli uskaltanut tehdä valikosta erikoisemman(taiteilijan vapaus), niin kaikki itki PC-puolella kun sitä oli niin vaikea käyttää. HehHeheeee...


Mitenniin kukaan ei tiedä mitä se tarkoittaa? Uskallan väittää, että lähes kaikki jotka ovat pelanneet vanhoja PC pelejä tajuavat miten se, että pelit suunnitellaan ensisijaisesti konsoleille vaikuttaa.
Esimerkiksi nostamasi Oblivion on sellainen välitapaus. Valikoista näkee ihan selvästi, että konsoleita on ajateltu, mutta on se ihan siedettävä PClläkin. Tämä siis ennenkuin sinulla on alchemy +90...
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

09.06.2008 klo 21.13

ARR kirjoitti:

Vai menikö se niin kun Oblivionin tekijä oli uskaltanut tehdä valikosta erikoisemman(taiteilijan vapaus), niin kaikki itki PC-puolella kun sitä oli niin vaikea käyttää. HehHeheeee...

Erikoisemman? Tuo oli kyllä minulle melko uusi nimitys huonommalle. Ei sitä ollut vaikea käyttää, hyvin yksinkertainenhan se oli. Vika oli tosin juuri siinä yksinkertaisuudessa, sillä sen selaaminen oli hirveää. Fonttikoko oli selvästi konsoleille suunniteltu (eihän pientä fonttia kovin kauas näe), ja niinpä sitä joutui selaamaan aivan liian paljon (isommalla fontilla ruudulle mahtuu vähemmän tavaraa). PS3-version perusteella on tosin pakko todeta, että on se konsoleillakin hirveä. Muutenkin pakko sanoa, että peli oli melko yksinkertainen; en tosin tiedä, miten sitä pitäisi Morrowindiin verrata.
lainaa
Alpine

Rekisteröitynyt 10.05.2008

09.06.2008 klo 22.21

Keksis kunnon anti-ware systeemin ni ei tarttis valittaa. "PC is dead". Vasta sitten kun kaikki konsolipelit tukevat hiirtä ja näppistä. Ainakin itse silloin siirryn konsoleihin..
lainaa
AnXa

Rekisteröitynyt 09.06.2008

09.06.2008 klo 22.24

erkkikysymymerkki kirjoitti:
Eikös tässä ole pientä ristiriitaisuutta? Ensin todetaan ettei yksikään yhtiön tulevista peleistä tule yksinoikeudella PC:lle. Eli Pc:n lisäksi myös konsoleille.
Kuitenkin lopussa sanotaan, et Crytek päätti pitkän harkinnan jälkeen tukea PC:tä vielä yhdellä Crysis-maailmaan sijoittuvalla räiskinnällä. Eli kuitenkin lopettavat PC:n tuen kokonaan?


Lisäksi huomioon on otettava se, että PS3 on (ht)PC.
Windows != PC

Jos joku kehittää pelin Gnu/Linuxille se on PC peli. Tosin jostain syystä ne myydään Gnu/Linux peleinä. Jos joku kehittää Windows pelin se myydään PC pelinä... jaa-a mistäköhän tämäkin johtuu... x|

Onneksi Microsoft on ryhtynyt Games for Windows hankkeeseen jossa Windows pelit myydään Windows peleinä.
lainaa
postal_dude

Rekisteröitynyt 17.03.2008

09.06.2008 klo 22.27

Olisivat kestäneet sen kuin aikamiehet kuten muutkin. Eivätkä itkisi asiasta tyyliin "meidän peliä varetettiin yhyy emme ala mitään". No jokainen omalla tyylillään.
lainaa
Ezdaroth

09.06.2008 klo 22.55

Konsolimaisuus, josta me PC-pelaajat valitamme ei todellakaan ole sitä, että käyttöliittymä olisi tavallisuudesta poikkeava, eikä sitä siksi osaisi käyttää.

Konsolimainen käyttöliittymä on tahmainen, raskas ja hidas. Hyvä esimerkki tästä oli paljon puhuttu Assassin's Creedin "oikea" sammutus. Taisi muutama minuutti siinä mennä vain valikkoja taakse päin selatessa, lataustauoissa ja turhia animaatioita katsellessa. Noin valikoiden osalta PC-pelaaja on usein tottunut siihen, että pelin asetukset saa säädettyä niin nopeasti kuin kädet vain liikkuvat näppäimistöllä ja parhaimmillaan sama pätee peliin, ja siitä pois pääsemiseen.

Pelissä tämä taas näkyy siinä, ettei asioille voida tehdä pikanäppäimiä, vaikka näppäimistössä olisi kuinka paljon tilaa niille, vaan tietyn asian tehdäksesi sinun pitää kulkea menu-viidakon läpi, pahimmassa tapauksessa selata esim. aseita edes-takaisin yksi kerrallaan yms.

Tässä käyttöliittymän erossa on se syy, miksi eivät rts, mmorpg ja simu pelit taivu konsoleille, niiden tempoa pitäisi hidastaa yli puolella, että niitä olisi edes mahdollista pelata konsoleilla itkemättä, eikä sekään ole varmaan monen mielestä kovin hyvä vaihtoehto.
lainaa
Laquendi

Rekisteröitynyt 17.10.2007

09.06.2008 klo 23.01

Assassin's Creedin sammutus: esc, exit, ok, lataa seuraavan ruudun, *päässä välähtää* ja "ai niin perkele", alt+F4.
lainaa
pelaaja

10.06.2008 klo 10.42

"Tässä käyttöliittymän erossa on se syy, miksi eivät rts, mmorpg ja simu pelit taivu konsoleille, niiden tempoa pitäisi hidastaa yli puolella, että niitä olisi edes mahdollista pelata konsoleilla itkemättä, eikä sekään ole varmaan monen mielestä kovin hyvä vaihtoehto."

Kaikissa konsoleissa löytyy nykyään ne USB portit jota voi käyttää jos homma menee liian hitaaksi. Tietysti näitä ei kaikilta löydy mutta ei löytynyt GH kitaroitakaan saatika muita erikois ohjaimia.
Tietysti on aina hyvä antaa myös padi ohjattavuus valittavaksi, mutta nykyään mikään ei estä kehittäjiä pc kontrollien laittamiseen konsolilla, UT3 pleikka versio jo näin tekee.

ei siinä ole mitään muuta huomioitavaa kuin etteivät padi pelaajat ja hiiri näppis pelaajat ainakaan fps ja rts peleissä joudu vastakkain verkkopeleissä haluamattaan.
lainaa
pelaaja

10.06.2008 klo 10.44

*lisäys äskeiseen

tietysti jos näitä hiiriä ja näppiksiä ei kaikilta löydy
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

10.06.2008 klo 12.01

Itselleni tämä on aivan sama. Yhtäkään poikkeuksellisen hyvää FPS peliä (tai mitään muutakaan pelityyppiä) ei Crytekikiltä vielä ole tullut, joten antaa Crytekin kiukutella. Saa nähdä miten Crytekin pelit käyvät konsoleilla kaupaksi.
lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova