Tuorein sisältö

Tämän takia Google Stadia -palvelu kuopattiin - AAA-sisällön puute oli iso ongelma

19.09.2023 klo 22.00 | Luettu: 1992 kertaa | Teksti: Miia Lyyra


Google Stadia -palvelu kuopattiin lopullisesti tämän vuoden alussa, mutta todelliset syyt sulkemisen takana ovat jääneet pimentoon. Arvailuja on toki riittänyt laidasta laitaan.

Nyt asiaan on saatu selvyyttä, kun Stadian entinen tuotepäällikkö Dov Zimring valaisi asiaa FTC:n ja Microsoftin välisissä asiakirjoissa. Zimring oli tapauksessa mukana siksi, että hän on kertonut pilvipelaamisesta ja kilpailusta alalla.

Zimring kertoi, että Google Stadia ei voinut houkutella tarpeeksi pelaajiaan palveluunsa. Ilman pelaajia Stadia ei ollut kannattava. Stadian menestyksen tiellä oli myös puutteita, joista isoin koski AAA-pelejä, joita palvelusta ei löytynyt tarpeeksi. AAA-sisällöstä tuli oravanpyörä, sillä pelaajat eivät tilanneet palvelua käyttöönsä niiden puutteen takia ja kehittäjät eivät suostuneet tuomaan pelejä alustalle sen vähäisen tilaajamäärän johdosta.

Google Stadia ei elinaikansa aikana päässyt esimerkiksi käsiksi Xboxin, PlayStationin tai PC:n laajaan pelikirjastoon. Lisäksi kilpailijana toimi Nvidian GeForce Now -palvelu, jonka toimintatapa on ollut ilmeisesti pelaajaystävällisempi.

Helmikuussa 2023 selvisi, että Google Stadian käyttäjät olivat vähemmistöä. Ison-Britannian kilpailu- ja markkinaviranomainen CMA selvitti Activision Blizzardin ja Microsoftin kauppoja varten tilastoja. Tilastoissa laskettiin kuinka paljon pelaajat käyttivät kuukausittain pilvipalveluja vuosina 2021 ja 2022. Tilastoissa saattaa olla pieniä virheitä, sillä jotkin pelaajat on voitu laskea kahdesti. Luvut kuitenkin kuvaavat tilannetta hyvin.

Vuosi 2021
xCloud: 20-30 %
PlayStationin pilvipalvelu: 30-40 %
NVIDIA GeForce NOW: 20-30%
Google Stadia 5–10 %

Vuosi 2022
xCloud: 60-70 %
PlayStationin pilvipalvelu: 10-20 %
NVIDIA GeForce NOW: 10-20 %
Google Stadia: 0–5 %
Amazon Luna: 0-5%

Lähde: PC Gamer




V2.fi | Miia Lyyra
< Yhdysvaltain kauppak... Jättimäinen Xbox-vuo... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (4 viestiä)

Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

19.09.2023 klo 22.11 5 tykkää tästä

Todellinen syy oli se, että julkaisutilaisuudessa pilkattiin Dreamcastia. Emme unohda emmekä anna anteeksi.
lainaa
inefficax

20.09.2023 klo 09.30 1 tykkää tästä

"AAA-sisällöstä tuli oravanpyörä, sillä pelaajat eivät tilanneet palvelua käyttöönsä niiden puutteen takia ja kehittäjät eivät suostuneet tuomaan pelejä alustalle sen vähäisen tilaajamäärän johdosta"

Olisiko noidankehä kuitenkin sopivampi termi?
lainaa
Petteri

20.09.2023 klo 14.19

Mikko kirjoitti:
Todellinen syy oli se, että julkaisutilaisuudessa pilkattiin Dreamcastia. Emme unohda emmekä anna anteeksi.
Soosia tälle.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

20.09.2023 klo 14.36

Petteri kirjoitti:
Mikko kirjoitti:
Todellinen syy oli se, että julkaisutilaisuudessa pilkattiin Dreamcastia. Emme unohda emmekä anna anteeksi.
Soosia tälle.


Googlaa "google stadia launch dreamcast" kuvahaulla niin saat kuvan esillä olleesta ständistä, jossa oli Dreamcast, Atarin E.T. ja Power Glove:

https://www.reddit.com/r/gaming/comments/b3wflx/googles_re
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova