Tuorein sisältö

Pelinkehityspiireissä kuohuu: ‘Ällistyttävän roistomainen liike’

13.09.2023 klo 21.31 | Luettu: 3128 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Kuva: Cristian Dina / Scopio


Etenkin indie-kehittäjäpiireissä erittäin suosittu Unity-pelimoottori on julkistanut uuden hinnaston, joka sisältää monen kannalta varsin karun yllätyksen. Ensi vuoden alusta alkaen luvassa on uudenlainen maksukäytäntö, joka perustuu pelien asennusmääriin.

Jos käytössä on esimerkiksi Unity Personal- tai Unity Plus -lisenssi ja peli on saavuttanut yli 200 000 dollarin myynnin viimeisen 12 kuukauden aikana ja se on asennettu yli 200 000 kertaa, Unity perii tämän jälkeen kehittäjältä 0,2 dollaria per asennus. Unity Pro- ja Unity Enterprise -lisensseillä raja kulkee miljoonassa dollarissa ja miljoonassa asennuksessa ja "vero" on alempi.

Uusissa lisenssiehdoissa ei sinällään ole mitään uutta, mutta varsinainen yllätys on se, että maksumalli on tulossa käyttöön myös jo julkaistuissa peleissä. Ei ole vaikea kuvitella, että tämä on saanut monet pelinkehittäjät sotajalalle: muun muassa PC Gamer on koonnut alan reaktioita, jotka vaihtelevat epäuskoisesta typertyneeseen. Esimerkiksi Heat Signature -pelin kehittäjä Tom Francis kutsuu liikettä ”ällistyttävän roistomaiseksi” juuri tämän retroaktiivisuuden vuoksi. Yhtiö, joka muuttaa aiemmin hyväksyttyjä ehtoja jälkikäteen näin rankasti, ei ole hänen mukaansa enää luottamuksen arvoinen.



Kommenteissa tuodaan esiin myös se, miten ongelmalliseksi tilanne voi muodostua, jos peli on tarjolla lähtökohtaisestikin halvalla, isolla alennuksella tai esimerkiksi jossakin kuukausitilauksella maksettavassa palvelussa kuten Game Passissa. Näistä maksetaan tyypillisesti kehittäjälle tietty kertakorvaus, mutta se voi helposti johtaa miljooniin asennuskertoihin. Myös saman omistajan eri laitteille tehdyt asennukset lasketaan kaikki erikseen ja Unity-verolle pannaan. Ainoat tähän mennessä ilmoitetut poikkeukset ovat hyväntekeväisyyspaketit sekä uudelleenasennus samalle laitteelle. Jälkimmäisestä Unity ei tosin ensin maininnut mitään, mutta joko perääntyi sittemmin tai ei ollut vain tullut ajatelleeksi asiaa.



Nähtäväksi jää, mihin tilanne vielä kehittyy, mutta tällaisenaan muutos tuntuu maistuvan perin kitkerältä itsenäisille pelinkehittäjille. Moni harkitsee siirtymistä avoimen lähdekoodin Godot-moottoriin tai Unreal Engineen, joka perii kiinteän 5 %:n provision myynneistä. Esimerkiksi Cult of the Lamb -pelin kehitystiimi taas ilmoittaa siinä aiemmin Twitterinä tunnetussa viestipalvelussa, että jos uusi hinnoittelu tulee voimaan, heidän pelinsä poistuu myynnistä 1.1.2024.



V2.fi | Mikko Heinonen
< Loppu piippailulle -... Heippa Gold, Game Pa... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (5 viestiä)

LateHuominen

Rekisteröitynyt 18.01.2015

13.09.2023 klo 23.19

Onneksi kukaan tahansa voi itse koodata pelin kaikki osa-alueet, niin ei tarvi käyttää muiden lisensoitavia osia. Suosittelen alkuun dokumenttia "Laaman tie DJGPP-peliohjelmointiin versio 2.10". Ja sen jälkeen "3DICA v2.21".

Tai sitten vaihtaa toiseen moottoriin.

edit: 3DICA v2.21 lisätty
Muokannut: LateHuominen 13.09.2023 klo 23.22 lainaa
qwertypro

14.09.2023 klo 11.35

Eikö tuo ole sopimusrikkomus? Eihän he yksipuolisesti voi takautuvasti periä maksuja jos moisesta ei ole lisenssin oston yhteydessä ollut puhetta?
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

14.09.2023 klo 11.47

qwertypro kirjoitti:
Eikö tuo ole sopimusrikkomus? Eihän he yksipuolisesti voi takautuvasti periä maksuja jos moisesta ei ole lisenssin oston yhteydessä ollut puhetta?


Se siinä kaiketi on, että alkuperäisissä sopimusehdoissa on jätetty tilaa niiden muuttamiselle tällä tavalla. Yritysmaailmassahan sopimuksissa on vielä paljon enemmän liikkumavapautta kuin kuluttajien kanssa toimittaessa. Tästä huolimatta oma veikkaukseni on, että tämä vielä katsotaan oikeudessa. Maksuthan eivät ole sikäli takautuvia, että niitä perittäisiin jo tehdyistä asennuksista, mutta tästä eteenpäin kyllä, vaikka peli olisi julkaistu vanhalla sopimusversiolla.
lainaa
Refloni

Rekisteröitynyt 08.01.2017

14.09.2023 klo 11.54 1 tykkää tästä

Järjetöntä, itsetuhoista ahneutta. Vain John Riccitiello olisi voinut keksiä jotain tällaista.
lainaa
gzmflsmcmsjdj

14.09.2023 klo 13.43

unitylla ny ei o tullu pelikelpoista pelia far cry kolmen jalkeen thyhmyydesta sakotetaa ha nii edelleen
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova