Twitchin tekemät muutokset koskien mainontaa sai käyttäjät raivon partaalle - moni striimaaja uhkaa jättää palvelun (päivitetty)
Päivitetty 8.6.2023: Twitch on ilmoittanut, että se kumoaa aiemmat ohjeistukset, jotka se antoi. Twitch on pahoillaan, sillä he eivät halua tehdä päätöksiä, jotka vaikuttavat sisällöntuottajien tekemiin sopimuksiin ja muihin kumppanuuksiin. Alla Twitchin Twitteriin julkaisema tiedote.
Sponsorships are critical to streamers’ growth and ability to earn income. We will not prevent your ability to enter into direct relationships with sponsors – you will continue to own and control your sponsorship business.
— Twitch (@Twitch) June 7, 2023
Alla alkuperäinen uutinen:
Suoratoistopalvelu Twitch ilmoitti eilen kaikille käyttäjille uusista käyttöehdoista, joissa määritellään, miten striimaajat voivat mainostaa tuotteita striimeissään. Jatkossa esimerkiksi mainos saisi olla maksimissaan 3 prosenttia koko kuvan pinta-alasta ja kiellettyjen mainosten listalle joutuivat video- ja äänimainokset.
Jotta Twitchin tekemät muutokset menisivät sisällöntuottajien ymmärrykseen, yhtiö julkaisi sivuillaan aiheesta havainnollistavia kuvia. Kuvat voit katsoa tästä. Pidempään Twitchiä käyttäneet voivat huomata, että jatkossa kielletyt mainostavat ovat olleet nykyisin monen striimaajan suosiossa. Mainosmyynti ja muut sponsoroidut sisällöt ovan monen sisällöntuottajan elinehto, sillä pelkät Twitchistä saatavat yhtiön omat mainostulot eivät riitä monelle, sillä yhtiö nappaa niistä itselleen isomman tai pienemmän siivun. Viimeaikoina Twitch on lisännyt omia uusia mainosbannereita sekä taistellut kiivaasti mainoksia blokkaavia palveluita vastaan.
Twitchin tekemät yksipuoliset muutokset ovat suututtaneet striimaajat, varsinkin ne, keiden elinkeino on sisällöntuotannosta kiinni. Esimerkiksi OTK-ryhmän pomo kertoi, että heidän striimaajansa jättävät Twitchin, jos muutokset toteutuvat. Myös monet muut striimaajat ovat ilmoittaneet olevansa tyytymättömiä muutoksiin.
Striimaajien ja katsojien nostama metakka ei jäänyt Twitchiltä huomioimatta, sillä yhtiö riensi kommentoimaan asiaa Twitterissä. Twiiteissä pahoitellaan aiheutunutta mielipahaa ja sitä, ettei ulosanti ollut selkeää. Twitch kertoo, ettei sen ole tarkoitus rajoittaa sisällöntuottajien mainoksia tai estää solmimasta yhteistyökumppanuuksia.
Amazonin omistama Twitch on ollut viime vuosina useaan otteeseen pulassa, sillä yhtiön tekemät päätökset eivät ole miellyttäneet käyttäjiä. Valitettava totuus myös on, että striimialustojen kilpailu on suhteellisen vähäistä, joten valinnanvaraa ei juurikaan ole. Osa käyttäjistä on kuitenkin vaihtanut jo Kick-palveluun, jossa säännöt tuntuvat olevan vapaampia. Myös Kick otti osaa meemillä Twitchin tekemään päätökseen. Twiitin voit katsoa alta. Alla myös Twitchin julkaisema pahoittelu.
???????????? pic.twitter.com/U6ysrIAfhq
— Kick France (@Kick_FR) June 6, 2023
We do not intend to limit streamers’ ability to enter into direct relationships with sponsors, and we understand that this is an important part of how streamers earn revenue.
— Twitch (@Twitch) June 6, 2023
Keskustelut (2 viestiä)
08.06.2023 klo 12.12
08.06.2023 klo 14.21 1