Disneytä suuremmaksi haaveillut Rovio näyttää päätyvän Segan omistukseen - näin Angry Birdsit päätyivät lopulta liittymään Sonic-siilin kavereiksi yli 700 miljoonalla eurolla
Sega on vahvistanut jättäneensä viime viikolla huhutun noin 706 miljoonan euron ostotarjouksen suomalaisesta Rovio Entertainmentista ja on äärimmäisen todennäköistä, että kaupat tullaan hyväksymään ja Angry Birdsit liittyvät Segan klassisten hahmojen, kuten Sonic-siilin seuraan.
Virallisen tarjouksen mukaan Sega on maksamassa 9,25 euroa osakkeelta ja 1,48 euroa jokaisesta osakeoptiosta, joka on 63 prosenttia enemmän kuin mitä Rovion osakkeiden arvo oli tammikuussa 2023.
Vaikka kyseessä onkin siis varsin kohtuullinen hinta Rovion nykyisellä osakkeen arvolla, niin se kuitenkin jää merkittävästi jälkeen vihaisilla linnuilla maailmanmaineeseen singonneen peliyrityksen parhaimmista päivistä, jolloin peliyhtiö Zyngan kerrotaan tarjonneen Roviosta noin 2,25 miljardia dollaria.
Parhaimmillaan Angry Birds oli maailman suosituin mobiilipeli ja pelisarjan pelit ovat yhteensä keränneet yli viisi miljardia latauskertaa sekä siitä on valmistettu 30 000 erilaista oheistuotetta, aina pehmoleluista karkkeihin ja teemapuistoista käsivoiteisiin.
Pelisarja sai myös kaksi 3D-animaatioelokuvaa, joista ensimmäinen vuonna 2016 julkaistu The Angry Birds Movie tuotti yli 350 miljoonaa dollaria lippuluukuilla mutta vain neljä vuotta myöhemmin julkaistu jatko-osa The Angry Birds Movie 2 tienasi enää 152 miljoonaa, vaikka saikin edeltäjäänsä paremmat arviot.
Jälkimmäisen elokuvan merkittävästi heikompi menestys lippuluukuilla oli tavallaan osoitus siitä, kuinka kymmenessä vuodessa Angry Birds -pelien suosio oli onnistunut laskemaan, lukuisista päivitetyistä sekä eri populaarikulttuuriteemoilla brändätyistä versioista huolimatta.
Suosionsa huipulla Rovion liiketoiminnankehittämisestä vastannut Peter Vesterbacka kertoi pelistudion haluavan olevan isompi kuin Disney, joka vuonna 2012 annetun haastattelun aikaan oli jo 74 miljardin dollarin arvoinen monialainen jättiyritys.
Samassa haastattelussa Vesterbacka kertoi firman keskittyvän olemaan enemmän Disneyn kaltainen mediayritys, eikä pelkästään vain peliyhtiö kuten esimerkiksi yrityksestä ostotarjouksen jättäneen Zynga. Rovion tavoitteena oli saada Angry Birds kaikkialle ja vuonna 2012 tämä vaikuttikin pitkälti tapahtuneen.
Kuitenkin pitkään jatkunutta nousua kohtasi lopulta alamäki ja Rovio joutui vuosina 2014-2015 irtisanomaan useita satoja työntekijöitään, kun yritys ei enää pysynyt mukana pelialan kehityksessä ja menetti miljoonia pelaajia. Rovio menetti pelaajia ennen kaikkea jatkuvasti pelattaville free-to-play-peleille, joiden yhdeksi markkinajohtajaksi nousi kotimainen Supercell, jonka markkina-arvon arvioidaan nykyään olevan jopa 8,4 miljardia euroa.
Toisin kuin esimerkkinä toiminut Disney, niin Rovio ei myöskään koskaan onnistunut luomaan toista Angry Birdsin kaltaista supersuosittua tai tunnistettavaa hahmoa jolloin vihaisten lintujen yksinkertaisesti valloitettua maailman ja ihmisten kodit, niin oheistuotteille ei enää välttämättä ollut lisää kysyntää.
Huolimatta siitä, että Rovio oli tullut merkittävästi alas huippuajoistaan, niin peliyhtiö teki silti hyvin tulosta ja sen tulevaisuuden näkymät ovat varsin hyvät. Vuonna 2021 yhtiö kertoi tehneensä yli 280 miljoonaa liikevaihtoa, joista voittoa oli 43,7 miljoonaa euroa.
Tämän vuoksi myös israelilainen Playtika teki Roviosta ostotarjouksen tämän vuoden tammikuussa, joka olisi ollut 9,05 euroa osakkeelta mutta kaupat eivät toteutuneet, sillä Playtikan maine oli erityisesti pelialalla kyseenalainen firman otettua hankkimiensa pelinkehittäjien immateriaalioikeudet omaan käyttöönsä ja suljettua varsinaiset pelistudiot.
Positiivisen liikevaihdon ja omien tunnettujen hahmojensa lisäksi Rovio solmi myös vuonna 2021 kuusi vuotta kestävän yksinoikeussopimuksen Muumi-peleistä, joten ehkäpä Segan kauppojen toteutuessa myös Nuuskamuikkunen pääsee seikkailemaan Sonicin kanssa.
Lähteet: SK, BusinessInsider, Yle
Keskustelut (2 viestiä)
19.04.2023 klo 13.00 1
19.04.2023 klo 17.07 1