Uusi TPM-siru lopettaa PC-piratismin lopullisesti
Wedbush Morganin New Yorkissa järjestämässä konferenssissa puhunut Atarin perustaja Nolan Bushnell kertoo uuden, emolevyille integroitavan TPM-sirun lopettavan PC-piratismin lopullisesti. Siru on jo löytämässä tiensä monen emolevyvalmistajan tuotteisiin.
Jatkossa pelien aktivointi sitoutetaan suoraan TPM-siruun, jolloin pelin kopiointi koneelta toiselle ei onnistu. Bushnellin mukaan PC-pelialan tuotot tulevat kasvamaan etenkin Aasiassa ja alueilla joilla piratismi on perinteisesti ollut vakava ongelma.
Lähde: Shacknews
Keskustelut (32 viestiä)
Rekisteröitynyt 25.07.2007
24.05.2008 klo 10.21
pitäisi sitten ostaa varastoon muutama vielä kun ehtii
mutta onneksi noi saa irti koneesta ja asennustiedoston voi muokata sellaiseksi ettei se rekisteröi/aktivoi mitään
ei piratismi lopu millään, resurssien tuhlausta
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.05.2008 klo 10.25
Ja lakkaavatko pelit toimimasta kun se palvelin, johon tuo siru on yhteydessä, kaatuu?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
24.05.2008 klo 10.30
24.05.2008 klo 10.32
Mitenhän tämä siru reagoi aitojen pelien kohdalla kun ostelee vaikkapa uuden koneen ja asentelee pelin siihen? Eikö enää osteta pelejä vaan käyttöoikeuksia ajaksi x : (
Ja lakkaavatko pelit toimimasta kun se palvelin, johon tuo siru on yhteydessä, kaatuu?
"What that says is that in the games business we will be able to encrypt with an absolutely verifiable private key in the encryption world--which is uncrackable by people on the internet and by giving away passwords--which will allow for a huge market to develop in some of the areas where piracy has been a real problem."
Mikä serveri? Tuo siru on vain avain kryptaukseen.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.05.2008 klo 10.49
"Kun kone käynnistetään, Fritz ottaa komennon. Se tarkistaa, että käynnistysROM on odotetunlainen, suorittaa sen, tarkastaa koneen tilan; tarkistaa käyttöjärjestelmän ensimmäisen osan, lataa ja suorittaa sen, tarkistaa koneen tilan; ja niin edelleen. Luottoraja, turvallisiksi ja tarkistetuiksi määritellyt osat ja ohjelmat, kasvaa tasaisesti. Fritz pitää yllä taulukkoa koneen raudasta (äänikortti, näytönohjain jne) ja asennetuista ohjelmistoista (käyttöjärjestelmä, ajurit jne). Se tarkistaa että rautakomponentit ovat TCPA:n hyväksymällä listalla, ohjelmakomponentit on signeerattu ja ettei minkään näiden sarjanumero ole kuoletettu. Jos koneelle tehdään huomattavia muutoksia, sen täytyy ottaa yhteys verkkoon uudelleen sertifiointia varten. Lopputuloksena kone käynnistyy tilaan, jossa kaikki rauta- ja ohjelmistokomponentit on sertifioitu (eli niiden lisenssit eivät ole vanhenneet)."
http://www.effi.org/yksityisyys/tcpa-palladium-faq-fi.htm
Ex_Digital:
Olet hiukan myöhässä jo. :)
"Intel aloitti 1990-luvun puolessavälissä ohjelman, jonka tarkoituksena oli saada Fritz-sirun ominaisuudet osaksi PC:n prosessoria, tai välimuistisirua vuoteen 2000 mennessä."
24.05.2008 klo 10.52
Tulevaisuudessa löytynee mod-piirejä sitten myös PC:lle. :)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.05.2008 klo 10.54
Mitenhän tämä siru reagoi aitojen pelien kohdalla kun ostelee vaikkapa uuden koneen ja asentelee pelin siihen? Eikö enää osteta pelejä vaan käyttöoikeuksia ajaksi x : (
Ja lakkaavatko pelit toimimasta kun se palvelin, johon tuo siru on yhteydessä, kaatuu?
"What that says is that in the games business we will be able to encrypt with an absolutely verifiable private key in the encryption world--which is uncrackable by people on the internet and by giving away passwords--which will allow for a huge market to develop in some of the areas where piracy has been a real problem."
Mikä serveri? Tuo siru on vain avain kryptaukseen.
Hups, tein väärän oletuksen. Jos tuo ei ota edes yhteyttä nettiin niin olettaisin että se on helpohkosti murrettavissa. Tosin, sehän on vaihteeksi "murtamaton".
Rekisteröitynyt 23.03.2008
24.05.2008 klo 11.01
24.05.2008 klo 11.12
Tuommoiset viritelmät vain ärsyttää ihmiset ostamaan pelinsä thepiratebay -kaupasta.
Rekisteröitynyt 11.04.2007
24.05.2008 klo 11.14
Rekisteröitynyt 18.04.2007
24.05.2008 klo 11.31
24.05.2008 klo 11.51
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
24.05.2008 klo 12.05
Rekisteröitynyt 25.07.2007
24.05.2008 klo 12.11
24.05.2008 klo 12.12
Jos ne kirjataan sinne vasta installoinnin jälkeen niin eipä taida tästä paljon apua olla jos vain warettaa netistä pelin installointitiedostot ja antaa palaa.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
24.05.2008 klo 12.22
"TPMkit is a computer program capable of circumventing a hardware based encryption technology known as TPM."
http://en.wikipedia.org/wiki/TPMkit
No joo, jos joku haluaa kattoa löytyykö moista härpäkettä itseltään niin windowsin device managarista löytyy jotain seuraavaa koneissa, joissa on kyseinen siru käytössä:
"Security Devices-Trusted Platform Module 1.2"
Linuxilla, hmm... Ei tarvitse välittää moisesta.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
24.05.2008 klo 12.32
Rekisteröitynyt 04.11.2007
24.05.2008 klo 13.14
24.05.2008 klo 13.39
Kaikista optimaalisin tilannehan olisi tietenkin että kopiosuojaukset poistettaisiin kokonaan mutta tätähän ei tule koskaan tapahtumaan rahan ahneiden mediayhtiöiden ja isojen korporaatioiden takia. Toisaalta kaikenmaailman piraattipuolueita perustelevat kitupiikit "kulttuurin jakajat" ovat toinen ääripää, jonka takia pelien tekijät joutuvat miettimään uudestaan bisnesmallejaan.
24.05.2008 klo 13.45
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
24.05.2008 klo 14.26
Konsoleissa on käytössä täysin vastaava systeemi ja se on yksi tärkeimmistä syistä miksi konsolipelit myyvät. Konsolin ostaessaan pelaaja maksaa kopiosuojauksesta ja harvemmin olen kuullut mitään valitusta tästä systeemistä.
Pikemminkin niin, että konsolipelaaja maksaa sujuvasta pelikokemuksesta: ei ajurisotkuja, koneen jatkuvaa päivittämistä, epäyhteensopivuuksia jne. Kopiosuojaus ei tuota kokemusta haittaa, koska pelilevyn kanssa voi yhtä kaikki mennä kaverillekin pelaamaan. Sen sijaan tässä tapauksessa peli on paljon tiukemmin siihen yhteen koneeseen sidottu ja vaikeuttaa todennäköisesti PC-pelaajan elämää entisestään. Saas nyt katsoa, miten sujuvaksi tuo saadaan, mutta jo laitteiston kirjavuus itsessään tekee onnistumisesta haastavaa.
Rekisteröitynyt 24.10.2007
24.05.2008 klo 14.29
24.05.2008 klo 16.39
Itse ainakin haluan jatkossakin saada hyviä pelejä PC:lle. Nykyään jo liian vähän on laatujulkaisuja.
24.05.2008 klo 17.17
Konsoleissa on käytössä täysin vastaava systeemi ja se on yksi tärkeimmistä syistä miksi konsolipelit myyvät. Konsolin ostaessaan pelaaja maksaa kopiosuojauksesta ja harvemmin olen kuullut mitään valitusta tästä systeemistä.
Pikemminkin niin, että konsolipelaaja maksaa sujuvasta pelikokemuksesta: ei ajurisotkuja, koneen jatkuvaa päivittämistä, epäyhteensopivuuksia jne. Kopiosuojaus ei tuota kokemusta haittaa, koska pelilevyn kanssa voi yhtä kaikki mennä kaverillekin pelaamaan. Sen sijaan tässä tapauksessa peli on paljon tiukemmin siihen yhteen koneeseen sidottu ja vaikeuttaa todennäköisesti PC-pelaajan elämää entisestään. Saas nyt katsoa, miten sujuvaksi tuo saadaan, mutta jo laitteiston kirjavuus itsessään tekee onnistumisesta haastavaa.
Mutta eihän konsolipelaajakaan voi ottaa kopiota pelistään ja pelata sitä sitten kaverillaan. "Ajurisotkut ja koneen jatkuva päivittäminen" on sitten vain tietämättömyyttä pc-puolesta. Pcllä ollaan jo pikkuhiljaa luopumassa mm. vanhanaikaisesta fyysisestä mediasta kuten dvd-levyistä ja nettijakelu on jo yleistä. Samalla tavalla päivitykset latautuvat automaattisesti netin kautta.
Konsoleilla on muuten myös nykyaikana pelien ja itse laitteen ajuri päivitysrumba yleistynyt lähes kaikkien pelien kohdalla. PC-koneet ovat myös halpoja ja konetta ei todellakaan tarvitse päivittää yhtenään, ellei välttämättä halua. Tämäkin valinnanvapaus on vain vahvuus.
Ymmärrän kyllä että konsolipelaajat haluavat päästä helpolla ja eivät halua tietää ohjaimen toimintaa enempää, mutta ei sovi unohtaa sitä että jotkut haluavat saada enemmänkin irti peliharrastuksestaan :)
Rekisteröitynyt 03.05.2008
24.05.2008 klo 17.52
Surkea yritys.
EDIT: Typo
24.05.2008 klo 17.58
Voi huoh. Mikäs siinä, jos jollain on rahaa tälläisiin siruihin laitella. Sanon vain, että tuskin viikkoa kestää ja piraatit ovat onnistuneet kiertämään sirun.
Surkea yritys.
EDIT: Typo
Todennäköisesti kyllä, mutta onhan playstation kolmosenkin kopiointisuojaus pitänyt ihan hyvin ja xboksillakin sen purkaminen on vaikeaa. Samanlaisesta laitepohjaisesta suojauksesta tässäkin on kyse.
Onko helpompaa ladata torrentti, mountata se virtuaaliasemaan ja asentaa vai modata koko laite mahdollisesti jopa avaamalla se ja kolvailemalla modpiirejä kiertämään suojaus?
25.05.2008 klo 01.36
JA HAH.
Noin kuukauden kuluttua julkaisusta löytyy ohjelmia jotka emuloivat sirua, ja peli luulee asentavansa itseään ihan oikein. Tai sitten aletaan leikkimään Mod Piireillä... Tai sitten pelit crackitaan auki niin, että installoimista ei tarvitse suorittaa sirun avulla.
Vaikka peliyhtiöt miten yrittävät ponnistella, on turha uskoa että tuo lopettaisi PC-Piratismin. Kohta varmaan PCn kylkeen lisätään sininen vilkku joka ilmoittaa milloin poliisit ovat jo matkalla...
25.05.2008 klo 01.44
25.05.2008 klo 01.54
Itseasiassa tämä on jo murrettu :)
25.05.2008 klo 09.48
"Lopettaa" "Piratismin"
JA HAH.
Noin kuukauden kuluttua julkaisusta löytyy ohjelmia jotka emuloivat sirua, ja peli luulee asentavansa itseään ihan oikein. Tai sitten aletaan leikkimään Mod Piireillä... Tai sitten pelit crackitaan auki niin, että installoimista ei tarvitse suorittaa sirun avulla.
niin tai sitten se piiri revitään hittoon sieltä :)
25.05.2008 klo 16.52
Hyvä jos jotain saisivat tehtyä piratismille. Steam on kyllä jo aika hyvä ratkaisu ennen.
Itse ainakin haluan jatkossakin saada hyviä pelejä PC:lle. Nykyään jo liian vähän on laatujulkaisuja.
Kyllähän Steam jotenkin toimii, mutta kaikki Valven pelit on jo saatu toimimaan laittomina.
25.05.2008 klo 18.45