Tuorein sisältö

Pelinkehittäjät puolustavat vuotanutta GTA 6 -pelikuvaa ''internet-asiantuntijoilta'' ja jakavat solidaarisuuden hengessä materiaalia hittipelien kehitysversioista

21.09.2022 klo 23.50 | Luettu: 3839 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Tietomurron seurauksena viime viikonloppuna julkisuuteen vuotanut pelikuva odotetun Grand Theft Auto 6 -pelin varhaisesta kehitysversiosta on saanut varsin tylyn vastaanoton osalta internetin "asiantuntijoista".

Ratchet and Clank: Rift Apart -pelin parissa 3D artistina työskennellyt Xavier Coelho-Kostolny nosti esille yhden kommentaattorin, jonka mukaan "pelin visuaalinen ulkoasua on yksi ensimmäisistä asioista, jotka tehdään valmiiksi" ja että nyt julkisuuteen vuotanut selvästi keskeneräinen kuvamateriaali on "käytännössä se mitä pelaajat tulevat saamaan".



Kyseessä ei suinkaan ollut yksittäistapaus ja kyseinen asenne onkin saanut useat pelinkehittäjät julkaisemaan sosiaalisessa mediassa pelikuvaa useiden hittipelien kehitysversioista. Näihin kuuluivat esimerkiksi kotimaisen Remedyn mainio Control-peli, joka sai aikoinaan kehuja varsin tyylitellystä brutalistisesta ilmeestä mutta jonka kehitysversio koostuu lähinnä harmaista teksturoimattomista geometrisistä muodoista.



Myös Uncharted 4, joka on yksi kaikkien aikojen kehutuimmista ja myydyimmistä PlayStation 4 -peleistä, näytti kehitysvaiheessa vielä täysin raakileelta, vaikka olikin pelattavissa. Tästä esimerkkinä pelin toinen pääsuunnittelijoista Kurt Margenau jakoi työversion yhdestä pelin näyttävämmistä kohtauksista, eli takaa-ajokohtauksen yksityiskohtia vilisevän kylän läpi.



Myös pelinkehittäjä Naughty Dogin kehuttu The Last of Us näytti hyvin paljon yksinkertaisemmalta kehitysvaiheessa verrattuna lopulliseen peliin.



Eikä työversioiden yksinkertaisuus koske edes pelkästään isoja ja hienoja 3D grafiikalla pelejä, josta mainiona esimerkkinä toimi persoonallisella tyylillä toteutettu kultistipeli Cult of the Lamb.



Jotkut pelinkehittäjien jakamista kehitysversioista olevista kuvista ovat myös tarjonneet todella mielenkiintoisen näkemyksen pelinkehitykseen. Esimerkiksi Horizon Zero Dawnin hyvin varhainen versio käytti Killzone-pelistä lainattua grafiikkaa ja hahmomalleja sekä pelkkiä yksinkertaisia 3D-hahmoja.



Nähtäväksi jää auttaako pelinkehittäjien runsaslukuinen palaute ihmisiä arvioimaan uudelleen mielipiteitään mutta joidenkin kommentoijien kohdalla Dunning-Kruger-vaikutus tai ylivertaisuusvinouma vaikuttaisi olevan vahvasti läsnä.


Lähde: Eurogamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< Jyrki Kasvi sai muis... PlayStation PSVR2-la... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (4 viestiä)

Petteri

22.09.2022 klo 08.58 2 tykkää tästä

Nyt kyllä mieleni pahoitin näistä servauksista.
lainaa
chaoowgjjqjf

22.09.2022 klo 11.07

mita valia ihan kun joku itkis rakennustyomaan olevan ruma siina sit itkee kyl se joskus loppuu
lainaa
destev

22.09.2022 klo 12.15

Itse olin positiivisesti yllättynyt miten hyvältä peli näyttää jo tässä vaiheessa vaikka julkaisusta ei ole tietoakaan muuta kuin ehkä vuosien päästä. Enkä todellakaan puhu kakusta, vaan ympäristöstä. Tosin näytti se kakkukin aika mehevältä.
lainaa
maker

22.09.2022 klo 13.49 1 tykkää tästä

no viellä kerkee rahastaa gta 5 oikein urakalla ja gta 6 tulee olemaan myös rahastu peli monien konsoleitten harmina.no onneksi itse jätin pelin ostamisen gta 4 jälkeen koska ovat aika surkeita.sleeping dog on paljon parempi peli kun nämä ylihypetetty gta sarja.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova