Pelinkehittäjät puolustavat vuotanutta GTA 6 -pelikuvaa ''internet-asiantuntijoilta'' ja jakavat solidaarisuuden hengessä materiaalia hittipelien kehitysversioista
Tietomurron seurauksena viime viikonloppuna julkisuuteen vuotanut pelikuva odotetun Grand Theft Auto 6 -pelin varhaisesta kehitysversiosta on saanut varsin tylyn vastaanoton osalta internetin "asiantuntijoista".
Ratchet and Clank: Rift Apart -pelin parissa 3D artistina työskennellyt Xavier Coelho-Kostolny nosti esille yhden kommentaattorin, jonka mukaan "pelin visuaalinen ulkoasua on yksi ensimmäisistä asioista, jotka tehdään valmiiksi" ja että nyt julkisuuteen vuotanut selvästi keskeneräinen kuvamateriaali on "käytännössä se mitä pelaajat tulevat saamaan".
This is the greatest extremely-confident-but-has-no-idea-what-they're-talking-about take I've ever seen.
— Xavier (@xavierck3d) September 19, 2022
Magnificent. pic.twitter.com/Htra4ov62a
Kyseessä ei suinkaan ollut yksittäistapaus ja kyseinen asenne onkin saanut useat pelinkehittäjät julkaisemaan sosiaalisessa mediassa pelikuvaa useiden hittipelien kehitysversioista. Näihin kuuluivat esimerkiksi kotimaisen Remedyn mainio Control-peli, joka sai aikoinaan kehuja varsin tyylitellystä brutalistisesta ilmeestä mutta jonka kehitysversio koostuu lähinnä harmaista teksturoimattomista geometrisistä muodoista.
Myös Uncharted 4, joka on yksi kaikkien aikojen kehutuimmista ja myydyimmistä PlayStation 4 -peleistä, näytti kehitysvaiheessa vielä täysin raakileelta, vaikka olikin pelattavissa. Tästä esimerkkinä pelin toinen pääsuunnittelijoista Kurt Margenau jakoi työversion yhdestä pelin näyttävämmistä kohtauksista, eli takaa-ajokohtauksen yksityiskohtia vilisevän kylän läpi.
Here's that downhill chase section played in blockmesh vs art blockmesh vs final art. There are a million stages between. #blocktober pic.twitter.com/goTrkE2XEM
— Kurt Margenau (@kurtmargenau) October 4, 2017
Myös pelinkehittäjä Naughty Dogin kehuttu The Last of Us näytti hyvin paljon yksinkertaisemmalta kehitysvaiheessa verrattuna lopulliseen peliin.
Yes..this is what the Last of Us looked like in it's development stages.
— Naughty Dog Central (@NaughtyNDC) September 20, 2022
Every game you ever played went through this. pic.twitter.com/acNFSRjIAo
Eikä työversioiden yksinkertaisuus koske edes pelkästään isoja ja hienoja 3D grafiikalla pelejä, josta mainiona esimerkkinä toimi persoonallisella tyylillä toteutettu kultistipeli Cult of the Lamb.
"Graphics are the first thing finished in a video game"
— Cult of the Lamb ???????????? OUT NOW (@cultofthelamb) September 20, 2022
Here's what early versions of Cult of the Lamb looked like pic.twitter.com/F5EyEH6M9r
Jotkut pelinkehittäjien jakamista kehitysversioista olevista kuvista ovat myös tarjonneet todella mielenkiintoisen näkemyksen pelinkehitykseen. Esimerkiksi Horizon Zero Dawnin hyvin varhainen versio käytti Killzone-pelistä lainattua grafiikkaa ja hahmomalleja sekä pelkkiä yksinkertaisia 3D-hahmoja.
"Graphics are the first thing finished in a video game"
— Cian Maher (@cianmaher0) September 20, 2022
Here's a Thunderjaw from an early build of Horizon: Zero Dawn pic.twitter.com/Xq6fw5fS0e
Nähtäväksi jää auttaako pelinkehittäjien runsaslukuinen palaute ihmisiä arvioimaan uudelleen mielipiteitään mutta joidenkin kommentoijien kohdalla Dunning-Kruger-vaikutus tai ylivertaisuusvinouma vaikuttaisi olevan vahvasti läsnä.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (4 viestiä)
22.09.2022 klo 08.58 2
22.09.2022 klo 11.07
22.09.2022 klo 12.15
22.09.2022 klo 13.49 1