Harmittaako PlayStation 5:n heikko saatavuus? Näin pääset pelaamaan sen huippupelejä halvemmalla!
Maailmanlaajuinen komponenttipula on iskenyt lujasti pelikonsoleihin, ja etenkin PlayStation 5:n hankkimisesta on tullut lähes mahdotonta. Samalla sille on julkaistu Returnalin kaltaisia huippupelejä, joita ei voi kokea muilla alustoilla.
Vaan kun hätä on suurin, on apukin lähellä! Kanadalainen Sucker Swindlers Group on kehittänyt järjestelmän, jolla voidaan emuloida PS5:n tehoa muodostamalla laskentaklusteri vanhemmista PlayStation-konsoleista. Vain Sony-konsolit kelpaavat, sillä muuten pelilevyjen aitoustunnistus ei toimi.
Järjestelmän keskiössä on Raspberry Pi, johon konsolit yhdistetään verkkokeskittimen kautta. Raspiin ladataan SSG:n kehittämä ohjelmisto, joka jakaa pääkonsolilta tulevat laskentatehtävät eri yksiköille ja palauttaa ne sitten pääkonsolille. Pääkonsoliksi taas vaaditaan PlayStation 4 Pro. Lisälaskentayksiköiksi tarvitaan vähintään yksi PS4 ja PS3, mutta mitä enemmän konsoleita verkkoon saa, sitä parempi pelien päivitysnopeus on.
Alla olevasta kuvasta on selkeyden vuoksi jätetty pois konsoleiden virtajohdot, mutta melkoinen soppa tästä syntyy ilman niitäkin!
Kun kaikki konsolit on kytketty päälle, lisälaskentayksiköihin käynnistetään SSG:n kehittämä ohjelmisto, joka tekee niistä klusterin solmukohtia. Ne vastaanottavat paketteja Raspilta verkon kautta ja lähettävät ne sitten takaisin. Tätä varten käytössä on oltava vähintään 1 Gbps:n nopeuteen kykenevä reititin, itse käytin kokeilussani Zyxelin reititin/palomuuria.
Kun PS4 Pron sisään asetetaan PS5-levy, SSG:n ohjelmisto kaappaa koneen hallinnan ja alkaa prosessoida pelidataa. Mitä enemmän konsoleita klusteriin on kerätty, sitä paremmin pelit toimivat. Yhden PS4 Pron, PS4:n ja kolmen PS3:n yhdistelmällä sain Returnalin pyörimään 1080p-tarkkuudella 25-30 fps – siis hitaasti, mutta aivan pelattavasti! Lisäämällä enemmän PS4-konsoleita olisi todennäköisesti mahdollista päästä jopa 60 fps:n päivitysnopeuteen.
Monimutkaisuuden lisäksi järjestelmän huono puoli on suuri virrankulutus. Etenkin vanhan mallin PS3 vie jopa yli 300 W sähköä, joten esimerkin mukaisen klusterin ruokkiminen vaatii yli kilowatin tehon. Nykyisellä sähkön hinnalla systeemiä ei siis kannata pitää käynnissä tuntikausia.
Tästä huolimatta on verraton etu, että vanhaa rautaa voi tällä tavoin hyödyntää ja päästä kokeilemaan uusimpia pelejä! SSG on tehnyt käyttöönotosta myös videon, jonka voi katsoa täältä.
Vaan kun hätä on suurin, on apukin lähellä! Kanadalainen Sucker Swindlers Group on kehittänyt järjestelmän, jolla voidaan emuloida PS5:n tehoa muodostamalla laskentaklusteri vanhemmista PlayStation-konsoleista. Vain Sony-konsolit kelpaavat, sillä muuten pelilevyjen aitoustunnistus ei toimi.
Järjestelmän keskiössä on Raspberry Pi, johon konsolit yhdistetään verkkokeskittimen kautta. Raspiin ladataan SSG:n kehittämä ohjelmisto, joka jakaa pääkonsolilta tulevat laskentatehtävät eri yksiköille ja palauttaa ne sitten pääkonsolille. Pääkonsoliksi taas vaaditaan PlayStation 4 Pro. Lisälaskentayksiköiksi tarvitaan vähintään yksi PS4 ja PS3, mutta mitä enemmän konsoleita verkkoon saa, sitä parempi pelien päivitysnopeus on.
Alla olevasta kuvasta on selkeyden vuoksi jätetty pois konsoleiden virtajohdot, mutta melkoinen soppa tästä syntyy ilman niitäkin!
Kun kaikki konsolit on kytketty päälle, lisälaskentayksiköihin käynnistetään SSG:n kehittämä ohjelmisto, joka tekee niistä klusterin solmukohtia. Ne vastaanottavat paketteja Raspilta verkon kautta ja lähettävät ne sitten takaisin. Tätä varten käytössä on oltava vähintään 1 Gbps:n nopeuteen kykenevä reititin, itse käytin kokeilussani Zyxelin reititin/palomuuria.
Kun PS4 Pron sisään asetetaan PS5-levy, SSG:n ohjelmisto kaappaa koneen hallinnan ja alkaa prosessoida pelidataa. Mitä enemmän konsoleita klusteriin on kerätty, sitä paremmin pelit toimivat. Yhden PS4 Pron, PS4:n ja kolmen PS3:n yhdistelmällä sain Returnalin pyörimään 1080p-tarkkuudella 25-30 fps – siis hitaasti, mutta aivan pelattavasti! Lisäämällä enemmän PS4-konsoleita olisi todennäköisesti mahdollista päästä jopa 60 fps:n päivitysnopeuteen.
Monimutkaisuuden lisäksi järjestelmän huono puoli on suuri virrankulutus. Etenkin vanhan mallin PS3 vie jopa yli 300 W sähköä, joten esimerkin mukaisen klusterin ruokkiminen vaatii yli kilowatin tehon. Nykyisellä sähkön hinnalla systeemiä ei siis kannata pitää käynnissä tuntikausia.
Tästä huolimatta on verraton etu, että vanhaa rautaa voi tällä tavoin hyödyntää ja päästä kokeilemaan uusimpia pelejä! SSG on tehnyt käyttöönotosta myös videon, jonka voi katsoa täältä.
Keskustelut (6 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.01.2015
01.04.2022 klo 07.33
01.04.2022 klo 10.28 1
Rekisteröitynyt 01.04.2017
01.04.2022 klo 11.28 5
01.04.2022 klo 11.30
Rekisteröitynyt 06.02.2012
01.04.2022 klo 11.45
Rekisteröitynyt 05.09.2011
01.04.2022 klo 15.13 1