Tekijät ihmettelivät nimien puuttumista Metroid Dreadin lopputeksteistä - näin pelistudio vastaa
Eurogamer kertoo ainakin kolmesta pelinkehittäjästä, jotka juhlivat Metroid Dreadin julkaisua ylpeinä tehdystä työstä - kunnes huomasivat, ettei heitä ole mainittu pelissä lainkaan.
3D-taiteilija Roberto Mejias kertoo olleensa peliä tehneessä tiimissä 8 kuukauden ajan ja tunnistaneensa pelistä grafiikoita sekä ympäristöjä joita hän työsti. 3D-animaattori Tania Penarandan tarina on samanlainen: hän tunnistaa tekemänsä animaatiot pelistä, mutta nimeä ei krediittilistalta löydy. Kolmas työntekijä kertoo olleensa pelitiimissä 11 kuukautta ja nimen puuttuminen lopputeksteistä on hänen mielestään "rumaa toimintaa".
MercurySteam-pelistudiolta on vastattu, että studion virallinen menettelytapa on lisätä listalle vain työntekijät, jotka ovat olleet mukana projektissa vähintään 25% sen kehitysajasta - ellei tehty työ ole niin merkityksellistä, että voidaan tehdä poikkeus.
Eurogamerin mukaan muilla studioilla on samanlaisia käytäntöjä: Deathloop-pelin tekijöistä osa jäi ilman mainintaa tai lisättiin "erityiskiitokset"-osioon ja Red Dead Redemption 2:n lopputeksteistä puuttuu kaikkiaan yli 1000 tekijää.
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 11.04.2007
15.10.2021 klo 18.37 2
16.10.2021 klo 15.31 1
16.10.2021 klo 18.03
Aika rumaa toimintaa. Kreditoinnista tekijät kuitenkin saavat korvausta tekemänsä työn levityksestä. Tällä on taklattu monen henkilön oikeudet lisäkorvauksiin tekemästä työstään.
Ei työstä saatavaa palkkaa tai korvausta lasketa sen mukaan näkyykö nimi pelin takakannessa vai ei. Se ei myöskään vaikuta CV:ssä. Saatavat lasketaan sen mukaan mitä työ- tai toimeksiantosopimuksessa lukee ja hommista saa kyllä työtodistuksen CV:tä varten vaikka nimeä ei pelistä löytyisikään.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
16.10.2021 klo 18.18