GOG-kaupan käyttäjät suuttuivat Hitman-pelin DRM-suojauksesta
Pelinkehittäjä IO Interactiven vuonna 2016 ilmestynyt Hitman-peli sai ilmestyessään pääasiassa positiivisen vastaanoton pelisarjan faneilta ja kriitikoilta (V2.fi:n arviossa 4/5) mutta viisi vuotta myöhemmin GOG-pelikaupan käyttäjät ovat pommittaneen pelin arvosanan pelikaupassa 1,4/5 arvosanaan.
DRM-vapaista peleistä tunnetun pelikaupan käyttäjät ovat suuttuneet, sillä äskettäin kauppaan lisätyssä Hitman-pelissä on runsaasti sisältöä, jonka pelaamiseen vaaditaan nettiyhteys. Pelin tarina- ja bonustehtävät ovat pelattavissa ilman nettiyhteyttä mutta Escalation-tehtävät, Elusive Targets ja muiden käyttäjien tekemät tehtävät ovat käytettävissä vain netin välityksellä. Pelin GOG-kauppasivu mainitsee tämän mutta joidenkin käyttäjien mukaan, maininta on lisätty sivustolle myöhemmin ja peli alun perin saapui myyntiin ilman erillistä varoitusta.
Sivustolta puuttuu kuitenkin yhä maininta siitä, että pelaajan täytyy pelata Hitmaniä netin välityksellä myös avatakseen uusia aseita, aloituspaikkoja ja saadakseen pisteytyksiä läpäistyistä tehtävistä sekä päivittääkseen eri sijaintien mastery-tasoa.
Useat pelille yhden tähden arvosanan jättänyt käyttäjä onkin vastustanut pelin nettivaatimuksia GOG-kaupan DRM-vapausperiaatteen vastaisena ja jopa vaatineet pelin poistamista myynnistä. Toisaalta pelin kauppapaikalta ostaneiden arvosana on merkittävästi korkeampi, joten valtaosa negatiivisista arvioista on tullut henkilöiltä, jotka eivät ole peliä ostaneet.
GOG-kaupan edustaja on myös reagoinut arvostelupommitukseen julkaisemalla kauppasivuston foorumeilla kommentin, jossa pelikauppa lupaa hyvittää kaikille pelin ostaneille myyntihinnan takaisin jos nämä ovat tyytymättömiä hankintaansa mutta samalla varoittaa negatiivisten kommenttien ilman pelin hankintaa olevan kauppapaikan käytäntöjen vastaista sekä niiden poistamisen olevan mahdollisuus.
GOG-kauppasivusto on onnistunut luomaan itselleen merkittävän fanikunnan tarjoamalla pelinsä ilman DRM-suojausta mutta nähtäväksi jää miten kauppapaikka pystyy pitämään tästä kiinni, yhä useampien pelien käyttäessä erilaisia verkko-ominaisuuksia pelin ylläpitämiseen.
Lähde: Eurogamer
Keskustelut (5 viestiä)
27.09.2021 klo 09.55 4
Ai hitsi kun odotin että saisin muiden pelaajien tehtävät postitse. Itse lähetin kirjekuoren deveille että olisin kiinostunut lisätehtävistä. Eipä ole kuulunut mitään. Pitääpä rukoilla herra Teslalle jospa nämä tulisi langattoman sähkön kautta lerppuasemalleni.
27.09.2021 klo 11.01
"muiden käyttäjien tekemät tehtävät ovat käytettävissä vain netin välityksellä."
Ai hitsi kun odotin että saisin muiden pelaajien tehtävät postitse. Itse lähetin kirjekuoren deveille että olisin kiinostunut lisätehtävistä. Eipä ole kuulunut mitään. Pitääpä rukoilla herra Teslalle jospa nämä tulisi langattoman sähkön kautta lerppuasemalleni.
Ootko tosissasi? Valitettavasti taidat olla..
Ei kyse ole tehtävien lataamisesta koneelle, vaan ladattujen tehtävien pelaamisesta. Miksi hitossa siinä vaiheessa enää pitäisi saada yhteys serveriin?
27.09.2021 klo 13.45
27.09.2021 klo 14.18
Rekisteröitynyt 08.01.2017
27.09.2021 klo 18.09 3
Näistä suojauksista jaksetaan itkeä, vielä vuonna 21. Ja mikä ongelma on online vielä tänäkin vuonna. Olet jatkuvasti online. Jotta voit käyttää GoGia on se onlinessa myös. Kun käytät tietokonetta, on se onlinessa. Et sinä sulje nettiä sen ajaksi kun pelaat jotain peliä. FFS.
DRM-vapaus on GOGin isoin myyntivaltti ja syy sille, miksi suuri osa käyttäjistä pysyy palvelussa. DRM:n pääongelma taas ei ole internet-pakko, vaan se, että peli on hirtetty kiinni keskusserveriin, joka ei pyöri ikuisesti.
2000-luvun klassikkopelejä voi pelata vielä tänäkin päivänä (GOG on itse asiassa tunnettu juuri vanhojen pelien kauppana). Voiko nykyajan always online -pelejä pelata vuonna 2040? Systeemin ensimmäiset uhrit alkavat jo näkyä:
[Tässä oli linkki V2:n uutiseen, jonka mukaan vanhentunut DRM tappoi vuoden 2010 Tron-pelin. Kommenttifiltteri ei päästänyt linkkiä läpi mutta uutinen löytyy googlaamalla.]
Todennäköisesti IOI pitää Hitmanin servereitä pystyssä vielä muutaman vuoden. Ehkä jopa kymmenen, jos firma ei mene konkurssiin tai Square tuki turhaa rahareikää pelissä, "jota kukaan ei kuitenkaan enää pelaa". Serveri kuolee kuitenkin joskus ja peli menee sen mukana, kuten käy kaikille always online -peleille.
(No okei, Hitman on yksi onnekkaista. Se jää henkiin rampautettuna versiona, jossa suuri osa ominaisuuksista ei vain enää toimi.)