Tuorein sisältö

Bioware hölläsi Sporen ja Mass Effectin suojauksia

10.05.2008 klo 11.40 | Luettu: 24768 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen


Kovan kuhinan aiheuttaneita kopiosuojauksia tulevissa Spore ja Mass Effect PC-peleissä on nyt Biowaren toimesta lievennetty, kertoo RockPaperShotgun.

"Bioware haluaa kertoa, että Mass Effect ei vaadi 10 päivän välein tehtävää tarkistusta. Kuuntelimme fanejamme ja haluamme antaa heille parhaan mahdollisen pelikokemuksen."

Nyt tarkistus tehdään vain kerran, eikä levykään tarvitse olla enää jatkossa asemassa sen jälkeen. Uusintatarkastukset tehdään vain lisäsisällön latausten yhteydessä.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Miljoonapalkkio Tetr... Pelivideosivusto hui... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (31 viestiä)

TaiZuuni

Rekisteröitynyt 01.06.2007

10.05.2008 klo 11.56

Nyt kuullostaa jo paremmalta. Pelissä ei taida olla minkäänlaisia saavutuksia? (en tarkoita sporea).
lainaa
Jugger

Rekisteröitynyt 17.04.2008

10.05.2008 klo 12.27

Onneksi heille tuli järkeä päähän.
lainaa
gheeD

Rekisteröitynyt 03.01.2008

10.05.2008 klo 12.32

TaiZuuni, jos tarkoitit lisä-sisältöä, niin luulisin sen tarkoittavan päivityksiä jne. "achivements" eli saavutuksista en sitten tiedä.
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

10.05.2008 klo 12.44

Spore vois olla ihan kiva leikkikenttä-peli, joka edelleen roikkuu ostettavien listalla, jos tosiaan suojaukset jää siedettävälle tasolle. Toivottavasti lisä-sisältö ei tarkoita mitään EA Sims tyyliin maksullisia lisukkeita, joilla rahastetaan seuraavat 3 vuotta sitten.
lainaa
Häröpallo

10.05.2008 klo 13.56

Mitä pahaa ihmiset näkivät tässä 10 päivän välein tarkastuksessa? Kyseinen suojaushan ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään ja on päällä vain kun peli käynnistetään ja suoritetaan tarkastus.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

10.05.2008 klo 14.04

Huh, hyvä että sentään joku järki hommassa säilyi. Meinasi jo pelit jäädä hyllyyn, mutta nyt voi olla hyvillä mielin. Ainakin siihen asti kunnes olet ostanut pelin ja yrität alkaa pelaamaan peliä ja huomaat, että aktivointiserveri on kaatunut :)
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

10.05.2008 klo 14.43

Häröpallo kirjoitti:
Mitä pahaa ihmiset näkivät tässä 10 päivän välein tarkastuksessa? Kyseinen suojaushan ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään ja on päällä vain kun peli käynnistetään ja suoritetaan tarkastus.

Ihan kiinnostavaa, että yksinpeli vaatii nettiyhteyden. Ja muutenkin tässä mielestäni poljetaan kuluttajan oikeuksia (nyt ja ennen vielä enemmän; nyt kuitenkin siis huomattavasti vähemmän).
lainaa
Häröpallo

10.05.2008 klo 16.19

Mitä se haittaa, että vaatii netin kun kuitenkin kaikilla se nykyään on? En usko, että monellakaan ei olisi nettiä mutta kuitenkin varaa hankkia kone, joka peliä pyörittää. Voisihan aktivoinnin varmaan pistää puhelimellakin tai vaikka kirjeellä toimivaksi jos se on muka netin automaattista helpompaa. Se, että tällaisia tarkistuksia käytetään johtuu ihan vaan siitä warettamisesta eli jokainen katsokoon peiliin.
lainaa
NiiJoo

10.05.2008 klo 16.23

Joo nykyäänhän nettin käyttö on ihan sama kuin telkkarin kattelu. Ei kukaan siitäkään valita, ettei pysty katsomaan salkkareita kun vaatii telkkarin. Pelin myyntipaketissa kuitenkin ilmoitetaan selvästi, että vaatii netin, joten en oikein näe tapaa jolla kuluttajan oikeuksia poljetaan.
lainaa
Rommel

Rekisteröitynyt 09.05.2008

10.05.2008 klo 16.32

Häröpallo kirjoitti:
Mitä se haittaa, että vaatii netin kun kuitenkin kaikilla se nykyään on? En usko, että monellakaan ei olisi nettiä mutta kuitenkin varaa hankkia kone, joka peliä pyörittää. Voisihan aktivoinnin varmaan pistää puhelimellakin tai vaikka kirjeellä toimivaksi jos se on muka netin automaattista helpompaa. Se, että tällaisia tarkistuksia käytetään johtuu ihan vaan siitä warettamisesta eli jokainen katsokoon peiliin.


Melkoisen paljon samaa mieltä...

Voi jessus tätä oikeuslöpinää - waretus on varastusta, voi huissinkamalaa jos on arveluttavaa kitkeminen. Vaikka eihän sitä kitketä.
lainaa
Viisari

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.05.2008 klo 17.52

Eli siis teidän mielestänne on ihan ok, että ostavia asiakkaita kohdellaan kuin rikollisia lisäilemällä ostettuun peliin kaikkea syyllistävää roskaa, kun taas jos pelin lataa netistä ei tarvitse kärsiä mistään suojauksista?
lainaa
mdtrx

Rekisteröitynyt 10.04.2007

10.05.2008 klo 18.02

Suoja kuin suojaus, boikottiin menee.
Onneksi se suojaus ei estä mitään.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

10.05.2008 klo 18.43

Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).
lainaa
Naamakala

Rekisteröitynyt 23.10.2007

10.05.2008 klo 20.17

kahden ensimmäisen viestin lähettäneen tyypin avatarit muistuttavat yllättävän paljon toisiaan lolo terminator vs duke
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

10.05.2008 klo 21.42

MJR2312 kirjoitti:
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).

Onko esim. Bioshockin aktivointia onnistuttu vieläkään kiertämään? Jos on, niin ainkaan ensimmäisinä viikkoina sitä ei oltu vielä kierretty (btw. itse omistan pelistä ihan alkuperäisen version). "No DVD crack" on peliin saatavilla, mutta se ei ohita aktivointia.

Kuinka moni pystyy pelaamaan World of Warcraftin wareversiota Blizzardin hostaamilla palvelimilla? Kuinka helppoa on yleensäkään pelata waretettua peliä julkisilla palvelimilla ilman uniikkia cd-avainta? Monen yksinpelin asennus käynnistyy kyllä waretetulla cd-avaimella, mutta nettipeli on huomattavasti hankalampaa, koska uniikki cd-avain vaaditaan nettipelaamiseen. Jos yksinpeleihin tehdään samankaltainen nettiaktivointi kuin mitä online peleissä on, niin miten se kierretään? En tiedä onko se täysin mahdotonta, mutta vaikeaa se ainakin on.

Vistastakin oli aluksi warejaossa vain OEM versioita joita ei tarvitse aktivoida netissä. Tällä tavoin kierrettiin winukan aktivointia. Samankaltainen tilanne voi tapahtua aktivoimista vaativien pelienkin kohdalla, eli siis karkeasti sanottuna laitetaan jakoon jo valmiiksi aktivoitua peliä.

Ennemmin tai myöhemmin mennään melko varmasti loggautumista vaativaan toimenpiteeseen yksinpelienkin kohdalla. Eli joka kerta kun alat pelaamaan loggaudut peliin sisään ja näin tarkistus tapahtuu netin kautta joka kerta, sitä ei kai pysty kiertämään millään?
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

10.05.2008 klo 21.58

Duster kirjoitti:
Onko esim. Bioshockin aktivointia onnistuttu vieläkään kiertämään? Jos on, niin ainkaan ensimmäisinä viikkoina sitä ei oltu vielä kierretty (btw. itse omistan pelistä ihan alkuperäisen version). "No DVD crack" on peliin saatavilla, mutta se ei ohita aktivointia.


Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.

Pitääpä taas muistuttaa ihmisiä kun meinaa taas olla supersiistii ja trendikästä syytellä warettajia:

"Blaming piracy is easy. But it hides other underlying causes. When Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you that piracy is not the primary issue."

http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

10.05.2008 klo 22.18

Coledash kirjoitti:

Pitääpä taas muistuttaa ihmisiä kun meinaa taas olla supersiistii ja trendikästä syytellä warettajia:

"Blaming piracy is easy. But it hides other underlying causes. When Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you that piracy is not the primary issue."

http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303


En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).

Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

11.05.2008 klo 00.27

[quote]
Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.
[/quote]
Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?

Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Ykis jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.

Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

11.05.2008 klo 00.28

Coledash kirjoitti:

Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.

Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?

Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Yksi jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.

Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.

ÄHHH!!! Saamarin [quote]:n kanssa pelleillessä onnistuin sitten tekemään tuplapostauksen...
lainaa
Zenrich

Rekisteröitynyt 23.07.2007

11.05.2008 klo 02.10

Duster kirjoitti:
Coledash kirjoitti:

Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.

Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?

Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Yksi jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.

Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.



Viikko julkasun jälkeen oli täysin toimiva (kyllä, testattu on), aktivoinnin ohittava versio netissä, eiköhän se siellä vieläkin ole :p
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

11.05.2008 klo 02.31

stammy kirjoitti:
En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).

Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.


Et nyt tainnut ymmärtää jutun pointtia. Mielipide ei tosiaan ole se tosiasia, että Sins pompahti bestselleriksi vaikkei se sisällä mitään anti-piratismisälää.

Jos peli on hyvä ja se luodaan ostajille - ei warettajille - niin kyllähän se menee kaupaksi.

En nyt missään nimessä puolustele warettamista, vaan olen äärimmäisen kyrpiintynyt tähän viimeaikaiseen muotivillitykseen että kaikki on warettajien syytä ja pc-pelaaminen kuolee, itkuvinku.

Itse waretan ja paljon, mutta myöskin ostan pelejä. Suurinosa ladatuista peleistä kyllä katoaa kovolta, kun pelintekijöiden ripulituotokset alkaa ärsyttämään. Hyvät pelit ostan kaupasta, useimmiten testailun jälkeen.

Jos warettamisesta tulisi yhtäkkiä mahdotonta, niin pelaisin vain paljon vähemmän erilaisia kaupallisia pelejä.

Omasta mielestäni periaatteessa sama että waretatko, vai käytkö kaverisi luona testaamassa peliä tai lainaat sen häneltä. Oikeastaan käytettyjen pelienkin ostaminen voisi rinnastaa warettamiseen, ei pelintekijät niistä mitään hyödy
lainaa
Raven

11.05.2008 klo 03.31

MJR2312 kirjoitti:
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).


Kauan Toca Race Driveri 3:n suojauksen ohittaminen kestikään? Yli vuoden!
lainaa
Mömmönen

11.05.2008 klo 04.44

Coledash kirjoitti:
stammy kirjoitti:
En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).

Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.


Et nyt tainnut ymmärtää jutun pointtia. Mielipide ei tosiaan ole se tosiasia, että Sins pompahti bestselleriksi vaikkei se sisällä mitään anti-piratismisälää.

Jos peli on hyvä ja se luodaan ostajille - ei warettajille - niin kyllähän se menee kaupaksi.


Ton Sins pyörittäminen esimerkkinä on kanssa aika erikoista. Kyseinen peli on kuitenkin pienen budjetin teos, myi n 200 000 ekan kuukauden aikana eli ei se nyt mitenkään erityisen hyvin mennyt. Voittoa tietysti tuli, mutta budjettikin oli pieni. Kuitenkin kyseinen peli oli oli useimmissa torrent- palveluissa waretetuimpia pelejä pitkän pitkän aikaa, myyntimenetykset olivat varmaan vähintäänkin toiset 200 000. Myös saman yrityksen WindowsBlinds on ollut warettajien suosiossa. Eli ei heilläkään mitään niskalenkkiä warettamisesta ole, seuraava firman isompi pelisatsaus saattaakin kokea hiukan erilaisen kohtalon kuin SoSE
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

11.05.2008 klo 09.54

Mömmönen kirjoitti:

Ton Sins pyörittäminen esimerkkinä on kanssa aika erikoista.


Itse tarkoitin hieman samaa. Lähinnä sen takia, ettei näin suurta ongelmaa voida perustella suuntaan tai toiseen ottamalla yksi peli esimerkiksi ja uskomalla, että markkinat toimivat juuri samalla tavalla kuin tämän kyseisen pelin kohdalla.

En myöskään täysin usko tähän "hyvät pelit ostetaan"-argumenttiin. Toki on varmasti "hyviä" warettajia, joiden waretukseen kuuluu hiljainen mielenosoitus nykypelien tasosta (ja tämäkin on muuten mielipide, itse pidän nykypelien tasosta), mutta löytyy warettajia (ja minä väitän, että enemmän) jotka warettaisivat pelin kuin pelin, olisi se kuinka hyvä tai kuluttajaystävällinen tahansa. Ilmainen on aina ilmainen. Esimerkiksi muutamat kaverini ovat jo ilmoittaneet warettavansa GTAIV:n heti, kun se tulee PC:lle. Ironista on, että ei ole edes varmaa julkaistaanko peliä PC:lle koska julkaisija on kyllästynyt waretukseen (oletus, mutta mikä muu voisi olla syynä?).

En kyllä ymmärrä miksi mä tästä asiasta edes keuhkoan. Itse kun olen vannoutunut konsolipelaaja, niin mulle se on oikeastaan ihan sama jos pc-pelaajat (tai ketä sen sitten tappaa, mutta kuolee kuitenkin) tappavat oman harrastuksensa. Ehkei asia ole näin, mutta näin sivusta katsoen se näyttää juuri siltä.
lainaa
Duster

Rekisteröitynyt 03.01.2008

11.05.2008 klo 11.36

Tuli vain tässä mieleen, että oletteko Stammy ja muut edes lukeneet tuota Codelashin linkkaamaa tekstiä kokonaisuudessan (EDIT: jaaha, ette näköjään voikaan. Linkki ei toimi enää)?

Tekstin kirjoittaja myös kertoo tekstissään, että suurin osa warettajista ei ole heidän kohderyhmäänsä jotka eivät olisi ostaneet tuotetta vaikka eivät sitä pystyisi warettamaankaan joten he eivät myöskään laske sitä automaattisesti tappioksi.

Jotkut firmat/puljut/jne. laskevat jokaisen waretetun kerran menetykseksi. Siitä voi päätellä kuinka helppo on saada hirveitä tappioita pelille (tai jollekkin muulle tuotteelle) koska jokainen waretettu kerta on automaattisesti menetetty asiakas tai menetetty myynti. Eli, tahtoo siis sanoa, että jos ihmiset eivät pystyisi lainkaan warettamaan niin myytikäyrät olisivat lähes waretetun määrän verran plussalla, joka on täysin typerä tapa ajatella. Olisi kiva kyllä nähdä vaikuttasiko waretuksen totaalinen eliminointi automaattisesti positiivisesti musiikin, pelien ja muiden ohjelmien myyntiin.

Itselleni sopisi kyllä samanlainen loggautumis-systeemi PC yksinpeleihin kuin mitä MMORPG peleissä on, eli loggauduttaisiin joka kerta peliin kun sitä aletaan pelaamaan ja tarkistus tapahtuu netin kautta jokaisella pelikerralla (aikaisemmin olin tätä vastaan, mutta tarkemmin ajatellen ei se niin kauheaa olisi). Tällä tavoin kaikki muu levylle asetettavat tarkistukset olisivat turhia eivätkä näin olle rampauttaisi pelaajan konetta, edes levyn ei tarvitsisi olla asemassa. Tosin, tässä tapauksessa pelijulkaisijoiden vain pitäisi luvata, että jos aktivointiserverit joskus lopetetaan niin peleile julkaistaan jonkinlainen päivitys joka poistaa vaatimuksen loggautumiselle.
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

11.05.2008 klo 12.30

Duster kirjoitti:
Tuli vain tässä mieleen, että oletteko Stammy ja muut edes lukeneet tuota Codelashin linkkaamaa tekstiä kokonaisuudessan?


En ole lukenut kokonaan. Minulle voi toki huomauttaa, jos missaan artikkelista jonkin tärkeän pointin.

Duster kirjoitti:
Olisi kiva kyllä nähdä vaikuttasiko waretuksen totaalinen eliminointi automaattisesti positiivisesti musiikin, pelien ja muiden ohjelmien myyntiin.


Kyllä kai. Jos viihdettä ei saisi ilmaiseksi, niin sitä olisi pakko ostaa. Ehkä joku warettaja kieltäytyisi kokonaan viihteestä, mutta monet eivät tähän pystyisi. Ei tietenkään voida laskea yksi waretettu peli=yksi menetty myynti-periaatteella, mutta jonkinlaisella suhteella pelin myynnit vähenevät verrattaen waretusten määrään. Tätä suhdettahan ei voida tietää, ennen kuin jokin ruotsalainen yliopisto tekee asiasta tutkimuksen.

Muut pointtini voikin lukea ylempää.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

11.05.2008 klo 13.05

Raven kirjoitti:
MJR2312 kirjoitti:
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).

Kauan Toca Race Driveri 3:n suojauksen ohittaminen kestikään? Yli vuoden!

Melkein voisin kysyä, että mikä. Kerro lisää, haluan tietää. Olikos se minkälainen rehellisen kuluttajan kannalta?
lainaa
Coledash

Rekisteröitynyt 20.08.2007

11.05.2008 klo 13.51

stammy kirjoitti:
Kyllä kai. Jos viihdettä ei saisi ilmaiseksi, niin sitä olisi pakko ostaa.


Jaa-a, en tiedä mistä ämpäristä olet ilmestynyt mutta TIETOKONEELLA pystyy harrastamaan valtaisan paljon erilaista viihdettä ihan ilmaiseksi. Niin ja myös laillisesti.

Konsoleilla ollaan totuttu siihen, että kaikesta joutuu maksamaan. Jopa pikkupeleistä. Tietokoneella taas saa laillisesti kokonaisia pelejä käyttöönsä, puhumattakaan elokuvista, musiikeista ja erilaisista vempainohjelmista.

Kun verrataan myyntitilastoja tietokoneen ja konsoleiden välillä, niin on hieman "epäreilua" ottaa laskentaan vain ensimmäiset myyntiviikot. Kertokaapa kuinka montaa konsolipeliä myydään vielä yli kymmenen vuotta julkaisun jälkeen?

Niin ja mainittakoon vielä, etten mene satavarmaan takuuteen siitä saako konsoleilla ilmaisia ohjelmia, mutta en ole kertaakaan nähnyt kenenkään pelaavan sellaisia. Toki konsoleille myydään vielä vanhoja pelejä, kuten Final Fantasyt. Mutta aivan erissä määrin kuin tietokoneella
lainaa
stammy

Rekisteröitynyt 30.07.2007

11.05.2008 klo 17.10

Coledash kirjoitti:

TIETOKONEELLA pystyy harrastamaan valtaisan paljon erilaista viihdettä ihan ilmaiseksi. Niin ja myös laillisesti.


Jos nämä ilmaispelit sun muut täyttävät sinun viihdetarpeesi, niin sehän on hyvä juttu sinulle. Minä pitäydyn kuitenkin kaupallisten tuotteiden parissa.

Pelintekijää ei taas paljoa naurata, jos peli floppaa ekalla viikolla, mutta myy tasaisesti eteenpäin 10 vuotta. Toki raha on aina rahaa, mutta uuden projektin aloittamiseksi olisi kuitenkin elintärkeää, että pätäkkää olisi NYT eikä hamassa tulevaisuudessa.
lainaa
Albi

11.05.2008 klo 19.35

En kyllä ihan tajua, kun eihän kaikilla välttämättä kuitenkaan ole nettiyhteyttä?
lainaa
azaka

12.05.2008 klo 11.39

"Suoja kuin suojaus, boikottiin menee.
Onneksi se suojaus ei estä mitään."

Hihih, taas hyvä tekosyy warettaa puhtaalla omatunnolla
lainaa

Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova