Bioware hölläsi Sporen ja Mass Effectin suojauksia
Kovan kuhinan aiheuttaneita kopiosuojauksia tulevissa Spore ja Mass Effect PC-peleissä on nyt Biowaren toimesta lievennetty, kertoo RockPaperShotgun.
"Bioware haluaa kertoa, että Mass Effect ei vaadi 10 päivän välein tehtävää tarkistusta. Kuuntelimme fanejamme ja haluamme antaa heille parhaan mahdollisen pelikokemuksen."
Nyt tarkistus tehdään vain kerran, eikä levykään tarvitse olla enää jatkossa asemassa sen jälkeen. Uusintatarkastukset tehdään vain lisäsisällön latausten yhteydessä.
Keskustelut (31 viestiä)
Rekisteröitynyt 01.06.2007
10.05.2008 klo 11.56
Rekisteröitynyt 17.04.2008
10.05.2008 klo 12.27
Rekisteröitynyt 03.01.2008
10.05.2008 klo 12.32
Rekisteröitynyt 11.10.2007
10.05.2008 klo 12.44
10.05.2008 klo 13.56
Rekisteröitynyt 03.01.2008
10.05.2008 klo 14.04
Rekisteröitynyt 03.09.2007
10.05.2008 klo 14.43
Mitä pahaa ihmiset näkivät tässä 10 päivän välein tarkastuksessa? Kyseinen suojaushan ei vaikuta koneen toimintaan mitenkään ja on päällä vain kun peli käynnistetään ja suoritetaan tarkastus.
Ihan kiinnostavaa, että yksinpeli vaatii nettiyhteyden. Ja muutenkin tässä mielestäni poljetaan kuluttajan oikeuksia (nyt ja ennen vielä enemmän; nyt kuitenkin siis huomattavasti vähemmän).
10.05.2008 klo 16.19
10.05.2008 klo 16.23
Rekisteröitynyt 09.05.2008
10.05.2008 klo 16.32
Mitä se haittaa, että vaatii netin kun kuitenkin kaikilla se nykyään on? En usko, että monellakaan ei olisi nettiä mutta kuitenkin varaa hankkia kone, joka peliä pyörittää. Voisihan aktivoinnin varmaan pistää puhelimellakin tai vaikka kirjeellä toimivaksi jos se on muka netin automaattista helpompaa. Se, että tällaisia tarkistuksia käytetään johtuu ihan vaan siitä warettamisesta eli jokainen katsokoon peiliin.
Melkoisen paljon samaa mieltä...
Voi jessus tätä oikeuslöpinää - waretus on varastusta, voi huissinkamalaa jos on arveluttavaa kitkeminen. Vaikka eihän sitä kitketä.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.05.2008 klo 17.52
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.05.2008 klo 18.02
Onneksi se suojaus ei estä mitään.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
10.05.2008 klo 18.43
Rekisteröitynyt 23.10.2007
10.05.2008 klo 20.17
Rekisteröitynyt 03.01.2008
10.05.2008 klo 21.42
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).
Onko esim. Bioshockin aktivointia onnistuttu vieläkään kiertämään? Jos on, niin ainkaan ensimmäisinä viikkoina sitä ei oltu vielä kierretty (btw. itse omistan pelistä ihan alkuperäisen version). "No DVD crack" on peliin saatavilla, mutta se ei ohita aktivointia.
Kuinka moni pystyy pelaamaan World of Warcraftin wareversiota Blizzardin hostaamilla palvelimilla? Kuinka helppoa on yleensäkään pelata waretettua peliä julkisilla palvelimilla ilman uniikkia cd-avainta? Monen yksinpelin asennus käynnistyy kyllä waretetulla cd-avaimella, mutta nettipeli on huomattavasti hankalampaa, koska uniikki cd-avain vaaditaan nettipelaamiseen. Jos yksinpeleihin tehdään samankaltainen nettiaktivointi kuin mitä online peleissä on, niin miten se kierretään? En tiedä onko se täysin mahdotonta, mutta vaikeaa se ainakin on.
Vistastakin oli aluksi warejaossa vain OEM versioita joita ei tarvitse aktivoida netissä. Tällä tavoin kierrettiin winukan aktivointia. Samankaltainen tilanne voi tapahtua aktivoimista vaativien pelienkin kohdalla, eli siis karkeasti sanottuna laitetaan jakoon jo valmiiksi aktivoitua peliä.
Ennemmin tai myöhemmin mennään melko varmasti loggautumista vaativaan toimenpiteeseen yksinpelienkin kohdalla. Eli joka kerta kun alat pelaamaan loggaudut peliin sisään ja näin tarkistus tapahtuu netin kautta joka kerta, sitä ei kai pysty kiertämään millään?
Rekisteröitynyt 20.08.2007
10.05.2008 klo 21.58
Onko esim. Bioshockin aktivointia onnistuttu vieläkään kiertämään? Jos on, niin ainkaan ensimmäisinä viikkoina sitä ei oltu vielä kierretty (btw. itse omistan pelistä ihan alkuperäisen version). "No DVD crack" on peliin saatavilla, mutta se ei ohita aktivointia.
Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.
Pitääpä taas muistuttaa ihmisiä kun meinaa taas olla supersiistii ja trendikästä syytellä warettajia:
"Blaming piracy is easy. But it hides other underlying causes. When Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you that piracy is not the primary issue."
http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303
Rekisteröitynyt 30.07.2007
10.05.2008 klo 22.18
Pitääpä taas muistuttaa ihmisiä kun meinaa taas olla supersiistii ja trendikästä syytellä warettajia:
"Blaming piracy is easy. But it hides other underlying causes. When Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you that piracy is not the primary issue."
http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303
En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).
Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
11.05.2008 klo 00.27
Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.
[/quote]
Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?
Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Ykis jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.
Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
11.05.2008 klo 00.28
Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.
Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?
Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Yksi jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.
Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.
ÄHHH!!! Saamarin [quote]:n kanssa pelleillessä onnistuin sitten tekemään tuplapostauksen...
Rekisteröitynyt 23.07.2007
11.05.2008 klo 02.10
Jos en vallan väärin muista, niin ei mennyt edes viikkoa kun ensimmäiset täysin toimivat wareversiot löytyi netistä.
Oletan, että et kuitenkaan kokeillut tätä "täysin toimivaa versiota" ware Bioshockista?
Itse en löydä vieläkään 100% varmuutta siitä, että varmasti toimiva ware Bioshock olisi levityksessä. Peliä on kyllä jaossa, mutta ihmisten kommentit ovat vähintäänkin ristiriitaisa pelin toimivuuden suhteen. Yksi jaossa olevista peleistä erottuu joukosta, mutta sekin vaikuttaa hieman hämärältä.
Lisäksi, Isohuntin foorumikeskustelujen perusteella ei ainakaan ensimmäisen viikon aikana pelin aktivointia ole saatu ohitettua.
Viikko julkasun jälkeen oli täysin toimiva (kyllä, testattu on), aktivoinnin ohittava versio netissä, eiköhän se siellä vieläkin ole :p
Rekisteröitynyt 20.08.2007
11.05.2008 klo 02.31
En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).
Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.
Et nyt tainnut ymmärtää jutun pointtia. Mielipide ei tosiaan ole se tosiasia, että Sins pompahti bestselleriksi vaikkei se sisällä mitään anti-piratismisälää.
Jos peli on hyvä ja se luodaan ostajille - ei warettajille - niin kyllähän se menee kaupaksi.
En nyt missään nimessä puolustele warettamista, vaan olen äärimmäisen kyrpiintynyt tähän viimeaikaiseen muotivillitykseen että kaikki on warettajien syytä ja pc-pelaaminen kuolee, itkuvinku.
Itse waretan ja paljon, mutta myöskin ostan pelejä. Suurinosa ladatuista peleistä kyllä katoaa kovolta, kun pelintekijöiden ripulituotokset alkaa ärsyttämään. Hyvät pelit ostan kaupasta, useimmiten testailun jälkeen.
Jos warettamisesta tulisi yhtäkkiä mahdotonta, niin pelaisin vain paljon vähemmän erilaisia kaupallisia pelejä.
Omasta mielestäni periaatteessa sama että waretatko, vai käytkö kaverisi luona testaamassa peliä tai lainaat sen häneltä. Oikeastaan käytettyjen pelienkin ostaminen voisi rinnastaa warettamiseen, ei pelintekijät niistä mitään hyödy
11.05.2008 klo 03.31
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).
Kauan Toca Race Driveri 3:n suojauksen ohittaminen kestikään? Yli vuoden!
11.05.2008 klo 04.44
En jaksa asiaa enempää kommentoida, mutta eikös ole aika väsynyttä pitää yhtä artikkelia Jumalan sanana ja tuputtaa sitä aina absoluuttiseksi vastaukseksi warettajia kohtaan esitettyihin syytöksiin. Kyseessä on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipide (jonka hän pohjaa ilmeisesti oman pelinsä myyntilukuihin?).
Jos waretus ei vaikuttanut yhden pelin myyntilukuihin, niin mikä sitä estää vaikuttamasta muiden pelien myyntiin? Ei totuus ole niin mustavalkoista.
Et nyt tainnut ymmärtää jutun pointtia. Mielipide ei tosiaan ole se tosiasia, että Sins pompahti bestselleriksi vaikkei se sisällä mitään anti-piratismisälää.
Jos peli on hyvä ja se luodaan ostajille - ei warettajille - niin kyllähän se menee kaupaksi.
Ton Sins pyörittäminen esimerkkinä on kanssa aika erikoista. Kyseinen peli on kuitenkin pienen budjetin teos, myi n 200 000 ekan kuukauden aikana eli ei se nyt mitenkään erityisen hyvin mennyt. Voittoa tietysti tuli, mutta budjettikin oli pieni. Kuitenkin kyseinen peli oli oli useimmissa torrent- palveluissa waretetuimpia pelejä pitkän pitkän aikaa, myyntimenetykset olivat varmaan vähintäänkin toiset 200 000. Myös saman yrityksen WindowsBlinds on ollut warettajien suosiossa. Eli ei heilläkään mitään niskalenkkiä warettamisesta ole, seuraava firman isompi pelisatsaus saattaakin kokea hiukan erilaisen kohtalon kuin SoSE
Rekisteröitynyt 30.07.2007
11.05.2008 klo 09.54
Ton Sins pyörittäminen esimerkkinä on kanssa aika erikoista.
Itse tarkoitin hieman samaa. Lähinnä sen takia, ettei näin suurta ongelmaa voida perustella suuntaan tai toiseen ottamalla yksi peli esimerkiksi ja uskomalla, että markkinat toimivat juuri samalla tavalla kuin tämän kyseisen pelin kohdalla.
En myöskään täysin usko tähän "hyvät pelit ostetaan"-argumenttiin. Toki on varmasti "hyviä" warettajia, joiden waretukseen kuuluu hiljainen mielenosoitus nykypelien tasosta (ja tämäkin on muuten mielipide, itse pidän nykypelien tasosta), mutta löytyy warettajia (ja minä väitän, että enemmän) jotka warettaisivat pelin kuin pelin, olisi se kuinka hyvä tai kuluttajaystävällinen tahansa. Ilmainen on aina ilmainen. Esimerkiksi muutamat kaverini ovat jo ilmoittaneet warettavansa GTAIV:n heti, kun se tulee PC:lle. Ironista on, että ei ole edes varmaa julkaistaanko peliä PC:lle koska julkaisija on kyllästynyt waretukseen (oletus, mutta mikä muu voisi olla syynä?).
En kyllä ymmärrä miksi mä tästä asiasta edes keuhkoan. Itse kun olen vannoutunut konsolipelaaja, niin mulle se on oikeastaan ihan sama jos pc-pelaajat (tai ketä sen sitten tappaa, mutta kuolee kuitenkin) tappavat oman harrastuksensa. Ehkei asia ole näin, mutta näin sivusta katsoen se näyttää juuri siltä.
Rekisteröitynyt 03.01.2008
11.05.2008 klo 11.36
Tekstin kirjoittaja myös kertoo tekstissään, että suurin osa warettajista ei ole heidän kohderyhmäänsä jotka eivät olisi ostaneet tuotetta vaikka eivät sitä pystyisi warettamaankaan joten he eivät myöskään laske sitä automaattisesti tappioksi.
Jotkut firmat/puljut/jne. laskevat jokaisen waretetun kerran menetykseksi. Siitä voi päätellä kuinka helppo on saada hirveitä tappioita pelille (tai jollekkin muulle tuotteelle) koska jokainen waretettu kerta on automaattisesti menetetty asiakas tai menetetty myynti. Eli, tahtoo siis sanoa, että jos ihmiset eivät pystyisi lainkaan warettamaan niin myytikäyrät olisivat lähes waretetun määrän verran plussalla, joka on täysin typerä tapa ajatella. Olisi kiva kyllä nähdä vaikuttasiko waretuksen totaalinen eliminointi automaattisesti positiivisesti musiikin, pelien ja muiden ohjelmien myyntiin.
Itselleni sopisi kyllä samanlainen loggautumis-systeemi PC yksinpeleihin kuin mitä MMORPG peleissä on, eli loggauduttaisiin joka kerta peliin kun sitä aletaan pelaamaan ja tarkistus tapahtuu netin kautta jokaisella pelikerralla (aikaisemmin olin tätä vastaan, mutta tarkemmin ajatellen ei se niin kauheaa olisi). Tällä tavoin kaikki muu levylle asetettavat tarkistukset olisivat turhia eivätkä näin olle rampauttaisi pelaajan konetta, edes levyn ei tarvitsisi olla asemassa. Tosin, tässä tapauksessa pelijulkaisijoiden vain pitäisi luvata, että jos aktivointiserverit joskus lopetetaan niin peleile julkaistaan jonkinlainen päivitys joka poistaa vaatimuksen loggautumiselle.
Rekisteröitynyt 30.07.2007
11.05.2008 klo 12.30
Tuli vain tässä mieleen, että oletteko Stammy ja muut edes lukeneet tuota Codelashin linkkaamaa tekstiä kokonaisuudessan?
En ole lukenut kokonaan. Minulle voi toki huomauttaa, jos missaan artikkelista jonkin tärkeän pointin.
Olisi kiva kyllä nähdä vaikuttasiko waretuksen totaalinen eliminointi automaattisesti positiivisesti musiikin, pelien ja muiden ohjelmien myyntiin.
Kyllä kai. Jos viihdettä ei saisi ilmaiseksi, niin sitä olisi pakko ostaa. Ehkä joku warettaja kieltäytyisi kokonaan viihteestä, mutta monet eivät tähän pystyisi. Ei tietenkään voida laskea yksi waretettu peli=yksi menetty myynti-periaatteella, mutta jonkinlaisella suhteella pelin myynnit vähenevät verrattaen waretusten määrään. Tätä suhdettahan ei voida tietää, ennen kuin jokin ruotsalainen yliopisto tekee asiasta tutkimuksen.
Muut pointtini voikin lukea ylempää.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
11.05.2008 klo 13.05
Siis oikeasti, kuka muka uskoo näiden suojauksia estävän waretusta? Minun on vähän vaikea uskoa, että tavallinen warettaja ei jaksaisi odottaa paria päivää maksamisen sijaan päästäkseen pelaamaan. Jos peli taas oikeasti kiinnostaa, siitä maksetaan kuitenkin (ei ihan noin yksinkertaista ihan).
Kauan Toca Race Driveri 3:n suojauksen ohittaminen kestikään? Yli vuoden!
Melkein voisin kysyä, että mikä. Kerro lisää, haluan tietää. Olikos se minkälainen rehellisen kuluttajan kannalta?
Rekisteröitynyt 20.08.2007
11.05.2008 klo 13.51
Kyllä kai. Jos viihdettä ei saisi ilmaiseksi, niin sitä olisi pakko ostaa.
Jaa-a, en tiedä mistä ämpäristä olet ilmestynyt mutta TIETOKONEELLA pystyy harrastamaan valtaisan paljon erilaista viihdettä ihan ilmaiseksi. Niin ja myös laillisesti.
Konsoleilla ollaan totuttu siihen, että kaikesta joutuu maksamaan. Jopa pikkupeleistä. Tietokoneella taas saa laillisesti kokonaisia pelejä käyttöönsä, puhumattakaan elokuvista, musiikeista ja erilaisista vempainohjelmista.
Kun verrataan myyntitilastoja tietokoneen ja konsoleiden välillä, niin on hieman "epäreilua" ottaa laskentaan vain ensimmäiset myyntiviikot. Kertokaapa kuinka montaa konsolipeliä myydään vielä yli kymmenen vuotta julkaisun jälkeen?
Niin ja mainittakoon vielä, etten mene satavarmaan takuuteen siitä saako konsoleilla ilmaisia ohjelmia, mutta en ole kertaakaan nähnyt kenenkään pelaavan sellaisia. Toki konsoleille myydään vielä vanhoja pelejä, kuten Final Fantasyt. Mutta aivan erissä määrin kuin tietokoneella
Rekisteröitynyt 30.07.2007
11.05.2008 klo 17.10
TIETOKONEELLA pystyy harrastamaan valtaisan paljon erilaista viihdettä ihan ilmaiseksi. Niin ja myös laillisesti.
Jos nämä ilmaispelit sun muut täyttävät sinun viihdetarpeesi, niin sehän on hyvä juttu sinulle. Minä pitäydyn kuitenkin kaupallisten tuotteiden parissa.
Pelintekijää ei taas paljoa naurata, jos peli floppaa ekalla viikolla, mutta myy tasaisesti eteenpäin 10 vuotta. Toki raha on aina rahaa, mutta uuden projektin aloittamiseksi olisi kuitenkin elintärkeää, että pätäkkää olisi NYT eikä hamassa tulevaisuudessa.
11.05.2008 klo 19.35
12.05.2008 klo 11.39
Onneksi se suojaus ei estä mitään."
Hihih, taas hyvä tekosyy warettaa puhtaalla omatunnolla
Kirjoita kommentti