Indiekehittäjän tuskaa: Sony rahastaa vähintään 25 000 dollaria PlayStation Store -näkyvyydestä?
Kotaku kertoo indiepelinkehittäjä Iain Garnerin tilityksestä Twitterissä. Mies tuskastelee, kuinka "pelialusta X, jolla ei ole Game Passia" tekee todella vaikeaksi ja kalliiksi näkyvyyden kauppapaikallaan, eli mitä ilmeisimmin PlayStation Storessa.
Garner kertoo, että näkyvälle paikalle kaupassa pääseminen maksaa alkaen 25 000 dollaria (ja Kotakun tietojen mukaan jopa 200 000 dollaria). "Jos pelialusta X ei pidä pelistäsi, et saa fanfaareja, et nostoa, et rakkautta" ja edes pienen huomion saaminen vaatii monenmoista kommervenkkiä.
Hänen mukaansa pelin näkyvyys riippuu siitä, kuinka Sony arvioi pelin, mutta missään ei kerrota kriteereitä, tai kuinka arviointi suoritetaan. Garner kertoo myös, että pelien täytyy mennä kolmen erittäin vaikean sääntöjen noudattamistarkastuksen läpi, sille pitää tehdä erityinen traileri, kirjoittaa blogiteksti Sonyn sivustolle ja sitten täyttää useita lomakkeita sosiaalista mediaa varten. Jotta saisi pelinsä "julkaisualennukseen", siihen pitää olla Sonyn hyväksyntä ja se on hyvin harvinaista. Garner väittää, että 25 000 dollarilla tämän hässäkän saa ohitettua.
Garner ei tosiaankaan mainitse Sonya, mutta Kotaku on saanut vahvistettua, että kyseisestä konsolivalmistajasta on kyse. Kotaku kuitenkin sanoo, että heidän lähteidensä mukaan myös Microsoftilla on vastaavia käytäntöjä, mutta ei mainitse summia tai niiden mahdollista monimutkaisuutta.
Kotakun mukaan erityisesti miestä pännii se, että Sony käyttää indiepelejä vahvasti markkinoinnissaan, mutta hänellä itsellään on vastapuolen suhtautumisesta huonoja kokemuksia.
Platform X gives developers no ability to manage their games. In order to get promotion you must jump through hoops, beg and plead for any level of promotion. And a blog is not as good as they think it is.
— Iain Garner (@NeonIain) June 30, 2021
If Platform X doesn't like your game, no fanfare no feature no love.
There is NOTHING you can do to fix this.
— Iain Garner (@NeonIain) June 30, 2021
Wishlists have no effect, so all your personal marketing means nothing to Platform X.
All that matters is their evaluation. How is this evaluation done? Dunno, they don't share that, nor will they share the value they ascribe to my game
Oh for 3 and 4 you need to go through an account manager, when asked how to get an account manager, we were told
— Iain Garner (@NeonIain) June 30, 2021
"I'm not sure, they are assigned by resources"
And as we now know, there's no way to know what resource level you have been assigned.
Keskustelut (4 viestiä)
01.07.2021 klo 11.20 5
01.07.2021 klo 11.44 6
01.07.2021 klo 13.18 1
01.07.2021 klo 14.08 4