Tuorein sisältö

Warner Bros onnistui patentoimaan Shadow of Mordorin nemesis-järjestelmän ja muut pelinkehittäjät eivät ole innoissaan

07.02.2021 klo 14.00 | Luettu: 3819 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Warner Bros on viiden vuoden ja usein yritysten jälkeen onnistunut patentoimaan Middle-earth: Shadow of Mordor -pelissä ja sen jatko-osassa esiintyneen nemesis-järjestelmän, joka oli yksi pelisarjan kehutuimpia elementtejä.

IGN-sivusto kertoi Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkiviraston julkaisseen 3. päivä helmikuuta tiedotteen liittyen Warner Brosin alun perin jo vuonna 2015 jätettyyn patenttihakemukseen, jonka perusteella pelifirmalle myönnetään 23. päivä helmikuuta alkaen patentti "Nemesis hahmoihin, nemesis linnoituksiin, sosiaalisiin vendettoihin ja seuraajiin tietokonepeleissä".

Patentti ei suoranaisesti kokonaan estä muita pelintekijöitä käyttämästä Monolith Entertainmentin kehittämissä peleissä nähdyn nemesis-järjestelmän kaltaisia pelimekaniikkoja mutta on tällä hetkellä epävarmaa kuinka paljon pelijärjestelmät voivat muistuttaa nemesis-järjestelmää.

Hieman ironisesti patentin myöntämisessä kesti yli viisi vuotta sen vuoksi, että alun perin Warner Brosin patenttihakemus oli muotoiltu aivan liian vapaamuotoisesti ja muita pelejä muistuttavasti. Pelijulkaisija joutui useampaan kertaa tarkentamaan ja rajaamaan omaa hakemustaan mutta lopulta myönnetty patentti silti antaa Warner Brosille mahdollisuuden oikeustoimiin, jos julkaisija syystä tai toisesta kokisi toisen pelin kopioivan liian läheisesti omia pelejään.



Huolimatta patentin mahdollisesti rajatusta sisällöstä, niin vastaanotto pelinkehittäjiltä ja pelisuunnittelijoilta sitä kohtaan ei ole ollut erityisen suopeaa. Asiaa ovat ehtineen kommentoimaan muun muassa pelinkehittäjä Obsidian Entertainmentin Josh Sawyer, Thomas Was Alone -luoja Mike Bithell ja Vlambeerin Rami Ismail.







Nähtäväksi jää tietenkin, kuinka ärhäkkäästi Warner Bros aikoo saamaansa patenttia puolustaa oikeudessa mutta ottaen huomioon patentin hakemiseen käytetyn ajan ja todennäköisesti myös rahan, niin ihan pelkästään vain varmuuden vuoksi pelijulkaisija sitä tuskin hankki.

Lähde: Eurogamer

V2.fi | Mikko Seppänen
< Silent Hill -säveltä... Final Fantasy XIV sa... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (4 viestiä)

Nimpnin

07.02.2021 klo 14.38 5 tykkää tästä

No tämähän avaa portit kaikkeen hauskaan. Jossain vaiheessa joku firma tekee yksinoikeudella FPS pelejä?
lainaa
Refloni

Rekisteröitynyt 08.01.2017

08.02.2021 klo 00.53 4 tykkää tästä

Saivat siis hienon Nemesis-innovaationsa tapettua. Montako peliä WB tulee vielä tekemään, joissa systeemi esiintyy? Nollasta kahteen? Missään muussa pelissä nemesiksiä ei tulla näkemään seuraavaan 20 vuoteen - tai pitempään aikaan.

Edellinen kuuluisa trollipatentti, joka kielsi minipelit latausruuduissa, vanheni vuonna 2015 mutta eipä ole minipelejä näkynyt sen jälkeenkään. Vanhaa patenttia varotaan tottumuksesta.
lainaa
Vierailija

08.02.2021 klo 13.56 1 tykkää tästä

Aika dick move. Kannattaisi vain tehdä muuten niin hyviä pelejä, että kilpailuetu syntyy siitä eikä muiden rajoittamisesta.
lainaa
TaalamaaS

08.02.2021 klo 14.42

Rahapeliteollisuus patentoi pelimekaniikkoja tuon tuosta. Lootboxien jälkeen en pidä tätä kehityssuuntaa erityisen yllättävänä.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova