Tuorein sisältö

EA perui jo kolmannen Star Wars -pelinsä muutaman vuoden sisään, tällä kertaa kirveestä sai Battlefront-spin-off-peli

23.02.2020 klo 11.00 | Luettu: 3806 kertaa | Teksti: Mikko Seppänen



Hieman yllättävästi Electronic Artsin saatu Star Wars -pelien yksinoikeuden vuonna 2013 on Lucasin luoman scifi-universumiin sijoittuvien pelien määrä tippunut merkittävästi. Koko yksinoikeutensa aikana EA on julkaissut vain neljä Star Wars -peliä ja näistäkin yhden mobiilialustoille. Luku ei ole kohtuuton mutta vaikuttaa hieman pieneltä, varsinkin kun ottaa huomioon, että se on lähes yhtä paljon kuin EA:n peruuttamien lupaavien Star Wars -peliprojektien määrä.

Viimeisin peruuntuneista peleistä olisi ollut Star Wars: Battlefront -spin-off-peli, joka olisi sisältänyt avoimen maailman elementtejä. Peli kulki koodinimellä Viking ja sitä työsti EA:n oma Vancouverin studio yhdessä Burnout ja Need for Speed -peleistä tutun brittiläisen pelinkehittäjä Criterion Gamesin kanssa.

Pelin kohtaloksi koitui lopulta kaksi toisiinsa kytkeytyvää seikkaa. Peliä tekevien pelinkehittäjien sijainti vastakkaisilla puolella Atlanttia tarkoitti, että pelin työstäminen oli hitaampaa kuin EA toivoi. Tämän vuoksi alun perin vuoden 2020 syksylle kaavailtu julkaisu ei enää vaikuttanut realistiselta, joten EA päätyi tylysti vain perumaan koko pelin vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla.

Viking-projektin kohtalo tuli kuitenkin vasta julkisuuteen nyt, kun pelin parissa työskennelleet EA:n työntekijät kertoivat siitä Kotaku-verkkosivustolle. Pelin peruuntumisen jälkeen Criterion Games on palannut takaisin työstämään Need for Speed -pelisarjan pelejä ja EA Vancouver taas tukemaan muita EA:n pelistudioita. Tällä hetkellä EA:lla on työn alla vain kaksi Star Wars -peliä, jatko-osa varsin hyvän vastaanoton saaneelle Star Wars Jedi: Fallen Order -pelille ja pienempi nimeämätön projekti EA Motive -pelinkehittäjällä.

Lucasartsin aikoinaan julkaisemat Star Wars -pelit eivät kaikki missään tapauksessa olleet timanttia mutta pelijulkaisujen suhteen Lucasarts tuntui huomattavasti rohkeammalta kokeilemaan uutta ja antamaan pelinkehittäjille mahdollisuuden tehdä Star Wars -pelejä hyvinkin erilaisissa genreissä kuten avaruusräiskintöjä, RTS-pelejä ja avaruuslentelyitä. Olisikin hienoa nähdä EA:n jatkossa käyttävän yksinoikeuslisenssiään laajemmin.

Lähde: Kotaku

V2.fi | Mikko Seppänen
< Ilmojen örkkiässät t... Ainakaan oikeusjuttu... >
Keskustele aiheesta

Keskustelut (1 viestiä)

Palpatine

23.02.2020 klo 17.18 1 tykkää tästä

Toisaalta Supercelliä ylistetään siitä että julkaisevat vain timantteja eikä sekundaarista schaibaa. Näkisin tässä että EA:lla on laaturima korkealla ja jos meno ei ole Star Warsin arvoista, niin tylysti hylkyyn vaan.
lainaa

www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova