Alle 50 miljoonan ei huippupeliä synny
GamesIndustry.biz haastattelee Crackdown-pelin luotsanneen Realtime Worldsin johtajaa David Jonesia (GTA, Lemmings), jonka kommentit kertovat karua kieltä pelien tuotantokustannusten rajusta noususta, varsinkin verkkopelien kohdalla.
"Joidenkin on helppoa aliarvioida, mitä nykyään vaatii hyvän pelin tekeminen. Joten olemme hyvin päättäväisiä, me tiedämme mitä se vaatii, tiedämme paljonko se maksaa, emmekä uskottele itsellemme että selviäisimme vähemmällä. Crackdownista ei ole kauaakaan ja sen budjetti oli 20 miljoonan dollarin tienoilla ja sekin summa nykyään, enpä usko että voisin tehdä juuri mitään paljon vähemmällä."
"Call of Dutyt, GTA IV ja niin edelleen ovat luoneet kovan haasteen ja asettaneet riman korkealle."
Firma itse sai pelijulkaisijoista riippumatonta rahoitusta uudelle projektilleen, minkä antamasta vapaudesta ja luovuuspuuskasta Jones on hyvin kiitollinen.
Keskustelut (15 viestiä)
Rekisteröitynyt 02.06.2007
21.04.2008 klo 15.31
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
21.04.2008 klo 15.38
Rekisteröitynyt 09.01.2008
21.04.2008 klo 15.49
Rekisteröitynyt 23.07.2007
21.04.2008 klo 16.32
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.04.2008 klo 16.53
Minulla ei sinänsä ole mitään sitä vastaan, että tulee näitä megaluokan pelejä, joissa on oikeasti panostettu vaikkapa oikeisiin ääninäyttelijöihin ja kunnon käsikirjoituksiin, puhumattakaan tietysti visuaalisesta näyttävyydestä ja hollywood-tason äänimaailmasta.
Tuskin ne sulkevat kuitenkaan täysin ovia pienemmiltä peleiltä.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
21.04.2008 klo 16.57
21.04.2008 klo 17.21
Rekisteröitynyt 23.01.2008
21.04.2008 klo 17.46
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)
"I'd struggle to make an online game for less than $50 million, says Jones"
"Realtime Worlds boss David Jones, who's worked on some of the industry's iconic titles such as Grand Theft Auto and last year's BAFTA-winning Crackdown, has told GamesIndustry.biz that the cost of creating high quality original games with strong, new IP has skyrocketed to the point where he'd find it hard to spend less than USD 50 million on an full online title. "
21.04.2008 klo 17.56
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)
Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.04.2008 klo 18.15
Kultaan meneminen on edelleen täysin pätevää suomea.
Rekisteröitynyt 25.07.2007
21.04.2008 klo 18.24
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)
Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!
(siis kultaanmenijoolle)
Rekisteröitynyt 20.08.2007
21.04.2008 klo 19.44
shaminy kertoi täysin objektiivisesti ja asiallisella tavalla uutista korjaavan asian, aivan samanlaisia mitä näkee lähes päivittäin näissä kommenteissa.
Siinä tapauksessa että yritätte viljellä huonoa sarkasmia, niin tämä vuodatukseni on turha.
Aiheeseen liittyen sen verran, että jos kyseessä tosiaan oli HYVÄT pelit niin siihen ei tosiaan tarvitse 50 miljoonaa. Ei nyt eikä todennäköisesti vielä moneen vuoteen. En ole tietenkään satavarma, mutta en usko että moninpelattavat selainpelitkään maksaisivat tuollaisia määriä ja ihan hyviä sellaisiakin löytyy
21.04.2008 klo 21.20
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.04.2008 klo 21.41
Nyt on V2:lta lipsahtanut pahan laatuinen käännös moka.
David Jones ei puhunut huippupeleistä, vaan sanoi että hän ei voisi tehdä nettipeliä alle 50M. (online ei ole suomeksi huippu)
Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan. Hyvän hyvyyttään ja ilmaiseksi pykääväät sinulle luettavaa ja sinä KEHTAAT arvostella! HÄPEÄ!
Kiva tietää, että jäi vähän kaivelemaan. ;)
Rekisteröitynyt 10.04.2007
21.04.2008 klo 22.54
Älä sinä kuule ala neuvomaan ammattilaisille miten käännöksiä tehdään. Toivottavasti sinä kuitenkin nyt ja vastaisuudessa ymmärrät olla kyseenalaistamatta V2:n toimittajien ammattitaitoa, sillä se saisi Rämssi-paran taas täysin pois tolaltaan.
Edellisellä "kierroksella" puhuessani hommaa ammatikseen tekevistä viittasin myös siihen, että Mikko on kääntäjä (sen alan ammattilainen; erittäin pätevä sellainen.) Näemmä sana aiheutti paljon turhaa rutinaa.
Siteeratussa uutisessa oli alunperin virhe (Crackdownin budjetti 50M), ja se aiheutti samanlaista sekaannusta muuallakin, esim:
http://kotaku.com/381955/make-a-game-for-less-than-50-mil