Finnish Game Awardsit on jaettu - Nex Machina napsi isot tittelit
Eilen illalla järjesttiin Finnish Game Awards -gaala, jossa jaettiin kaikkiaan kahdeksan palkintoa tai tunnustusta. Vuoden 2017 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä, vuoden 2017 hyötypelin valitsi hyötypeleihin keskittynyt Serious Gaming Cluster Finland ry ja vuoden luovan saavutuksen sekä yritystulokkaan valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus.
Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustukset elämäntyöstä Teemu Hailalle ja vuoden 2017 vapaaehtoiselle Jori Hellstedtille. Lisäksi Pelit-lehti luovutti perinteisen Kyöpeli-palkinnon vuoden 2017 yleisön suosikille, Platonic Partnershipin Lydia-pelille.
Tässä palkitut ja perustelut:
Vuoden 2017 hyötypeli (Applied Game Award 2017): Antidote / Psyon Games
Antidote on hyvä esimerkki pelistä joka yhdistää peleille tyypillisen viihteellisen lähestymistavan opettavaiseen sisältöön. Temppu, joka ei ole niin helppo kuin miltä se kuulostaa. Maailman terveysjärjestö WHO on valinnut Antidoten yhdeksi tavakseen taistella kasvavaa rokotevastaisuutta vastaan.
Vuoden 2017 yritystulokas (Finnish Rookie of the Year 2017): Team Ocmo
Team Ocmo on tiiminä muutaman vuoden vanha, mutta yrityksenä vielä tulokas. Team Ocmon debyyttipeli Ocmo osoittaa, että joskus pitkät pelinkehitysperiodit maksavat vaivan. Ocmo on ensimmäiseksi peliksi harvinaisen kypsä ja tasapainoinen. Hyvä suoritus nuorelta yritykseltä.
Vuoden 2017 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2017): Lydia / Platonic Partnership
Lydia-peli on syystäkin saanut paljon mainetta ja kunniaa eri areenoilla. Pienen ja uuden pohjalaisen pelifirman ensimmäisenä pelinä Lydia on lupaava ja tarkkaan harkittu kokonaisuus, jonka toteutustapa on harmoninen ja kaikki elementit sopivat toisiinsa saumattomasti. Lydia on ennen kaikkea kokonaisuus. Pelillä on sanoma, jonka se välittää kauniisti ja harkitusti.
Vuoden 2017 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2017): Nex Machina / Housemarque
Housemarquen Nex Machina on taattua Housemarque-laatua. Arcade-legenda Eugen Jarvisin kanssa yhteistyössä kehitetty peli on uskollinen juurilleen ja tarjoaa juuri sitä mitä Housemarquen peleiltä on totuttu odottamaan. Se onko Nex Machina lajinsa viimeinen peli Housemarquelta jää nähtäväksi.
Vuoden 2017 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2017): Empires & Puzzles / Small Giant Games
Empires & Puzzles oli vuoden 2017 yllättäjä. Varsinkin loppuvuodesta Empires & Puzzles suoriutui loistavasti ja todisti taas kerran, että Suomen peliteollisuudella on paljon annettavaa.
Pääpalkinto: Vuoden 2017 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2017): Nex Machina / Housemarque
Vuoden 2017 kotimainen peli on Housemarquen Nex Machina, joka sai äänestyksessä kolmanneksen annetuista äänistä. Housemarque voitti parhaan kotimaisen pelin palkinnon nyt toisen kerran. Edellinen pääpalkittu oli Resogun, joka valittiin vuoden 2013 kotimaiseksi peliksi pelinkehittäjien ensimmäisessä omassa gaalassa 2014.
Keskustelut (6 viestiä)
25.04.2018 klo 11.31
25.04.2018 klo 13.06 1
Kyllä sanoisin jotta oikeeseen osotteeseen meni. Armon vuonna 1984 syntyneenä ainakin itselleni arcade/pisterunkkaus on aina ollut lähellä sydäntä. No jokatapauksessa: arcade voi ja elää hyvin!
Mutta kun ei elä. =( House Marques hylkäsi arcaden huonon menestyksen seurauksena ja on nyt siirtynyt/siirtymässä uuteen aikaan.
25.04.2018 klo 14.24
Kyllä sanoisin jotta oikeeseen osotteeseen meni. Armon vuonna 1984 syntyneenä ainakin itselleni arcade/pisterunkkaus on aina ollut lähellä sydäntä. No jokatapauksessa: arcade voi ja elää hyvin!
Mutta kun ei elä. =( House Marques hylkäsi arcaden huonon menestyksen seurauksena ja on nyt siirtynyt/siirtymässä uuteen aikaan.
Niin ne väittävät. Space invaders extreme ja muut väittävät ihan muuta.
25.04.2018 klo 22.13
Kyllä sanoisin jotta oikeeseen osotteeseen meni. Armon vuonna 1984 syntyneenä ainakin itselleni arcade/pisterunkkaus on aina ollut lähellä sydäntä. No jokatapauksessa: arcade voi ja elää hyvin!
Mutta kun ei elä. =( House Marques hylkäsi arcaden huonon menestyksen seurauksena ja on nyt siirtynyt/siirtymässä uuteen aikaan.
Niin ne väittävät. Space invaders extreme ja muut väittävät ihan muuta.
25.04.2018 klo 23.09
Kyllä sanoisin jotta oikeeseen osotteeseen meni. Armon vuonna 1984 syntyneenä ainakin itselleni arcade/pisterunkkaus on aina ollut lähellä sydäntä. Uusin Pacman -iteraatio, space invaders ja tetris (ja puyo tetris) PC:llä on itselle se "tykein" juttu joiden pariin palaan aina uudelleen ja uudelleen. Roguelike -meno ja arcade menee lyhyinä rykäyksinä, toisin kuin vaikkapa ~200 modin voimin revitetty Fallout 4 jota en VIELÄKÄÄN ole aloittanut alkua pidemmälle. Liekö keskittyneisyys lähtenyt vuosien varrella? No jokatapauksessa: arcade voi ja elää hyvin!
Rekisteröitynyt 10.06.2017
26.04.2018 klo 06.30