Nintendon ristiohjain näytti ensin nänniltä
Yksi Nintendon videopelitaipaleen aikaisista innovaatioista oli ristiohjain, mutta ei senkään keksiminen aivan helppoa ollut. Kotaku kertoo, että oikeanlaisen ohjustimen löytyminen vaati monta prototyyppiä, joista eräällä oli huvittava lempinimi.
Game & Watch -elektroniikkapelejä suunnitellessaan Gunpei Yokoi yritti keksiä, miten pelihallien joystick-ohjauksen oikein saisi pieneen pelikoneeseen. Laitteen taitettavuus ja heikko muovi vaativat muun muassa joustavan muovikuoren laittamista ohjaimen ympärille.
"Yksi prototyypeistä aiheutti naurunpyrskähdyksiä Nintendon henkilöstössä... sillä tämä uusi joystick näytti hyvin paljon nänniltä, niinkin paljon, että prototyyppiä kutsuttiin nimellä oppai gata kontoroora eli tissin muotoinen ohjain", kerrotaan The History of Nintendo vol.2 -kirjassa.
Atarillahan oli varsin mielenkiintoisen näköiset ohjaimet Gotcha-pelihallipelissään, joka ei kauan markkinoilla viihtynyt, vaikka ne myöhemmin vaihdettiinkin perinteisempiin ilotikkuihin.
Game & Watch -elektroniikkapelejä suunnitellessaan Gunpei Yokoi yritti keksiä, miten pelihallien joystick-ohjauksen oikein saisi pieneen pelikoneeseen. Laitteen taitettavuus ja heikko muovi vaativat muun muassa joustavan muovikuoren laittamista ohjaimen ympärille.
"Yksi prototyypeistä aiheutti naurunpyrskähdyksiä Nintendon henkilöstössä... sillä tämä uusi joystick näytti hyvin paljon nänniltä, niinkin paljon, että prototyyppiä kutsuttiin nimellä oppai gata kontoroora eli tissin muotoinen ohjain", kerrotaan The History of Nintendo vol.2 -kirjassa.
Atarillahan oli varsin mielenkiintoisen näköiset ohjaimet Gotcha-pelihallipelissään, joka ei kauan markkinoilla viihtynyt, vaikka ne myöhemmin vaihdettiinkin perinteisempiin ilotikkuihin.
Keskustelut (2 viestiä)
09.08.2017 klo 00.17
09.08.2017 klo 10.40