Crysiksestä tuttu pelifirma syvässä talousahdingossa
Pelistudio Crytekin kerrotaan olevan jälleen pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa.
Frankfurtin studiolta kantautuneiden tietojen mukaan ainakaan osa tekijöistä ei ole saanut palkkaansa ajoissa kesän jälkeen. Syksyn maksut saapuivat pienellä viiveellä, mutta lokakuun ja sen jälkeiset ansiot ovat kokonaan rästissä.
Crytekin ovet ovatkin käyneet ongelman myötä kiihkeään tahtiin. Tekijätiimin kerrotaan harventuvan lähes päivittäin. Loput työntekijät ovat jättäneet johdolle ilmoituksen, että mikäli palkkoja ei näy ensi viikon loppuun mennessä, työnteko loppuu kokonaan. Tiettävästi Crytekin Budapestin toimiston väki on samasta syystä johtuen jo jättäytynyt pois sorvin ääreltä.
Taloudelliset ongelmat ovat Kitgurun tietojen mukaan peräisin liian nopeasta kasvamisesta sekä huonoista sijoituksista. Noin 700 työntekijän firma on keskittynyt viimeaikoina pääasiassa VR-teoksiin sekä free-to-play-julkaisuihin sen sijaan, että olisivat jatkaneet TimeSplittersin, Rysen tai Crysiksen kaltaisten menestysjulkaisujensa parissa, joiden oikeudet yhä kuuluvat firmalle.
Crytek on parin edellisen vuoden aikana kehittänyt free-to-play-pohjalta toimivia The Huntia sekä Arena of Fatea. Kumpaakaan ei ole virallisesti peruttu, mutta kuulopuheiden mukaan teokset ovat julistettu epäonnistuneiksi. Julkaisu ei tiettävästi ole kummassakaan tapauksessa lähitulevaisuuden asia.
Ongelmia on aiheutunut myös johtoportaan toiminnasta. Yhtenä perustajana tutuksi tullutta Cevat Yerliniä ei ole tietojen mukaan näkynyt toimistolla kuukausiin, sillä muut bisnekset ovat pitäneet miehen kiireisinä. Samalla Crytek on joutunut porskuttamaan eteenpäin ilman toimintasuunnitelmaa tai visiota.
Crytek ei ole virallisesti kommentoinut asiaa.
Muokattu 19:20: TimeSplitters poistettu otsikosta ja lisätty täsmennys siitä, että Crytekillä on ainoastaan oikeudet sarjaan.
Frankfurtin studiolta kantautuneiden tietojen mukaan ainakaan osa tekijöistä ei ole saanut palkkaansa ajoissa kesän jälkeen. Syksyn maksut saapuivat pienellä viiveellä, mutta lokakuun ja sen jälkeiset ansiot ovat kokonaan rästissä.
Crytekin ovet ovatkin käyneet ongelman myötä kiihkeään tahtiin. Tekijätiimin kerrotaan harventuvan lähes päivittäin. Loput työntekijät ovat jättäneet johdolle ilmoituksen, että mikäli palkkoja ei näy ensi viikon loppuun mennessä, työnteko loppuu kokonaan. Tiettävästi Crytekin Budapestin toimiston väki on samasta syystä johtuen jo jättäytynyt pois sorvin ääreltä.
Taloudelliset ongelmat ovat Kitgurun tietojen mukaan peräisin liian nopeasta kasvamisesta sekä huonoista sijoituksista. Noin 700 työntekijän firma on keskittynyt viimeaikoina pääasiassa VR-teoksiin sekä free-to-play-julkaisuihin sen sijaan, että olisivat jatkaneet TimeSplittersin, Rysen tai Crysiksen kaltaisten menestysjulkaisujensa parissa, joiden oikeudet yhä kuuluvat firmalle.
Crytek on parin edellisen vuoden aikana kehittänyt free-to-play-pohjalta toimivia The Huntia sekä Arena of Fatea. Kumpaakaan ei ole virallisesti peruttu, mutta kuulopuheiden mukaan teokset ovat julistettu epäonnistuneiksi. Julkaisu ei tiettävästi ole kummassakaan tapauksessa lähitulevaisuuden asia.
Ongelmia on aiheutunut myös johtoportaan toiminnasta. Yhtenä perustajana tutuksi tullutta Cevat Yerliniä ei ole tietojen mukaan näkynyt toimistolla kuukausiin, sillä muut bisnekset ovat pitäneet miehen kiireisinä. Samalla Crytek on joutunut porskuttamaan eteenpäin ilman toimintasuunnitelmaa tai visiota.
Crytek ei ole virallisesti kommentoinut asiaa.
Muokattu 19:20: TimeSplitters poistettu otsikosta ja lisätty täsmennys siitä, että Crytekillä on ainoastaan oikeudet sarjaan.
Keskustelut (13 viestiä)
11.12.2016 klo 17.24
Rekisteröitynyt 07.08.2007
11.12.2016 klo 17.55
Olisi kiva jos firman mahdollisesti kipatessa tuon enginen saisi edes open sourcena, mutta eiköhän se päädy jonkun velkojan käsiin joka jättää sen hyllylle pölyttymään.
11.12.2016 klo 18.02 4
Firmoja tulee, firmoja menee. Eiköhän tuonkin raunioista jotakin hyvää taas synny.
Joo kymmenen indiestudiota jossa on kaksi työntekijää ja tavoite on 5 euron Early Access
11.12.2016 klo 19.02
11.12.2016 klo 19.03 5
Rekisteröitynyt 18.01.2015
11.12.2016 klo 19.39
Olisi kiva jos firman mahdollisesti kipatessa tuon enginen saisi edes open sourcena, mutta eiköhän se päädy jonkun velkojan käsiin joka jättää sen hyllylle pölyttymään.
Crytekin CryENGINE®:een perustuva Amazon Lumberyard ainakin mainossivun sisältää myös lähdekoodit, mutta enpä sitten tutkinut millaisella lisenssillä.
http://aws.amazon.com/lumberyard/details/
Niin joo, olihan tämä joskus uutisissakin, CRYENGINEN lähdekoodit löytyy githubista:
http://github.com/CRYTEK-CRYENGINE/CRYENGINE
Rekisteröitynyt 07.08.2007
11.12.2016 klo 19.57 6
Olisi kiva jos firman mahdollisesti kipatessa tuon enginen saisi edes open sourcena, mutta eiköhän se päädy jonkun velkojan käsiin joka jättää sen hyllylle pölyttymään.
Niin joo, olihan tämä joskus uutisissakin, CRYENGINEN lähdekoodit löytyy githubista:
http://github.com/CRYTEK-CRYENGINE/CRYENGINE
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa, että tarkoitin jollain oikeasti vapaalla lisenssillä kuten MIT Licence.
Nyt jos käy katsomatta tuon enginen ehtoja niin todellinen vapaus koodien käytölle on samaa luokkaa kuin lehdistönvapaus ja objektiivisuus Pohjois-Koreassa tai Ruotsissa.
11.12.2016 klo 21.38
Ei ole kyllä yhtään TimeSplitters peliä Crytek tehnyt, joten en tiedä miten se voi olla kyseisestä sarjasta tunnettu.
tjoop. Crytek osti tuon free radicalin, josta tuli sittemmin Crytek UK.
12.12.2016 klo 01.36
Ryse oli kyllä todella kaukana menestysjulkaisusta. Kauheata tuubaa.
Ryse oli alunperin tarkoitus olla Kinect peli.Sen piti näyttää Xbox Onen Kinectin voima.Peli kuitenkin kärsi jatkuvasti kehitysvaikeuksista joten jossain vaiheessa Crytek ja Microsoft päättivät tiputtaa tuon Kinect ohjauksen pois.Pelin ongelmat jatkuivat kuitenkin aina tuonne julkaisuun asti ja vielä senkin jälkeen.Ryse sai huomiota koska se oli Xbox Onen julkaisupeleistä ainoa niin kutsuttu next gen aaa peli.Siitä huolimatta että Ryse oli paska peli.Huhujen mukaan Microsoft olisi harkinnut sarjalle jatkoa.Ryse 2 ei edennyt mihinkään koska Crytek ei ollut valmis antamaan sarjan oikeuksia Microsoftille.
12.12.2016 klo 12.57 2
12.12.2016 klo 14.32 2
Olisi kiva jos firman mahdollisesti kipatessa tuon enginen saisi edes open sourcena, mutta eiköhän se päädy jonkun velkojan käsiin joka jättää sen hyllylle pölyttymään.
Niin joo, olihan tämä joskus uutisissakin, CRYENGINEN lähdekoodit löytyy githubista:
http://github.com/CRYTEK-CRYENGINE/CRYENGINE
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa, että tarkoitin jollain oikeasti vapaalla lisenssillä kuten MIT Licence.
Nyt jos käy katsomatta tuon enginen ehtoja niin todellinen vapaus koodien käytölle on samaa luokkaa kuin lehdistönvapaus ja objektiivisuus Pohjois-Koreassa tai Ruotsissa.
Vittu Bladekill teki virheen. Antakaa sille raipalla selkään!
12.12.2016 klo 18.59 1
13.12.2016 klo 23.29
Olisi kiva jos firman mahdollisesti kipatessa tuon enginen saisi edes open sourcena, mutta eiköhän se päädy jonkun velkojan käsiin joka jättää sen hyllylle pölyttymään.
Niin joo, olihan tämä joskus uutisissakin, CRYENGINEN lähdekoodit löytyy githubista:
http://github.com/CRYTEK-CRYENGINE/CRYENGINE
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa, että tarkoitin jollain oikeasti vapaalla lisenssillä kuten MIT Licence.
Nyt jos käy katsomatta tuon enginen ehtoja niin todellinen vapaus koodien käytölle on samaa luokkaa kuin lehdistönvapaus ja objektiivisuus Pohjois-Koreassa tai Ruotsissa.
Vittu Bladekill teki virheen. Antakaa sille raipalla selkään!
Bladekill se vaan pelailee laiturin nokassa, ilman internettejä.