Sid Meier listasi pelialan kolme kuuminta innovaatiota
Pelisuunnittelijoiden legendojen joukkoon laskettava Sid Meier on avannut sanaisen arkkunsa ja paljastanut mielestään kolme pelialan tärkeintä innovaatiota kautta aikojen.
Ensimmäiseksi kulmakiveksi Meier laskee IBM Personal Computerin, joka toi tietokonepelit massojen saataville. Toinen innovaatio ovat pelit, joissa tuhoamisen sijasta keskitytään luomiseen. Ohittaen oman Civilization-sarjansa, Meier mainitsee lajin esitaistelijaksi Will Wrightin klassisen Sim Cityn.
Meierin kolmas valinta on Nintendon 80-luvulla käyttöön ottama Seal of Quality eli laatusinetti. Meierin mukaan tällainen julkaisujen valvonta ja karsinta kehitti konsolimarkkinoita eteen päin, eikä laitteet enää hukkuneet huonojen pelien tulvaan, kuten kävi lopulta mm. Atari 2600:lle.
Lähde: Kotaku
Keskustelut (12 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
05.03.2008 klo 10.27
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
05.03.2008 klo 10.45
Rekisteröitynyt 12.04.2007
05.03.2008 klo 11.16
Rupeekohan äijällä lipsumaan, kun tuommoisia puhuu? Jaa että PC se oli oikein pelikoneiden pioneeri...
Jos nyt vähän keskityt niin huomaat, että hän puhuu tietokonepeleistä.
Hieman erikoisempi näkemys pelialan innovaatioista.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
05.03.2008 klo 11.22
Nuo Sim City, Civ ja muut vastaavat olivat kyllä hienoja pelejä aikoinaan, harmillisen monesti tosiaan peleissä vain tuhotaan rakentamisen sijasta.
Tuosta viimeisestä olen erimieltä, tuskin kyseessä niin tärkeä innovaatio oli, olisin valinnut enemmin vaikka jonkun vähän tuoreemman jutun. 3D näytönohjaimet (varsinkin 3dfx Interactive) mullistivat ainakin pelimaailmaa reilusti tai vaihtoehtoisesti vaikka useat erilaiset verkkopelit yleensäkin. Mielestäni ne ovat tuoneet peleihin todella paljon uutta.
05.03.2008 klo 11.26
Rekisteröitynyt 09.01.2008
05.03.2008 klo 11.52
No on nuo kyllä tärkeimpiä ehottomasti. Vaikka PC pelaajat on suurilta osin siirtyneetkin konsoleille nii IBM Pc oli tärkeä aikanaan. Sim Cityistä nyt en tiiä mitä niillä on pelialalle ollut vaikutusta, suurin osa edelleen tuhoamista.
Suosituimmat ovat luomista.
Kyllä se PC oli tärkeä innovaatio. Jos nykyään olisi PC:n paikalla kotimikrot, konsolipelaajat olisivat ainoita varteenotettavia pelaajia.
Rekisteröitynyt 11.10.2007
05.03.2008 klo 12.26
Kyllä se PC oli tärkeä innovaatio. Jos nykyään olisi PC:n paikalla kotimikrot, konsolipelaajat olisivat ainoita varteenotettavia pelaajia.
Niin, jos vertaat että muut koneet olisivat niitä 80-90 luvun koneita ilman kehitystä ja katsot millainen PC on nyt. Mutta ajattele asiaa siltä kannalta, minkälainen innovaatio IBM PC oli pelejä ajatellessa silloin kun se julkaistiin. Siinä ei tosiaankaan ollut silloin 1981 huomioitu, että sen pitäisi olla pelikone. Se ei tosiaankaan ole mikään innovaatio joka edisti pelaamista, siinä ei ole teknisessä toteutuksessa mitään mikä tekisi siitä peleihin paremman kuin muut 1980-luvun alun tietokoneet, puhumattakaan tilanteesta 5-6 vuotta myöhemmin. IBM PC oli teknisesti jäljessä, kun ajatellaan pelien vaatimuksia, esimerkiksi äänet ja grafiikka. Se miksi se lopulta musersi muut kotikoneet markkinoilla, oli lähinnä teho/hinta suhde ja päivitettävyys. Koska samaa rautaa saatiin myytyä yrityksiin ja koteihin, niin se mahdollisti isommat markkinat. Lisäksi pahimpien kilpailijoiden onnistui ryssiä laitteidensa kehitys täysin 1990-luvun puoliväsillä. Tämä tapahtui 15 vuotta tämän "huiman innovaation" jälkeen.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
05.03.2008 klo 13.15
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
05.03.2008 klo 13.16
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
05.03.2008 klo 14.15
Nintendon ainoat innovaatiot 80-luvulla taitavat olla myynninrajoitus ja lisensointisopimukset, millä pidettiin monopoliasemaa yllä lain rajamailla (ja myös väärällä puolella) liikkuen ainakin USA:ssa. Se, että sivutuotteena voidaan myös päättää mitä pelejä julkaistaan ja mitä ei, on vain bonusta. Onneksi sitä kilpailuakin alkoi jossain vaiheessa kuitenkin ilmaantumaan.
Rekisteröitynyt 17.10.2007
05.03.2008 klo 15.39
Kyllä se nintendon laatusinetti muistetaan. Joka ikisessä NES pelissä oli se Original Seal Of Quality, joka ei todellakaan ollut mikään laadun tae...
Seal of Quolityn pointti olikin, että jokainen julkaisia saa julkaista vuodessa vain x kappaletta pelejä jolloin vältyttiin 2600 tapaiselta uskomattoman huonojen pelejen tulvalta.
06.03.2008 klo 10.35